Dziś gdy w parlamencie PO-PSL-Nowoczesna
i mainstreamowe gazety oburzają się działaniami PISu, który nie czeka na
orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Te same jednak osoby jakoś zapomnieli, że
w 2010 roku przejęcie władzy przez Komorowskiego także nastąpiło bez czekania
na jakiekolwiek orzeczenia Trybunału, i o dziwo Trybunał Konstytucyjny wówczas
nie chciał zajmować się kwestią podstawy prawnej przejęcia władzy przez
Marszałka Komorowskiego 10 kwietnia, nie mając żadnego dokumentu lub orzeczenia
stwierdzającego zgon (niemożność sprawowania urzędu) przez prezydenta.
Przypomnijmy zatem tą historię, którą opisywaliśmy w biuletynie z 28.06.2010 r.
Stowarzyszenie Interesu Społecznego od
28 kwietnia próbowało dociec na podstawie jakiego dokumentu prawnego nastąpiło
w Polsce przejęcie władzy przez Marszałka Sejmu. Wydawałoby się, że zmiana na
stanowisko Prezydenta wymaga pewnego prawnego udokumentowania. Wydawałoby się.
A jednak okazuję się, że przejęcie władzy nastąpiło faktycznie jedynie na
podstawie informacji medialnej a nie prawnego dokumentu.
18 maja 2010 r. Trybunał Konstytucyjny
udzielił odpowiedzi na mój wniosek o udostępnienie informacji publicznej dot.
podstawy prawnej objęcia funkcji wykonującego obowiązki prezydenta RP przez
marszałka sejmu Bronisława Komorowskiego w dniu 10 kwietnia zanim nastąpił
prawnie stwierdzony zgon prezydenta Lecha Kaczyńskiego poprzez identyfikację
zwłok. W piśmie TK ZOS-451-18/10 podpisanego przez Dyrektora Zespołu Orzecznictwa
i Studiów dra Kamila Zaradkiewicza czytamy: W odpowiedzi na pismo z dn.
27 kwietnia 2010 r. (data wpływu 28 kwietnia 2010 r.), uprzejmie informuję, że
ocena prawidłowości stosowania przepisów obowiązującego prawa przez inne organy
władzy publicznej oraz związana z tym wykładnia przepisów – w zakresie i trybie
wskazanym w Pana piśmie – wykracza poza ramy kompetencji Trybunału
Konstytucyjnego. Nie mieści się także w zakresie kompetencji Biura Trybunału
Konstytucyjnego jako organu zapewniającego trybunałowi administracyjnej i
organizacyjne warunki pracy. Ponadto informuję, że do Trybunału Konstytucyjnego
nie wpłynął wniosek Marszałka Sejmu w sprawie stwierdzenia przejściowej
niemożności sprawowania urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej tj. w
trybie określonym w art.131 ust.1 Konstytucji TP. Trybunał dotychczas nie
rozstrzygał wniosków o uznaniu przejściowej niemożności sprawowania urzędu
przez Prezydenta RP.
Trybunał nie wydał żadnego
rozstrzygnięcia ws. objęcia funkcji z powodu czasowej niemożności w pełnieniu
wykonywania obowiązków, a zatem podstawą objęcia funkcji powinien być dokument
prawny stwierdzającego zgon prezydenta. Jednakże jak poinformował Dyrektor
Biura Prawa i Ustroju Kancelarii Prezydenta pani Małgorzata Szczerbińska-Byrska
w piśmie z dnia 15.06.2010 r. (BPU 074-75-10) w sprawie dotyczącej daty
wystawienia wraz z godziną dokumentu stwierdzającego prawnie zgon Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego i daty ogłoszenia lub doręczenia
ww. dokumentu Marszałkowi Sejmu Bronisławowi Komorowskiemu informuję, iż
Kancelaria Prezydenta RP nie znajduje się w posiadaniu dokumentów stanowiących
podstawę objęcia przez Marszałka Sejmu RP obowiązków Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej. … Tragiczne skutki katastrofy lotniczej pod
Smoleńskiem w dniu 10 kwietnia 2010 r. w sensie jurydycznym można
zakwalifikować jako fakt powszechnie znany cechujący się notorycznością ogólną.
O notoryczności ogólnej można mówić wtedy, gdy pewne fakty ze względu na swój
charakter mogą być znane każdemu człowiekowi. Do zaobserwowania (spostrzeżenia)
faktu nie są bowiem konieczne żadne szczególne wiadomości.
Przypomnijmy: ocena prawidłowości stosowania przepisów obowiązującego prawa przez inne organy władzy publicznej oraz związana z tym wykładnia przepisów wykracza poza ramy kompetencji Trybunału Konstytucyjnego. Zatem na jakiej podstawie Trybunał miałby ocenić prawidłowość stosowania przepisów (wyboru nowych 5 sędziów Trybunału) skoro wykracza to poza ramy jego kompetencji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz