14 września - Stowarzyszenie Interesu Społecznego "Wieczyste" zwrócił się w trybie ustawy o petycjach o
skierowanie przez Prezydenta RP wniosku do Trybunału Konstytucyjnego ws.
niezgodności ustawy o Trybunale Konstytucyjnym z dn. 25 czerwca 2015 r. (Dz. U.
2015 poz 1064) z przepisami konstytucji.
W szczególności Stowarzyszenie kwestionuje:
Art. 137 ustawy (W przypadku sędziów Trybunału, których kadencja upływa w roku 2015,
termin na złożenie wniosku, o którym mowa w art. 19 ust. 2, wynosi 30 dni od
dnia wejścia w życie ustaw z artykułem 2 i 10 Konstytucji RP). Ograniczenie terminu składania wniosków dot. powołania następnych członków
Trybunału Konstytucyjnego narusza zasadę konstytucyjną określoną w art.2
Konstytucji tj. demokratycznego państwa prawnego, z której wynika zasada
zaufania obywatela do państwa. Skrócenie terminu wyboru członków TK oznacza ich
wybór przez parlament zdominowany przez ustępującą koalicję polityczną. Takie
nadzwyczajne skrócenie zatem ma na celu właściwe ukierunkowanie Trybunału pod
określone poglądy lub interesy (ustępującej koalicji), co jest równoznaczne z
naruszeniem art.10 konstytucji zapewniający równowagę władzy wykonawczej i
sądowniczej.
Art.104 ust.1 pkt.4 ustawy (jeżeli wydanie orzeczenia jest zbędne, w
szczególności gdy w rozpoznawanej sprawie nie występuje istotne zagadnienie
prawne wymagające rozstrzygnięcia Trybunału z art.2 i 45 Konstytucji RP). Przyjęty zapis oznacza iż,
Trybunał będzie sam decydował o tym, czy sprawa
interesująca jest na tyle, żeby ją rozstrzygnąć, a to oznacza iż
będzie mógł a priori umarzać postępowania, co oznacza także możliwość nie
rozpatrywania spraw. Otóż zgodnie z art.45 ust.1 Konstytucji obywatel ma prawo
do jawnego rozpatrzenia sprawy przez właściwy sąd (a sądem jest także Trybunał
Konstytucyjny). Tymczasem ustawa stwarza możliwość nie rozpatrzenia sprawy i
ogłoszenia tego faktu w trybie niejawnym.
oraz Art.66 ust.1 ustawy (przymus adwokacki)
z art.2, 45 ust.1 i 79 ust.1 Konstytucji RP. Przymus
adwokacki znacząco ogranicza realizację konstytucyjnego prawa do skargi
konstytucyjnej i do sądu. Oznacza on bowiem uzależnienie skargi konstytucyjnej
od kosztów adwokackich. Skoro Skarb Państwa zrezygnował z opłat w sprawach
skargi konstytucyjnej nie sposób zrozumieć dlaczego uzależnił de facto
składania skarg od opłat i kosztów jakie pobierać adwokaci i radcy prawni. To
dyskryminacja ze względu na status finansowy. Sytuacji nie zmieniają dalsze
zapisy w zakresie możliwości wystąpienie o ustanowienie radcy prawnego do sądu
rejonowego, albowiem kryterium przyznawania tej pomocy będzie status
materialny. W przypadku osób, które nie należą do najbiedniejszych, ale też które muszą się liczyć z wydatkami tak
stworzone wymogi będą nie do przejścia, i de facto zostaną oni wyłączeni z
możliwości składania skargi konstytucyjnej.
W ten sposób obywatel zostaje pozbawiony faktycznie prawa do skargi
konstytucyjnej, do jawnego rozpatrzenia swojej sprawy i jest to całkowicie
niezgodne z zasadą sprawiedliwości społecznej.
Przypominamy, iż w maju ubr. w Sejmie przegłosowano nową ustawę o Trybunale Konstytucyjnym, zgodnie z którą obecny parlament będzie mógł wybrać członków Trybunału, którym kadencja upływa w 2015 r. ale już po zakończeniu kadencji Sejmu. W ten sposób PO-PSL próbuje sobie podporządkować Trybunał Konstytucyjny.
zob. http://serwis21.blogspot.com/2015/05/skok-platformy-na-trybuna-konstytucyjny.html.
Z kolei po wyborze prezydent Andrzej Duda apelował by nie dokonywać zmian quasi-ustrojowych w takim trybie.
Przypominamy, iż w maju ubr. w Sejmie przegłosowano nową ustawę o Trybunale Konstytucyjnym, zgodnie z którą obecny parlament będzie mógł wybrać członków Trybunału, którym kadencja upływa w 2015 r. ale już po zakończeniu kadencji Sejmu. W ten sposób PO-PSL próbuje sobie podporządkować Trybunał Konstytucyjny.
zob. http://serwis21.blogspot.com/2015/05/skok-platformy-na-trybuna-konstytucyjny.html.
Z kolei po wyborze prezydent Andrzej Duda apelował by nie dokonywać zmian quasi-ustrojowych w takim trybie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz