www.solidarnosc.gda.pl/oswiata.htm, e-mail: oswiata@solidarnosc.gda.pl
80-855 Gdańsk, ul Wały Piastowskie 24, tel.: (0-58)
308-44-22,
tel./fax: (0-58) 305-71-72
Gdańsk, 10.
12. 2013 r.
Stanowisko
Rady Sekcji Oświaty i
Wychowania NSZZ „Solidarność”
Regionu Gdańskiego
ws. nadzoru pedagogicznego
Nadzór pedagogiczny ma zapewnić wysoką jakość i integralność kształcenia, wychowania oraz
opieki w skali całej Polski.
Zmiany w systemie nadzoru
pedagogicznego powinny uwzględniać zasadę równowagi między szkołą a nadzorem
kuratoryjnym, samorządowym, oddziaływaniem rodziców z zachowaniem
AUTONOMII-PODMIOTOWOŚCI placówek oświatowych.
Zmiany rozporządzenia o
nadzorze pedagogicznym z dnia 7 października 2009 roku i 10 maja 2013 roku
spowodowały, że nadzór pedagogiczny
sprowadzono do trzech form: ewaluacji, kontroli i wspomagania.
W ciągu trzech lat funkcjonowania nowej formuły nadzoru
skupiono się przede wszystkim na ewaluacji zewnętrznej. W ostatnim raporcie z
nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2012/2013, Kuratorium Oświaty w Gdańsku
przedstawia wyniki z ewaluacji na prawie 50 stronach, podobnie kontroli, a
tylko na 5 stronach wspomaganie.
W ocenie Rady Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ
„Solidarność” Regionu Gdańskiego Ewaluacja zewnętrzna nie jest obiektywną oceną
pracy szkoły, gdyż bazuje na subiektywnym odczuciu ewaluatorów. Nie wpływa ona
na podniesienie wyników nauczania, ani nie motywuje do lepszej pracy.
Postrzegana jest jako czasochłonne, biurokratyczne działanie, dalekie do
dogłębnej diagnozy szkoły, jej dorobku i miejsca w środowisku. Raport
poewaluacyjny trafia też do organu prowadzącego, dla którego istotne jest, jaki
poziom spełnienia wymagań uzyskała szkoła, a nie na jakich przesłankach się
oparto. Wydaje się, że metody badawcze przyjęte w nowym nadzorze, sprzyjają
mnożeniu biurokracji, a nie mają wiele wspólnego z rzetelnym diagnozowaniem
stanu potrzeb danej placówki. Niebezpieczne jest też rankingowanie szkół według
poziomów A>B>C>D>E. Raporty przedstawiane nauczycielom, najczęściej
ich nie inspirują, gdyż w większości oparte są na wątpliwych założeniach
badawczych, czyli nie zawierają wiarygodnych tez.
W związku z tym Rada
Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Regionu Gdańskiego domaga
się:
a) przywrócenia placówkom
nadzoru konkretnego wizytatora, który znając ich specyfikę, będzie wspierał
dyrektorów i nauczycieli w rozwiązywaniu
problemów edukacyjnych;
b) odejścia od
ankietowo-sondażowego ewaluowania pracy szkól;
c) wspierania placówek przez
wspólne opracowanie kierunków ich rozwoju, we współpracy z ośrodkami doskonalenia;
d) organizowania spotkań dla dyrektorów
i nauczycieli z zakresu nadzoru pedagogicznego oraz umożliwienie im wymiany
doświadczeń;
W opinii Sekcji należy
odejść od biurokratycznego wizerunku wizytatora i przywrócić nadzorowi
pedagogicznemu właściwe miejsce w systemie oświaty.
(Uwaga: inne wnioski zawarte są w komunikacie z obrad
Rady Sekcji)
W imieniu Rady Sekcji:
Hanna Minkiewicz Barbara Kamińska Wojciech Książek
(Sekretarz
Sekcji) (Zastępca Przewodniczącego Sekcji) (Przewodniczący Sekcji)
Do wiadomości:
-
Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”,
-
Kuratorium Oświaty w Gdańsku,
-
Szkoły, przedszkola, placówki oświatowe w województwie pomorskim.
Ciekawa rzecz, możesz podać jakieś źródło?
OdpowiedzUsuńVisit my web page: Raport oddzialywania na srodowisko