18 grudnia 2013

Nadzór i ewaluacja w praktyce szkolnej


                                                        NSZZ
Sekcja Oświaty i Wychowania  Regionu Gdańskiego
www.solidarnosc.gda.pl/oswiata.htm, e-mail: oswiata@solidarnosc.gda.pl
80-855 Gdańsk, ul Wały Piastowskie 24, tel.: (0-58) 308-44-22,
 tel./fax: (0-58) 305-71-72

Gdańsk, 10. 12. 2013 r.




„Nadzór i ewaluacja w praktyce szkolnej”
Komunikat z obrad Rady Sekcji 10 grudnia 2013 r.



W dniu 10 grudnia 2013 r. odbyło się posiedzenie Rady Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Regionu Gdańskiego, którego głównym tematem był: „Nadzór i ewaluacja w praktyce szkolnej”. W zebraniu uczestniczyli również dyrektorzy szkół.
Gościem zebrania był dr Jerzy Wiśniewski – dyrektor Wydziału Strategii Nadzoru Pedagogicznego Kuratorium Oświaty w Gdańsku.

Rada Sekcji przyjęła Stanowisko ws. nadzoru i ewaluacji (w załączeniu), w którym domaga się m. in.:
a.     przywrócenia placówkom nadzoru konkretnego wizytatora, który znając ich specyfikę, będzie wspierał dyrektorów i  nauczycieli w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych;
b.     odejścia od ankietowo-sondażowego ewaluowania pracy szkól;
c.      wspierania placówek przez wspólne opracowanie kierunków ich rozwoju, we współpracy z ośrodkami doskonalenia;
d.     organizowania spotkań dla dyrektorów i nauczycieli z zakresu nadzoru pedagogicznego oraz umożliwienie im wymiany doświadczeń;

Podczas dyskusji zwracano także uwagę m. in. na:

1.     Uwzględnianie w procesie nadzoru edukacyjnej wartości dodanej (EWD), czyli stanu na początku danego cyklu kształcenia i efektów po jego zakończeniu. Ważną, ale nie kluczową, rolę diagnostyczną powinien tu odegrać stale udoskonalany system egzaminów zewnętrznych (sprawdzianu w szkole podstawowej, egzaminu w gimnazjum, matury, egzaminu zawodowego).
2.     Znaczenie wspomagania szkół.
3.     Unikania nadmiernej BIUROKRACJI, która przysłania relacje podmiotowe w szkole. Zmiany powinny skoncentrować uwagę nauczycieli, dyrektorów, nie na gromadzeniu dokumentacji, swoistej papierkomanii, a na konkretnej pracy kształcąco-wychowawczo-opiekuńczej.
4.     Potrzebę szkoleń pracowników wydziałów edukacji organów prowadzących z zakresu istoty ewaluacji (aby wyniki raportów nie stały się kolejnym elementem rankingowania szkół). Trzeba uważać, aby wyniki ewaluacji nie stały się niebezpiecznym narzędziem w rękach różnych decydentów;
5.     Unikanie zbyt częstych zmian w aktach prawnych dotyczących nadzoru (powinny obowiązywać przez min. jeden, trzyletni cykl edukacyjny);
6.     Potrzebę zapewniania zasady równowagi między czteroma głównymi filarami procesu edukacyjnego: szkołą – nadzorem pedagogicznym – jednostkami samorządu terytorialnego – rodzicami. Przypominano, że nadzór jest prawem państwa (gwarantuje to art. 70 ust. 3 Konstytucji RP), które ma zapewnić integralność kształcenia, wychowania, opieki w skali całej Polski;
7.     Konieczność zahamowania tendencji do osłabiania nadzoru pedagogicznego (odebranie zasady uzgadniania projektów organizacji szkół na dany rok szkolny, planów likwidacji szkół i placówek, występowania z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska kierowniczego).
8.     Nierozpatrywanie skarg anonimowych na daną placówkę lub nauczyciela.
9.     Potrzeba rozpatrywania skarg rodziców z uwzględnieniem zasady domniemanej niewinności nauczyciela, dopóki wina nie zostanie  mu udowodniona.


W imieniu Rady Sekcji:



    Hanna Minkiewicz                           Barbara Kamińska                                Wojciech Książek        
      (Sekretarz Sekcji)                       (Zastępca Przewodniczącego Sekcji)                  (Przewodniczący Sekcji)



Do wiadomości:
-        Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”,
-        Kuratorium Oświaty w Gdańsku,

-        Szkoły, przedszkola w województwie pomorskim.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz