Sekcja
Oświaty i Wychowania Regionu Gdańskiego
www.solidarnosc.gda.pl/oswiata.htm, e-mail: oswiata@solidarnosc.gda.pl
80-855 Gdańsk, ul Wały Piastowskie 24, tel.: (0-58)
308-44-22,
tel./fax: (0-58) 305-71-72
Gdańsk,
10. 12. 2013 r.
„Nadzór
i ewaluacja w praktyce szkolnej”
Komunikat z obrad Rady Sekcji 10 grudnia 2013 r.
W dniu 10 grudnia 2013 r. odbyło się posiedzenie Rady
Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Regionu Gdańskiego, którego
głównym tematem był: „Nadzór i ewaluacja w praktyce szkolnej”.
W zebraniu uczestniczyli również dyrektorzy szkół.
Gościem zebrania był dr Jerzy Wiśniewski – dyrektor Wydziału Strategii Nadzoru
Pedagogicznego Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Rada Sekcji przyjęła Stanowisko ws. nadzoru i ewaluacji (w załączeniu),
w którym domaga się m. in.:
a. przywrócenia placówkom
nadzoru konkretnego wizytatora, który znając ich specyfikę, będzie wspierał
dyrektorów i nauczycieli w rozwiązywaniu
problemów edukacyjnych;
b. odejścia od ankietowo-sondażowego
ewaluowania pracy szkól;
c. wspierania placówek przez
wspólne opracowanie kierunków ich rozwoju, we współpracy z ośrodkami doskonalenia;
d. organizowania spotkań dla dyrektorów
i nauczycieli z zakresu nadzoru pedagogicznego oraz umożliwienie im wymiany
doświadczeń;
Podczas dyskusji zwracano także uwagę m. in. na:
1.
Uwzględnianie w procesie nadzoru edukacyjnej wartości dodanej (EWD), czyli
stanu na początku danego cyklu kształcenia i efektów po jego zakończeniu.
Ważną, ale nie kluczową, rolę diagnostyczną powinien tu odegrać stale
udoskonalany system egzaminów zewnętrznych (sprawdzianu w szkole podstawowej,
egzaminu w gimnazjum, matury, egzaminu zawodowego).
2.
Znaczenie
wspomagania szkół.
3.
Unikania
nadmiernej BIUROKRACJI, która przysłania relacje podmiotowe w szkole. Zmiany powinny skoncentrować uwagę nauczycieli, dyrektorów, nie na
gromadzeniu dokumentacji, swoistej papierkomanii, a na konkretnej pracy
kształcąco-wychowawczo-opiekuńczej.
4.
Potrzebę
szkoleń pracowników wydziałów edukacji organów prowadzących z zakresu istoty
ewaluacji (aby wyniki raportów nie stały się kolejnym elementem rankingowania
szkół). Trzeba uważać, aby wyniki ewaluacji nie stały się niebezpiecznym
narzędziem w rękach różnych decydentów;
5.
Unikanie zbyt
częstych zmian w aktach prawnych dotyczących nadzoru (powinny obowiązywać przez
min. jeden, trzyletni cykl edukacyjny);
6.
Potrzebę
zapewniania zasady
równowagi między czteroma głównymi filarami procesu edukacyjnego: szkołą –
nadzorem pedagogicznym – jednostkami samorządu terytorialnego – rodzicami. Przypominano, że nadzór jest prawem państwa
(gwarantuje to art. 70 ust. 3 Konstytucji RP), które ma zapewnić integralność
kształcenia, wychowania, opieki w skali całej Polski;
7.
Konieczność zahamowania tendencji do
osłabiania nadzoru pedagogicznego (odebranie zasady uzgadniania projektów
organizacji szkół na dany rok szkolny, planów likwidacji szkół i placówek,
występowania z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska kierowniczego).
8.
Nierozpatrywanie skarg anonimowych
na daną placówkę lub nauczyciela.
9.
Potrzeba rozpatrywania skarg
rodziców z uwzględnieniem zasady domniemanej niewinności nauczyciela, dopóki
wina nie zostanie mu udowodniona.
W imieniu Rady
Sekcji:
Hanna Minkiewicz Barbara Kamińska Wojciech Książek
(Sekretarz
Sekcji) (Zastępca Przewodniczącego Sekcji) (Przewodniczący Sekcji)
Do wiadomości:
-
Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”,
-
Kuratorium Oświaty w Gdańsku,
-
Szkoły, przedszkola w województwie pomorskim.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz