15 września mija termin konsultacji społecznych ws. projektu ustawy o przekształceniu użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe we własność gruntów (UD-75). Mimo, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa ogłaszając konsultacje "zapomniał" o Stowarzyszeniu Interesu Społecznego WIECZYSTE, jednak Stowarzyszenie nie dało o sobie zapomnieć i przekazało swoje uwagi do projektu, które przedstawiamy poniżej.
1)
W art. 2. proponujemy zastąpienie zaświadczeń
decyzjami administracyjnymi jeżeli zostaje utrzymana zasada odpłatności za
przekształcenie. Natomiast formuła zaświadczeń uznajemy w przypadku
nieodpłatności przekształcenia.
Uzasadnienie:
Zaświadczenie jest wyrazem określonego stanu prawnego. Jednakże w sprawach
wieczystego użytkowania stan prawny w zakresie opłat jest nierzadko
niedookreślony. Przykładowo w wyniku doręczenia na wspólny adres współmałżonków
orzeczeń SKO powstała sytuacja w której organa samorządowe traktują orzeczenia
jako wiążące, podczas gdy w świetle orzecznictwa sądowo-administracyjnego takie
orzeczenia są prawnie wadliwe i bezskuteczne, a postępowania nie zakończone.
Zatem 1 stycznia 2017 roku może powstać sytuacja, w której organ samorządowy
wyda zaświadczenie określające wysokość opłaty za przekształcenie na podstawie
orzeczenia SKO, podczas gdy czynić tego nie powinno skoro postępowanie
administracyjne nie jest formalnie zakończone (w sytuacji gdy nie złożono
sprzeciwu). Zastąpienie zaświadczenia – decyzją administracyjną umożliwi
użytkownikom wieczystym odwołanie się od takowej decyzji i rozstrzygnięcie o
wysokości opłaty rocznej za przekształcenie przez SKO i sąd administracyjny.
2) Art.2 pkt.5
skreśla się
Uzasadnienie: dokonywanie wpisów do działu III Księgi
Wieczystej o obciążeniach uważamy za niecelowe i niepotrzebne.
3)
Art. 3. 1. Otrzymuje brzmienie:
Z
tytułu przekształcenia prawa współużytkowania wieczystego gruntu w prawo
współwłasności tego gruntu, o którym mowa w art. 1, współwłaściciel przez okres
10 lat, liczony od dnia 1 stycznia 2017 r., ponosi roczną opłatę
przekształceniową zwaną dalej „opłatą”.
Uzasadnienie: Okres 20 lat jest stanowczo
zbyt długi w przypadku odpłatności za przekształcenie. W przypadku osób w
podeszłym wieku oznacza to bowiem konieczność uiszczenia opłat aż do śmierci,
zwłaszcza uwzględniając fakt, iż nie będzie stać tych osób na jednorazowe
uiszczenie opłaty przy zastosowaniu opłacie rocznej za przekształcenie w
wysokości dotychczasowej 1% wartości nieruchomości. W świetle powyższego
proponujemy zmniejszenie do okresu maksymalnie 10 lat, a przynajmniej
zmniejszenie wysokości opłaty rocznej za przekształcenie do poziomu 0,3
dotychczasowej opłaty.
4)
Art.3 ust.4 otrzymuje brzmienie:
4.
Wysokość opłaty jest równa opłacie rocznej z tytułu użytkowania wieczystego
obowiązującej w dniu 31 grudnia 2016 r. pomnożonej przez wskaźnik 0,3 z
zastrzeżeniem ust. 5.
Uzasadnienie: Propozycja automatycznego
przekształcenia wieczystego użytkowania w prawo własności opiera się na
założeniu stosowania dotychczasowej wysokości opłat. Jednakże problemem jest
sama wysokość opłaty nawet sięgająca do kilku tysięcy złotych za grunt pod
mieszkaniem w nieruchomości wielo-lokalowej a nawet kilkanaście tysięcy złotych
za nieruchomość jednorodzinną. Opłaty te są na tym poziomie zabójcze dla
mieszkańców, zwłaszcza emerytów i rencistów. Prawo do mieszkania jest
podstawowym prawem człowieka, a każde mieszkanie jest siłą rzeczy związane z
gruntem. Zatem żądanie wysokich opłat za grunt pod mieszkaniem jest de facto
ograniczeniem praw człowieka. Dlatego też Stowarzyszenie opowiada się za
nieodpłatnym przekształceniem nieruchomości mieszkaniowych. Skoro jednak postulat
ten nie jest znalazł uznania, powinno
się przynajmniej obniżyć stawkę opłaty rocznej za przekształcenie do 0,3
dotychczasowej. Wprawdzie takie rozwiązanie nie zlikwiduje dysproporcji w
opłatach występujących na tej samej nieruchomości (w niektórych warszawskich
działkach wskutek różnych procedur prawnych i szczęścia/nieszczęścia co do
składu SKO lub sądu, niektórzy użytkownicy wieczyści płacą opłaty kilkakrotnie
niższe/wyższe od pozostałych), jednakże zmniejszają różnicę kwotową w opłacie
do poziomu w miarę znośnego.
5)
Art.4 skreśla się
Uzasadnienie:
Wprowadzenie co 5 lat waloryzacji uzależnionej od wskaźnika zmian cen
nieruchomości (a nie od wskaźnika inflacji) może doprowadzić do poważnych
podwyżek opłat, już i tak wysokich i ciężkich do udźwignięcia. Stąd propozycja
uchylenia tego zapisu, ewentualnie uzależnienie go od wskaźnika zmian inflacji.
6)
Art.5 ust.2 - 4 skreśla
się
Uzasadnienie:
Praktyka przy aktualizacji opłat użytkowania wieczystego stosowana przez urzędy
i sądy wskazują, że nie stosują się one do literalnego brzmienia przepisu, i
żądają od użytkowników wieczystych quasi oświadczeń majątkowych. Użytkownicy
wieczyści niejednokrotnie wskazywali Stowarzyszeniu na uwłaczające procedury w
sprawach bonifikat socjalnych. Ponadto generuje to niepotrzebną biurokrację,
która podraża koszt całej operacji. Korzystniejsze wydaje się pomnożenie
dotychczasowych opłat dla wszystkich przez wskaźnik 0,3 bez całej tej
biurokracji.
7) Art.5
ust.5 i 7 otrzymują brzmienie:
5.
W przypadku jednorazowego wniesienia wszystkich opłat, od sumy opłat
przysługuje bonifikata w wysokości 50%.
7.
W przypadku jednorazowego wniesienia wszystkich opłat, od sumy opłat w
odniesieniu do nieruchomości stanowiących przed dniem 1 stycznia 2017 r.
własność jednostek samorządu terytorialnego właściwy organ może udzielić
wyższej bonifikaty niż w ust.5 na podstawie uchwały właściwej rady lub sejmiku.
Uzasadnienie: Nie
widzimy powodów dla której bonifikata 50% przysługiwałaby przy jednorazowej
opłacie jedynie dla użytkowników wieczystych na gruntach Skarbu Państwa.
Dodatkowym czynnikiem jest wyraźna niechęć np. samorządu warszawskiego do
udzielenia rzeczywistych bonifikat mieszkańcom. Przez wiele lat bonifikaty w
opłatach przekształceniowych uzależniano od braku działalności gospodarczej (co
faktycznie przekreślało możliwość jej uzyskania), a ostatnio 25 sierpnia 2016
r. Rada Warszawy (większością głosów PO przeciwko PIS) po ok. pół roku odrzuciła
petycję - uchwałę Stowarzyszenia ws. 50% bonifikaty opłaty rocznej wieczystego
użytkowania w przypadku nieruchomości mieszkaniowych. Można podejrzewać, iż
podobnie zachowa się w przypadku bonifikat dotyczących opłaty
przekształceniowej.
Konstytucyjność
projektowanej poprawki naszym zdaniem zostaje zachowana. W wyrokach
Trybunału Konstytucyjnego z dnia z
dnia 12 kwietnia 2000 r. (K 8/98) i z dnia 26 stycznia 2010 r. (K
9/08), Trybunał sformułował na kanwie własności komunalnej (ale dotyczące
przecież wszystkich szczebli samorządu terytorialnego), tezy
iż:
- „samodzielności finansowej gmin, podobnie
jak przysługującego im prawa własności, nie można absolutyzować”;
- „gminy muszą się liczyć z ograniczaniem
przyznanych im praw majątkowych” m.in. dlatego, że „ich własność wywodzi się z własności państwowej, która stanowi
pokrycie finansowe dla ogółu reform, nie tylko reformy administracji
publicznej” (teza ta stanowi odwołanie do orzeczenia z 9 stycznia 1996 r.,
sygn. K 18/95, OTK ZU nr 1/1996).
Ewentualne orzeczenie TK o niekonstytucyjności
przepisu (gdyby Trybunał podjął takie orzeczenie) nie miałby zresztą w sprawie
znaczenia, albowiem użytkownicy wieczyści nabyliby już prawo własności (zasada
praw nabytych) a ewentualna próba odebrania tego prawa, zwróciłaby obywateli
przeciwko Trybunałowi Konstytucyjnemu.
8)
Art. 7.
Pkt.2 skreśla się
Uzasadnienie:
Stowarzyszenie nie widzi podstaw do innego traktowania tzw. dekretowców w
stosunku do innych użytkowników wieczystych
9)
W Art. 10.
Dodaje się punkt.3 w brzmieniu:
W
Art.72 ust.3 pkt.4-6 otrzymuje brzmienie:
4. za nieruchomości gruntowe
oddane na cele mieszkaniowe, na realizację urządzeń infrastruktury technicznej
i innych celów publicznych oraz działalność sportową – 0,3% ceny;
Uzasadnienie: Zmniejszenie stawki opłaty
nie jest równoznaczne z udzielaniem bonifikaty za przekształcenie. Ustawodawca
ma bowiem prawo do określenia wysokości stawki opłat także ws. wieczystego
użytkowania, uczynił to bowiem w ustawie, która do tej pory obowiązywała. To
prerogatywa ustawodawcy, której żaden wyrok TK nie może pozbawić. Zmniejszenie
stawki opłaty do 0,3% w przypadku nieruchomości mieszkaniowych koresponduje z
naszymi propozycjami do obniżenia wysokości opłaty za przekształcenie do
poziomu 0,3 dotychczasowej stawki opłaty rocznej. PRZEPIS TEN BĘDZIE ZBĘDNY W
PRZYPADKU PRZYJĘCIA POPRAWKI 11.
10) W art.10 dodaje się
punkt 4 w brzmieniu:
W
art.72 ust.3
Pkt.
4a – uchyla się
Pkt.5 otrzymuje brzmienie:
5) za pozostałe
nieruchomości gruntowe – 1% ceny.
Uzasadnienie: Stawki opłat 2 i 3% dla
nieruchomości pozostałych są zbyt wysokie, i wskazane wydaje się obniżenie do
poziomu 1%
11)
Art. 11.
Otrzymuje brzmienie:
Art.11.1
Przepisy niniejszej ustawy mają także zastosowanie do nieruchomości
zabudowanych na cele mieszkaniowe lub zabudowanych garażami albo przeznaczonych
pod tego rodzaju zabudowę oraz nieruchomości rolnych.
2.
Ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego
w prawo własności nieruchomości (Dz. U. z 2012 poz. 83, z późn. zm.) – uchyla
się.
Uzasadnienie: Przekształcenie użytkowania
wieczystego w prawo własności nieruchomości na cele mieszkaniowe
jednorodzinnych napotyka na wiele trudności ze strony organów samorządowych. W
Warszawie postępowania trwają latami, a nawet są przypadki w których
postępowania trwają kilkanaście lat. Z tej racji uważamy za wskazane objęcie
rządami nowej ustawy także tych nieruchomości. Ponadto nie widzimy powodów dla
których funkcjonować będą różne ścieżki przekształceniowe dla użytkowników
nieruchomości jednorodzinnych i wielo-lokalowych.
12)
Art. 14.1.
Otrzymuje brzmienie:
w przypadku wszczętych i toczących się po dniu 1 stycznia
2017 r. postępowań w sprawach aktualizacji, o których mowa w art. 13 ust. 2,
roczną opłatę przekształceniową ustala się w wysokości dotychczasowej opłaty
rocznej sprzed wszczęcia postępowania w sprawie aktualizacji pomnożoną przez
wskaźnik 0,3.
Ust.2
– uchyla się
Uzasadnienie:
Użytkownicy wieczyści w dniu wejścia w życie ustawy powinni mieć pewność
wysokości opłaty, który będą zobowiązani wnieść za przekształcenie, a nie być
uzależnieni od późniejszych rozstrzygnięć SKO lub Sądu. Stąd propozycja
uchylenia punktu.2
13) W
art.14 dodaje się ust.3 w brzmieniu:
3. W przypadku w którym orzeczenie SKO dotyczące aktualizacji opłaty
użytkowania wieczystego nie zostało doręczone każdemu ze współmałżonków z
osobna, a żaden z uczestników postępowania nie złożył sprzeciwu, opłata za
przekształcenie ustala się na podstawie dotychczasowej opłaty sprzed
aktualizacji pomnożonej przez stawkę 0,3.
Uzasadnienie: Konieczność zapisu wynika z
faktu, że organa samorządowe próbują egzekwować należności od użytkowników
wieczystych, w których orzeczenie SKO doręczono na wspólny adres
współmałżonków, zamiast doręczyć każdemu z osobna. W świetle orzecznictwa
administracyjnego, w takiej sytuacji postępowanie administracyjne nie jest
zakończone, o ile nikt nie złożył sprzeciwu. Jednak w warunkach samowoli i
bezprawia panującego w tzw. samorządach, postulujemy jednoznaczny zapis, który
zagwarantuje prawa obywateli wynikające z orzecznictwa sądowo-administracyjnego
i uchroni przed niepotrzebnymi sporami.
14) W art.14
dodaje się ust.4 w brzmieniu
4. W
przypadku w którym ostatnie wypowiedzenie opłaty użytkowania wieczystego przed
dniem wejścia w życia niniejszej ustawy
- powołuje się na udzielone upoważnienie lub pełnomocnictwo od
organu właściwego ale bez wskazania danych identyfikujących pełnomocnictwa,
- nie wskazuje
właściciela nieruchomości, w warunkach gdy organ pełni czynności zarówno organu
wykonawczego gminy jak i starosty działającego w imieniu skarbu państwa.
- zawiera
faksymile zamiast podpis osoby wypowiadającej
- nie wskazuje wartości
nieruchomości lub stawki zastosowanego podatku VAT
- zostało
doręczone tylko jednemu ze współmałżonków.
- został
dokonany przez niewłaściwy organ
opłatę za przekształcenie ustala się na podstawie opłaty sprzed ostatniej
aktualizacji pomnożonej przez stawkę 0,3.
Uzasadnienie: Powyższy zapis jest
wynikiem, iż w postępowaniach odwoławczych przed SKO i przed sądami
powszechnymi w Warszawie w identycznych stanach prawnych i wadach
wypowiedzenia, następowały całkiem odmienne orzeczenia. W wyniku powyższego
okazało się, że brak zidentyfikowanych pełnomocnictw, brak wskazania osoby
właściciela, wartości nieruchomości, itd. raz powoduje bezskuteczność
wypowiedzenia, a w innym przypadkach już nie. W efekcie w zależności czy osoba
odwołała się czy nie, czy natrafiła na dobry skład sędziowski czy nie, różnicę
w opłatach na tych samych nieruchomościach lub w identycznych stanach prawnych
są rzędu kilkuset procent. Taka sytuacja stanowi jawne naruszenie art.32
konstytucji i z tych powodów proponujemy określić wysokość opłaty
przekształceniowej na podstawie opłaty rocznej sprzed aktualizacji i pomnożonej
przez stawkę 0,3.
15) Art.17
otrzymuje brzmienie:
Art.
17. Od dnia 1 stycznia
2017 r. ustanawia się odrębną własność lokalu z udziałem w prawie własności
gruntu w odniesieniu do nieruchomości przeznaczonych lub wykorzystywanych na
cele mieszkaniowe.
Uzasadnienie: Zapis o nie ustanowieniu
odrębnej własności lokali z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu
mógłby zostać interpretowany jako odmowa w ogóle ustanowienia odrębnej własności
lokali.
Wieczyste użytkowanie gruntów pod mieszkanie przekształcone w prawo własności o takich samych opłatach jest kpiną w stosunku do właścicieli mieszkań, którzy je kupili za ogromnie wysokie kwoty pieniężne.W Warszawie mieszkania są jedne z najdroższych w Europie. Prawo które ma wejść w życie 01.01.2017 będzie prawem na zasadzie :" zamienił stryjek siekierkę na kijek".
OdpowiedzUsuńDlatego SIS WIECZYSTE złożyło w senacie projekt o nieodpłatnym przekształceniu wieczystego (i licząc się z jego odrzuceniem), wniosło swoje poprawki do projektu rządowego, które ma w skutkach obniżyć opłaty z ok. 20% wartości nieruchomości do 3-6%, a w niektórych przypadkach jeszcze niżej. Jeżeli chcemy by przeszły uwagi SIS WIECZYSTE, to warto uczestniczyć w akcjach, które to Stowarzyszenie będzie podejmować w tej sprawie.
UsuńPomijając wszystkie polityczne wątki sprawy przekształceń trzeba zauważyć, że wszelkie ułatwienia związane z nabywaniem własności gruntu czynią Polaków prawdziwymi właścicielami. Można odnieść wrażenie, że obecnie za właścicieli miejskich gruntów uważają się urzędnicy i kooperujący z nimi prawnicy.. Jeśli PIS chce dużego wsparcia szerokiego elektoratu, to powinien dążyć do jego uwłaszczenia. SLD, PO i PSL tego nie robiło. Nie wspominam tratwy ratunkowej jaką dla PO jest Nowoczesna.
OdpowiedzUsuń