Gdańsk, 7. 07. 2016 r.
Komunikat z obrad Rady Sekcji
Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Regionu Gdańskiego
W dniu 5 lipca 2016 roku w Gdańsku odbyło
się, zwołane w trybie nadzwyczajnym, zebranie Rady Sekcji Oświaty
i Wychowania NSZZ „Solidarność” Regionu Gdańskiego. Udział wzięli członkowie Rady Sekcji, Komisji Rewizyjnej,
członkowie Komisji Międzyzakładowych. Gośćmi Rady byli: Marek Strociak – Pomorski Wicekurator Oświaty oraz Krzysztof Dośla – przewodniczący
Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ „Solidarność”.
Uczestnicy
zebrania, odnosząc się do propozycji zmian w edukacji ogłoszonych przez
Ministerstwo Edukacji Narodowej w dniu 27 czerwca br., zwracali uwagę m. in.
na:
1. stanowiska Sekcji z 17
listopada 2015 r. i 12 kwietnia 2016 r., w których krytycznie odnoszono się do
zmian ustroju szkolnego. Stąd pojawił się postulat, aby w razie utrzymania tych
projektów zmian:
a. przesunąć ich realizację o min. rok, tj. na 2018/2019,
b. rozpocząć zmiany od I klas szkół podstawowych (a nie także
od VII SP). W ten sposób uczniowie nie
doświadczyliby zmiany już w trakcie nauki. Byłoby więcej czasu na lepsze
przygotowanie programów, podręczników, sieci szkolnej, znalezienia zatrudnienia
dla nauczycieli zagrożonych redukcją etatów;
2. brak zaplanowania środków
finansowych na wprowadzenie proponowanych zmian. Dotyczy to również
oczekiwania nauczycieli, pracowników administracji i obsługi szkół na podwyżki
wynagrodzeń w 2017 roku;
3. napięcia, które mogą
towarzyszyć tworzeniu nowej sieci
szkolnej oraz związanej z tym likwidacji obiektów szkolnych:
a. zwracano uwagę na trudną sytuację
samodzielnych gimnazjów. Mogą wystąpić trudności w zawieraniu porozumień gmin z
gminami i z powiatami (różnica naliczania subwencji na ucznia z
terenów wiejskich - dodatkowa tzw. waga - i z miast);
b. zaistnieje potrzeba zdecydowanych
działań kuratoriów, którym przywrócono prawo do uzgadniania sieci szkolnej z
organami prowadzącymi;
4. obawy przed zwolnieniami
– nie tylko nauczycieli, ale i pracowników administracji szkolnej. Potrzeba
przyjęcia precyzyjnego programu
osłonowego (art. 20 KN – wydłużenie stanu nieczynnego, możliwość przejścia
na wcześniejszą emeryturę-przywrócenie art. 88 Karty Nauczyciela, itd.);
5. potrzebę jak
najszybszego ogłoszenia podstawowych dokumentów
zmian programowych: podstaw
programowych, ramowych planów nauczania (tzw. siatek godzin z
uwzględnieniem godzin do dyspozycji dyrektora), co jest niezbędne i do
opracowania podręczników, programów nauczania, ale i odpowiedniego systemu doskonalenia zawodowego nauczycieli dostosowanego
do nowych zmian;
6. problem „podwójnego” rocznika, który pojawi się w szkołach ponadgimnazjalnych w roku szkolnym 2019/2020
(uczniowie po 8 klasie SP i po III gimnazjum). Czy szkoły będą na to przygotowane?
7. potrzebę szerokich
działań, aby tzw. „zerówki” były
przy szkołach podstawowych (powszechnych);
8. wyrażając
zainteresowanie propozycją zwiększenia
dodatków za wychowawstwo klas, stawiano pytania: jaki ma być mechanizm
wzrostu (żeby nie obniżyć tego, co wynegocjowano w
organach prowadzących), skąd dodatkowe środki na ten cel?
9. stawiano również
pytania bardziej szczegółowe, np.:
a. co ze standaryzacją
(liczebnością uczniów w oddziałach)?
b. dlaczego nie ma planu
i środków na programy patriotyczne?
c. czego ma uczyć w klasie
IV SP wychowawca z nauczania początkowego?
d. kto ma odrabiać prace
domowe z uczniami (propozycja MEN, aby uczniowie przebywali w szkole do 15-16)?
e. ile będzie języków
obcych (były 2 w gimnazjum)?
f. kto ma płacić odprawy
dla zwalnianych nauczycieli? Czy znowu z budżetu JST?
g. po co zmieniać nazwy:
„Szkoła Podstawowa, Gimnazjum” na „Szkoła Powszechna”? Szkoda pieniędzy na
zmiany tablic, pieczątek, itd.
h. Kto będzie uczył
wychowania fizycznego w klasach I-IV SP?
10. Członkowie Rady wyrażali żal, że:
a. do ogłoszenia tak poważnych propozycji zmian doszło tuż po
zakończeniu roku szkolnego, co jest źródłem lęków, niepokoju wielu nauczycieli
i pracowników administracji i obsługi szkolnej;
b. podczas debat w 16. województwach organizowanych przez MEN
nigdzie nie pojawił się temat zmiany ustroju szkolnego, co niezbyt dobrze
świadczy o zasadzie dialogu w kluczowych sprawach edukacyjnych.
Hanna
Minkiewicz Wojciech Książek
(Sekretarz Sekcji) (Przewodniczący Sekcji Gdańskiej)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz