7 lipca 2016

Komunikat oświatowej Solidarności Regionu Gdańskiego

Gdańsk, 7. 07. 2016 r.

Komunikat z obrad Rady Sekcji

Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Regionu Gdańskiego



W dniu 5 lipca 2016 roku w Gdańsku odbyło się, zwołane w trybie nadzwyczajnym, zebranie Rady Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Regionu Gdańskiego. Udział wzięli członkowie Rady Sekcji, Komisji Rewizyjnej, członkowie Komisji Międzyzakładowych. Gośćmi Rady byli: Marek Strociak – Pomorski Wicekurator Oświaty oraz Krzysztof Dośla – przewodniczący Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ „Solidarność”.

Uczestnicy zebrania, odnosząc się do propozycji zmian w edukacji ogłoszonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w dniu 27 czerwca br., zwracali uwagę m. in. na:

1. stanowiska Sekcji z 17 listopada 2015 r. i 12 kwietnia 2016 r., w których krytycznie odnoszono się do zmian ustroju szkolnego. Stąd pojawił się postulat, aby w razie utrzymania tych projektów zmian:
a.   przesunąć ich realizację o min. rok, tj.  na  2018/2019,
b. rozpocząć zmiany od I klas szkół podstawowych (a nie także od VII SP). W ten sposób uczniowie nie doświadczyliby zmiany już w trakcie nauki. Byłoby więcej czasu na lepsze przygotowanie programów, podręczników, sieci szkolnej, znalezienia zatrudnienia dla nauczycieli zagrożonych redukcją etatów;

2.  brak zaplanowania środków  finansowych na wprowadzenie  proponowanych zmian. Dotyczy to również oczekiwania nauczycieli, pracowników administracji i obsługi szkół na podwyżki wynagrodzeń w 2017 roku;

3. napięcia, które mogą towarzyszyć tworzeniu nowej sieci szkolnej oraz związanej z tym likwidacji obiektów szkolnych:
a. zwracano uwagę na trudną sytuację samodzielnych gimnazjów. Mogą wystąpić trudności w zawieraniu porozumień gmin z gminami i z powiatami (różnica naliczania subwencji na ucznia z terenów wiejskich - dodatkowa tzw. waga - i z miast);
b. zaistnieje potrzeba zdecydowanych działań kuratoriów, którym przywrócono prawo do uzgadniania sieci szkolnej z organami prowadzącymi;

4.  obawy przed zwolnieniami – nie tylko nauczycieli, ale i pracowników administracji szkolnej. Potrzeba przyjęcia precyzyjnego programu osłonowego (art. 20 KN – wydłużenie stanu nieczynnego, możliwość przejścia na wcześniejszą emeryturę-przywrócenie art. 88 Karty Nauczyciela, itd.);

5. potrzebę jak najszybszego ogłoszenia podstawowych dokumentów zmian programowych: podstaw programowych, ramowych planów nauczania (tzw. siatek godzin z uwzględnieniem godzin do dyspozycji dyrektora), co jest niezbędne i do opracowania podręczników, programów nauczania, ale i odpowiedniego systemu doskonalenia zawodowego nauczycieli dostosowanego do nowych zmian;

6. problem „podwójnego” rocznika, który pojawi się w szkołach ponadgimnazjalnych w roku szkolnym 2019/2020 (uczniowie po 8 klasie SP i po III gimnazjum). Czy szkoły będą na to przygotowane?

7. potrzebę szerokich działań, aby tzw. „zerówki” były przy szkołach podstawowych (powszechnych);

8.  wyrażając zainteresowanie propozycją zwiększenia dodatków za wychowawstwo klas, stawiano pytania: jaki ma być mechanizm wzrostu (żeby nie obniżyć tego, co wynegocjowano w organach prowadzących), skąd dodatkowe środki na ten cel?

9.  stawiano również pytania bardziej szczegółowe, np.:
a.   co ze standaryzacją (liczebnością uczniów w oddziałach)?
b.   dlaczego nie ma planu i środków na programy patriotyczne?
c.    czego ma uczyć w klasie IV SP wychowawca z nauczania początkowego?
d.  kto ma odrabiać prace domowe z uczniami (propozycja MEN, aby uczniowie przebywali w szkole  do 15-16)?
e.   ile będzie języków obcych (były 2 w gimnazjum)?
f.    kto ma płacić odprawy dla zwalnianych nauczycieli? Czy znowu z budżetu JST?
g. po co zmieniać nazwy: „Szkoła Podstawowa, Gimnazjum” na „Szkoła Powszechna”? Szkoda pieniędzy na zmiany tablic, pieczątek, itd.
h.     Kto będzie uczył wychowania fizycznego w klasach I-IV SP?

10.    Członkowie Rady wyrażali żal, że:

a.   do ogłoszenia tak poważnych propozycji zmian doszło tuż po zakończeniu roku szkolnego, co jest źródłem lęków, niepokoju wielu nauczycieli i pracowników administracji i obsługi szkolnej;

b.  podczas debat w 16. województwach organizowanych przez MEN nigdzie nie pojawił się temat zmiany ustroju szkolnego, co niezbyt dobrze świadczy o zasadzie dialogu w kluczowych sprawach edukacyjnych.



Hanna Minkiewicz                                                            Wojciech Książek

(Sekretarz Sekcji)                                                   (Przewodniczący Sekcji Gdańskiej)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz