30.12
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Internowanych i Represjonowanych z siedzibą w
Siedlcach (przewodniczący Janusz Olewiński) wystąpił do Urzędu ds Kombatantów i
Osób Represjonowanych z propozycją nowelizacji ustawy z dnia
24.01.1991r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami
represji wojennych i okresu powojennego (tzw. ustawy kombatanckiej),
wskazując na wiele już nieaktualnych zapisów tej ustawy i na konieczność nowego
uregulowania spraw świadczeń kombatanckich. W wystąpieniu Stowarzyszenia
czytamy:
Wymieniona ustawa jest komunistycznym reliktem rodem z
PRL-u. Jej treść jak i uprawnienia są żałosną jałmużną poniżającą kombatantów,
gdyż nie zapewniają ani godnego, ani godziwego ich życia.
Ww. ustawa kombatancka nadaje „przywileje” kombatantom
niczym Zagłoba nadał Inflanty Szwedom. I tak np.:
1. art.
10 przyznaje zwiększony urlop pracowniczy kombatantowi,
2. art.
11 zakazuje rozwiązania umowy o pracę z kombatantem,
3. art.
14 zapewnia kombatantowi przejście na emeryturę w wieku 55 (kobiet) i 60 lat
(mężczyzn),
4. art.
16 ust. 1 pkt. 1 jak w art. 14.
5. art.
20 „gwarantuje” kombatantom 50% ulgi m.in. na przejazdy środkami
komunikacji, abonament telefoniczny, za energię, opłatę rejestracyjną pojazdu i
ubezpieczenie auta.
Wymienione wyżej artykuły w ustawie kombatanckiej są martwe,
a tym samym zbędne. Niepotrzebne są też poniższe zapisy w ustawie
kombatanckiej:
a) art.
19 ust. 4 kierujący kombatanta do gminnych czy miejskich ośrodków pomocy, co
uwłacza godności kombatanta,
b) art.
7 ust. 1 o tworzeniu Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych,
c) art.
7 ust. 2 podporządkowujący Urząd ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych ministrowi
Pracy i Polityki Społecznej,
d) końcowy
zapis w art. 7 ust. 3 mówiący o wnioskowaniu ministra Pracy i Polityki
Społecznej o powołaniu kierownika Urzędu ds. Kombatantów i Osób
Represjonowanych,
e) art.
16 ust. 3 ponieważ nie gwarantuje godziwego i godnego życia,
f) art.
17 ust. 2 zapis o Ministrze Pracy i Polityki Społecznej,
g) art.
32 mówiący o organizowaniu się Urzędu ds. Kombatantów i Osób
Represjonowanych i kompetencjach Ministra Pracy i Polityki Społecznej.
Podkreślamy, że najmłodszy kombatant ma dziś 85
lat i wymienione „ulgi” i „przywileje” są pustym zapisem. Kombatanci,
wiekowe już osoby zamieszkują z rodzinami lub w domach opieki, nie
kierują też już samodzielnie samochodami.
Ulgi, o których mowa w ustawie kombatanckiej bez żadnej
łaski przysługują z ustawy powszechnej, jak też na podstawie uchwał
podjętych przez samorządy, a dotyczących każdego emeryta. Ustawa kombatancka
jest dyskryminacyjna wobec kombatantów, gdyż z ustawy powszechnej i uchwał
samorządów przysługują wszystkim emerytom większe uprawnieni niż
zawarte w ustawie kombatanckiej.
Postulujemy wypełnienie art. 19 Konstytucji RP poprzez
nowelizację ustawy kombatanckiej i dodanie m.in. następujących artykułów:
1. Państwo
zapewnia Kombatantowi poza kolejką dożywotnią i bezpłatną,
pełną opiekę zdrowotną i medyczną w publicznej służbie zdrowia oraz
leczenie sanatoryjno-uzdrowiskowe wraz ze zwolnieniem z opłat klimatycznych,
2.
Przyznaje się Kombatantowi dożywotnią i comiesięczną Rentę
Honorową w wysokości 100% średniej płacy krajowej brutto.
3.
Renta ta podlega corocznej waloryzacji o wskaźnik inflacji, zgodnie
ze średniorocznym wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych dla
gospodarstw domowych publikowanym przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego
na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z
Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
4. Renta
jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych i składek na ubezpieczenie
społeczne.
5. Kombatantowi
przyznaje się dożywotnie bezpłatne przejazdy i przeloty wszelkimi środkami
zbiorowej komunikacji krajowej każdej klasy w granicach Rzeczpospolitej
Polskiej.
6. Kombatantowi
przysługuje w jednym stałym miejscu zamieszkania dożywotnie zwolnienie z
tytułu: kosztów energii elektrycznej, wody i gazu, z opłat abonamentu RTV
i telefonicznego,
7. Jedynym
organem obsługującym kombatantów jest Urząd do spraw Kombatantów i Osób
Represjonowanych,
8. Urząd
do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych jest centralnym organem
administracji rządowej podległym Prezesowi Rady Ministrów.
Istniejąca ustawa z dnia 24.01.1991r. o kombatantach
oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu
powojennego nie odpowiada wymogom Konstytucji RP i żadną miarą nie
wypełnia artykułu 19 dotyczącą tego środowiska. Artykuł ten
bowiem nakłada obowiązek i wymusza na
władzach Rzeczypospolitej każdego szczebla otoczenie specjalną troską
i opieką osób, które na wcześniejszym etapie swojego życia aktywnie
uczestniczyły w walce o niepodległość Polski i niepodległość ta została
uzyskana w określonym procesie historycznym. Opieka ta, zgodnie z Ustawą
Zasadniczą musi mieć wymiar specjalny, charakter trwały, musi też
być utrzymywana przez cały okres życia danej osoby, aby zapewniać
godny poziom życia. Intensywność i opieka państwa musi odróżniać się in
plus od powszechnego zakresu świadczeń.
Artykuł 19 stanowi o odstępstwie i
wyjątku od ogólnej zasady przyjętego równego traktowania obywateli, dlatego mówi
o wyjątkowym i specjalnym traktowaniu osób -
weteranów, które przyczyniły się do uzyskania upragnionej wolności i
niepodległości Polski (por. komentarze, Wydawnictwo Sejmowe 2007).
Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.
OdpowiedzUsuń