20
października br. Trybunał Konstytucyjny rozpatrzy wniosek rzecznika praw
obywatelskich o zbadanie zgodności z konstytucją przepisu, ustalającym w
pierwszym przedziale skali podatkowej kwotę zmniejszającą podatek w wysokości
556,02 zł (innymi słowy kwotę wolną od podatku - 3091 zł). Przypomnijmy, iż
aktualna kwota wolna od podatku jest niższa od minimum egzystencji i nie była
waloryzowana przez wiele lat. Na konieczność podwyższenia tej kwoty wskazywał
tajże aktualny dziś prezydent Andrzej Duda (do poziomu 8 tys. zł).
Stowarzyszenie
Interesu Społecznego WIECZYSTE postanowiło nie czekać na Trybunał
Konstytucyjny, na projekt prezydencki lub rządowy i 13.10 złożyło w Sejmie
petycję-projekt ustawy ws. podwyższenia kwoty wolnej z dotychczasowych 3091 zł
do 8 tys zł od 1 stycznia 2016 r., 10 tys. zł od 1 stycznia 2017 r. i 13 tys.
zł od 1 stycznia 2018 r. Równocześnie w celu uniknięcia sytuacji w której z
podwyższenia kwoty wolnej skorzystałyby także osoby o najwyższych dochodach,
zmieniono wysokość pierwszego progu podatkowego z dotychczasowych 85528 zł do
79200 zł od 1 stycznia 2016, 76600 zł od 1 stycznia 2017 i 73900 zł od 1
stycznia 2018. Osoby które do tej pory zarabiały 85528 zł i więcej, zapłacą
zatem podobny podatek co do tej pory.
Dla
budżetu państwa i samorządów bezpośredni ubytek dochodowy z tytułu samego
podwyższenia kwoty wolnej wyniósłby od 1 stycznia 2016 r. - 22,514 mln x 883,62
zł czyli max. ok. 19,894 mld zł. Ministerstwo Finansów oceniając ubiegłoroczną
propozycję Stowarzyszenia podniesienia kwoty wolnej od podatku do 12-krotności
najniższej emerytury (czyli 10133,40 zł rocznie, proponowane jest 10000 zł w
roku 2017) uznało, że Wprowadzenie
takiego rozwiązania spowodowałoby zmniejszenie dochodów sektora finansów
publicznych z tytułu PDOF o kwotę 23.6 mld zł (pismo z 22.12.2014 r. nr DD3/063/32/KDJ/14/RD-118098.
Jednak
jak ocenia Stowarzyszenie, połowa tej sumy powinna wrócić do budżetu z tytułu
podatków pośrednich, składek ZUS, CIT itp. Ponadto Stowarzyszenie postuluje
zlikwidowanie niektórych podatków zryczałtowanych np. od gier losowych a także
wskazuje posłom, iż powinna zostać zweryfikowana lista zwolnień podatkowych
określonych w art.21 updf.
Jak stwierdza dr Daniel Alain Korona, zdecydowaliśmy się złożyć projekt,
gdyż chcemy dać "szansę" politykom na uchwalenie ustawy przed 30
listopada, tak aby mogła ono wejść w życie już 1 stycznia przyszłego roku.
Gdybyśmy pozostawili tą kwestię kwoty wolnej Ministerstwu Finansów i politykom,
to byśmy się ustawy w tym roku nie doczekali, bo wiadomo nowy rząd, konsultacje
międzyresortowe itp. A tak, mają już projekt w Sejmie, mogą szybką wszcząć
inicjatywę ustawodawczą i zakończyć procedurę zanim upłynie termin dla
uchwalenia ustawy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz