25.11.2013
Stowarzyszenie Interesu Społecznego NSZZ „Wyzwolenie” wystąpiło do Urzędu
Ochrony Konkurencji i Konsumentów o wszczęcie postępowania ws. uznania –
uchwały Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dn. 3 października 2013 nr LXVI/1806/2013
w sprawie ustalenia zniżek w cenach biletów za usługi przewozowe środkami
lokalnego transportu zbiorowego w m.st. Warszawie dla osób zamieszkałych na
terenie m.st. Warszawy, które rozliczają podatek dochodowy od osób fizycznych
we właściwym urzędzie skarbowym oraz dla dzieci tych osób – za naruszenie art.9
ust.2 pkt.3 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (stosowanie
niejednolitych warunków umów w stosunku do konsumentów tj. Zróżnicowanie cenowe
w zależności od miejsca rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych)
oraz wydania decyzji nakazującej zaniechania ww. praktyk
Uchwała
Rady Warszawy wprowadza nieuzasadnione zróżnicowania cenowe z tytułu biletów
komunikacji miejskiej w zależności od miejsca rozliczenia podatku dochodowego. W
rezultacie pozbawieni prawa do ulg są np. osoby zamieszkałe w Warszawie lub
zameldowane w tym mieście (a także osoby z ich rodzin), ale które z różnych
przyczyn nie rozliczają się z podatku dochodowego od osób fizycznych w stolicy,
nawet jeśli np. rozliczają się w zakresie podatku od nieruchomości czy podatku
rolnego. Powstaje zatem wątpliwość prawna, co do zgodności proponowanej
uchwały:
- z
art.32 konstytucji (równość wobec prawa i zakaz dyskryminacji)
- z
art.9 ust.2 pkt.3 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (niejednolite
warunki umów, czyli zakaz dyskryminacji cenowej)
-
niezgodna z prawem Unii Europejskiej, tj. dyrektywą
Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/98/UE w sprawie procedury
jednego wniosku o jedno zezwolenie dla obywateli państw trzecich na pobyt
i pracę na terytorium państwa członkowskiego oraz w sprawie
wspólnego zbioru praw dla pracowników z państw trzecich przebywających
legalnie w państwie członkowskim, a w szczególności art.12 ust.1 g) prawo do równego
traktowania stanowiący, że Pracownicy z
państwa trzeciego, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. b) i c), są traktowani
na równi z obywatelami państwa członkowskiego, na którego terytorium
przebywają, w zakresie: dostępu do towarów i usług oraz korzystania z towarów i
usług dostępnych ogółowi społeczeństwa, w tym jeżeli chodzi o procedury
uzyskiwania praw do lokali mieszkalnych przewidziane w prawie krajowym, bez
uszczerbku dla swobody zawierania umów zgodnie z prawem Unii i prawem krajowym;
Stowarzyszenie
uważa, iż uprawnienia do ulg powinny być rozszerzone na każdego konsumenta, a w
szczególności dla każdej osoby zameldowanej, zamieszkałej lub pracującej w
Warszawie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz