Piątek 20 października o godz. 15.00 w Warszawie przed Ministerstwem Infrastruktury ul. Chałubińskiego 4/6
protest Stowarzyszenia Interesu Społecznego WIECZYSTE
przeciw przewlekłości rządu ws. przekształcenia wieczystego użytkowania w prawo własności i przestępczej patologii przy aktualizacjach opłat użytkowania wieczystego

13 października 2015

Projekt ustawy ws. podwyższenia kwoty wolnej od podatku wpłynął do Sejmu - Stowarzyszeniowy.

20 października br. Trybunał Konstytucyjny rozpatrzy wniosek rzecznika praw obywatelskich o zbadanie zgodności z konstytucją przepisu, ustalającym w pierwszym przedziale skali podatkowej kwotę zmniejszającą podatek w wysokości 556,02 zł (innymi słowy kwotę wolną od podatku - 3091 zł). Przypomnijmy, iż aktualna kwota wolna od podatku jest niższa od minimum egzystencji i nie była waloryzowana przez wiele lat. Na konieczność podwyższenia tej kwoty wskazywał tajże aktualny dziś prezydent Andrzej Duda (do poziomu 8 tys. zł).

Stowarzyszenie Interesu Społecznego WIECZYSTE postanowiło nie czekać na Trybunał Konstytucyjny, na projekt prezydencki lub rządowy i 13.10 złożyło w Sejmie petycję-projekt ustawy ws. podwyższenia kwoty wolnej z dotychczasowych 3091 zł do 8 tys zł od 1 stycznia 2016 r., 10 tys. zł od 1 stycznia 2017 r. i 13 tys. zł od 1 stycznia 2018 r. Równocześnie w celu uniknięcia sytuacji w której z podwyższenia kwoty wolnej skorzystałyby także osoby o najwyższych dochodach, zmieniono wysokość pierwszego progu podatkowego z dotychczasowych 85528 zł do 79200 zł od 1 stycznia 2016, 76600 zł od 1 stycznia 2017 i 73900 zł od 1 stycznia 2018. Osoby które do tej pory zarabiały 85528 zł i więcej, zapłacą zatem podobny podatek co do tej pory.

Dla budżetu państwa i samorządów bezpośredni ubytek dochodowy z tytułu samego podwyższenia kwoty wolnej wyniósłby od 1 stycznia 2016 r. - 22,514 mln x 883,62 zł czyli max. ok. 19,894 mld zł. Ministerstwo Finansów oceniając ubiegłoroczną propozycję Stowarzyszenia podniesienia kwoty wolnej od podatku do 12-krotności najniższej emerytury (czyli 10133,40 zł rocznie, proponowane jest 10000 zł w roku 2017) uznało, że Wprowadzenie takiego rozwiązania spowodowałoby zmniejszenie dochodów sektora finansów publicznych z tytułu PDOF o kwotę 23.6 mld zł (pismo z 22.12.2014 r. nr DD3/063/32/KDJ/14/RD-118098. 
Jednak jak ocenia Stowarzyszenie, połowa tej sumy powinna wrócić do budżetu z tytułu podatków pośrednich, składek ZUS, CIT itp. Ponadto Stowarzyszenie postuluje zlikwidowanie niektórych podatków zryczałtowanych np. od gier losowych a także wskazuje posłom, iż powinna zostać zweryfikowana lista zwolnień podatkowych określonych w art.21 updf. 

Jak stwierdza dr Daniel Alain Korona, zdecydowaliśmy się złożyć projekt, gdyż chcemy dać "szansę" politykom na uchwalenie ustawy przed 30 listopada, tak aby mogła ono wejść w życie już 1 stycznia przyszłego roku. Gdybyśmy pozostawili tą kwestię kwoty wolnej Ministerstwu Finansów i politykom, to byśmy się ustawy w tym roku nie doczekali, bo wiadomo nowy rząd, konsultacje międzyresortowe itp. A tak, mają już projekt w Sejmie, mogą szybką wszcząć inicjatywę ustawodawczą i zakończyć procedurę zanim upłynie termin dla uchwalenia ustawy.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz