11 lutego 2014

Rada Miejska Koszalina wezwana do uchylenia uchwały śmieciowej

Nie ustają protesty przeciw nowemu systemowi zagospodarowania odpadami komunalnymi. Obszernie relacjonowaliśmy bój Stowarzyszenia Interesu Społecznego „Wieczyste” w Warszawie przeciw opłatom. Ostatecznie nowego systemu wciąż w pełni nie wprowadzono, ale opłaty zostały obniżone. Protesty jednak mają miejsce także w innych miejscach. I tak 10 stycznia br. Maciej Tkaczyk wystąpił do Rady Miejskiej w Koszalinie z wezwaniem usunięcia uchwały nr XXIX/450/2013 podjętej w dnia 13 marca 2013 r. w sprawie ustalenia sposobu obliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku nieruchomości, która w części stanowi nieruchomość, na której zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomość, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne oraz wprowadzenia zwolnień podmiotowych w opłacie

Pan Maciej zarzuca uchwala m.in., że:

1)     Do dnia dzisiejszego nie uchwalono terminu wnoszenia opłat dla nieruchomości „mieszanych” przez co przedmiotowa uchwała pozostaje w sprzeczności z art. 6l ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2012 r. poz. 391, 951, z poźn. zm). Przypomnieć należy, że w dniu 20 grudnia 2012r. Rada Miejska w Koszalinie podjęła Uchwałę Nr XXVII/416/2012, która została zmieniona uchwałą Nr XXXI/482/2013 z dnia 25 kwietnia 2013 r., w której określono terminy, częstotliwość i tryb uiszczania opłaty, ale jedynie dla nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy.
§ 1 Uchwały Nr XXVII/416/2012 otrzymał brzmienie:
„1. Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, są zobowiązani do uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, bez wezwania, do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego opłata dotyczy.”;
           
Mając na uwadze powyższe zauważyć należy, że uchwalono terminy, częstotliwości i tryb wnoszenia opłat jedynie dla nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy (art. 6c ust.1), zapominając o nieruchomościach mieszanych (art. 6j ust.4). Zgodnie z Art. 6i pkt.2 Ustawy UoUcipg obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje: w przypadku nieruchomości, o których mowa w art. 6c ust. 2 – za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości powstały odpady komunalne. Jednoczenie do obowiązku Rady Miasta przed podjęciem uchwały XXIX/450/2013 było uchwalenie zakresu wymienionego w art. 6l Ustawy UoUcipg czego zaniechano.

2)     Do dnia dzisiejszego nie uchwalono szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości „mieszanych” i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi przez co przedmiotowa uchwała pozostaje w sprzeczności z art. 6r ust.3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2012 r. poz. 391, 951, z poźn. zm).
Przypomnieć należy, że w dniu 20 grudnia 2012r. Rada Miejska w Koszalinie podjęła Uchwałę Nr XXVII/415/2012, w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Tym samym zawężono grupę nieruchomości tylko do właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, bez uwzględnienia „nieruchomości mieszanych” (w części stanowiących nieruchomość, na której zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomość, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne)
Jednoczenie do obowiązku Rady Miasta przed podjęciem uchwały XXIX/450/2013 było uchwalenie zakresu wymienionego w art. 6r ust.3 Ustawy UoUcipg, czego zaniechano.

3)     Nietrafnie utożsamienie pojęcie „części nieruchomości, na której jest prowadzona działalność” zawartą w art. 6j. ust.5 Ustawy UoUcipg z pojęciem „części nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne” (art. 6c ust. 2 Ustawy UoUcipg)

Odnotować należy, że ustawodawca wprowadził jedynie dwie definicje właścicieli nieruchomości, od których należy pobierać opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Opłaty te pobierane są od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy (art. 6c ust.1 Ustawy UoUcipg) oraz od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (art. 6c ust.2 Ustawy UoUcipg). Analizując uchwałę NR XXIX z dnia 13 marca 2013r. stwierdzić należy, że nie ustalono w niej sposobu ustalenia opłaty dla części, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. W § 2 dokonano wyboru metody ustalania opłaty dla części nieruchomość, na której prowadzona jest działalność gospodarcza – czego pod żadnym względem nie można utożsamiać z pojęciem części nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.

4)     Nieprawidłowe przyjęcie, że Ustawodawca upoważnił Rade Miejską do ustalenia sposobu obliczania opłaty dla „części nieruchomość, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne” od powierzchni lokalu mieszkalnego.

Art. 6j ust.5 UoUcipg stanowi: W przypadku nieruchomości, o których mowa w ust. 4, rada gminy może podjąć uchwałę stanowiącą akt prawa miejscowego, na mocy której ustali sposób obliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie tych nieruchomości zgodnie z ust. 1, 2 lub 3  z tym, że w przypadku ustalenia sposobu obliczania opłaty zgodnie z ust. 1 pkt 3 dla części nieruchomości, na której jest prowadzona działalność, uwzględnia się powierzchnię użytkową lokalu.

Przypomnieć należy, że ust. 1, 2 art. 6j Ustawy UoUcipg dotyczy sposobu ustalania opłaty, ale jedynie dla nieruchomości, w których zamieszkują mieszkańcy.
Kolejno przypomnieć należy, że ust.3 art. 6j Ustawy UoUcipg dotyczy sposobu ustalania opłaty, jedynie dla nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne
Kolejno zaznaczyć należy, że ustawodawca w Art. 6j ust.5 zawarł przepis, w którym upoważnił Radę do podjęcia uchwały i wyboru sposobu obliczania opłaty dla „nieruchomości mieszanych” pod warunkiem, że będzie ona zgodna z ust.1,2 lub 3.
Wyjaśnić należy, że druga cześć ust.5 art. 6j Ustawy UoUcipg odnośnie „ustalenia sposobu obliczania opłaty zgodnie z ust. 1 pkt 3 dla części nieruchomości, na której jest prowadzona działalność, uwzględnia się powierzchnię użytkową lokalu” – zawarta została w celu uniknięcia płacenia przez właściciela lokalu mieszkalnego, w którym to właściciel mieszkania prowadziłby działalność gospodarczą bez wydzielonej odrębnej części - podwójnej opłaty.
Podkreślić należy, że gdyby Rada Miejska podjęła powyższa uchwałę przed uchwaleniem Ustawy z dnia 25 stycznia 2013 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wówczas powyższa uchwała mogłaby się ostać. Przypomnieć należy, ze wówczas ust.5 art. 6j Ustawy UoUcipg posiadał brzmienie:
„W przypadku nieruchomości, o których mowa w ust. 4, rada gminy może podjąć uchwałę stanowiącą akt prawa miejscowego, na mocy której ustali sposób obliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie tych nieruchomości zgodnie z ust. 1, 2 albo 3.
Pierwotnie Ustawodawca określił, że sposób ustalania opłaty dla nieruchomości „mieszanych” winien być ustalony zgodnie z ust. 1, 2 albo 3 art. 6j. Wówczas ze względu na zastosowanie  łącznika „albo” Rada Miejska zobowiązana była do wyboru tylko jednego sposobu wyboru metody, co doprowadzało do wewnętrznej sprzeczności z ustawą. Stąd też w znowelizowanej ustawie ustawodawca poprawił art. 6j. ust.5 poprzez zamianę łącznika „albo” na „lub”. Pozostała część ust. 5 w art. 6j dodana została po uwzględnieniu oświadczenia złożonego przez senatora Grzegorza Czeleja w sprawie możliwości podwójnego obłożenia opłatą za gospodarowanie odpadami komunalnymi mieszkańców, którzy prowadzą działalność usługową we własnych mieszkaniach.

Tym samym, podkreślić należy, że dla nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne lub ich części, jedynym możliwym sposobem ustalenia opłaty, jest ust. 3 art. 6j Ustawy UoUcipg. tj.  w zależności od  liczby pojemników z odpadami komunalnymi powstałymi na danej nieruchomości oraz stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w art. 6k ust. 1 pkt 2.

5)     Mylne przyjęcie, iż w przypadku nieruchomości „mieszanych” przysługiwały Radzie Miejskiej prawa do zastosowania zwolnień przedmiotowych.

Art. 6k ust.4 UoUcipg stanowi: „Rada gminy określając warunki opłat zgodnie z metodą, o której mowa w art. 6j ust. 1 i 2, może różnicować stawki opłat, wprowadzać zwolnienia przedmiotowe, ustanawiać dopłaty dla właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 6c ust. 1, spełniających ustalone przez nią kryteria lub określić szczegółowo zasady ustalania tych opłat”

Zauważyć należy, że wprowadzać zwolnienia przedmiotowe, ustanawiać dopłaty dla właścicieli nieruchomości, dotyczyło jedynie nieruchomości wymienione w art. 6c ust.1 a więc dla nieruchomości, w których zamieszkują mieszkańcy, a nie dla nieruchomości mieszanych.
Na marginesie wskazać trzeba na Wyrok z dnia 28 listopada 2013r. Trybunału Konstytucyjnego (Sygn. akt K 17/12), który uznał, że art. 6k ust. 4 Ustawy UoUcipg jest niezgodny z art. 168 w związku z art. 217 Konstytucji.

6)     Niejednoznaczne przyjęcie określenia „ odrębną uchwałą”.

Zaznaczyć należy ze zgodnie rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” w § 146 ust. 1 zawarto zapis: W ustawie lub innym akcie normatywnym formułuje się definicję danego określenia, jeżeli:
1) dane określenie jest wieloznaczne;
2) dane określenie jest nieostre, a jest pożądane ograniczenie jego nieostrości;
3) znaczenie danego określenia nie jest powszechnie zrozumiale;

Jednocześnie w §156 ust. 3. Jeżeli odesłanie służy przede wszystkim zapewnieniu spójności regulowanych w tym akcie instytucji prawnych, w przepisie odsysającym wskazuje się zakres spraw, dla których następuje odesłanie, oraz jednoznacznie wskazuje się przepis lub przepisy prawne, do których się odsyła.


Niezależna osoba czytając jedynie uchwałę Nr XXIX/450/2013 Rady Miejskiej w Koszalinie z dnia 13 marca 2013 r. nie jest wstanie jednoznacznie określić co oznacza sformułowanie „odrębna uchwała”.  Tym bardziej zakładając czysto teoretycznie, że nastąpi zmiana uchwały Nr XXIX/449/2013 (do której domniemam odniesiono się w uchwale Nr XXIX/450/2013) dojdzie do totalnego zamętu, bo już w ogóle nie będzie wiadomo, której uchwały i stawki opłaty będzie dotyczyło. Tym samym używając niejednoznacznego sformułowania w uchwale Nr XXIX/450/2013 tj. „odrębną uchwałą” naruszono przepisy w § 146 ust.1 pkt1-3 oraz 156 ust. 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów  z dnia 20 czerwca 2002 r.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz