Wielokrotnie krytykowaliśmy Radę Warszawy i jej rozstrzygnięcia, ale gdy radni przyjmują właściwą uchwałę, warto to docenić. 6 kwietnia Rada Warszawy uwzględniła petycję Stowarzyszenia Walczących o Niepodległość 1956-89 dot. przyznania 50% ulg w komunikacji miejskiej dla osób świadczących pracę na rzecz nielegalnych organizacji w rozumieniu przepisów do kwietnia 1989 r. oraz dla osób represjonowanych z powodów politycznych przed dniem 4 czerwca 1989 roku. Dowodem jest decyzja Szefa Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych. Tym sposobem zrównano w uprawnieniach działaczy opozycji antykomunistycznych (których status wynika z ustawy o działaczach opozycji antykomunistycznej) i działaczy nielegalnych organizacji (których status wynika z decyzji UdsKiOR w związku z ustawą o rentach i emeryturach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych).
Pismo Rady Warszawy i uchwała
Pismo Rady Warszawy i uchwała
Rada Warszawy nie uwzględniła natomiast postulatu Stowarzyszenia Kobiet Internowanych, Więzionych i Represjonowanych w stanie wojennym Regionu Mazowsze, które w swej petycji proponowało bezpłatną komunikację miejską dla działaczy opozycji antykomunistycznej i działaczy nielegalnych organizacji.
Problemem dla radnych było zrozumienie relacji pomiędzy jedną i drugą kategorią działaczy. Jak wyjaśniło SWN 1956-89: w wyniku mnożenia przepisów
ustawowych i braku ich skoordynowania doszło do powstania 2 kategorii osób, które
walczyły o niepodległość w latach 1956-89. W celu wyrównania nieprawidłowości w
sprawach emerytalnych i rentowych, najpierw stworzono możliwości uzyskania
decyzji potwierdzającej świadczenie pracy na rzecz nielegalnych organizacji w
rozumieniu przepisów do kwietnia 1989 r. lub pozostawania bez pracy z przyczyn
politycznych do 4 czerwca 1989 r. Natomiast ustawą z dnia 20 marca 2015 r.
stworzono dodatkową kategorię przepisów. Kategorie te dotyczą tych samych osób,
ale nie do końca się pokrywają, albowiem: status działacza dotyczy osób, które przez co najmniej 12 miesięcy prowadziła
działalność na rzecz odzyskania przez Polskę niepodległości i suwerenności lub
respektowania politycznych praw człowieka w Polsce. Pojęcie działalności nie
jest określone i może być interpretowane szeroko. Natomiast wymóg
wniosku o potwierdzenie świadczenia pracy na rzecz nielegalnych organizacji politycznych oraz o potwierdzenie
niewykonywania pracy na skutek represji politycznych
powoduje, że to osoba pragnąca uzyskać potwierdzenie tych okoliczności, ma
obowiązek po pierwsze wskazać okoliczności faktyczne
świadczące o jej pracy na rzecz nielegalnych organizacji politycznych, bądź o niewykonywaniu pracy na skutek represji politycznych, a
po drugie okoliczności te udowodnić przy pomocy dokumentów lub zeznań świadków (IV SA/Wa 2960/13). Innymi słowy chodzi o
faktyczną pracę w postaci druku, kolportażu, organizowaniu spotkań, a nie np.
same uczestnictwo w spotkaniach, manifestacjach itd.
Z kolei status osoby represjonowanej dotyczy różnej kategorii osób represjonowanych,
ale nie obejmuje pozostawania bez pracy z przyczyn politycznych (a jedynie
niemożność wykonywania swojego zawodu, co nie jest zupełnie tym samym).
W rzeczywistości nie ma
istotnych różnic pomiędzy obiema kategoriami weteranów opozycji z lat 1956-89,
z wyjątkiem odmiennych procedur i subtelności definicyjnych. W praktyce występują sytuacje w
której osoby otrzymują status działacza opozycji przy równoczesnej odmowie
poświadczenia pracy na rzecz nielegalnych organizacji (świadczy o tym np. casus
o sygn. II
SA/Sz 887/15) lub odwrotnie potwierdzone zostaje świadczenie pracy przy
równoczesnej odmowie statusu działacza opozycji antykomunistycznej. Są ponadto
osoby, które posiadają podwójny status.
Rada Warszawy jest pierwszym miastem w Polsce, który zrównał obie kategorie działaczy w uprawnieniach komunikacyjnych. W pozostałych miastach ewentualnie przyznane uprawnienia przysługują tylko osobom posiadającym status działacza opozycji antykomunistycznej.
Uchwała Rady Warszawy wejdzie po 2 tygodniach od publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
Uchwała Rady Warszawy wejdzie po 2 tygodniach od publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz