Garść ciekawych statystyk spółek publicznych podało Niewygodne.Info cyt. Wstępne szacunki mówią, że z tytułu prowadzenia swojej działalności podstawowej (tj. przewozu pasażerów). PLL LOT osiągnie za 2016 rok wynik ok. 200 mln zł zysku. To wspaniały rezultat, szczególnie jeśli spojrzymy na wcześniejsze lata. W okresie 2008 - 2015 LOT na działalności podstawowej miał bowiem skumulowaną stratę w wysokości 748,2 mln zł (strata operacyjna była w tym czasie jeszcze wyższa).... Przewozy Regionalne - największy przewoźnik kolejowy w Polsce, który od tego roku dokonał rebrandingu i działa pod nazwą PolRegio - po nieprzerwanych 15 latach przynoszenia strat, w 2016 roku odnotowały dodatni wynik operacyjny w wysokości 50,9 mln zł, a zysk netto przekroczył 51,2 mln zł. Pierwszy raz w historii tej spółki zdarzyło się, aby zaczęła ona przynosić zyski.
Historia lubi sie powtarzać. Kiedy jest dobrze wszyscy dziennikarze i nie tylko zadowalają sie analizą przychodów tj. sukces kiedy rosną i komentarzem odnośnie zysku netto. W momencie kryzysu wszyscy powtarzają jak mantrę 'cash is king' i wtedy nie liczy się zysk tylko zdolność do generowania gotówki :-). Zdolność którą można utrzymać w dłuższym okresie z uwagi na zdrowe fundamenty i dobre (prywatne) zarządzanie.
OdpowiedzUsuńPaństwowe biznesy tych cech nie mają. Raczej odwrotnie: brak elastyczności, przerost zatrudnienia, silną pozycję związków zawodowych i wpływy politruków.
Warto zatem wgłębić się w analizę sprawozdań wspomnianych firm i spróbować dociec źródła rentowności, perspektywy jej utrzymania, zdolność do ponoszenia istotnych nakładów inwestycyjnych itp.