W sejmie powołano obradującą w trybie
niejawnym podkomisję zajmującą się sprawami SKOKów. Politycy PO i część mediów
sugeruje, oskarża PIS, Andrzeja Dudę że
próbowali uniemożliwić a przynajmniej opóźnić nadzór Komisji Nadzoru
Finansowego nad Kasami. Tymczasem prawda jest taka, iż realnego nadzoru KNF
nad SKOKami nadal nie ma (mimo, że ustawa weszła w życie w 2012 roku), skoro
Komisja wciąż nie dokonuje podstawowej oceny nadzorczej Kas.
Z dniem 27 października 2012 r.
spółdzielcze kasy oszczędnościowo – kredytowe (SKOK–i) miały zostać objęte
państwowym nadzorem, sprawowanym przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF).
Realizując ten nadzór w ubiegłym roku Komisja zobowiązała podała, 42 z 52 kas do realizacji programu postępowania naprawczego, a w przypadku 23
SKOK-ów KNF prowadziła postępowania w przedmiocie ustanowienia w kasie zarządcy
komisarycznego. Komisja także odmówiła zatwierdzenia 7 prezesów SKOK. Jako
powód podano brak rękojmi ostrożnego i stabilnego zarządzania kasą. Wszystko
brzmi groźnie.
Jednak powyższe działania
wcale nie świadczą, że istnieje realny nadzór KNF nad SKOKami. Są to bowiem
działania urzędnicze, które powinny być następstwem realnych działań
nadzorczych w postaci badania i oceny SKOKów. Innymi słowy KNF powinien dokonać
najpierw tzw. oceny BION (Badanie i Ocena Nadzorcza).
Dla niewtajemniczonych
wyjaśniam, iż KNF przyjął przed laty system nadzoru opartego na analizie
ryzyka. Jak informuje KNF na swojej stronie internetowej:
Nadzorowane instytucje
finansowe są w systemie ciągłym oceniane na bazie ryzyka, z wykorzystaniem
metodyki BION. Od oceny BION jest uzależniona intensywność działań nadzorczych,
w szczególności o charakterze inspekcyjnym. Umożliwia to efektywniejszą
alokację zasobów UKNF, które są kierowane do obszarów i podmiotów generujących
najwyższe ryzyko. W toku oceny BION wykorzystuje się wszelkie dostępne
nadzorowi informacje, pozyskane m.in. w czasie inspekcji, wizyt i spotkań
nadzorczych, postępowań licencyjnych, kontaktów z właścicielami, analizy
sprawozdawczości okresowej i odpowiedzi na dodatkowe zapytania UKNF
(kwestionariusze, wezwania nadzorcze, ankiety itp.). Proces BION jest wspierany
przez systemy informatyczne UKNF służące do wymiany informacji nadzorczych z
instytucjami finansowymi. Efektem BION jest dokonanie przez nadzór oceny:
• poziomu ryzyka w instytucji finansowej,
• jakości procesu zarządzania przez instytucję
finansową istotnymi ryzykami,
• poziomu kapitału pokrywającego ryzyko w instytucji
finansowej,
• zgodności działalności instytucji finansowej z
przepisami prawa i regulacjami wewnętrznymi.
Co jest badane w ramach BION banków?
- ryzyko kredytowe, czyli ryzyko
nieoczekiwanego niewykonania zobowiązania lub pogorszenia się zdolności
kredytowej zagrażającej wykonaniu zobowiązania.
- ryzyko rynkowe, czyli ryzyko utraty
wartości aktywów, wzrostu poziomu zobowiązań lub negatywnej zmiany wyniku
finansowego w rezultacie wrażliwości na zmienność cen na rynku.
- ryzyko płynności, czyli niewywiązania
się z bieżących zobowiązań w wyniku niedopasowania przepływów
finansowych.
- ryzyko operacyjne, czyli
prawdopodobieństwo wystąpienia straty związanej z niedostateczną efektywnością
działań ludzi, systemów, procesów zachodzących w podmiocie oraz czynnikami
zewnętrznymi.
- ryzyko modeli (wdrożenia nieprawidłowo
zdefiniowanych modeli, taryf lub parametrów),
- ryzyko biznesowe (nieosiągnięcia
założonych i koniecznych celów ekonomicznych z powodu niepowodzenia w
rywalizacji rynkowej),
- ryzyko kapitałowe (wynikające z
niezapewnienia kapitału wystarczającego do absorpcji strat
nieoczekiwanych),
- ryzyko zarządzania (związane z
niewłaściwym zarządzaniem, złą identyfikacją i ograniczaniem ryzyka prowadzonej
działalności, brakiem lub niewystarczającym działaniem kontroli wewnętrznej,
nieodpowiednim stosowaniem procedur wewnętrznych lub ich nieprzestrzeganiem).
Jak wyjaśnia
KNF - Korzyścią z BION jest stworzenie mechanizmu stosowania wobec danej
instytucji środków nadzorczych adekwatnych do oceny, zmierzających do poprawy
sytuacji w obszarach generujących nadmierne ryzyko. Podstawowym kryterium
określenia priorytetu i częstotliwości działań nadzorczych jest poziom ryzyka.
Należałoby się
zatem spodziewać, iż taka ocena BION jest przeprowadzana chociażby dla
bezpieczeństwa klientów SKOK, a wszelkie działania KNF w/s SKOKów wynikają m.in.
z dokonanej oceny BION. Tymczasem tak nie jest. 30 marca Stowarzyszenie
Interesu Społecznego WIECZYSTE zwróciło się do KNF o udzielenie informacji ws.
oceny BION SKOKów za lata 2012-2014, ze szczególnym uwzględnieniem SKOKu
Wołomin i SKOKu Wspólnota (czyli 2 SKOKów, których ogłoszono upadłość). W odpowiedzi
z dn. 31.03.2015 r. nr DKS/0511/41/2/2015/MB Komisja Nadzoru Finansowego
stwierdziła jednak, iż nie może zadośćuczynić wnioskowi, gdyż Ocena BION
nie była dotychczas nadawana Spółdzielczym Kasom Oszczędnościowo-Kredytowym.
Przypomnijmy, iz BION jest podstawowym instrumentem oceny nadzorczej. Skoro
nie dokonywano ocen BION, to rodzą się kolejne pytania: Dlaczego KNF nie
dokonuje oceny BION SKOKów, tak jak w przypadku innych instytucji finansowych?
Na czym polega nadzór KNFu, skoro ten ostatni nie dokonuje oceny BION? I
wreszcie jak można mówić o tym, iż blokowano, opóźniano nadzór, skoro KNF tego nadzoru
wciąż nie wykonuje, mimo że ustawa przewidująca nadzór Komisji nad SKOKami
weszła w życie 3 lata temu.
Dr Daniel Alain Korona
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz