UOKiK
ostrzega: ale-gratka.pl, bez-posrednikow.pl, ofertynet.com.pl, ale-gratka.com,
alegratka.eu, top-gratka.pl – te strony prowadzone przez przedsiębiorcę Tomasza
Braniewskiego mogą powodować znaczne straty dla klientów. To pierwszy
przypadek, w którym Urząd korzysta z ostrzeżenia konsumenckiego
[Warszawa 4 stycznia 2016 r.] Do Urzędu
Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierają sygnały dotyczące niezgodnych z
prawem praktyk Tomasza Braniewskiego, właściciela firmy Invest-Net Braniewski
Tomasz w Warszawie. Przedsiębiorca prowadzi strony internetowe: ale-gratka.pl,
bez-posrednikow.pl, ofertynet.com.pl, ale-gratka.com, alegratka.eu,
top-gratka.pl, poprzez które
przyjmuje od konsumentów zlecenia na umieszczanie ogłoszeń dotyczących ich
nieruchomości na współpracujących portalach.
Na czym polega
praktyka
Aby zamówić powyższą usługę, konsument musi wejść
na jedną ze stron przedsiębiorcy, wypełnić formularz zgłoszeniowy, zaakceptować
regulamin i wybrać przycisk „Zgłoś ofertę”. Po umieszczeniu ogłoszenia, zgodnie
z informacjami zawartymi na stronie, ma nastąpić bezpłatny 3-miesięczny okres
testowania usługi. Konsumenci nie są jednak informowani w należyty sposób, że po
3 bezpłatnych miesiącach usługa staje się odpłatna (opłata za każdy kolejny
miesiąc wynosi ok. 500 zł). Klienci dowiadują się o tym dopiero z otrzymywanych
wezwań do zapłaty. Co więcej, nie mają możliwości natychmiastowej rezygnacji z
usług, ponieważ ustalony przez Tomasza Braniewskiego okres wypowiedzenia wynosi
od jednego do trzech miesięcy w zależności od umowy. Oznacza to, że maksymalny
koszt usługi może wynieść nawet 1 500 zł. Wezwania skierowane przez
Tomasza Braniewskiego w większości przypadków nie mają jednak mocy prawnej,
bowiem skuteczne zawarcie umowy przez internet następuje jedynie w sytuacji,
gdy przycisk służący do zgłoszenia zamówienia opatrzony jest jednoznaczną
informacją o tym, że zawierana umowa będzie odpłatna.
Ostrzeżenie
konsumenckie UOKiK
W związku z tym, że niedozwolone praktyki firmy Invest-Net
Braniewski Tomasz mogą powodować znaczne straty finansowe i niekorzystne skutki
dla szerokiego kręgu konsumentów, UOKiK zdecydował o wydaniu ostrzeżenia.
Zwracamy uwagę na to, że:
1. Przycisk na stronach internetowych „Zgłoś ofertę”
nie został oznaczony informacją, że dodanie ogłoszenia wiąże się z jakąkolwiek opłatą.
Zgodnie z prawem, brak takiej informacji oznacza, że nie doszło do zawarcia
umowy. Mimo to Invest-Net Braniewski Tomasz wysyła konsumentom wezwania do
zapłaty, na podstawie których wielu z nich mogło uiścić żądaną kwotę, sądząc,
że należy się ona przedsiębiorcy. Ponadto, z uwagi na specyfikę usługi, niedozwolonym
warunkiem jest zastrzeganie, że można z niej zrezygnować z zachowaniem okresu
wypowiedzenia, który wynosi od jednego do trzech miesięcy.
2.
Invest-Net Braniewski Tomasz narusza inne obowiązki
informacyjne, co w praktyce utrudniało piszącym do UOKiK konsumentom
dochodzenie swoich praw, w tym odstąpienie od umowy. Przedsiębiorca:
a. nie informuje konsumentów o nazwie swojej firmy
b. nie informuje o łącznej cenie za swoje usługi,
czasie trwania umowy, powodach jej wypowiedzenia
c. nie przekazuje klientowi potwierdzenia zawarcia umowy,
które musi zostać dostarczone na trwałym nośniku (np. na CD, mailem, smsem)
Jest to
pierwsze ostrzeżenie konsumenckie UOKiK. Zgodnie z ustawą o ochronie
konkurencji i konsumentów, ostrzeżenia są wykorzystywane w przypadku stwierdzenia przez Urząd szczególnie
uzasadnionego podejrzenia stosowania przez przedsiębiorcę nielegalnej praktyki,
która może narazić szeroki krąg konsumentów na znaczne straty finansowe lub
niekorzystne skutki. Ostrzeżenia będą zamieszczanie na stronie internetowej
Urzędu.
Jednocześnie
informujemy, że Urząd – poza ostrzeżeniem konsumenckim dotyczącym Invest-Net-
niedawno wydał decyzję w sprawie tego przedsiębiorcy. Za naruszanie
zbiorowych interesów konsumentów na Tomasza Braniewskiego nałożono karę w
wysokości ponad 21 tys. zł. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ
przysługuje od niej odwołanie do sądu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz