5maja
Stowarzyszenie Interesu Społecznego WIECZYSTE zwróciło się do Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów z zawiadomieniem podejrzenia stosowania praktyk
naruszających interesy konsumentów przez firmę Allegro tj. nadużywania pozycji
w relacjach z klientami Allegro poprzez zmuszanie klientów do korzystania z
pośrednictwa usługi PayU.
Podstawą
interwencji Stowarzyszenie stał się przebieg ubiegłorocznej
aukcji 4517472414 kupujący klient 29306751. Wobec przymuszania klientów do
korzystania z usługi PayU, Stowarzyszenie 27 grudnia wystąpiło do Allegro o
wyjaśnienie:
1) Na jakiej podstawie Allegro twierdzi, iż udostępnienie oferty
jest równoznaczne z przyjęciem opcji PayU cyt. Panie…, akceptując ostateczny
kształt oferty musi mieć Pan świadomość, że udostępniając swoim Klientom
możliwość zapłaty w odpowiedniej formie (wybierając płatność z góry),
udostępnia im Pan jednocześnie opcję zapłaty za pośrednictwem PayU (mail z dn. 2014-09-11 14:09:52
użytkownik Allegro kontakt@allegro.pl)
2) W przypadku odmowy przyjęcia płatności użytkownika przez opcję
PayU przez sprzedającego, dlaczego dla zwrócenia wpłaty kupującemu Państwo
żądają od tegoż sprzedającego dokonania przelewu weryfikacyjnego 1,01 zł, skoro
przelew ten służy do identyfikacji klienta w ramach systemu PayU cyt. W związku z tym, że Pana Kontrahent
dokonał wpłaty na Pana saldo PayU, to w tej sytuacji, aby sfinalizować tę
transakcję (lub zwrócić wpłatę) proszę dokonać konfiguracji wspomnianej usługi
na stronie: http://www.allegro.pl/myaccount/newpayments_payout.php.
W zależności od sposobu wypłaty, będzie Pan proszony o wykonanie przelewu
weryfikacyjnego (1,01 zł) lub przesłanie formularza zmiany danych, celem
aktywizacji. Odnośnie przelewu weryfikacyjnego, to Operator PayU S.A. będąc
instytucją płatniczą, podlega kontroli i ściśle określonym zasadom, które
dotyczą między innymi wypłat. Jednym z podstawowych obowiązków PayU jest
przeprowadzanie identyfikacji wszystkich Klientów, na rzecz których PayU
realizuje płatności. Do tego służy przelew weryfikacyjny (mail z dn. 2014-09-12 08:59:16
użytkownik Allegro kontakt@allegro.pl)
3) Dlaczego Allegro nie zwraca pieniędzy kupujący w przypadku
odmowy przyjęcia przez sprzedającego płatności opcją PayU. Cyt. Wpłata od Kupującego została
poprawnie zrealizowana i przekazana na Pana saldo PayU. Aktualnie nie ma Pan
skonfigurowanej i aktywowanej usługi PayU w Allegro. W związku z tym nie mamy
możliwości zlecenia pieniędzy (mail
z dn. 2014-09-11 14:09:52 użytkownik Allegro kontakt@allegro.pl)
4) Skoro
klient wiesiek84 nie wyraził zgody na płatności poprzez opcję PayU, na
podstawie jakich przepisów zostało otwarte temu klientowi subkonto w ramach
PayU. Cyt. Witaj wiesiek84.
Kupujący "pablomaks2" nie otrzymał towaru zakupionego w ofercie
"(4596373370)". Zapłacił on przez usługę PayU i należność znajduje
się już na Twoim subkoncie (mail
z dn. 2014-10-02 19:01:21 użytkownik Zespół Allegro powiadomienia@allegro.pl)
Allegro w
swoich wyjaśnieniach z 27 stycznia stwierdził, że „Obsługa realizacji zapłaty
przez kupującego za towar w ramach usługi płatniczej, odbywa się na zasadach
określonych w załączniku nr 8 do Regulaminu” (czyli Usługi PayU). Innymi słowy
akceptując regulamin (warunek sine-qua-non), akceptuje się usługę PayU. Co
prawda można zrezygnować z usługi PayU ale wymaga to zmian ustawień na konto
lub rozwiązania umowy, zmian w konfiguracji oczywiście w ramach Regulaminu
PayU. Spółka także nie zwróciła środków kupującemu, mimo że sprzedający odmawia
przyjęcia jakichkolwiek środków w ramach PayU. Przypomnijmy przy okazji, iż
Komisja Europejska uznała że nadużyciem pozycji dominującej przez firmę
Microsoft i ograniczeniem praw konsumentów było np. w ramach systemu
Windows uniemożliwienie swobody wyboru wyszukiwarek internetowych. Czy
działanie Allegro przymuszające do PayU nie jest podobne?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz