30 lipca 2013 r. Stowarzyszenie Interesu Społecznego NSZZ "Wyzwolenie"/WIECZYSTE wystąpił do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o wszczęcie postępowania ws. naruszenia zbiorowego interesu konsumentów przez spółkę Polkomtel (operatora sieci Plus). Przypomnijmy, iż pod koniec roku 2012 (październik/listopad) klienci telefonii
komórkowej PLUS (należącej do firmy POLKOMTEL) zostali zaskoczeni opłatami 5,04
zł (4,10
zł netto + VAT) miesięcznie tytułem przesyłania faktur do klientów za przesyłanie rachunków szczegółowych. Z tej opłaty można
się zwolnić przechodząc na system e-faktur... Wielu klientów
stwierdzało, iż o wprowadzeniu opłaty nie zostali wcześniej uprzedzeni. W
niektórych przypadkach co prawda klientów poinformowano, ale bez zachowania
miesięcznego terminu zmiany umowy jakie wynika z przepisów prawa
telekomunikacyjnego i z treści umów podpisywanych Polkomtel. Faktycznie klientów nie obciążano jak twierdził Plus rachunkami szczegółowymi, ale za
przesyłanie papierowych faktur. Świadczył o tym fakt, iż w informacjach PLUS wyraźnie stwierdza się, iż
przejście na E-faktury powoduje brak opłat. Faktura i rachunek szczegółowy
czyli billing nie jest tym samym. Jedno jest dokumentem potwierdzającym
należność, drugi jest wykazem połączeń i kosztów tych połączeń. Wraz z wyborem
E-faktury jednak, PLUS nie wysyła już nie tylko rachunków szczegółowych, ale także
samych faktur.
Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, UOKIK 5 listopada 2013 r. wszczął postępowania ws. naruszenia zbiorowych praktyk konsumenckich przez Polkomtel, postępowanie zakończone decyzją DDK-8/2014 z 30 grudnia 2014 r., w którym uznał iż doszło do takich praktyk i ukarał spółkę grzywną w wysokości prawie 6 mln zł. Jednak ostatecznie o karze grzywny zadecyduje sąd okręgowy konkurencji i konsumentów, do którego Polkomtel się odwołał.
Polecam lekturę http://www.radiownet.pl/publikacje/echo-investment-sa-naprawa-czy-kontynuacja. Sprawa dotyczy Echo Investment S.A. i niszczenia faktur wykonawcy...
OdpowiedzUsuń