14 października 2014

Obywatelski projekt złożony ws. opłat i przekształcenia wieczystego (złożony w Sejmie 14.10.2014)

Poniżej teskt obywatelskiego projektu ustawy ws. obniżenia opłat i przekształcenia użytkowania wieczystego w prawo własności, załącznik do zawiadomienia Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej Stowarzyszenia Interesu Społecznego WIECZYSTE złożony do Marszałka Sejmu w dniu 14.10.2014, zawiadomienia przyjętego postanowieniem Marszałka Sejmu nr 58 z dnia 28.10.2014 r.
Potrzebne 100 tys. podpisów, by został skierowany do I czytania. Mamy 3 miesiące na ich zebranie.


KOMITET INICJATYWY USTAWODAWCZEJ
„Stowarzyszenia Interesu Społecznego WIECZYSTE”
Na rzecz ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami
oraz o zmianie innych ustaw

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Projekt Ustawy z dn. ……….. r. 
o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie innych ustaw

Art.1  W ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. 1997 Nr 115 poz. 741) wprowadza się następujące zmiany:

1)   W art. 72 ust.3
a)  Pkt.3 otrzymuje brzmienie:
3. za nieruchomości gruntowe na działalność charytatywną oraz na niezarobkową działalność: opiekuńczą, kulturalną, leczniczą, oświatową, wychowawczą, naukową, badawczo-rozwojową, inną działalność pożytku publicznego lub wpisane do rejestru zabytków - 0,3 % ceny;
b)  pkt.4 otrzymuje brzmienie
4. za nieruchomości gruntowe oddane na cele mieszkaniowe, na realizację urządzeń infrastruktury technicznej i innych celów publicznych oraz działalność sportową – 0,3 % ceny;
c) pkt.4a – uchyla się
d)  pkt.5 otrzymuje brzmienie
5. za nieruchomości gruntowe pozostałe – 1 % ceny;

2) W art.73
ust.4 - uchyla się

3) Art. 74 – uchyla się

4) Art.75 – uchyla się

5)   W art. 76
ust.1 – uchyla się

6)   W Art.77
ust.2a – uchyla się

7)   Art.78 otrzymuje brzmienie
1.     Właściciel nieruchomości reprezentowany przez właściwy organ zamierzający zaktualizować opłatę roczną z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej powinien wypowiedzieć na piśmie wysokość dotychczasowej opłaty, do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego, przesyłając równocześnie ofertę przyjęcia jej nowej wysokości. W wypowiedzeniu należy wskazać sposób obliczenia nowej wysokości opłaty i pouczyć użytkownika wieczystego o sposobie zakwestionowania wypowiedzenia. Do wypowiedzenia dołącza się informację o wartości nieruchomości, o której mowa w art. 77 ust. 3, oraz o miejscu, w którym można zapoznać się z operatem szacunkowym. Do doręczenia wypowiedzenia stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
2.     W terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia wypowiedzenia użytkownikowi wieczystemu lub organizacji społecznej działającej za zgodą użytkownika wieczystego przysługuje prawo złożenia pozwu do sądu powszechnego o ustalenie, że opłata wieczystego użytkowania jest nieuzasadniona w całości lub w części.
3.     Ciężar dowodu, że istnieją przesłanki do aktualizacji opłaty, spoczywa na właściwym organie.
4.     Złożenie pozwu, o którym mowa w ust. 2, nie zwalnia z obowiązku uiszczania opłat w dotychczasowej wysokości. W przypadku niezłożenia pozwu, właściwy organ oraz użytkownika wieczystego obowiązuje nowa wysokość opłaty zaoferowana w wypowiedzeniu przez właściwy organ.
5.     Ustalona na skutek prawomocnego orzeczenia sądowego lub w wyniku zawarcia ugody przed sądem (lub poza sądem) nowa wysokość opłaty rocznej obowiązuje począwszy od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym wypowiedziano wysokość dotychczasowej opłaty.

8)     Art.79 – 80 uchyla się

9)     Art.81 otrzymuje brzmienie
Użytkownik wieczysty może żądać od właściwego organu zmiany stawek lub dokonania aktualizacji opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej. Doręczenie żądania powinno nastąpić na piśmie do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego zmianę stawki lub aktualizację opłaty rocznej. Jeżeli właściwy organ odmówi spełnienia żądania lub nie rozpatrzy je w terminie 30 dni, użytkownik wieczysty lub organizacja społeczna go reprezentująca może, w terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia żądania, złożyć pozew do sądu powszechnego. Art.78 Ust.2 i ust. 4-5 stosuje się odpowiednio.

Art.2 W ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1459 z późn. zm.) o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości:

1)   W Art.2
ust.2 otrzymuje brzmienie:
2. Współużytkownik wieczysty może wystąpić z żądaniem przekształcenia udziału w prawie wieczystego użytkowania w udział w prawie własności.

2)   W art.4
Ust. 5, 9, 11 uchyla się

3) Dodaje się art.5b w brzmieniu:
1. Przekształcenie udziału w prawie użytkowania wieczystego w udział w prawie własności na rzecz osób fizycznych w przypadku nieruchomości przeznaczonych na cele mieszkaniowe następuje z mocy ustawy i jest nieodpłatne. Sąd z urzędu dokona stosownych wpisów w księdze wieczystej..

Art.3 W ustawie z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz. U. z 2004 r. Nr 208, poz. 2128, z późn. zm.3) w art 17b:
a) ust.1 otrzymuje brzmienie:
1. Do stawek opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego stosuje się odpowiednie przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami
b) ust.2 uchyla się
  
Art.4  W ustawie z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. 1964 nr 43 poz. 296) wprowadza się następujące zmiany:
1)      Art.61 otrzymuje brzmienie
Organizacja społeczna (w tym stowarzyszenie zwykłe) może w sprawach innej osoby wytoczyć powództwo lub wstąpić do postępowania za zgodą jednej ze stron, wyrażonej na piśmie.

2)      Art.62 otrzymuje brzmienie:
Do organizacji pozarządowych wytaczających powództwa lub wstępujących do postępowania za zgodą strony stosuje się odpowiednio przepisy o prokuratorze wytaczającym powództwo na rzecz oznaczonej osoby, z wyjątkiem art. 58 zdanie drugie.

3)      W art.87 kpc
a) §4 otrzymuje brzmienie:
Pełnomocnikiem strony może być przedstawiciel organizacji społecznej.
b) §5 i 6 – uchyla się

Art.5 W ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1)   W art.31
a)     §1 otrzymuje brzmienie:
§1. Organizacja społeczna może w sprawie dotyczącej innej osoby żądać wszczęcia lub dopuszczenia do postępowania, wznowienia postępowania, uchylenia, zmiany, stwierdzenia nieważności lub wygaśnięcia decyzji:
- za zgodą jednej ze stron lub
- jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi tej organizacji i interesem społecznym

b)     §5. Otrzymuje brzmienie
§5 Organizacja społeczna, która nie uczestniczy w postępowaniu na prawach strony może przedstawić swoje stanowisko w sprawie, wyrażony w uchwale lub w oświadczeniu jej organu statutowego.

Art.6 W ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270) wprowadza się następujące zmiany:
W art.175
§ 2. otrzymuje brzmienie
§ 2. Przepisu § 1 nie stosuje się, gdy skargę kasacyjną sporządza sędzia, prokurator, notariusz albo profesor lub doktor habilitowany nauk prawnych, będący stroną, jej przedstawicielem lub pełnomocnikiem, albo gdy skargę kasacyjną wnosi prokurator, organizacja społeczna lub Rzecznik Praw Obywatelskich.

Art.7
1. Podwyżki opłat wieczystego użytkowania dokonane po 31.12.2008 roku z tytułu nieruchomości na cele mieszkaniowe wobec osób fizycznych uznaje się za nieważne, jeżeli
- zostały dokonane przez zarządy dzielnic, powołują się na uchwałę Rady Warszawy z dnia 18.12.2008 r. nr XLVI/1422/2008 lub zostały dokonane na podstawie pełnomocnictwa Prezydenta Miasta powołujących się na wspomnianą uchwałę,
-  powołują się na udzielone upoważnienie lub pełnomocnictwo od organu właściwego bez wskazania daty lub numeru
- nie został wskazany w wypowiedzeniu właściciel nieruchomości przez prezydenta miasta na prawach powiatu
2. W terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, użytkownik wieczysty lub organizacja społeczna go reprezentująca może wystąpić z pozwem o uznaniu nieważności i zwrot nadpłaty użytkowania wieczystego do sądu powszechnego.

Art. 8
Do spraw wszczętych i nie zakończonych przed wejściem w życie ustawy stosuje się przepisy niniejszej ustawy, z tym że w sprawach dotyczących aktualizacji opłat wieczystego użytkowania toczących się przed Samorządowym Kolegium Odwoławczym stosuje się odpowiednio przepisy art.78-81 ustawy w brzmieniu sprzed wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art. 9
Ustawa wchodzi w życie 1 stycznia 2016 roku.



Uzasadnienie projektu ustawy
o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie innych ustaw


CEL USTAWY
Obywatelski projekt ustawy ma na celu zmianę ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz szeregu innych ustaw odnoszących się do kwestii wieczystego użytkowania gruntu a także innych ustaw dotyczących procedur administracyjnych i sądowych, w których uczestniczą użytkownicy wieczyści.
Projekt ustawy jest odpowiedzią na dramatyczną sytuację mieszkańców miast, współużytkowników wieczystych, których wykańczają skokowe podwyżki oraz horrendalne wysokości opłat wieczystego użytkowania. Istniejące konstrukcje prawne nie tylko prowadzą do znacznego zubożenia wielu obywateli, ale także uniemożliwiają im realną obronę swych interesów w postępowaniach odwoławczych i sądowych, poprzez ograniczenie możliwości ich reprezentacji przez organizacje społeczne.
Projekt ustawy zmierza do zmiany tej sytuacji prawnej

Różnice pomiędzy dotychczasowym a proponowanym stanem prawnym
Projekt ustawy proponuje zmniejszyć stawki opłat wieczystego użytkowania w przypadku gruntów wykorzystanych na cele mieszkaniowe z 1% do 0,3%, a w przypadku pozostałych gruntów z 3% do 1%. Prawo do zamieszkania jest podstawowym dobrem człowieka, a tym samym nie powinno być dyskryminowane w stosunku do form działalności społecznej. Zwłaszcza w kontekście art.75 ust.1 Konstytucji -  Władze publiczne prowadzą politykę sprzyjającą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych obywateli, w szczególności przeciwdziałają bezdomności, wspierają rozwój budownictwa socjalnego oraz popierają działania obywateli zmierzające do uzyskania własnego mieszkania. Tymczasem wysokie opłaty wieczystego użytkowania powodują, iż wiele osób w mieście np. emeryci, renciści, bezrobotni, osoby z najniższym wynagrodzeniem nie będzie stać na opłacenie wieczystego nawet po uwzględnieniu bonifikat, ze względu na dochody. Z tych względów proponuje się zmniejszenie stawki do 0,3% (taką stawkę u.g.n. przewiduje w przypadku opłat rocznych mieszkaniowych z tytułu trwałego zarządu) także dla nieruchomości oddanych na działalność pożytku publicznego lub wpisanych do rejestru zabytków i do 1% dla gruntów pozostałych. Nie widzimy bowiem uzasadnienia dlaczego opłaty w roczne w nieruchomościach objętych prawem użytkowania wieczystego są wyższe niż w przypadku objętych trwałym zarządem.
Równocześnie do zmniejszenia stawek proponujemy uchylenie bonifikat przewidzianych w art.73 ust.4, 74 ustawy o gospodarce nieruchomościami jak i kroczącej 3-letniej aktualizacji określonej w art.77 ust.2a ustawy. Mnożenie bonifikat, kroczących podwyżek zamiast prostych jasnych reguł ustawowych powoduje jedynie wzrost biurokracji, które będą następnie obciążać m.in. beneficjenci bonifikat. Ponadto obecne rozwiązanie w zakresie bonifikaty socjalnej powoduje absurdalną sytuację, iż osoby które uzyskują dochód na członka rodziny nieco powyżej 50% przeciętnego wynagrodzenia nie może korzystać z bonifikat, gdy osoba która uzyskuje dochód nieco niższy od ww. progu (np. o kilkanaście złotych) już tak. W efekcie po zastosowaniu bonifikaty, osoba która miała dochód nieco wyższy, będzie miała mniej środków (w wyniku większego obciążenia) aniżeli osoba która pierwotnie miała nieznacznie mniej. Z tych powodów proponujemy jednakową opłatę bez bonifikat.
Zgodnie z art.32 Konstytucji RP o równości wobec prawa, proponujemy by zasady obowiązujące w zakresie stawek opłat wieczystego użytkowania obowiązujące w ustawie o gospodarce nieruchomościami dotyczyły także nieruchomości należących do Agencji Nieruchomości Rolnych, zamiast odrębnych stawek wpisanych w ustawie o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa.
Projekt ustawy wprowadza likwidację procedury administracyjnej przed SKO w zakresie aktualizacji opłat i zmiany stawek użytkowania wieczystego, od razu kierując na drodze postępowania cywilnego. Początkowo planowano jedynie zmienić procedurę sprzeciwu do orzeczeń SKO, jednakże w wyniku dalszych rozważań a także doświadczeń z procesów sądowych, w którym sędziowie wskazywali na niewłaściwość podwójnej procedury (administracyjna i cywilna), oraz uwzględniając fakt obniżenia opłat wieczystego, uznano iż należy zlikwidować procedurę administracyjną (i wyeliminować przy okazji absurd art.80 ust.2 u.g.n., w której w wyniku złożenia sprzeciwu od orzeczenia SKO przez organ właściwy, użytkownik wieczysty staje się powodem a organ inicjujący de facto postępowanie sądowe – pozwanym). Likwidacja procedury przed SKO ws. aktualizacji spowoduje przyspieszenie rozpatrywania spraw w sprawach aktualizacji opłat wieczystego użytkowania i szybsze rozstrzygnięcia (w Warszawie np. pomiędzy wypowiedzeniem a orzeczeniem SKO może nawet minąć 3 lata).
Proponowane rozwiązania spowodują zmniejszenie liczby sporów prawnych w sprawach aktualizacji.

W ustawie o przekształceniu użytkowania wieczystego w prawo własności wprowadza się nowe rozwiązanie, tj. możliwość przekształcenia swojego udziału w prawie użytkowania wieczystym w udział w prawie własności. Obecny przepisy ustawowe poprzez wymóg zgody wszystkich współużytkowników wieczystych, lub reprezentujących co najmniej połowę udziałów by sprawę rozstrzygano na drodze sądowej faktycznie uniemożliwia przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności w przypadku nieruchomości wielolokalowych, zwłaszcza o dużej liczbie lokali. Sytuacji tej nie zmieniają tzw. uchwały w/s bonifikat przyjęte w samorządach.
Zwracamy uwagę, iż notariusze w mediach wskazywali, że proponowane rozwiązanie jest rozsądne i logiczne cyt. Nic nie stoi bowiem na przeszkodzie, aby grunt był w podwójnym reżimie prawnym - zapewnia notariusz. I wyjaśnia, że z taką sytuacją już teraz mamy do czynienia, gdy gmina sprzedaje mieszkanie lokatorowi. W tej sytuacji uzyskuje on część działki w użytkowanie wieczyste, zaś gmina zachowuje własność reszty gruntu. W sumie projektowany przepis pozwoli odblokować sytuację przekształcenia wieczystego użytkowania w prawo własności nieruchomości wielolokalowych, a tym samym da poczucie istnienia rzeczywistego prawa, a nie pozoru prawnego.

Dla udziałów w nieruchomościach mieszkaniowych których użytkownikami są osoby fizyczne przekształcenie udziału nastąpiłby z urzędu i miałby charakter nieodpłatny. Sądzimy, że w sytuacji w której mieszkańcy już zapłacili za prawo do zamieszkania, nie powinno się żądać dodatkowo jeszcze zapłaty za grunt, bo mieszkanie jest związane z gruntem. Nie widzimy powodów dla których osobom, którzy zapłacili za prawo mieszkanie (a z tym powinno wiązać się także prawo do gruntu) każe się płacić za przekształcenie, gdy równocześnie dekretowcy (a faktycznie osoby przejmujące roszczenie a następnie grunty objęte dekretem Bieruta) mogą dokonać przekształcenia nieodpłatnie. Równocześnie likwidujemy niektórych ulg i bonifikat.

Kolejne artykuły projektu ustawy zmierzają do zmiany przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego, Kodeksu Postępowania Cywilnego i ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w zakresie udziału organizacji społecznych w postępowaniach m.in. ws. opłat i praw dotyczących nieruchomości. Zgodnie z nowymi przepisami organizacja społeczna wstępuje lub wszczyna postępowanie za zgodą jednej ze stron. Nowe przepisy są odpowiedzią na złośliwe interpretacje przepisów zmierzających do wyeliminowania organizacji społecznych występujących w imieniu zwykłych obywateli w postępowaniach administracyjnych lub cywilnych. Sądy dokonując różnej oceny przepisów art.61 kpc w jednych postępowaniach dopuszczają a w innych odmawiają udziału organizacji społecznych. Powstaje zatem sytuacja nierówności wobec prawa – osób którym umożliwiono korzystania z pomocy organizacji społecznych i tych których tego uprawnienia odmówiono. Proponowane zapisy mają przeciwdziałać takim patologiom. Zmiany w procedurach o charakterze administracyjnym także zmierzają do wyeliminowania dowolnych interpretacji urzędników lub sędziów, zainteresowanych brakiem realnych obrońców społecznych w postępowaniach. Efektem powyższych zmian będzie jakościowa zmiana systemowa, skoro obywatele będą zawsze mogli korzystać z realnej możliwości udziału organizacji społecznych w obronie ich interesów.

Charakterystyka i ocena przewidywanych, związanych z wejściem w życie ustawy, skutków prawnych proponowanych zmian

Art.1 dotyczy ustawy o gospodarce nieruchomościami
Pkt.1 odnosi się do art.72 ust.3. u.g.n.
Zawiera propozycję nadania nowego brzmienia przepisów pkt.3 – 5 w art.72 ust.3 ustawy. W pkt.3 dopisuje się zwrot „inną działalność pożytku publicznego lub wpisane do rejestru zabytków” , w pkt.4 zmienia się stawkę opłaty wieczystego użytkowania na 0,3%, pkt 4a – uchyla się, a w pkt 5 zmienia się stawkę na 1%.

Pkt2. Odnosi się art.73 ust.4 u.g.n.
Uchylenie przepisu jest propozycją i skutkiem ewentualnego przyjęcia zmiany w art.72 ust.3.

Pkt.3 odnosi się do art.74 u.g.n. 
Proponowana zmiana polega na wykreśleniu propozycji bonifikat w opłacie wieczystego użytkowania gruntu, uzależnionych od dochodu. Wcześniej proponowana stawka 0,3% jest niższa od aktualnej stawki z bonifikatą.

Pkt.4 polega na uchyleniu art.75 u.g.n
Jest to logiczny skutek zmian wprowadzonych w art.72 ust.3, uchylenia art.73 ust.4 i 74 ustawy.

Pkt.5 dotyczy art.76 ust.1 u.g.n.
Proponowana zmiana polega na uchyleniu artykułu, który przewidywał możliwość podniesienia stawki - zarządzeniem wojewody, uchwały Rady lub Sejmiku - opłat wieczystego użytkowania dla gruntów pozostałych. Przyjęcie tej zmiany oznacza wyeliminowanie możliwości swobodnego podwyższenia stawki przez właściciela nieruchomości.

Pkt.6 dotyczy art.77 ust.2a. 7 u.g.n.
Proponowana zmiana polega na wykreśleniu rozłożenia aktualizacji na okres 3 lat.

Pkt 7 dotyczy art. 78. u.g.n.
Proponowane zmiany polegają na uściśleniu, iż aktualizację dokonuje właściciel nieruchomości poprzez organ właściwy (zgodnie z postanowieniami Sądu Najwyższego) a także na wyeliminowaniu procedury administracyjnej przez SKO (którego orzeczenie i tak traci moc w razie sprzeciwu) i możliwości bezpośredniego pozwu do sądu powszechnego.

Pkt. 8 dotyczą art.79 i 80
Zmiana dotyczy skreśleniu 2 artykułów, jest następstwem zmiany art.78

Pkt.9 dotyczy art.81
Propozycja jest wynikiem likwidacja procedury przed SKO i wprowadzenia bezpośredniej możliwości pozwu do sądu powszechnego

Art.2 ustawy dotyczy ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości
Pkt.1 dotyczy art.2 ust.2
Proponowana zmiana polega na stworzeniu możliwości przekształcenia posiadanego udziału w prawie użytkowania wieczystego gruntu w udział w prawie własności. Skutkiem przepisu brak konieczności pytania innych współużytkowników wieczystych o stanowisko, zawieszenia postępowania czy zastosowania art.199 kodeksu cywilnego.

Pkt.2 dotyczy art.4 ust. 5, 9, 11
Proponowana zmiana polega na uchylenie przepisów przewidujących możliwość stosowania innej stopy procentowej niż redyskonta weksli (NBPu) oraz niektórych rodzajów bonifikat

Pkt.3 wprowadz art.5b w brzmieniu:
Zaproponowane rozwiązanie przewiduje automatyczne nieodpłatne przekształcenie udziału w przypadku nieruchomości przeznaczonej na cele mieszkaniowe dla osób fizycznych.

Art.3 odnosi się do art.17 b ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa
Propozycja zmierza do ujednolicenia stawek opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntów określonych w tej ustawie ze stawkami określonymi w ustawie o gospodarce nieruchomościami.

Art.4  dotyczy ustawy  Kodeks postępowania cywilnego
Pkt.1 polega na zmianie zapisu art.61 kpc.
Proponowana zmiana wprowadza możliwość wytoczenia powództwa lub wstąpienia do postępowania organizacji społecznych w każdej sprawie za zgodą strony. Skutkiem powyższego rozwiązania byłaby, iż przy zgodzie strony Sąd nie miałby możliwości odmowy dopuszczenia do postępowania. Obecnie rozbieżność orzecznictwa powoduje, że jedni użytkownicy wieczyści mogą skorzystać z reprezentowania przez organizację społeczną a inni są tego sprawa pozbawieni

Pkt.2 dotyczy art.62 kpc
Zaproponowana zmiana polega na ustanowieniu tego samego statusu procesowego dla organizacji społecznych zarówno wytaczających pozew jak i wstępujących do postępowania. Rozróżnienie obecne nie znajduje uzasadnienia, stąd propozycja powrotu do charakteru „prokuratorskiego” organizacji społecznych.

Pkt 3 dotyczy art.87 kpc
Zgodnie z proponowanymi zmianami pełnomocnikiem strony może być w każdej sprawie przedstawiciel organizacji społecznej, a nie tylko jak dotychczas tylko w niektórych sprawach

Art.5 dotyczy Kodeksu postępowania administracyjnego
zmienia art.31 §1 i §5. Wprowadza się podobne zasady uczestnictwa jak w przypadku kodeksu postępowania cywilnego w zakresie udziału w postępowaniu za zgodą strony. Ponadto eliminuje się wymóg zgody organu administracyjnego dla przedstawienia stanowiska.

Art.6 dotyczy ustawy art.175§2 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
Wprowadza się analogiczną zasadę do proponowanej zmiany w kpc, w zakresie możliwości wniesienia kasacji przez organizacje społeczne

Art.7 dotyczy możliwości wniosku o zwrot nadpłaty
W związku z zamieszaniem prawnym jakie spowodowało Miasto Stołeczne Warszawa w zakresie „organu właściwego” i sprzeczności orzeczeń (WSA uznającą tzw. uchwałę kompetencyjną a tym samym właściwość zarządu dzielnicy, sądów powszechnych uznających za organ właściwy – Prezydenta Miasta) proponuje się unieważnienie podwyżek opłat wieczystego użytkowania po 31.12.2008 r. które powołują się na uchwałę kompetencyjną, których dokonano na podstawie pełnomocnictw powołujących się na wspomnianą uchwałę, w przypadku gdy w wypowiedzeniach nie oznaczono precyzyjnie pełnomocnictwa, gdy nie wskazano właściciela nieruchomości (w warunkach gdy organ właściwy pełni funkcję wykonawczą organu samorządu terytorialnego i starosty reprezentującego skarb państwa).

Art. 8 dotyczy spraw wszczętych i nie zakończonych przed wejściem w życie niniejszej ustawy,
Przepis przewiduje iż w sprawach nie zakończonych do dnia wejścia w życie ustawy, stosuje się przepisy niniejszej ustawy, z wyjątkiem sytuacji toczących się postępowań przed SKO w których zastosuje się dotychczasowe przepisy art.78-81 u.g.n.

Art. 9 przewiduje weście w życie ustawy 1 stycznia 2016

Zgodność z prawem Unii Europejskiej - Projekt w ocenie autorów nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.



Ocena Skutków Regulacji Projektu Ustawy
o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie innych ustaw


1. Podmioty, na które oddziałuje projekt ustawy.
Projekt ustawy dotyczy
− Skarb Państwa reprezentowany przez starostów
− jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki,
- Agencję Nieruchomości Rolnych
− użytkownicy wieczyści, współużytkownicy wieczyści nieruchomości
- organizacje społeczne
- organy administracyjne, sądy powszechne i administracyjne (w zakresie w jakim rozstrzygają o udziale organizacji społecznych w postępowaniach)


2. Konsultacje społeczne
Przed zgłoszeniem projektu, nastąpiło opublikowanie jego założeń, czego wynikiem były wypowiedzi prawników w mediach a także obywateli. Członkowie Komitetu, działacze Stowarzyszenia Interesu Społecznego „Wieczyste„ przeprowadzili także wiele spotkań, rozmów z mieszkańcami. Nie bez znaczenia okazały się doświadczenia i argumentacja przedstawiona przez kolegia odwoławcze, sądy powszechne i administracyjne, a także wypowiedzi ekspertów i prawników w mediach. W trakcie konsultacji wskazywano nie tylko na nieprawidłowości ale także na niesprawiedliwy charakter opłat, na trudności a często niemożności przekształcenia wieczystego użytkowania w prawo własności. W wyniku konsultacji pierwotny projekt uległ modyfikacjom, przy czym zmiany dotyczyły głównie uproszczenia procedur odwoławczych w/s aktualizacji i definitywnego eliminowania dwoistości charakteru tej procedury (najpierw administracyjnej, a następnie cywilnej).


3. Wpływ regulacji:

a      a) Na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projekt ustawy nie spowoduje dodatkowych wydatków dla skarbu państwa czy dla samorządu terytorialnego. Nie wymaga zatem wyasygnowania dodatkowych środków finansowych, ma natomiast skutki dla przychodów uzyskanych przez Skarb Państwa i organy samorządu terytorialnego. Nieznaczne wydatki mogą wiązać się z art.7 ustawy, jednakże zakres tego przepisu ograniczono jedynie do osób fizycznych dot. nieruchomości mieszkaniowych, a ponadto wiąże się z procedurą sądową, co ograniczy liczbę spraw.
W ujęciu statycznym, dochody do budżetu i samorządów terytorialnych ulegną zmniejszeniu. W zakresie np. samej Warszawy wysokość dochodów z opłat wieczystego użytkowania wyniesie ok. 450 mln zł czyli ok. 3% budżetu miasta. Stawki opłat zmniejszą się o 2/3 w przypadku nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. W wyniku zmniejszenia stawek, wysokość opłat obniży się zatem o 2/3 czyli o ok 300 mln zł. Także możliwość przekształcenie udziału w nieruchomości nieodpłatnie w przypadku gruntów mieszkaniowych (dla osób fizycznych) oznacza dalszy spadek dochodów. Ekstrapolując na całą Polskę, przyjmując iż Warszawa stanowi w przeliczeniu 10% ludności miejskiej oznaczałoby to spadek dochodów z tytułu opłat użytkowania o ok.3 mld zł. Równocześnie jednak likwidacja bonifikat i kroczących rozwiązań podwyżek powinno zmniejszyć ubytek dochodów.
Ponadto suma okaże się znacznie mniejsza, ponieważ równocześnie nastąpi spadek wydatków publicznych. Likwidacja procedury administracyjnej skróci okres sporów prawnych w sprawach aktualizacji opłat użytkowania wieczystego (w Warszawie trwających ponad 2-3 lata) co przyspieszy wpływy z opłat. Ponadto będzie znacznie mniej sporów prawnych. Ewentualne sumy zaoszczędzone przez obywateli sumy, będą przeznaczone zaś na inne wydatki głównie konsumpcyjne, co uwzględniając efekty mnożnikowe spowoduje wzrost przychodów podatkowych (zarówno VAT jak i pośrednio także dochodowych), których beneficjentami jest Skarb Państwa ale także i samorządy terytorialne.
Reasumując uważamy, iż w dłuższej perspektywie, w skali dynamicznej, wpływ na budżety państwa i samorządów będzie znikomy. Z kolei po przekształceniu użytkowania wieczystego w prawo własności udziałów w nieruchomości mieszkaniowych, spadnie liczba pism w tej sprawie (przypominamy coroczne zawiadomienie) a tym samym powstaną urzędnicze rezerwy, które bądź będzie można przeznaczyć na inne odcinki działania miejskiego bądź zmniejszyć stan kadrowy. W efekcie zaoszczędzi się także na zatrudnieniu.

        b) Na funkcjonowanie organów państwa
Projekt doprowadzi długofalowo do zmniejszenia liczby spraw przed SKO (które nie będą już zajmowały się aktualizacjami) i w sądach. Zmniejszy się liczba spraw ws. opłat wieczystego użytkowania, gdyż przy obniżonych stawkach mniejsza będzie skłonność do odwołania się i procesowania. Ponadto likwidacji uległa procedura administracyjna. Możliwość przekształcenia udziału w prawie wieczystego użytkowania w udział w prawie własności spowoduje przyspieszenie procedur administracyjnych - brak postanowień o zawieszeniu, brak spraw w trybie art.199 kpc i brak kilku milionów corocznych zawiadomień.
Równocześnie projekt wprowadza zasadę państwa obywatelskiego, w której organizacje społeczne mogą skutecznie reprezentować obywateli przed sądami powszechnymi, administracyjnymi oraz w postępowaniach administracyjnych.
W efekcie proponowanych zmian nastąpi wzrost zaufania do Państwa i jego procedur, gdyż wiele spraw ulegnie odblokowaniu, a możliwość udziału organizacji społecznych zapewni większe zaufanie do procedur prawnych obowiązujących w naszym kraju

c     c) Pod kątem społecznym
Przyjęcie zaproponowanego projektu oznacza zmniejszenie obciążeń dla użytkowników wieczystych w związku z zamieszkaniem, w przypadku nieruchomości komercyjnych poprawę ich sytuacji finansowej, odblokowanie możliwości przekształcenia użytkowania wieczystego w prawo własności gruntów, a także zapewnienie realnej obrony obywateli w postępowaniach administracyjnych i sądowych przez organizacje społeczne.

          d) Pod kątem gospodarczym
Ustawa poprzez obniżenie opłat i umożliwienie przekształcenia udziałów w prawo własności pozwoli obywatelom i firmom zaoszczędzenie środków, które będą wydawane w obrocie konsumenckim i gospodarczym. W ich wyniki nastąpi stymulowanie popytu. Ponadto usprawnienie pracy SKO w wyniku zmiany procedur prawnych aktualizacji spowoduje możliwość przyspieszenia wydawania decyzji odwoławczych (wskutek odkorkowania kolegium) a tym samym przyspieszenie decyzji nadzorczych np. w sprawach budowlanych, podatków lokalnych itd., co nie jest bez znaczenia dla firm prowadzących działalność gospodarczą.


KARTA PODPISÓW
https://drive.google.com/viewerng/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxzZXJ3aXMyMXd6b3J5fGd4OjFhNzE5MWMwNDY5ODU4MjM

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz