W ostatnich dniach mieszkańcy Warszawy znaleźli w swoich skrzynkach list pani prezydent Hanny Gronkiewicz ws. śmieci (list ten wcześniej publikowaliśmy na łamach Serwis21). Jak wiemy koszt rozesłania tego listu to przynajmniej 99 tys. zł (tyle pani HGW znowu zmarnowała). List zawiera cały szereg nieprawdziwych informacji, na co wskazuje w swojej odpowiedzi - Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej przy ul. Komisji Edukacji Narodowej 20. Poniżej ta odpowiedź.
Warszawa, 1 lipca 2013 r.
Wspólnota Mieszkaniowa KEN 20
al. KEN 20, 02-797 Warszawa
Szanowni Państwo,
W ostatnich dniach w środkach masowego przekazu opublikowany
został list Prezydenta m. st. Warszawy - p. Hanny Gronkiewicz-Waltz,
odnoszący się do tzw. „przejściowego” systemu gospodarowania odpadami,
wdrażanego przez Warszawę w związku z zaskarżeniem ogłoszonego przez miasto
przetargu na gospodarowanie odpadami. Ww. list ma również zostać
rozkolportowany w postaci wrzucanych do skrzynek ulotek, najprawdopodobniej
więc już go Państwo otrzymali, lub też dostaną Państwo w najbliższych dniach.
Po lekturze wspomnianego listu, biorąc pod uwagę
zamieszczenie w nim nieprawdziwych informacji, z przykrością musimy stwierdzić,
że władze Warszawy nadal zamierzają działać w sposób niezgodny z prawem, w
szczególności naruszając ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach („ucpg”).
Świadome i celowe łamanie przez władze miasta i urzędników przepisów ucpg, oraz
Prawa zamówień publicznych, już obecnie doprowadziło do skutecznego zaskarżenia
warunków ogłoszonego przez m. st. Warszawę przetargu na wywóz odpadów - wszystkie
skargi podmiotów w nim uczestniczących zostały uwzględnione przez Krajową Izbę
Odwoławczą, a uzasadnienie decyzji trudno określić inaczej niż jako miażdżące
dla włodarzy Warszawy.
List
p. Prezydent stanowi niestety kontynuację podejścia stołecznych urzędników do
stosowania obowiązujących przepisów, czyli działania według własnego „widzimisię”,
bez zwracania uwagi na zgodność tych działań z prawem.
Jedną z najważniejszych kwestii, w której powoływany list
zawiera nieprawidłowe informacje, jest błędne określenie podmiotu obowiązanego
do złożenia deklaracji w budynkach wielorodzinnych, takich jak nasz budynek.
Zgodnie z zawartymi w ww. liście wskazówkami "Deklaracje do urzędów dzielnic powinny zostać złożone do 19 lipca.
W imieniu mieszkańców budynków wielorodzinnych składają je zarządy wspólnot
i spółdzielni mieszkaniowych.".
Stwierdzenie to jest niestety nieprawdziwe i nie znajduje
uzasadnienia w przepisach obowiązującego prawa (w szczególności ustawy o
utrzymaniu czystości i porządku w gminach).
Posiadając lokal w budynku przy al. KEN
20 jesteście Państwo:
1.
właścicielami
odrębnej nieruchomości - lokalu mieszkalnego lub użytkowego (tzw. nieruchomość lokalowa),
2.
współwłaścicielami
nieruchomości gruntowej, na której posadowiony jest budynek, czyli
nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym (w rozumieniu art. 2 ust. 3
ucpg),
3.
współwłaścicielami
odrębnej nieruchomości - lokalu garażowego.
Zarówno
nieruchomość gruntowa, jak i każdy lokal w naszym budynku (w tym lokale
garażowe), stanowią odrębne nieruchomości (art. 46 § 1 kodeksu cywilnego -
dalej "kc", art. 2 ust. 1 ustawy o własności lokali - dalej
"uowl"). Dla każdej z tych nieruchomości urządzona jest odrębna
księga wieczysta, co dodatkowo konstytuuje je jako nieruchomości (art. 24 ust.
1 ustawy o księgach wieczystych i hipotece).
Co do zasady, budynek trwale związany z gruntem stanowi
część składową nieruchomości gruntowej (art. 48 kc), od reguły tej
istnieją jednak wyjątki. Jednym z nich
jest sytuacja, w której w budynku zostały wyodrębnione samodzielne lokale -
czyli tak jak w przypadku naszego budynku.
Deweloper, dokonując sprzedaży lokali w naszym budynku,
wyodrębnił poszczególne lokale z nieruchomości gruntowej, ustanowił w ten
sposób odrębne własności poszczególnych lokali, a następnie sprzedał te lokale
nabywcom. Z chwilą ustanowienia odrębnej własności lokalu powstaje nowa
nieruchomość lokalowa, nie wchodząca w skład nieruchomości gruntowej
(stanowiąca odrębną od nieruchomości gruntowej własność). Od tego momentu
nieruchomości lokalowe nie mogą być traktowane jako części składowe
nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem wielolokalowym w którym się znajdują
(art. 47 § 1 kc).
Pozostała
część budynku (tzn. część nie będąca odrębnymi nieruchomościami lokalowymi -
czyli np. ciągi komunikacyjne - korytarze, windy, mury zewnętrzne i elewacja)
stanowi część składową nieruchomości gruntowej i wraz z działkami gruntowymi
tworzy tzw. nieruchomość wspólną.
Wbrew tezom zawartym w ww. liście p. Prezydent do
mieszkańców Warszawy, z art. 2 ust. 3 ucpg jasno wynika, że zarząd wspólnoty
jest zobowiązany do złożenia deklaracji wyłącznie
dla nieruchomości wspólnej (jako nieruchomości zabudowanej budynkiem
wielolokalowym, wraz z wchodzącymi w jej skład częściami budynku nie
stanowiącymi odrębnych nieruchomości lokalowych). Dla samodzielnych, wyodrębnionych nieruchomości lokalowych,
obowiązek złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami
komunalnymi spoczywa jednak, zgodnie z art. 6m ust. 1 ucpg, na ich
właścicielach.
Urząd
m. st. Warszawy oraz Urząd Dzielnicy Ursynów powołują się na nieprawidłową
opinię Ministerstwa Środowiska w myśl której obowiązek złożenia deklaracji
"zbiorczej" dla całego budynku spoczywa na zarządzie wspólnoty. Pragniemy
podkreślić, że ustawodawca nie powierzył wykonania ustawy (ucpg), ani w
zakresie ustalenia podmiotu zobowiązanego do składania deklaracji w budynkach
wielorodzinnych, ani też w inny sposób nie obciążył w zakresie jej wykonywania,
Ministerstwu Środowiska, ani też innemu ministrowi. Ucpg nie zawiera ustawowej delegacji
dla ministra do wydania rozporządzenia w tym zakresie. Tym samym wszelkie
publikacje i opinie Ministerstwa Środowiska (lub innych ministerstw) w tym
względzie należy traktować jako materiały o charakterze
konsultacyjno-doradczym, nie stanowiące źródła
prawa (jak miałoby to miejsce w przypadku wydania rozporządzenia), a co za tym
idzie nie mające charakteru wiążącej normy prawnej.
Zgodnie z powyższym, zwracamy się do Państwa z prośbą o
wypełnienie załączonej deklaracji D-ZW (D-N w przypadku lokali
niezamieszkanych) dla Państwa lokalu (lokal garażowy jest niezamieszkany, ani
nie powstają w nim odpady komunalne, a zatem nie ma konieczności składania dla
niego deklaracji). Jeżeli złożyli już Państwo wcześniej (tj. przed 28 czerwca
b.r.) deklarację uwzględniające stare stawki opłat (uchwalone przez Radę m. st.
Warszawy w dniu 7 marca b.r.), to w nowej deklaracji (konieczne jest niestety
ponowne złożenie deklaracji, z uwzględnieniem nowych stawek uchwalonych przez
Radę m. st. Warszawy w dniu 12 czerwca b.r. – uchwała nr LVIII/1632/2013) prosimy
o zakreślenie w sekcji B deklaracji D-N lub D-ZW pole „nowa deklaracja (na
podstawie art. 6m ust. 2 ucpg)”, natomiast jeżeli deklaracja będzie składana po
raz pierwszy należy zaznaczyć pole „deklaracja (na podstawie art. 6m ust. 1
ucpg)”.
Jak wspominaliśmy w poprzednich pismach, zarząd wspólnoty
złoży odpowiednią deklarację jedynie
dla nieruchomości wspólnej.
Serdecznie przepraszamy za zamieszanie i wszelkie niedogodności
związane z wdrażaniem nowego „porządku śmieciowego”. Zdajemy sobie sprawę że
„bombardowanie” Państwa sprzecznymi komunikatami odnośnie prawidłowego sposobu
postępowania, przez Urząd m. st. Warszawy oraz zarząd wspólnoty, może wywoływać
konsternację i dezorientację. Jesteśmy jednak przekonani, że przyjęty przez nas
sposób postępowania zapewni nie tylko zgodność działania Wspólnoty z przepisami
prawa, ale także prawidłowe ponoszenie kosztów wynikających z opłaty
„śmieciowej”, przede wszystkim poprzez brak obciążania właścicieli uczciwie
deklarujących liczbę osób zamieszkujących w ich lokalu kosztami opłat, jakie powinni
ponosić właściciele, którzy zaniżyli liczbę osób zamieszkujących w swoich
lokalach. Wobec braku odpowiednich przepisów w ucpg, zarząd wspólnoty nie byłby
w stanie zapewnić sprawiedliwego rozdzielenia kosztów w przypadku sporządzania
deklaracji „zbiorczej” dla całego budynku.
Z poważaniem
Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej KEN 20
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz