Ustawowego unieważnienia podwyżek opłat wieczystego użytkowania z lat 2009-2018 w Warszawie domaga się Stowarzyszenie Interesu Społecznego WIECZYSTE, które złożyło stosowny projekt ustawy do senackiej komisji praw człowieka, praworządności i petycji.
Zgodnie z projektem nieważne byłoby wypowiedzenie opłaty rocznej lub ws. zmiany stawek opłat rocznych wieczystego użytkowania z lat 2009-2018, w wyniku których nastąpiło zwiększenie opłaty, dokonywanych przez Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy i Zarządy Dzielnic, które:
a) powołują się na udzielone upoważnienie lub pełnomocnictwo od organu właściwego ale bez wskazania danych identyfikujących pełnomocnictwa,
b) nie wskazuje właściciela nieruchomości, w warunkach gdy organ pełni czynności zarówno organu wykonawczego gminy jak i starosty działającego w imieniu skarbu państwa.
c) zawiera faksymile zamiast podpisu osoby wypowiadającej
d) nie wskazuje wartości nieruchomości
e) nie wskazuje wartości podatku VAT
f) zostało doręczone tylko jednemu ze współmałżonków
g) zostały wydane w sytuacji nie zakończonego postępowania administracyjnego przed samorządowym kolegium odwoławczym lub sądowego dotyczącego poprzedniego wypowiedzenia opłaty rocznej lub stawki wieczystego użytkowania
Nieważne byłyby również:
a) wypowiedzenia opłat lub stawek opłat rocznych wieczystego użytkowania prezydenta miasta stołecznego Warszawy dokonane w imieniu M. St. Warszawy w latach 2009-2018 lub przez zarządy dzielnic m.st. Warszawy w okresie od 1 stycznia 2009 r. do 15 sierpnia 2014 roku.
b) wypowiedzenia opłat lub stawek opłat rocznych wieczystego użytkowania dokonane przez Prezydenta Miasta lub Zarządów dzielnic, w przypadku w których orzeczenia Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie w tych sprawach nie zostały doręczone każdemu ze współmałżonków z osobna w terminie 1 roku od dnia wydania orzeczenia, a żaden z uczestników postępowania nie złożył w tym czasie sprzeciwu.
Ustawa przewiduje także nieważność orzeczeń sądów powszechnych w powyższych przypadkach, a także gdy sprzeciw złożył Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy w imieniu M. St. Warszawy, jeżeli w wyniku tych orzeczeń nastąpiła podwyżka opłat wieczystego użytkowania, lub dotyczących nakazu zapłaty opłat, w sytuacji gdy doręczono orzeczenia współmałżonkom na tzw. wspólny adres. W tych przypadkach w ciągu 1 miesiąca od dnia wejścia w życie ustawy, użytkownikowi wieczystemu przysługiwałoby prawo wystąpienia do sądu powszechnego o zwrot nadpłaty wieczystego użytkowania.
Stowarzyszenie uzasadnia swoją propozycję wyrokami sądów, rozbieżnością w orzecznictwie i innymi stwierdzonymi wadami prawnymi dokonywanych wypowiedzeń. Zdaniem Stowarzyszenia ustawa jest konieczna ze względu na skalę nieprawidłowości jakie miało miejsce w Warszawie, biernością a nawet przyzwoleniem sądów.
Zobaczymy co na to Senat i główni kandydaci na prezydenta Warszawy?
Tekst projektu:
tekst projektu (P9-30/2018)
Zgodnie z projektem nieważne byłoby wypowiedzenie opłaty rocznej lub ws. zmiany stawek opłat rocznych wieczystego użytkowania z lat 2009-2018, w wyniku których nastąpiło zwiększenie opłaty, dokonywanych przez Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy i Zarządy Dzielnic, które:
a) powołują się na udzielone upoważnienie lub pełnomocnictwo od organu właściwego ale bez wskazania danych identyfikujących pełnomocnictwa,
b) nie wskazuje właściciela nieruchomości, w warunkach gdy organ pełni czynności zarówno organu wykonawczego gminy jak i starosty działającego w imieniu skarbu państwa.
c) zawiera faksymile zamiast podpisu osoby wypowiadającej
d) nie wskazuje wartości nieruchomości
e) nie wskazuje wartości podatku VAT
f) zostało doręczone tylko jednemu ze współmałżonków
g) zostały wydane w sytuacji nie zakończonego postępowania administracyjnego przed samorządowym kolegium odwoławczym lub sądowego dotyczącego poprzedniego wypowiedzenia opłaty rocznej lub stawki wieczystego użytkowania
Nieważne byłyby również:
a) wypowiedzenia opłat lub stawek opłat rocznych wieczystego użytkowania prezydenta miasta stołecznego Warszawy dokonane w imieniu M. St. Warszawy w latach 2009-2018 lub przez zarządy dzielnic m.st. Warszawy w okresie od 1 stycznia 2009 r. do 15 sierpnia 2014 roku.
b) wypowiedzenia opłat lub stawek opłat rocznych wieczystego użytkowania dokonane przez Prezydenta Miasta lub Zarządów dzielnic, w przypadku w których orzeczenia Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie w tych sprawach nie zostały doręczone każdemu ze współmałżonków z osobna w terminie 1 roku od dnia wydania orzeczenia, a żaden z uczestników postępowania nie złożył w tym czasie sprzeciwu.
Ustawa przewiduje także nieważność orzeczeń sądów powszechnych w powyższych przypadkach, a także gdy sprzeciw złożył Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy w imieniu M. St. Warszawy, jeżeli w wyniku tych orzeczeń nastąpiła podwyżka opłat wieczystego użytkowania, lub dotyczących nakazu zapłaty opłat, w sytuacji gdy doręczono orzeczenia współmałżonkom na tzw. wspólny adres. W tych przypadkach w ciągu 1 miesiąca od dnia wejścia w życie ustawy, użytkownikowi wieczystemu przysługiwałoby prawo wystąpienia do sądu powszechnego o zwrot nadpłaty wieczystego użytkowania.
Stowarzyszenie uzasadnia swoją propozycję wyrokami sądów, rozbieżnością w orzecznictwie i innymi stwierdzonymi wadami prawnymi dokonywanych wypowiedzeń. Zdaniem Stowarzyszenia ustawa jest konieczna ze względu na skalę nieprawidłowości jakie miało miejsce w Warszawie, biernością a nawet przyzwoleniem sądów.
Zobaczymy co na to Senat i główni kandydaci na prezydenta Warszawy?
Tekst projektu:
tekst projektu (P9-30/2018)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz