Stowarzyszenie Polskie Euro 2012 wystąpiło do Senackiej Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji z petycją ws. zmiany art.103 konstytucji RP, polegającej na zakazu łączenia mandatu poselskiego z funkcją ministerialną.
Zgodnie z art.103 konstytucji - Mandatu posła nie można łączyć z funkcją Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka i ich zastępców, członka Rady Polityki Pieniężnej, członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, ambasadora oraz z zatrudnieniem w Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej lub z zatrudnieniem w administracji rządowej. Równocześnie zawarto także zapis, iż zakaz ten nie dotyczy członków rady ministrów i sekretarzy stanu w administracji rządowej. Efektem tegoż zapisu jest, iż dochodzi do częstych sytuacji w której ministrowie są posłami, senatorami, co nieuchronnie ze względów czasowych musi odbić się na ich pracy parlamentarnej lub w administracji rządowej.
Równocześnie Stowarzyszenie wskazuje, że zapis art.103 konstytucji de facto podważa treść art.10 tejże konstytucji, iż Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej opiera się na podziale i równowadze władzy ustawodawczej, władzy wykonawczej i władzy sądowniczej. Władzę ustawodawczą sprawują Sejm i Senat, władzę wykonawczą Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej i Rada Ministrów, a władzę sądowniczą sądy i trybunały. W obecnym stanie prawnym nie ma podziału pomiędzy władzą wykonawczą (reprezentowaną przez Radę Ministrów) a ustawodawczą sprawowaną przez Sejm i Senat. Brak zakazu, rozłączenia tych władz jest tym bardziej niezrozumiały, że przecież nie można np. pełnić funkcji samorządowej (prezydenta miasta, wójta, radnego) i mandatu posła.
Zobaczymy jak senatorowie odniosą się do petycji, na ile wiarygodne są zapewnienia o konieczności podziału władzy, które głosi m.in. opozycja.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz