16 sierpnia 2015

Bohater w kajdanach

Poniżej informacja Avaaz, tym razem apel o uwolnienie Birama Dah Abeida:


W wieku 5 lat zostałam niewolnicą. Każdego dnia pilnowałam stada na pastwisku. Każdej nocy mój właściciel mnie gwałcił. Zdawało mi się, że to normalne. 


W Mauretanii, skąd pochodzę, setki tysięcy ludzi żyje w takiej niewoli do dziś. Ja miałam szczęście. Mojemu bratu udało się wymknąć i dotrzeć do organizacji, która walczy z niewolnictwem. Zwrócił się do niej o pomoc w uwolnieniu mnie. Ale kiedy przyszli, aby mnie oswobodzić, z początku nie chciałam ruszyć się z miejsca. Nie wyobrażałam sobie życia bez moich panów; życia innego niż nieustanna praca – nawet w ciąży, nawet w połogu. Nie wiedziałam, że można żyć inaczej. 



Człowiek, który mnie uwolnił i który poświęcił całe życie na ratowanie niewolników takich jak ja, został właśnie wtrącony do więzienia za to, że publicznie protestował przeciwko niewolnictwu. Za niecały tydzień odbędzie się rozprawa apelacyjna, dzięki której może wyjść na wolność. Jeśli zbierzemy kilkaset tysięcy podpisów za uwolnieniem Birama Dah Abeida, pomożemy uwolnić go z kajdan, aby mógł nadal nieść pomoc innym ludziom w niewoli. Dołączcie do mnie: 




Elitarna klasa właścicieli niewolników robi wszystko, by zachować status quo, ale opinia publiczna zaczyna się zmieniać. Wierzę, że możemy wpłynąć na prezydenta Mauretanii. Już wcześniej zdarzało się, że pod silnym naciskiem uwalniał więźniów politycznych, w tym samego Birama. Proszę, pomóżcie mi ponownie zwrócić mu wolność. 




Z wdzięcznością i nadzieją, 



Haby mint Rabah wraz z całym zespołem Avaaz



Komentarz od zespołu Avaaz:



W żadnym innym kraju problem niewolnictwa nie jest tak dotkliwy jak w Mauretanii. Szacuje się, że nawet do 20% ludności tego kraju może znajdować się obecnie w niewoli. Niektórzy są niewolnikami od urodzenia, inni są sprzedawani w niewolę. Ale wszystkich niewolników i wszystkie niewolnice spotyka ten sam los: maltretowanie, zmuszanie do pracy i gwałt. Jak wielokrotnie w historii, niewolnictwo ma tu charakter rasowy: większość mauretańskich niewolników pochodzi z ludu Haratynów. 



Mauretania była ostatnim krajem na świecie, który zniósł niewolnictwo.Dopiero w 2007 roku niewolnictwo uznano tam za przestępstwo. Dziś jest ono w Mauretanii nielegalne. Tamtejszy parlament przyjął ustawę o zwalczaniu niewolnictwa, opracował plan całkowitej likwidacji niewolnictwa oraz zatwierdził prawo, zgodnie z którym niewolnictwo jest „zbrodnią przeciwko ludzkości”. Jednak mimo tych wszystkich zmian jak dotąd osądzono i ukarano tylko jednego właściciela niewolników. 



Ludzie, którzy walczą z tym nielegalnym i okrutnym procederem, są więzieni i torturowani. Biram całe życie walczy z niewolnictwem. Otrzymał prestiżową Nagrodę Praw Człowieka przyznaną mu przez ONZ, a w ostatnich wyborach ubiegał się o fotel prezydenta Mauretanii. Jednak władze kraju odmawiają prawnego uznania jego organizacji, a teraz skazano go na dwa lata więzienia za wystąpienie publiczne. 



Do rozprawy apelacyjnej zostało zaledwie pięć dni. Dołączmy do głosu Haby i zażądajmy uwolnienia Birama. Wspólnie wyraźmy największy w XXI wieku protest przeciwko niewolnictwu, udostępniając go na Facebooku, Twitterze i wszędzie indziej: 



Dowiedz się więcej: 


Gazeta Wyborcza: Mauretania - nawet co piąty mieszkaniec może być niewolnikiem



UNPO: Biram Dah Abeid wciąż za kratami (tekst w j. angielskim) 



Amnesty International: Uwięziony kandydat na prezydenta i aktywiści walczący z niewolnictwem muszą zostać uwolnieni (tekst w j. angielskim) 



Parlament Europejski: Rezolucja Parlamentu Europejskiego w sprawie Mauretanii, zwłaszcza przypadku Birama Dah Abeida



IRIN: Czterdzieści lat niewoli. Mauretanki rozpoczynają nowe życie (tekst w j. angielskim)



Le Nouvel Observateur: "Pour les maîtres, violer les esclaves est un droit" (tekst w j. francuskim) 



RFI: Le combat contre l'esclavage en Mauritanie récompensé par l'ONU (tekst w j. francuskim) 



Afrique Décryptages: Mauritanie - quand la question de l’esclavage s’invite à la présidentielle (tekst w j. francuskim) 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz