5 kwietnia 2018

Będzie mniej reklam w radiu i telewizji?

Będzie mniej reklam w radiu i telewizji - postanowili senatorowie senackiej komisji praw człowieka, praworządności i petycji.

W ubr. Stowarzyszenie Interesu Społecznego WIECZYSTE wniosło do Senatu petycję o podjęcie inicjatywy ustawodawczej ws. ograniczenia reklamy w radiu i telewizji do 4 minut w ciągu godziny zamiast dotychczasowych 12 minut. Jak podnosiło w petycji Stowarzyszenie oceniając dotychczasowe rozwiązania - W efekcie widzowie i słuchacze są bombardowani przekazami o charakterze reklamowym, nierzadko kilka razy w ciągu tej samej godziny. Nie jest to już klasyczna informacja handlowa, ale swoiste „pranie mózgu”, zwłaszcza jeżeli uwzględnimy, iż większość reklam jest kierowana do ludzi młodych, młodzieży, a nawet dzieci. Spowodowane jest to łatwością sugestii. Im ktoś młodszy, tym mu łatwiej wyperswadować, co jest dla niego najlepsze. Każdy specjalista od marketingu i reklamy wie, że odpowiednio dobrane grono odbiorców połączone z dogodnym czasem emisji i ciekawym pomysłem to 3/4 sukcesu.
https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k9/komisje/2018/kpcpp/materialy/222/p9-53-17_pet.pdf
materiał Senatu do petycji

W lutym Senacka Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji odroczyło rozpatrzenie sprawy do czasu uzyskania stosownych opinii. Jak można było się spodziewać były negatywne. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wskazała na przepisy unijne (które dopuszczają 12 minut w ciągu godziny).
https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k9/komisje/2018/kpcpp/materialy/222/p95317_kkritv.pdf

Telewizja Publiczna wskazywała na wymiar finansowy, czyli spadek dochodów.
https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k9/komisje/2018/kpcpp/materialy/222/p95317_tvptvp.pdf

Senatorzy Michał Seferyński (PIS), Aleksander Pociej (PO) opowiedzieli się jednak za kontynuowaniem prac nad petycją, albowiem następuje inwazja reklamowa i należy ograniczyć czas, choć może powinno być więcej niż 4 minuty. Podobnie senator Zbigniew Cichoń (PIS), który uznał że 4 minut to przesada, ale 6 minut byłoby zasadne.

Za wnioskiem senatora Seferyńskiego o kontynuacji prac głosowało 3 osoby, 2 było przeciw, a 2 się wstrzymało. A zatem będzie inicjatywa w sprawie ograniczenia reklam w radiu i telewizji.

To krok we właściwym kierunku, ale to dopiero początek drogi - ocenia prezes Stowarzyszenia Interesu Społecznego WIECZYSTE dr Daniel Alain Korona i dodaje - Lobby reklamowe, radiowo-telewizyjne, tak łatwo jednak się nie podda. Nie spodziewamy się że nastąpi ograniczenie do 4 minut godzinowo, ale każda minuta mniej reklam w stosunku do stanu obecnego to zysk dla telewidzów i słuchaczy. 

2 komentarze:

  1. Co z ogłoszeniami społecznymi, autopromocją, audycjami zawierającymi lokowanie produktów czy telezakupami? Co z reklamami na kanałach nadawanych z zagranicy - mimo,że są płatne to serwują one reklamy w cyklu: 10 min. audycji / 5 min. reklam / 10 min. audycji / 5 min. reklam / itd. Co ze zmową nadawców, którzy nadają swoje bloki reklamowe dokładnie w tym samym czasie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Petycja to pierwszy krok, w trakcie prac parlamentarnych te kwestie mogą być poruszane i ewentualnie uregulowane prawnie
      Jeżeli chodzi o kanały nadawane z zagranicy to nie są objęte polskim prawem.

      Usuń