24 marca 2014

Obywatelski projekt ustawy ws. zmniejszenia opłat wieczystego użytkowania i przekształcenia w prawo własności

24 marca powstał Komitet Inicjatywy Ustawodawczej Stowarzyszenia Interesu Społecznego "Wieczyste" na rzecz ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie innych ustaw. Na spotkaniu publicznym przy ul. Koszykowej, dr Daniel Alain Korona (pełnomocnik Komitetu) przedstawił projekt ustawy.


KOMITET INICJATYWY USTAWODAWCZEJ
„Stowarzyszenia Interesu Społecznego WIECZYSTE”
Na rzecz ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie innych ustaw
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Projekt Ustawy z dn. ……….. r.  
o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie innych ustaw

Art.1  W ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. 1997 Nr 115 poz. 741) wprowadza się następujące zmiany:

1)   W art. 72 ust.3
a)  Pkt.3 otrzymuje brzmienie:
3. za nieruchomości gruntowe na działalność charytatywną oraz na niezarobkową działalność: opiekuńczą, kulturalną, leczniczą, oświatową, wychowawczą, naukową, badawczo-rozwojową, inną działalność pożytku publicznego lub wpisane do rejestru zabytków - 0,3 % ceny;
b)  pkt.4 otrzymuje brzmienie
4. za nieruchomości gruntowe oddane na cele mieszkaniowe, na realizację urządzeń infrastruktury technicznej i innych celów publicznych oraz działalność sportową – 0,3 % ceny;

2) W art.73
ust.4 -uchyla się

3) Art. 74 – uchyla się

4) Art.75 – uchyla się

5)   W art. 76
ust.1 – uchyla się

6) W art.79 ust. 7 otrzymuje brzmienie:
7. Do postępowania przed kolegium stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego, z wyjątkiem art.127-140 i 145-181.

7) W art. 80.
a) Ust.1 otrzymuje brzmienie
1. W terminie 30 dni od dnia doręczenia orzeczenia, stronie przysługuje prawo wniesienia sprzeciwu do sądu powszechnego właściwego ze względu na miejsce położenia nieruchomości.
b) Ust.2 otrzymuje brzmienie
2. Kolegium przekazuje właściwemu sądowi akta sprawy wraz ze sprzeciwem. Sprzeciw zastępuje pozew.

8). Dodaje się art. 80a w brzmieniu:
W terminie 3 lat od dnia wejścia w życie ustawy lub doręczenia wypowiedzenia, użytkownik wieczysty może wnieść powództwo o stwierdzenie nieważności wypowiedzenia opłat wieczystego użytkowania.


Art.2 W ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1459 z późn. zm.) o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości wprowadza się następujące zmiany:

1)   W Art.2
ust.2 otrzymuje nowe brzmienie:
2. Współużytkownik wieczysty może wystąpić z żądaniem przekształcenia udziału w prawie wieczystego użytkowania w udział w prawie własności.

2) Dodaje się art.5b w brzmieniu
Przekształcenie udziału w prawie użytkowania wieczystego nieruchomości przeznaczonej na cele mieszkaniowe w udział w prawie własności tej nieruchomości następuje nieodpłatnie w przypadku osób fizycznych.

Art.3 W ustawie z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz. U. z 2004 r. Nr 208, poz. 2128, z późn. zm.3) w Art.17 b:
a) ust.1 otrzymuje nowe brzmienie:
1. Do stawek opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego stosuje się odpowiednie przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami
b) ust.2 uchyla się
  
Art.4  W ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2010 r. nr 95 z późn. zm) w art.3 - uchyla się ust.1 pkt.3

Art.5  W ustawie z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. 1964 nr 43 poz. 296) wprowadza się następujące zmiany:
1)   Art.61 otrzymuje nowe brzmienie
Organizacja społeczna może wytoczyć powództwo lub wstąpić do postępowania:
1.za zgodą jednej ze stron, wyrażonej na piśmie lub
2.jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi tej organizacji i interesem społecznym

2) W art.87 kpc
a) §4 otrzymuje nowe brzmienie:
Pełnomocnikiem strony może być przedstawiciel organizacji społecznej.
b) §5 i 6 – uchyla się

3) W Art.871 
§2 otrzymuje brzmienie:
2. Przepisu §1 nie stosuje się w postępowaniu o zwolnieniu od kosztów sądowych oraz o ustanowienie adwokata lub radcy prawnego oraz gdy stroną, jej organem, jej przedstawicielem ustawowym lub pełnomocnikiem jest sędzia, prokurator, organizacja społeczna lub przedstawiciel tej organizacji, notariusz, adwokat, raca prawny, radca Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, profesor lub doktor habilitowany nauk prawnych

Art.6 W ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1)   W art.31
a)     §1 otrzymuje nowe brzmienie:
§1. Organizacja społeczna może w sprawie dotyczącej innej osoby wszcząć lub wstąpić do postępowania:
- jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi tej organizacji i interesem społecznym lub
-     za zgodą jednej ze stron.
b) §2. Otrzymuje nowe brzmienie
Organizacja społeczna, która nie uczestniczyła w postępowaniu, w sprawie zakończonej decyzją ostateczną, może także żądać wznowienia postępowania, uchylenia, zmiany lub stwierdzenia nieważności lub wygaśnięcia decyzji w trybie określonym w art.145-163, o ile spełniona jest przesłanka określona w §1.

2)   §5. Otrzymuje nowe brzmienie
§5 Organizacja społeczna, która nie uczestniczy w postępowaniu na prawach strony może przedstawić swoje stanowisko w sprawie, wyrażony w uchwale lub w oświadczeniu jej organu statutowego.

Art.7 W ustawie z dn. 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz.U. 1997 Nr 137 poz. 926 z późn. zm.) art.133 otrzymuje brzmienie:
Organizacja społeczna może w sprawie dotyczącej innej osoby, za jej zgodą, wszcząć lub wstąpić do postępowania. Organizacja społeczna uczestniczy w postępowaniu na prawach strony.

Art.8 W ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270) wprowadza się następujące zmiany:
1)      W art.33
§2 otrzymuje nowe brzmienie
§2 Udział w charakterze uczestnika może zgłosić również osoba, która nie brała udziału w postępowaniu administracyjnym, jeżeli wynik tego postępowania dotyczy jej interesu prawnego, a także organizacja społeczna, o której mowa w art. 25 § 4, w sprawach innych osób, jeżeli sprawa dotyczy zakresu jej statutowej działalności lub za zgodą jednej ze stron postępowania. Na postanowienie o odmowie dopuszczenia do udziału w sprawie przysługuje zażalenie
2)      W art. 50. 
§ 1. otrzymuje nowe brzmienie:
§ 1 Uprawnionym do wniesienia skargi jest każdy, kto ma w tym interes prawny, prokurator, Rzecznik Praw Obywatelskich oraz organizacja społeczna w zakresie jej statutowej działalności, w sprawach dotyczących interesów prawnych innych osób, jeżeli brała udział w postępowaniu administracyjnym lub za zgodą jednej ze stron postępowania administracyjnego.
3)      W art.175
§ 2. otrzymuje nowe brzmienie
§ 2. Przepisu § 1 nie stosuje się, gdy skargę kasacyjną sporządza sędzia, prokurator, notariusz albo profesor lub doktor habilitowany nauk prawnych, będący stroną, jej przedstawicielem lub pełnomocnikiem, albo gdy skargę kasacyjną wnosi prokurator, organizacja społeczna lub Rzecznik Praw Obywatelskich.
4)  Art.240 otrzymuje nowe brzmienie:
Organizacje społeczne zwolnione są z uiszczenia opłat sądowych w sprawach dotyczących i interesów prawnych innych osób oraz w sprawach złożonych w interesie społecznym.
  
Art. 9
Do spraw wszczętych i nie zakończonych przed wejściem w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy niniejszej ustawy.

 Art. 10
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia



UZASADNIENIE PROJEKTU USTAWY

CEL USTAWY
Obywatelski projekt ustawy ma na celu zmianę ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz szeregu innych ustaw odnoszących się do kwestii wieczystego użytkowania gruntu a także innych ustaw dotyczących procedur administracyjnych i sądowych, w których uczestniczą użytkownicy wieczyści.
Projekt ustawy jest odpowiedzią na dramatyczną sytuację mieszkańców miast, współużytkowników wieczystych, których wykańczają skokowe podwyżki oraz horrendalne wysokości opłat wieczystego użytkowania. Istniejące konstrukcje prawne nie tylko prowadzą do znacznego zubożenia wielu obywateli, ale także uniemożliwiają im realną obronę swych interesów w postępowaniach odwoławczych i sądowych, poprzez ograniczenie możliwości ich reprezentacji przez organizacje społeczne.
Projekt ustawy zmierza do zmiany tej sytuacji prawnej

Różnice pomiędzy dotychczasowym a proponowanym stanem prawnym
Projekt ustawy proponuje zmniejszyć stawki opłat wieczystego użytkowania w przypadku gruntów wykorzystanych na cele mieszkaniowe z 1% do 0,3%. Prawo do zamieszkania jest podstawowym dobrem człowieka, a tym samym nie powinno być dyskryminowane w stosunku do form działalności społecznej. Zwłaszcza w kontekście art.75 ust.1 Konstytucji -  Władze publiczne prowadzą politykę sprzyjającą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych obywateli, w szczególności przeciwdziałają bezdomności, wspierają rozwój budownictwa socjalnego oraz popierają działania obywateli zmierzające do uzyskania własnego mieszkania. Tymczasem wysokie opłaty wieczystego użytkowania powodują, iż wiele osób w mieście np. emeryci, renciści, bezrobotni, osoby z najniższym wynagrodzeniem nie będzie stać na opłacenie wieczystego nawet po uwzględnieniu bonifikat, ze względu na dochody. Z tych względów proponuje się zmniejszenie stawki do 0,3%, także dla nieruchomości oddanych na działalność pożytku publicznego lub wpisanych do rejestru zabytków, a równocześnie uchylenie bonifikaty przewidzianej w art.73 ust.4 i 74 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Mnożenie bonifikat zamiast prostych jasnych reguł ustawowych powoduje jedynie wzrost biurokracji, które będą następnie obciążać m.in. beneficjenci bonifikat. Ponadto obecne rozwiązanie w zakresie bonifikaty socjalnej powoduje absurdalną sytuację, iż osoby które uzyskują dochód na członka rodziny nieco powyżej 50% przeciętnego wynagrodzenia nie może korzystać z bonifikat, gdy osoba która uzyskuje dochód nieco niższy od ww. progu (np. o kilkanaście złotych) już tak. W efekcie po zastosowaniu bonifikaty, osoba która miała dochód nieco wyższy, będzie miała mniej środków (w wyniku większego obciążenia) aniżeli osoba która pierwotnie miała nieznacznie mniej. Z tych powodów proponujemy jednakową opłatę bez żadnych bonifikat. Dodajmy przy tym, iż możliwość udzielenia bonifikat nie została zlikwidowana, wciąż występuje w drodze uchwały lub zarządzenia właściciela nieruchomości. Zgodnie z art.32 Konstytucji RP o równości wobec prawa, proponujemy by zasady obowiązujące w zakresie stawek opłat wieczystego użytkowania obowiązujące w ustawie o gospodarce nieruchomościami dotyczyły także nieruchomości należących do Agencji Nieruchomości Rolnych, zamiast odrębnych stawek wpisanych w ustawie o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa.

Projekt ustawy wprowadza zmiany w procedurze administracyjnej dot. uznania opłat wieczystego użytkowania za nieuzasadnione. Krytycznie odnosimy się do pomieszania sprawy cywilnej z procedurą administracyjną, ale uwzględniając wysokość kosztów sądowych w sprawach cywilnych, które ostatecznie obciążają w dużej części użytkownika wieczystego, nie proponujemy na razie likwidacji tej procedury. Natomiast za niezbędne uważamy doprecyzowanie art.79 ust.7 u.g.n. Dotychczasowy przepis wyłącza przepisy KPA w zakresie jedynie odwołań, ale w praktyce orzeczniczej uznano, iż dotyczy to również możliwości wzruszenia orzeczenia. Projekt zatem precyzyjnie ujmuje przepisy KPA wyłączone ze stosowania.
Obecny art.80 ust.2 u.g.n. przewidujący, że odwołanie do SKO zastępuje pozew jest interpretowany w sposób niekorzystny dla użytkownika wieczystego, skoro nawet w przypadku sprzeciwu złożonego przez organ właściwy, użytkownik wieczysty uznany był za powoda. Naszym zdaniem takie postawienie sprawy narusza art.2 i 45 Konstytucji RP, projekt jednoznacznie zatem wprowadza zasadę, iż każda ze stron może złożyć sprzeciw w terminie ustawowym 30 dni od dnia doręczenia orzeczenia, a sprzeciw (a nie wniosek do SKO) zastępuje pozew.

Dodany zostaje art.80a u.g.n. dotyczącym przypadku powództwo o nieważność wypowiedzenia w przypadku wad formalno-prawnych wypowiedzenia i pod warunkiem nie kwestionowania wyceny nieruchomości. Ta formuła jest odpowiedzią na sytuację w Warszawie, w której wiele podwyżek okazywało się nieważnych ze względów formalnych (faksymile, niewłaściwy organ), ale wskutek przekroczenia 30 dniowego terminu odwoławczego, użytkownik wieczysty nie miał możliwości dochodzenia swych racji np. w drodze o nieistnienie stosunku prawnego z tytułu podwyżki.

W ustawie o przekształceniu użytkowania wieczystego w prawo własności wprowadza się nowe rozwiązanie, tj. możliwość przekształcenia swojego udziału w prawie użytkowania wieczystym w udział w prawie własności, przy czym dla osób fizycznych będącymi następcami spółdzielni mieszkaniowych, przekształcenie takie miałby charakter nieodpłatny. Obecny przepisy ustawowe poprzez wymóg zgody wszystkich współużytkowników wieczystych, lub reprezentujących co najmniej połowę udziałów by sprawę rozstrzygano na drodze sądowej faktycznie uniemożliwia przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności w przypadku nieruchomości wielolokalowych, zwłaszcza o dużej liczbie lokali. Zwracamy uwagę, iż notariusze w mediach wskazywali, że takie rozwiązanie jest rozsądne i logiczne cyt. Nic nie stoi bowiem na przeszkodzie, aby grunt był w podwójnym reżimie prawnym - zapewnia notariusz. I wyjaśnia, że z taką sytuacją już teraz mamy do czynienia, gdy gmina sprzedaje mieszkanie lokatorowi. W tej sytuacji uzyskuje on część działki w użytkowanie wieczyste, zaś gmina zachowuje własność reszty gruntu. Proponowane rozwiązanie pozwoli odblokować sytuację przekształcenia wieczystego użytkowania w prawo własności nieruchomości wielolokalowych, a tym samym da poczucie istnienia rzeczywistego prawa, a nie pozoru prawnego.

Art.4 zmierza do likwidacji sytuacji podwójnego obciążenia tych samych gruntów (opłatą wieczystego użytkowania i podatkiem od nieruchomości). Obecna konstrukcja ustawowa prowadzi do sytuacji w której podatek od nieruchomości jest pobierany zarówno od właściciela nieruchomości jak i od użytkownika wieczystego. Ponadto fakt podwójnego obciążenia tego samego gruntu (opłatą wieczystego użytkowania i podatkiem od nieruchomości) podważa zaufanie do państwa, które zyskuje w społeczeństwie miano „łupieżcy”, „grabieżcy” i innych bardziej dosadnych epitetów

Kolejne artykuły projektu (5 do 8) ustawy zmierzają do zmiany przepisów kpa, kpc, ordynacji podatkowej i p.p.s.a. w zakresie udziału organizacji społecznych w postępowaniach m.in. ws. opłat i praw dotyczących nieruchomości. Zgodnie z nowymi przepisami organizacja społeczna wstępuje lub wszczyna postępowanie albo ze względów społecznych albo za zgodą jednej ze stron. Nowe przepisy są odpowiedzią na złośliwe często interpretacje przepisów zmierzających do wyeliminowania organizacji społecznych występujących w imieniu zwykłych obywateli w postępowaniach. Sądy dokonując różnej oceny przepisów art.61 kpc w jednych postępowaniach dopuszczają a w innych odmawiają udziału organizacji społecznych. Powstaje zatem sytuacja nierówności wobec prawa – osób którym umożliwiono korzystania z pomocy organizacji społecznych i tych których tego uprawnienia odmówiono. Proponowane zapisy mają przeciwdziałać takim patologiom.
Zmiany w procedurach o charakterze administracyjnym także zmierzają do wyeliminowania dowolnych interpretacji urzędników lub sędziów, zainteresowanych brakiem realnych obrońców społecznych w postępowaniach. Efektem powyższych zmian będzie jakościowa zmiana systemowa, skoro obywatele będą zawsze mogli korzystać z realnej możliwości udziału organizacji społecznych w obronie ich interesów.

Charakterystyka i ocena przewidywanych, związanych z wejściem w życie ustawy, skutków prawnych proponowanych zmian

Art.1 dotyczy ustawy o gospodarce nieruchomościami

Pkt.1 odnosi się do art.72 ust.3. u.g.n.
Zawiera propozycję nadania nowego brzmienia przepisów pkt.3 i 4 w art.72 ust.3 ustawy. W pkt.3 dopisuje się zwrot „inną działalność pożytku publicznego lub wpisane do rejestru zabytków” a w pkt.4 zmienia się stawkę opłaty wieczystego użytkowania na 0,3%.

Pkt2. Odnosi się art.73 ust.4 u.g.n.
Uchylenie przepisu jest skutkiem ewentualnego przyjęcia zmiany w art.72 ust.3.

Pkt.3 odnosi się do art.74 u.g.n. 
Proponowana zmiana polega na wykreśleniu propozycji bonifikat w opłacie wieczystego użytkowania gruntu, uzależnionych od dochodu. Wcześniej proponowana stawka 0,3% jest niższa od aktualnej stawki z bonifikatą.

Pkt.4 polega na uchyleniu art.75 u.g.n
Jest to logiczny skutek zmian wprowadzonych w art.72 ust.3, uchylenia art.73 ust.4 i 74 ustawy.

Pkt.5 dotyczy art.76 ust.1 u.g.n.
Proponowana zmiana polega na uchyleniu artykułu, który przewidywał możliwość podniesienia stawki - zarządzeniem wojewody, uchwały Rady lub Sejmiku - opłat wieczystego użytkowania dla gruntów pozostałych (stawki wynoszącej przypomnijmy 3%). Przyjęcie tej zmiany oznacza wyeliminowanie możliwości swobodnego podwyższenia stawki przez właściciela nieruchomości.

Pkt.6 dotyczy art.79 ust. 7 u.g.n.
Proponowana zmiana zmierza jedynie do uściślenia przepisów, które mają zastosowanie w procedurze przed Samorządowym Kolegium Odwoławczym dot. aktualizacji opłat wieczystego użytkowania. Precyzuje się, które przepisy KPA są wyłączone tj. art.127-140 i 145-181.

Pkt 7 dotyczy art. 80. u.g.n.
Proponowane zmiany dotyczą wydłużenia terminu sprzeciwu, możliwości wniesienia przez każdego z uczestników postępowania i przyjęcia zasady że to sprzeciw zastępuje pozew, a nie wniosek do SKO.

Pkt. 8 polega na dodaniu art. 80a
Zaproponowane rozwiązanie stwarza możliwość użytkownikom wieczystym wniesienie powództwa w sytuacji, w której wypowiedzenie opłaty wieczystego użytkowania dotknięte byłoby wadami formalno-prawnymi (np. zostało dokonane przez niewłaściwy organ, na podstawie nieważnych pełnomocnictw, na podstawie niezgodnych z prawem uchwał lub zarządzeń, zawiera wadliwe pouczenie, itp.).

Art.2 ustawy dotyczy ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości

Pkt.1 dotyczy art.2 ust.2
Proponowana zmiana polega na stworzeniu możliwości przekształcenia posiadanego udziału w prawie użytkowania wieczystego gruntu w udział w prawie własności. Skutkiem przepisu brak konieczności pytania innych współużytkowników wieczystych o stanowisko, zawieszenia postępowania czy zastosowania art.199 kodeksu cywilnego.

Pkt.2 polega na dodaniu art.5b
Zaproponowane rozwiązanie byłby równoznaczny, iż w przypadku osób fizycznych. Przekształcenie udziału w prawie użytkowania wieczystego nieruchomości przeznaczonej na cele mieszkaniowe w udział w prawie własności tej nieruchomości następuje nieodpłatnie w przypadku osób fizycznych.

Art.3 odnosi się do art.17 b ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa
Propozycja zmierza do ujednolicenia stawek opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntów określonych w tej ustawie ze stawkami określonymi w ustawie o gospodarce nieruchomościami.

Art.4  dotyczy art. 3 ust.1 ustawy o podatkach i opłatach.
Zaproponowane uchylenie pkt.3 oznacza, iż użytkownik wieczysty nie byłby podwójnie obciążony podatkiem od nieruchomością i opłatą wieczystego użytkowania. Płaciłby wyłącznie opłatę wieczystego użytkowani

Art.5  dotyczy ustawy  Kodeks postępowania cywilnego
Pkt.1 polega na zmianie zapisu art.61 kpc.
Proponowana zmiana wprowadza możliwość wytoczenia powództwa lub wstąpienia do postępowania, w każdej sprawie za zgodą strony, lub jeżeli jest to uzasadnione interesem społecznym i celami statutowymi tej organizacji. Skutkiem powyższego rozwiązania byłaby, iż przy zgodzie strony Sąd nie miałby możliwości odmowy dopuszczenia do postępowania. Natomiast w przypadku interesu społecznego, Sąd (tak jak w przypadku postępowania administracyjnego) odmawiałby dopuszczenia, jeżeli by uznał iż w przedmiotowej sprawie nie występuje interes społeczny lub nie jest to uzasadnione celami statutowymi

Pkt 2 dotyczy W art.87 kpc
Zgodnie z proponowanymi zmianami pełnomocnikiem strony może być w każdej sprawie przedstawiciel organizacji społecznej, a nie tylko jak dotychczas tylko w niektórych sprawach

Pkt.3 dotyczy W Art.871 §2 kpc
Przyjęcie tego rozwiązania oznacza, że organizacja społeczna lub przedstawiciel organizacji społecznej wynika z faktu, iż zgodnie z art.62 kpc ws. wszczętych przez organizacje społeczne stosuje się przepisy o prokuraturze, a ws. w których wstępują do postępowania przepisy o interwencji ubocznej, Efektem tego, jest rozbieżność uprawnień organizacji społecznej w zależności od charakteru swojego udziału. Przepis ma na celu wyeliminowanie tej rozbieżności uprawnień (np. ws. kasacyjnych).

Art.6 dotyczy Kodeksu postępowania administracyjnego
PKt.1 zmienia art.31 §1 i 2
Wprowadza się podobne zasady uczestnictwa jak w przypadku kodeksu postępowania cywilnego w zakresie udziału w postępowaniu dotyczącej innej strony, przy czym jednoznacznie określa się o możliwości wzruszenia postępowania administracyjnego, także w sytuacji w której organizacja społeczna nie uczestniczyła.

Pkt.2 dotyczy art.31 §5.
Zapis ma na celu wyeliminowanie absurdu, jakim jest uwarunkowanie przedstawienia stanowiska od zgody organu administracji państwowej. Nowy zapis współgra z art.63 kpc.

Art.7 polega na zmienia zapisu art.133 ustawy ordynacja Podatkowa
Stanowi ono dostosowanie przepisu do analogicznego z Kodeksu Postępowania Administracyjnego, z tą różnicą iż nie można wszcząć postępowania, być dopuszczonym do postępowania bez zgody jednej ze stron.

Art.8 dotyczy ustawy. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
Pkt.1 dotyczy art.33§2
Jest konsekwencją przyjętej zasadzie, iż udział w postępowania uzasadniony jest albo statutową działalnością albo zgodą jednej ze stron postępowania.

Pkt.2 dotyczy art. 50 § 1.
Organizacja społeczna uzyskuje prawo do wniesienia skargi, także w przypadku w którym nie brała udziału w postępowaniu administracyjnym, ale pod warunkiem zgody jednej ze stron postępowania
otrzymuje nowe brzmienie:

Pkt.3 dotyczy art.175§ 2
Wprowadza się analogiczną zasadę do proponowanej zmiany w kpc, w zakresie możliwości wniesienia kasacji przez organizacje społeczne

Pkt.4 dotyczy Art.240 p.p.s.a
Organizacje społeczne w wyniku tego zapisu ws. innych osób oraz w sprawach w interesie społecznym byłyby zwolnione z opłat sądowych, tak jak są zwolnione z opłat w postępowaniach cywilnych.

Art. 9 przewiduje iż do spraw wszczętych i nie zakończonych przed wejściem w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy niniejszej ustawy.

Art. 10 przewiduje weście w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia






1 komentarz:

  1. Nareszcie wieczyste wejdzie być może jako temat do Sejmu.
    Tylko w Polsce wieczność-wieczystość trwa około dziewięćdziesiąt lat (? !!!).
    Uważam jednak, że wieczyste użytkowanie (przecież to kupno na raty) powinno zostać natychmiast i automatycznie,przekształcone w prawo własności. Koniec. Wacław z Warszawy.

    OdpowiedzUsuń