24 marca powstał Komitet Inicjatywy Ustawodawczej Stowarzyszenia Interesu Społecznego "Wieczyste" na rzecz ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie innych ustaw. Na spotkaniu publicznym przy ul. Koszykowej, dr Daniel Alain Korona (pełnomocnik Komitetu) przedstawił projekt ustawy.
KOMITET
INICJATYWY USTAWODAWCZEJ
„Stowarzyszenia
Interesu Społecznego WIECZYSTE”
Na rzecz ustawy o zmianie ustawy o gospodarce
nieruchomościami oraz o zmianie innych ustaw
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Projekt Ustawy z dn. ……….. r.
o zmianie ustawy o gospodarce
nieruchomościami oraz o zmianie innych ustaw
Art.1 W ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami (Dz. U. 1997 Nr 115 poz. 741) wprowadza się następujące
zmiany:
1) W art. 72 ust.3
a) Pkt.3 otrzymuje
brzmienie:
3. za nieruchomości gruntowe na działalność charytatywną oraz na
niezarobkową działalność: opiekuńczą, kulturalną, leczniczą, oświatową,
wychowawczą, naukową, badawczo-rozwojową, inną działalność pożytku publicznego
lub wpisane do rejestru zabytków - 0,3 % ceny;
b) pkt.4
otrzymuje brzmienie
4. za nieruchomości gruntowe oddane na cele mieszkaniowe, na
realizację urządzeń infrastruktury technicznej i innych celów publicznych oraz
działalność sportową – 0,3 % ceny;
2) W art.73
ust.4 -uchyla się
3) Art. 74 – uchyla się
4) Art.75 – uchyla się
5) W art. 76
ust.1 – uchyla się
6) W art.79 ust. 7 otrzymuje brzmienie:
7. Do postępowania przed kolegium stosuje się odpowiednio przepisy
Kodeksu Postępowania Administracyjnego, z wyjątkiem art.127-140 i 145-181.
7) W art. 80.
a) Ust.1 otrzymuje brzmienie
1. W terminie 30 dni od dnia doręczenia orzeczenia, stronie przysługuje prawo wniesienia sprzeciwu do sądu powszechnego
właściwego ze względu na miejsce położenia nieruchomości.
b) Ust.2 otrzymuje brzmienie
2. Kolegium przekazuje właściwemu sądowi akta sprawy wraz ze
sprzeciwem. Sprzeciw zastępuje pozew.
8). Dodaje się art. 80a w brzmieniu:
W terminie 3 lat od dnia wejścia w życie ustawy lub doręczenia
wypowiedzenia, użytkownik wieczysty może wnieść powództwo o stwierdzenie
nieważności wypowiedzenia opłat wieczystego użytkowania.
Art.2 W ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 175,
poz. 1459 z późn. zm.) o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo
własności nieruchomości wprowadza się następujące zmiany:
1) W Art.2
ust.2 otrzymuje nowe brzmienie:
2. Współużytkownik wieczysty może wystąpić z żądaniem
przekształcenia udziału w prawie wieczystego użytkowania w udział w prawie
własności.
2) Dodaje się art.5b w brzmieniu
Przekształcenie udziału w prawie użytkowania wieczystego
nieruchomości przeznaczonej na cele mieszkaniowe w udział w prawie własności
tej nieruchomości następuje nieodpłatnie w przypadku osób fizycznych.
Art.3 W ustawie z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu
nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz. U. z 2004 r. Nr 208, poz. 2128, z
późn. zm.3) w Art.17 b:
a) ust.1 otrzymuje nowe brzmienie:
1. Do stawek opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego
stosuje się odpowiednie przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami
b) ust.2 uchyla się
Art.4 W ustawie z dnia 12
stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2010 r. nr 95 z
późn. zm) w art.3 - uchyla się ust.1 pkt.3
Art.5 W ustawie z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks
postępowania cywilnego
(Dz. U.
1964 nr 43 poz. 296) wprowadza się
następujące zmiany:
1) Art.61 otrzymuje nowe brzmienie
Organizacja
społeczna może wytoczyć powództwo lub wstąpić do postępowania:
1.za
zgodą jednej ze stron, wyrażonej na piśmie lub
2.jeżeli
jest to uzasadnione celami statutowymi tej organizacji i interesem społecznym
2) W art.87 kpc
a) §4 otrzymuje nowe brzmienie:
Pełnomocnikiem
strony może być przedstawiciel organizacji społecznej.
b) §5 i 6 – uchyla się
3) W Art.871
§2 otrzymuje brzmienie:
2. Przepisu §1 nie stosuje się w postępowaniu o zwolnieniu od
kosztów sądowych oraz o ustanowienie adwokata lub radcy prawnego oraz gdy
stroną, jej organem, jej przedstawicielem ustawowym lub pełnomocnikiem jest
sędzia, prokurator, organizacja społeczna lub przedstawiciel tej organizacji, notariusz,
adwokat, raca prawny, radca Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, profesor
lub doktor habilitowany nauk prawnych
Art.6 W ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania
administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) W art.31
a) §1 otrzymuje nowe
brzmienie:
§1. Organizacja społeczna może w sprawie dotyczącej innej osoby
wszcząć lub wstąpić do postępowania:
- jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi tej organizacji i
interesem społecznym lub
- za
zgodą jednej ze stron.
b) §2. Otrzymuje nowe brzmienie
Organizacja społeczna, która nie uczestniczyła w postępowaniu, w
sprawie zakończonej decyzją ostateczną, może także żądać wznowienia
postępowania, uchylenia, zmiany lub stwierdzenia nieważności lub wygaśnięcia
decyzji w trybie określonym w art.145-163, o ile spełniona jest przesłanka
określona w §1.
2) §5. Otrzymuje nowe
brzmienie
§5 Organizacja społeczna, która nie uczestniczy w postępowaniu na
prawach strony może przedstawić swoje stanowisko w sprawie, wyrażony w uchwale
lub w oświadczeniu jej organu statutowego.
Art.7 W ustawie z dn. 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa
(Dz.U. 1997 Nr 137 poz. 926 z późn. zm.) art.133 otrzymuje brzmienie:
Organizacja społeczna może w sprawie dotyczącej innej osoby, za
jej zgodą, wszcząć lub wstąpić do postępowania. Organizacja społeczna
uczestniczy w postępowaniu na prawach strony.
Art.8 W ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu
przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270) wprowadza się
następujące zmiany:
1) W art.33
§2 otrzymuje nowe brzmienie
§2 Udział w charakterze uczestnika może zgłosić również osoba, która nie
brała udziału w postępowaniu administracyjnym, jeżeli wynik tego postępowania
dotyczy jej interesu prawnego, a także organizacja społeczna, o której mowa w
art. 25 § 4, w sprawach innych osób, jeżeli sprawa dotyczy zakresu jej
statutowej działalności lub za zgodą jednej ze stron postępowania. Na
postanowienie o odmowie dopuszczenia do udziału w sprawie przysługuje zażalenie
2) W art. 50.
§ 1. otrzymuje nowe brzmienie:
§ 1 Uprawnionym do wniesienia skargi jest każdy, kto ma w tym
interes prawny, prokurator, Rzecznik Praw Obywatelskich oraz organizacja
społeczna w zakresie jej statutowej działalności, w sprawach dotyczących
interesów prawnych innych osób, jeżeli brała udział w postępowaniu
administracyjnym lub za zgodą jednej ze stron postępowania administracyjnego.
3) W art.175
§ 2. otrzymuje nowe brzmienie
§ 2. Przepisu § 1 nie stosuje się, gdy skargę kasacyjną sporządza
sędzia, prokurator, notariusz albo profesor lub doktor habilitowany nauk
prawnych, będący stroną, jej przedstawicielem lub pełnomocnikiem, albo gdy
skargę kasacyjną wnosi prokurator, organizacja społeczna lub Rzecznik Praw
Obywatelskich.
4) Art.240 otrzymuje nowe brzmienie:
Organizacje społeczne zwolnione są z uiszczenia opłat sądowych w
sprawach dotyczących i interesów prawnych innych osób oraz w sprawach złożonych
w interesie społecznym.
Art.
9
Do spraw wszczętych i nie zakończonych przed wejściem w życie
niniejszej ustawy, stosuje się przepisy niniejszej ustawy.
Art. 10
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia
UZASADNIENIE PROJEKTU USTAWY
CEL USTAWY
Obywatelski projekt
ustawy ma na celu zmianę ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz szeregu
innych ustaw odnoszących się do kwestii wieczystego użytkowania gruntu a także
innych ustaw dotyczących procedur administracyjnych i sądowych, w których
uczestniczą użytkownicy wieczyści.
Projekt ustawy jest odpowiedzią
na dramatyczną sytuację mieszkańców miast, współużytkowników wieczystych,
których wykańczają skokowe podwyżki oraz horrendalne wysokości opłat
wieczystego użytkowania. Istniejące konstrukcje prawne nie tylko prowadzą do
znacznego zubożenia wielu obywateli, ale także uniemożliwiają im realną obronę
swych interesów w postępowaniach odwoławczych i sądowych, poprzez ograniczenie
możliwości ich reprezentacji przez organizacje społeczne.
Projekt ustawy
zmierza do zmiany tej sytuacji prawnej
Różnice
pomiędzy dotychczasowym a proponowanym stanem prawnym
Projekt ustawy
proponuje zmniejszyć stawki opłat wieczystego użytkowania w przypadku gruntów
wykorzystanych na cele mieszkaniowe z 1% do 0,3%. Prawo do zamieszkania jest
podstawowym dobrem człowieka, a tym samym nie powinno być dyskryminowane w
stosunku do form działalności społecznej. Zwłaszcza w kontekście art.75 ust.1
Konstytucji - Władze publiczne
prowadzą politykę sprzyjającą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych obywateli, w
szczególności przeciwdziałają bezdomności, wspierają rozwój budownictwa
socjalnego oraz popierają działania obywateli zmierzające do uzyskania własnego
mieszkania. Tymczasem wysokie opłaty wieczystego użytkowania powodują, iż
wiele osób w mieście np. emeryci, renciści, bezrobotni, osoby z najniższym
wynagrodzeniem nie będzie stać na opłacenie wieczystego nawet po uwzględnieniu
bonifikat, ze względu na dochody. Z tych względów proponuje się zmniejszenie
stawki do 0,3%, także dla nieruchomości oddanych na działalność pożytku
publicznego lub wpisanych do rejestru zabytków, a równocześnie uchylenie
bonifikaty przewidzianej w art.73 ust.4 i 74 ustawy o gospodarce
nieruchomościami. Mnożenie bonifikat zamiast prostych jasnych reguł ustawowych
powoduje jedynie wzrost biurokracji, które będą następnie obciążać m.in. beneficjenci
bonifikat. Ponadto obecne rozwiązanie w zakresie bonifikaty socjalnej powoduje
absurdalną sytuację, iż osoby które uzyskują dochód na członka rodziny nieco
powyżej 50% przeciętnego wynagrodzenia nie może korzystać z bonifikat, gdy
osoba która uzyskuje dochód nieco niższy od ww. progu (np. o kilkanaście
złotych) już tak. W efekcie po zastosowaniu bonifikaty, osoba która miała
dochód nieco wyższy, będzie miała mniej środków (w wyniku większego obciążenia)
aniżeli osoba która pierwotnie miała nieznacznie mniej. Z tych powodów
proponujemy jednakową opłatę bez żadnych bonifikat. Dodajmy przy tym, iż
możliwość udzielenia bonifikat nie została zlikwidowana, wciąż występuje w
drodze uchwały lub zarządzenia właściciela nieruchomości. Zgodnie z art.32
Konstytucji RP o równości wobec prawa, proponujemy by zasady obowiązujące w
zakresie stawek opłat wieczystego użytkowania obowiązujące w ustawie o
gospodarce nieruchomościami dotyczyły także nieruchomości należących do Agencji
Nieruchomości Rolnych, zamiast odrębnych stawek wpisanych w ustawie o
gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa.
Projekt ustawy
wprowadza zmiany w procedurze administracyjnej dot. uznania opłat wieczystego
użytkowania za nieuzasadnione. Krytycznie odnosimy się do pomieszania sprawy
cywilnej z procedurą administracyjną, ale uwzględniając wysokość kosztów
sądowych w sprawach cywilnych, które ostatecznie obciążają w dużej części
użytkownika wieczystego, nie proponujemy na razie likwidacji tej procedury.
Natomiast za niezbędne uważamy doprecyzowanie art.79 ust.7 u.g.n. Dotychczasowy
przepis wyłącza przepisy KPA w zakresie jedynie odwołań, ale w praktyce
orzeczniczej uznano, iż dotyczy to również możliwości wzruszenia orzeczenia.
Projekt zatem precyzyjnie ujmuje przepisy KPA wyłączone ze stosowania.
Obecny art.80 ust.2
u.g.n. przewidujący, że odwołanie do SKO zastępuje pozew jest interpretowany w
sposób niekorzystny dla użytkownika wieczystego, skoro nawet w przypadku
sprzeciwu złożonego przez organ właściwy, użytkownik wieczysty uznany był za
powoda. Naszym zdaniem takie postawienie sprawy narusza art.2 i 45 Konstytucji
RP, projekt jednoznacznie zatem wprowadza zasadę, iż każda ze stron może złożyć
sprzeciw w terminie ustawowym 30 dni od dnia doręczenia orzeczenia, a sprzeciw
(a nie wniosek do SKO) zastępuje pozew.
Dodany zostaje art.80a
u.g.n. dotyczącym przypadku powództwo o nieważność wypowiedzenia w przypadku
wad formalno-prawnych wypowiedzenia i pod warunkiem nie kwestionowania wyceny
nieruchomości. Ta formuła jest odpowiedzią na sytuację w Warszawie, w której
wiele podwyżek okazywało się nieważnych ze względów formalnych (faksymile,
niewłaściwy organ), ale wskutek przekroczenia 30 dniowego terminu odwoławczego,
użytkownik wieczysty nie miał możliwości dochodzenia swych racji np. w drodze o
nieistnienie stosunku prawnego z tytułu podwyżki.
W ustawie o
przekształceniu użytkowania wieczystego w prawo własności wprowadza się nowe
rozwiązanie, tj. możliwość przekształcenia swojego udziału w prawie użytkowania
wieczystym w udział w prawie własności, przy czym dla osób fizycznych będącymi
następcami spółdzielni mieszkaniowych, przekształcenie takie miałby charakter
nieodpłatny. Obecny przepisy ustawowe poprzez wymóg zgody wszystkich
współużytkowników wieczystych, lub reprezentujących co najmniej połowę udziałów
by sprawę rozstrzygano na drodze sądowej faktycznie uniemożliwia
przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności w przypadku
nieruchomości wielolokalowych, zwłaszcza o dużej liczbie lokali. Zwracamy
uwagę, iż notariusze w mediach wskazywali, że takie rozwiązanie jest rozsądne i
logiczne cyt. Nic nie stoi bowiem na
przeszkodzie, aby grunt był w podwójnym reżimie prawnym - zapewnia notariusz. I
wyjaśnia, że z taką sytuacją już teraz mamy do czynienia, gdy gmina sprzedaje
mieszkanie lokatorowi. W tej sytuacji uzyskuje on część działki w użytkowanie
wieczyste, zaś gmina zachowuje własność reszty gruntu. Proponowane
rozwiązanie pozwoli odblokować sytuację przekształcenia wieczystego użytkowania
w prawo własności nieruchomości wielolokalowych, a tym samym da poczucie
istnienia rzeczywistego prawa, a nie pozoru prawnego.
Art.4 zmierza do likwidacji sytuacji
podwójnego obciążenia tych samych gruntów (opłatą wieczystego użytkowania i
podatkiem od nieruchomości). Obecna konstrukcja ustawowa prowadzi do sytuacji w
której podatek od nieruchomości jest pobierany zarówno od właściciela
nieruchomości jak i od użytkownika wieczystego. Ponadto fakt podwójnego
obciążenia tego samego gruntu (opłatą wieczystego użytkowania i podatkiem od
nieruchomości) podważa zaufanie do państwa, które zyskuje w społeczeństwie
miano „łupieżcy”, „grabieżcy” i innych bardziej dosadnych epitetów
Kolejne artykuły
projektu (5 do 8) ustawy zmierzają do zmiany przepisów kpa, kpc, ordynacji
podatkowej i p.p.s.a. w zakresie udziału organizacji społecznych w
postępowaniach m.in. ws. opłat i praw dotyczących nieruchomości. Zgodnie z
nowymi przepisami organizacja społeczna wstępuje lub wszczyna postępowanie albo
ze względów społecznych albo za zgodą jednej ze stron. Nowe przepisy są
odpowiedzią na złośliwe często interpretacje przepisów zmierzających do
wyeliminowania organizacji społecznych występujących w imieniu zwykłych
obywateli w postępowaniach. Sądy dokonując różnej oceny przepisów art.61 kpc w
jednych postępowaniach dopuszczają a w innych odmawiają udziału organizacji
społecznych. Powstaje zatem sytuacja nierówności wobec prawa – osób którym
umożliwiono korzystania z pomocy organizacji społecznych i tych których tego
uprawnienia odmówiono. Proponowane zapisy mają przeciwdziałać takim patologiom.
Zmiany w procedurach
o charakterze administracyjnym także zmierzają do wyeliminowania dowolnych
interpretacji urzędników lub sędziów, zainteresowanych brakiem realnych
obrońców społecznych w postępowaniach. Efektem powyższych zmian będzie
jakościowa zmiana systemowa, skoro obywatele będą zawsze mogli korzystać z
realnej możliwości udziału organizacji społecznych w obronie ich interesów.
Charakterystyka
i ocena przewidywanych, związanych z wejściem w życie ustawy, skutków prawnych
proponowanych zmian
Art.1 dotyczy ustawy o gospodarce
nieruchomościami
Pkt.1 odnosi się do art.72 ust.3. u.g.n.
Zawiera propozycję nadania nowego
brzmienia przepisów pkt.3 i 4 w art.72 ust.3 ustawy. W pkt.3 dopisuje się zwrot
„inną działalność pożytku publicznego lub wpisane do rejestru zabytków” a w
pkt.4 zmienia się stawkę opłaty wieczystego użytkowania na 0,3%.
Pkt2. Odnosi się art.73 ust.4 u.g.n.
Uchylenie przepisu jest skutkiem
ewentualnego przyjęcia zmiany w art.72 ust.3.
Pkt.3 odnosi się do art.74 u.g.n.
Proponowana zmiana polega na wykreśleniu propozycji bonifikat w
opłacie wieczystego użytkowania gruntu, uzależnionych od dochodu. Wcześniej
proponowana stawka 0,3% jest niższa od aktualnej stawki z bonifikatą.
Pkt.4 polega na uchyleniu art.75 u.g.n
Jest to logiczny skutek zmian wprowadzonych w art.72 ust.3,
uchylenia art.73 ust.4 i 74 ustawy.
Pkt.5 dotyczy art.76 ust.1 u.g.n.
Proponowana zmiana polega na uchyleniu artykułu, który przewidywał
możliwość podniesienia stawki - zarządzeniem wojewody, uchwały Rady lub Sejmiku
- opłat wieczystego użytkowania dla gruntów pozostałych (stawki wynoszącej
przypomnijmy 3%). Przyjęcie tej zmiany oznacza wyeliminowanie możliwości
swobodnego podwyższenia stawki przez właściciela nieruchomości.
Pkt.6 dotyczy art.79 ust. 7 u.g.n.
Proponowana zmiana zmierza jedynie do uściślenia przepisów, które
mają zastosowanie w procedurze przed Samorządowym Kolegium Odwoławczym dot.
aktualizacji opłat wieczystego użytkowania. Precyzuje się, które przepisy KPA
są wyłączone tj. art.127-140 i 145-181.
Pkt 7 dotyczy art. 80. u.g.n.
Proponowane zmiany dotyczą wydłużenia terminu sprzeciwu,
możliwości wniesienia przez każdego z uczestników postępowania i przyjęcia
zasady że to sprzeciw zastępuje pozew, a nie wniosek do SKO.
Pkt. 8 polega na dodaniu art. 80a
Zaproponowane rozwiązanie stwarza możliwość użytkownikom
wieczystym wniesienie powództwa w sytuacji, w której wypowiedzenie opłaty
wieczystego użytkowania dotknięte byłoby wadami formalno-prawnymi (np. zostało
dokonane przez niewłaściwy organ, na podstawie nieważnych pełnomocnictw, na
podstawie niezgodnych z prawem uchwał lub zarządzeń, zawiera wadliwe pouczenie,
itp.).
Art.2 ustawy dotyczy ustawy o przekształceniu
prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości
Pkt.1 dotyczy art.2 ust.2
Proponowana zmiana polega na stworzeniu możliwości przekształcenia
posiadanego udziału w prawie użytkowania wieczystego gruntu w udział w prawie
własności. Skutkiem przepisu brak konieczności pytania innych współużytkowników
wieczystych o stanowisko, zawieszenia postępowania czy zastosowania art.199
kodeksu cywilnego.
Pkt.2 polega na dodaniu art.5b
Zaproponowane rozwiązanie byłby równoznaczny, iż w przypadku osób
fizycznych. Przekształcenie udziału w prawie użytkowania wieczystego
nieruchomości przeznaczonej na cele mieszkaniowe w udział w prawie własności
tej nieruchomości następuje nieodpłatnie w przypadku osób fizycznych.
Art.3 odnosi się do art.17 b ustawy o
gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa
Propozycja zmierza do ujednolicenia stawek opłat rocznych z tytułu użytkowania
wieczystego gruntów określonych w tej ustawie ze stawkami określonymi w ustawie
o gospodarce nieruchomościami.
Art.4
dotyczy art. 3 ust.1 ustawy o podatkach i opłatach.
Zaproponowane uchylenie pkt.3 oznacza,
iż użytkownik wieczysty nie byłby podwójnie obciążony podatkiem od
nieruchomością i opłatą wieczystego użytkowania. Płaciłby wyłącznie opłatę
wieczystego użytkowani
Art.5 dotyczy ustawy Kodeks postępowania cywilnego
Pkt.1 polega na zmianie zapisu art.61 kpc.
Proponowana zmiana
wprowadza możliwość wytoczenia powództwa lub wstąpienia do postępowania, w
każdej sprawie za zgodą strony, lub jeżeli jest to uzasadnione interesem
społecznym i celami statutowymi tej organizacji. Skutkiem powyższego
rozwiązania byłaby, iż przy zgodzie strony Sąd nie miałby możliwości odmowy
dopuszczenia do postępowania. Natomiast w przypadku interesu społecznego, Sąd
(tak jak w przypadku postępowania administracyjnego) odmawiałby dopuszczenia,
jeżeli by uznał iż w przedmiotowej sprawie nie występuje interes społeczny lub
nie jest to uzasadnione celami statutowymi
Pkt 2 dotyczy W art.87 kpc
Zgodnie z proponowanymi zmianami pełnomocnikiem strony może być w
każdej sprawie przedstawiciel organizacji społecznej, a nie tylko jak
dotychczas tylko w niektórych sprawach
Pkt.3 dotyczy W Art.871 §2 kpc
Przyjęcie tego rozwiązania oznacza, że organizacja społeczna lub
przedstawiciel organizacji społecznej wynika z faktu, iż zgodnie z art.62 kpc
ws. wszczętych przez organizacje społeczne stosuje się przepisy o prokuraturze,
a ws. w których wstępują do postępowania przepisy o interwencji ubocznej,
Efektem tego, jest rozbieżność uprawnień organizacji społecznej w zależności od
charakteru swojego udziału. Przepis ma na celu wyeliminowanie tej rozbieżności
uprawnień (np. ws. kasacyjnych).
Art.6 dotyczy Kodeksu postępowania
administracyjnego
PKt.1 zmienia art.31 §1 i 2
Wprowadza się podobne zasady uczestnictwa jak w przypadku kodeksu
postępowania cywilnego w zakresie udziału w postępowaniu dotyczącej innej
strony, przy czym jednoznacznie określa się o możliwości wzruszenia
postępowania administracyjnego, także w sytuacji w której organizacja społeczna
nie uczestniczyła.
Pkt.2 dotyczy art.31 §5.
Zapis ma na celu wyeliminowanie absurdu, jakim jest uwarunkowanie
przedstawienia stanowiska od zgody organu administracji państwowej. Nowy zapis
współgra z art.63 kpc.
Art.7 polega na zmienia zapisu art.133
ustawy ordynacja Podatkowa
Stanowi ono dostosowanie przepisu do
analogicznego z Kodeksu Postępowania Administracyjnego, z tą różnicą iż nie
można wszcząć postępowania, być dopuszczonym do postępowania bez zgody jednej
ze stron.
Art.8 dotyczy ustawy. Prawo o
postępowaniu przed sądami administracyjnymi
Pkt.1 dotyczy art.33§2
Jest konsekwencją przyjętej zasadzie, iż udział w postępowania
uzasadniony jest albo statutową działalnością albo zgodą jednej ze stron
postępowania.
Pkt.2 dotyczy art. 50 § 1.
Organizacja społeczna
uzyskuje prawo do wniesienia skargi, także w przypadku w którym nie brała
udziału w postępowaniu administracyjnym, ale pod warunkiem zgody jednej ze
stron postępowania
otrzymuje nowe
brzmienie:
Pkt.3 dotyczy art.175§ 2
Wprowadza się analogiczną zasadę do proponowanej zmiany w kpc, w zakresie
możliwości wniesienia kasacji przez organizacje społeczne
Pkt.4 dotyczy Art.240 p.p.s.a
Organizacje społeczne w wyniku tego zapisu ws. innych osób oraz w
sprawach w interesie społecznym byłyby zwolnione z opłat sądowych, tak jak są
zwolnione z opłat w postępowaniach cywilnych.
Art. 9 przewiduje iż do spraw wszczętych i nie
zakończonych przed wejściem w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy
niniejszej ustawy.
KARTA PODPISÓW DO WYDRUKU:
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxzZXJ3aXMyMXxneDo1YjEzNGVkYzM1OGM0Y2Uy
Nareszcie wieczyste wejdzie być może jako temat do Sejmu.
OdpowiedzUsuńTylko w Polsce wieczność-wieczystość trwa około dziewięćdziesiąt lat (? !!!).
Uważam jednak, że wieczyste użytkowanie (przecież to kupno na raty) powinno zostać natychmiast i automatycznie,przekształcone w prawo własności. Koniec. Wacław z Warszawy.