W Warszawie, Poznaniu i
Gdańsku jest najwięcej galerii. Ale w Zgorzelcu, Opolu i Rzeszowie przypada najwięcej powierzchni handlowej na mieszkańca
Z zakupowej mapy
Polski przygotowanej przez CBRE wynika, że zakupową stolicą Polski jest
Warszawa, w której działa aż 37 obiektów handlowych. Za nią znajdują się Poznań
z 20 galeriami i Gdańsk z 19. Jednak najbardziej nasycone centrami handlowymi
są mniejsze miasta. Zestawienie „TOP10 miast z największą liczbą
powierzchni handlowej na 1000 mieszkańców” otwierają Zgorzelec, Opole i Rzeszów.
Co więcej, z najnowszego raportu CBRE „Rynek handlowy w Polsce w I półroczu
2018” wynika, że podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynosi
niemal 12 mln mkw., a 0,5 mln mkw. pozostaje w budowie.
Na przygotowaną przez CBRE
zakupową mapę Polski składają się 2 zestawienia: TOP10 miast z największą
liczbą obiektów handlowych oraz TOP10 miast z najwyższym nasyceniem
powierzchnią handlową.
Warszawa stolicą zakupową
Z rankingu TOP10 miast z
największą liczbą obiektów handlowych (statystki obejmują tylko miasta, a
nie aglomeracje) wynika, że zakupową stolicą Polski, biorąc pod uwagę
liczbę obiektów handlowych i całkowitą powierzchnię handlową, jest Warszawa. Pozostałe
miasta pozostają daleko w tyle. Warszawa ma niemal dwa razy więcej
obiektów handlowych (37) oraz dwa razy więcej powierzchni zakupowej (1,25 mln
mkw.) niż Poznań, który zajmuje drugie miejsce. W stolicy
Wielkopolski do dyspozycji klientów jest 20 galerii handlowych o łącznej powierzchni
690 tys. mkw. Podium domyka Gdańsk z 19 galeriami. Jeśli jednak spojrzymy na
powierzchnię zakupową, na trzecim miejscu uplasowała się stolica Małopolski –
16 obiektów o łącznej powierzchni 602 tys. mkw.
Więcej niż metr kwadratowy na
mieszkańca
Na szczycie zestawienia TOP10
miast z najwyższym nasyceniem powierzchnią handlową uplasował się Zgorzelec. Na
1000 mieszkańców przypada aż 1672 mkw. Na drugim miejscu znalazło się Opole z
nasyceniem 1452 mkw. na 1000 mieszkańców. W stolicy Podkarpacia, która zajmuje
trzecią lokatę, na 1000 rzeszowian przypada 1328 mkw. powierzchni handlowej.
Warto zwrócić uwagę, że w dziesiątce najbardziej nasyconych powierzchnią
handlową miast znajdują się tylko 3 miasta, w których mamy największą liczbę
galerii (Poznań, Gdańsk, Lublin).
Handlowy plac budowy
Na koniec I połowy
2018 roku podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce skupionej w centrach
handlowych, parkach handlowych, centrach wyprzedażowych i projektach typu
„mixed-use” przekroczyła 11,77 mln mkw. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy
tego roku przybyło ponad 160 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, a w budowie
pozostaje aż 540 tys. mkw. Eksperci CBRE prognozują, że w całym 2018 roku
zostanie oddanych do użytku 460 tys. mkw., co oznacza aż 27% wzrost w porównaniu
do 2017 roku.
Stolica trzy razy droższa niż
regiony
Warszawa pozostaje
najdroższym miastem Polski biorąc pod uwagę cenę najmu lokali handlowych.
Czynsze za lokale (poniżej 100 mkw.) w najlepszych obiektach handlowych wynoszą
100-130 euro / mkw. miesięcznie. W pozostałych największych aglomeracjach
najemcy mogą liczyć na niższe stawki – ok. 35-60 euro / mkw. miesięcznie. Warto
jednak dodać, że strategiczni najemcy mogą liczyć na sporą pulę „zachęt” takich
jak częściowe pokrycie kosztów aranżacji powierzchni, obniżki kosztów
eksploatacyjnych czy krótsze umowy najmu.
Pełna wersja raportu CBRE „Rynek
handlowy w Polsce w I półroczu 2018” do pobrania na stronie https://bit.ly/2KEcr40.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz