Uwagi do projektu zmian w Ustawie o Systemie Oświaty dotyczących obowiązku szkolnego dla sześciolatków – 6 grudnia 2011 r., Sekcja Gdańska NSZZ "Solidarność"
W oparciu o doświadczenia związane z
wprowadzeniem fakultatywnie obowiązku szkolnego dla sześciolatków oraz obowiązkowego
rocznego przygotowania przedszkolnego dla pięciolatków Sekcja Oświaty i
Wychowania NSZZ Regionu Gdańskiego sprzeciwia
się wprowadzeniu obowiązku szkolnego dla sześciolatków od 2014 r.
W 2014 roku , na podstawie danych GUS, do pierwszej
klasy poszłoby o ok. 200 tys. dzieci więcej niż w 2012 roku, ponieważ w
roku 2008 nastąpił po raz pierwszy od
lat wyższy przyrost naturalny. Ponadto
dzieci w okresie przejściowym przez dwa
lata objęte byłyby tą samą podstawą programową, . wymagałoby to zmiany podstawy dla dzieci 5i 6 letnich
Naszym zdaniem dzieci sześcioletnie nie powinny obowiązkowo rozpoczynać
nauki w szkole.
Przeciwwskazaniem jest przede
wszystkim ich rozwój emocjonalny. Typowe dla tego wieku są : nadruchliwość,
niska koncentracja uwagi, otępiałe bądź nadmierne odbieranie bodźców, co wyraźnie
kłóci się z systemem klasowo- ławkowym. Tempo ich pracy jest jeszcze wolne i
bardzo ciężko jest skupić uwagę dłużej
niż 20 minut. Nie jest też możliwe przyspieszenie rozwoju emocjonalnego poprzez
znajomość figur, liter i reguł ortograficznych. Dziecko 6- letnie powinno być
zajęte przede wszystkim zabawą, rozwijaniem wyobraźni i społecznych odruchów. Dotychczasowe
ciekawe zajęcia w zerówce , gdzie jest bardzo dużo czasu na „przemycanie” zajęć
dydaktycznych w zabawie jest dla dzieci w
wieku 6 lat najatrakcyjniejszą i najlepszą formą przygotowania do nauki w klasie
pierwszej .
Zdajemy sobie jednak sprawę z tego, że proces
wdrażania 6-latków do obowiązku szkolnego już się rozpoczął i być może trudno
będzie go powstrzymać . Uważamy jednak ,
że dopóki nie zostaną spełnione poniżej wymienione warunki nie można się godzić na obowiązek szkolny dla dzieci
sześcioletnich:
1.
diagnoza psychologa, pedagoga ,terapeuty, lekarza w poradni
psychologiczno -pedagogicznej w zakresie
- rozwoju intelektualnego,
- dojrzałości emocjonalno-
społecznej,
- rozwoju fizycznego i
psychomotorycznego,
2. dodatkowe etaty pomocy nauczyciela ( tak jak
w przedszkolu), dla dzieci 5- i 6-
letnich,
3.
tworzenie odrębnych oddziałów dla dzieci 6 - i odrębnych dla 7 letnich,
4 .
zapewnienie opieki świetlicowej dla uczniów klas czwartych , którzy rozpoczęli
naukę w wieku 6 lat,
5. przygotowanie bazy szkolnej ( odpowiednie
wyposażenie klas, przygotowanie placów zabaw, sanitariatów, odrębnych
pomieszczeń do pracy indywidualnej z dzieckiem),
6. pomoc psychologiczno- pedagogiczna i terapeutyczna
stosownie do potrzeb dzieci
Dopóki naszego państwa nie będzie stać na dodatkowe środki
finansowe na ten cel, nie należy wprowadzać obowiązku szkolnego dla
sześciolatków, bo przecież w sytuacjach wyjątkowych
prawo zezwala dziecku sześcioletniemu rozpocząć naukę w klasie pierwszej.
Opr. P. Bożena Brauer (KM Gdańsk i Prezydium Sekcji
Gdańskiej) –
we współpracy z p. Marzeną Korzeniewską (KM Gdynia)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz