22 grudnia 2011

Uwagi do projektu zmian w Ustawie o Systemie Oświaty dotyczących obowiązku szkolnego dla sześciolatków


Uwagi do projektu zmian w Ustawie o Systemie Oświaty dotyczących obowiązku szkolnego dla sześciolatków – 6 grudnia 2011 r., Sekcja Gdańska NSZZ "Solidarność"


W oparciu o doświadczenia związane z wprowadzeniem fakultatywnie obowiązku szkolnego dla sześciolatków oraz obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla pięciolatków Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ Regionu Gdańskiego sprzeciwia się wprowadzeniu obowiązku szkolnego dla sześciolatków od 2014 r.

W 2014  roku , na podstawie danych GUS, do pierwszej klasy poszłoby o ok. 200 tys. dzieci więcej niż w 2012 roku, ponieważ w roku  2008 nastąpił po raz pierwszy od lat  wyższy przyrost naturalny. Ponadto dzieci w okresie przejściowym  przez dwa lata objęte byłyby tą samą podstawą programową, . wymagałoby  to zmiany podstawy dla dzieci 5i 6 letnich


Naszym zdaniem  dzieci  sześcioletnie nie powinny obowiązkowo rozpoczynać nauki w szkole.


Przeciwwskazaniem jest przede wszystkim ich rozwój emocjonalny. Typowe dla tego wieku są : nadruchliwość, niska koncentracja uwagi, otępiałe bądź nadmierne odbieranie bodźców, co wyraźnie kłóci się z systemem klasowo- ławkowym. Tempo ich pracy jest jeszcze wolne i bardzo ciężko jest skupić  uwagę dłużej niż 20 minut. Nie jest też możliwe przyspieszenie rozwoju emocjonalnego poprzez znajomość figur, liter i reguł ortograficznych. Dziecko 6- letnie powinno być zajęte przede wszystkim zabawą, rozwijaniem wyobraźni i społecznych odruchów. Dotychczasowe ciekawe zajęcia w zerówce , gdzie jest bardzo dużo czasu na „przemycanie” zajęć dydaktycznych w zabawie jest dla dzieci w  wieku 6 lat najatrakcyjniejszą i najlepszą  formą przygotowania do nauki w klasie pierwszej .

Zdajemy  sobie jednak sprawę z tego, że proces wdrażania 6-latków do obowiązku szkolnego już się rozpoczął i być może trudno będzie go powstrzymać . Uważamy jednak , że dopóki nie zostaną spełnione poniżej wymienione warunki nie można  się godzić na obowiązek szkolny dla dzieci sześcioletnich:

1.      diagnoza psychologa, pedagoga ,terapeuty, lekarza w poradni psychologiczno -pedagogicznej w zakresie

- rozwoju intelektualnego,

- dojrzałości emocjonalno- społecznej,

- rozwoju fizycznego i psychomotorycznego,

      2.  dodatkowe etaty pomocy nauczyciela ( tak jak w przedszkolu),  dla dzieci 5- i 6- letnich, 

      3. tworzenie odrębnych oddziałów dla dzieci 6 -  i odrębnych dla 7 letnich,

      4 . zapewnienie opieki świetlicowej dla uczniów klas czwartych , którzy rozpoczęli naukę  w wieku 6 lat,

5. przygotowanie bazy szkolnej ( odpowiednie wyposażenie klas, przygotowanie placów zabaw, sanitariatów, odrębnych pomieszczeń do pracy indywidualnej z dzieckiem),

6. pomoc psychologiczno- pedagogiczna i terapeutyczna stosownie do potrzeb dzieci


Dopóki naszego państwa nie będzie stać na dodatkowe środki finansowe na ten cel, nie należy wprowadzać obowiązku szkolnego dla sześciolatków, bo przecież w sytuacjach  wyjątkowych prawo zezwala dziecku sześcioletniemu rozpocząć naukę w klasie pierwszej.


Opr. P. Bożena Brauer (KM Gdańsk i Prezydium Sekcji Gdańskiej) –
we współpracy z p. Marzeną Korzeniewską (KM Gdynia)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz