NSZZ
Sekcja
Oświaty i Wychowania Regionu Gdańskiego
www.solidarnosc.gda.pl (Sekcja Oświaty) , e-mail: oswiata@solidarnosc.gda.pl 80-855 Gdańsk, ul Wały Piastowskie 24, tel.: (0-58) 308-44-22, tel./fax: (0-58) 305-71-72
Gdańsk,
22. 11. 2011 r.
Komunikat
z zebrania konsultacyjnego
„Sytuacja nauczycieli w świetle propozycji zmian
w szkolnictwie ponadgimnazjalnym – 15. 11. 2011 r.”
W
dniu 15 listopada 2011 r. odbyło się w Gdańsku drugie zebranie
konsultacyjne pt. „Sytuacja
nauczycieli w świetle propozycji zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym”,
zorganizowana przez Sekcję Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Regionu
Gdańskiego.
W spotkaniu wzięli udział
dyrektorzy i nauczyciele placówek oświatowych z Gdańska, Gdyni, Tczewa,
Pucka oraz Kłanina, Rzucewa i Władysławowa, Kwidzyna, Kościerzyny, Lęborka,
Malborka, Wejherowa, Pruszcza Gd., Chojnic, Redy, Kolbud, Przywidza, Goręczyna,
Rusocina, Swarożyna.
Zebranie prowadzili:
Przewodniczący Sekcji Gdańskiej Wojciech
Książek oraz
Zastępca Przewodniczącego, Barbara
Kamińska. W trakcie zebrania prezentację: „Czynniki wpływające na modernizację kształcenia zawodowego i
ustawicznego-struktura nowej podstawy programowej kształcenia w zawodzie” -
przedstawili eksperci MEN:
Marek Nowicki (Kuratorium Oświaty w Gdańsku) i Wojciech
Szczepański (członek Rady Sekcji Gdańskiej). Poza tym zgłoszono
szereg uwag do zmian, które mają wejść w życie od 1 września 2012 roku w
szkolnictwie ponadgimnazjalnym. Dotyczyły one głównie propozycji zawartych w
projekcie nowelizacji rozporządzenia o ramowych panach nauczania oraz
rozporządzenia o ramowych statutach szkół a także dotyczących finansowania
szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Postawiono następujące
pytania (uwaga: część nawiązuje do problemów, jakie postawiono podczas
pierwszego spotkania na ten temat, które odbyło się w Sekcji 6 czerwca 2011 r.):
1.
Ilu nauczycieli przedmiotów
ogólnych straci pracę na skutek wdrożenia reformy szkolnictwa zawodowego?
2.
Jak zatrudniać w IV klasie
technikum nauczycieli przedmiotów zawodowych, skoro nauka tych przedmiotów
kończy się wcześniej ( uśrednienie w szkole gdańskiej to 40 godzin dydaktycznych w I
semestrze IV klasy)?
3.
Jak w świetle zmian ma się
odnaleźć uczeń w przypadku zmiany szkoły (gdy szkoły same piszą programy i
nadają nazwy przedmiotom)?
4.
Czy uczeń technikum po zdaniu tylko części egzaminów kwalifikacyjnych
będzie np. elektrykiem ( jak ten po szkole zawodowej)?
5.
Czy pracodawca współpracujący ze
szkołą będzie mógł korzystać z jakiegoś systemu ulg i zachęt (postulat „S”
oświatowej)?
6.
W jakim zakresie uwzględniono
postulaty „S” o modernizację egzaminów zawodowych i o dobrze zorganizowane,
profesjonalne doradztwo zawodowe?
7.
Co powinno być wymogiem niezbędnym
do tworzenia Centrów Kształcenia Zawodowego (standardy minimum)?
8.
Czy tworzenie centrów nie
spowoduje likwidacji części szkół zawodowych?
9.
Czy baza szkolna jest przygotowana
do uzyskiwania konkretnych kwalifikacji zawodowych przez uczniów?
10.
Skąd powiaty mają wziąć środki na
modernizację szkolnictwa zawodowego?
11.
Kiedy MEN przekaże środki na
zatrudnienie DORADCÓW ZAWODOWYCH (kariery zawodowej) - już w gimnazjach?
Zwrócono uwagę, że:
a.
Zmiana i wyposażenie nowych
pracowni to ogromne środki finansowe i niezbędny czas do ich powstania (np. technik elektryk obecnie wymaga laboratorium elektrycznego,
laboratorium maszyn i urządzeń elektrycznych i laboratorium napędu
elektrycznego ( energoelektroniczne): według nowej podstawy programowej
konieczne jest: laboratorium elektrotechniki i elektroniki, pracownia montażu i
eksploatacji maszyn oraz urządzeń elektrycznych (montaż i demontaż maszyn i
urządzeń), także pracownia montażu i eksploatacji instalacji elektrycznych.
b.
Brak jest materiałów dydaktycznych, w tym prezentacji
oraz podręczników
do przedmiotów zawodowych (nauczyciele muszą od podstaw tworzyć swój
warsztat pracy, a nie mają wsparcia dydaktycznego).
c.
Potrzebne jest uwzględnienie proponowanych
zmian w systemie kształcenia zawodowego uczniów o specjalnych potrzebach
edukacyjnych.
d.
Należy ściśle określić standardy
egzaminacyjne na każdą kwalifikację - obecne są zbyt ogólne.
e.
Brak jest godzin do dyspozycji
dyrektora, które można by przeznaczyć na dodatkowe zajęcia, np. z przedmiotów
kończących się egzaminem maturalnym, a naiwnością jest oczekiwanie od
samorządów środków na dodatkowe godziny.
f.
Mogą wystąpić trudności z
planowaniem pracy szkoły (i oferty dla gimnazjalistów), z uwagi na nieczytelność zasad
wyboru przez uczniów od 2 do 4 przedmiotów rozszerzonych.
g.
Wciąż są niejasności przy
przedmiocie „Przyroda” (m. in. kto ma uczyć, jakie będą wymagane kwalifikacje –
także przy nauczaniu przedmiotów psychologicznych w szkolnictwie zawodowym).
h.
Zgłoszono wątpliwości do
konkretnego wyliczenia liczby tygodni szkolnych (i tygodni
przeznaczonych na praktyki zawodowe).
i.
Wyrażano sprzeciw wobec ew.
propozycji przeznaczenia na „zajęcia lekcyjne” godzin z tzw. obowiązkowych
godzin niepłatnych, które służą innym celom (KN, art. 42, ust. 2, pkt 2).
j.
Dyrektorzy zwracali uwagę na
trudności w planowaniu – potrzebny będzie system szkoleń w planowaniu pracy
szkoły.
k.
Potrzeba uważnego monitorowania
zagrożenia zwolnień nauczycieli oraz
wcześniejszego przygotowania systemu uzyskiwania dodatkowych kwalifikacji
(studia podyplomowe).
Uwaga: Część z powyższych
pytań – problemów wyjaśnili Prelegenci (p. M. Nowicki i p. W. Szczepański) –
część z nich zostanie omówiona na łamach
dwutygodnika: „Przegląd Oświatowy”.
Postanowiono:
1. Wystąpić z pismem do MEN o
uwzględnienie zgłaszanych przez „S” uwag i problemów w toku dalszych prac
nad zmianami w szkolnictwie ponadgimnazjalnym.
2.
Zaproponować organizację – wspólnie z Komisjami
Międzyzakładowymi z
danego terenu - kolejnych spotkań z władzami danego samorządu terytorialnego –
szczególnie prowadzących szkoły ponadgimnazjalne, placówki kształcenia
specjalnego i poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
Podczas konferencji zwracano uwagę, że przyszły rok szkolny to okres
szczególnych wyzwań dla szkół ponadgimnazjalnych (nowe podstawy programowe,
zmiany w
kształceniu zawodowym, oferta dla uczniów o specjalnych potrzebach
edukacyjnych). Stąd często pojawiały się pytania, czy samorządy terytorialne
(szczególnie tzw. powiaty ziemskie) są przygotowane merytorycznie,
organizacyjnie, finansowo do tak głębokich zmian.
Opracowanie materiałów: Hanna
Minkiewicz i Anna Kocik (KM Gdańsk).
Barbara Kamińska Wojciech Książek
(Zastępca Przewodniczącego Sekcji) (Przewodniczący
Sekcji)
Komunikat oraz załączone materiały otrzymują:
-
Ministerstwo Edukacji Narodowej,
-
Komisja Edukacji Sejmu i Senatu RP,
-
Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”;
-
Pomorski Kurator Oświaty,
- Marszałek Województwa Pomorskiego,
-
Organy prowadzące oraz szkoły i placówki oświatowe w województwie pomorskim,
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz