Stowarzyszenie Walczących o Niepodległość 2 lutego br zwróciło się z petycją do sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny zawierającą propozycje zmian w PROJEKCIE USTAWY O DZIAŁACZACH
OPOZYCJI ANTYKOMUNISTYCZNEJ ORAZ OSOBACH REPRESJONOWANYCH Z POWODÓW
POLITYCZNYCH (druk sejmowy nr 2137). Zgodnie z obowiązującym prawem, Komisja winna rozstrzygnąć petycję niezwłocznie, maksymalnie w ciągu 3 miesięcy. Dziś 4 lutego Komisja zbierze się w celu uchwalenia projektu. Jak odniosą się do petycji? Czy zignorują, czy odrzucą jednorazowo, czy też odniosą się do każdej propozycji poprawki? Odpowiedź już wkrótce. Poniżej treść petycji
P
E T Y C J A
W
związku z pracami nad projektem ustawy o
działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów
politycznych, (druk sejmowy nr 2137) Stowarzyszenie
Walczących o Niepodległość 1956-89 i Stowarzyszenie Polskie Euro 2012 działając
w interesie własnym oraz publicznym na podstawie art.2 pkt.3 ustawy o petycjach
zwraca się z petycją o uwzględnienie następujących propozycji poprawek w
projekcie ustawy:
POPRAWKA
1
Tytuł
ustawy otrzymuje brzmienie: Ustawa o weteranach walki o niepodległość i osobach
represjonowanych z przyczyn politycznych w latach 1956-89.
Skutkiem
poprawki byłoby zmiana w całym tekście sformułowań „działaczy opozycji
antykomunistycznej” na „weterana walki o niepodległość”
Uzasadnienie: Zgodnie z art.19
Konstytucji Rzeczpospolita Polska
specjalną opieką otacza weteranów walk o niepodległość. Zapis ten wyraźnie
świadczy o intencji konstytuanty, który otacza opieką szczególny rodzaj
działalności – walki o niepodległość. Konstytucja nie dokonuje rozróżnienia
charakteru tej walki (czy metodami zbrojnymi czy pokojowymi). Przepis traktuje
wszystkich jednakowo, iż powinni być otaczani opieką. Z tych powodów uważamy,
iż ustawa powinna jednoznacznie wskazać jako adresata – weterani walki o niepodległość
z lat 1956-89 jako bardziej adekwatnego od sformułowania „działacza opozycji
antykomunistycznej”.
POPRAWKA
2
Art.4
pkt.2 otrzymuje brzmienie:
Która
nie była tajnym informatorem lub pomocnikiem przy operacyjnym zdobywaniu
informacji lub pomocnikiem przy zdobywaniu informacji przez organy
bezpieczeństwa państwa.
Uzasadnienie: proponowany zapis jest
jednoznaczny i nie budzi żadnych wątpliwości.
POPRAWKA
3
w
art.5 dodaje ust.3a w brzmieniu:
3a)
Zwolnione z wymogu określonego w art.5 ust.3 pkt.2 ustawy są osoby, które
przedstawią:
a)
odpis
wyroku Sądu Okręgowego albo Wojskowego Sądu Okręgowego wydanego na podstawie
art.8 ustawy z dn. 23 lutego 1991 r. o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych
wobec osób represjonowanych za działalność na rzecz niepodległego bytu
państwowego lub
b)
decyzję
Urzędu Kombatantów i Osób Represjonowanych wydaną przed wejściem w życie
niniejszej ustawy ws świadczenia pracy po 1956 r, na rzecz organizacji
politycznych i związków zawodowych nielegalnych w rozumieniu przepisów
obowiązujących do kwietnia 1956 r, lub niewykonywania pracy w okresie przed
dniem 4 czerwca 1989 r. na skutek represji politycznych
Uzasadnienie: Konieczność wydawania
decyzji przez IPN w warunkach, gdy instytucje sądowe lub administracyjne wydały
już orzeczenia potwierdzające fakt działalności na rzecz niepodległego bytu
państwowego wydaje się niepotrzebną biurokracją, chyba że ustawodawca chce
zakwestionować już wydane decyzje i orzeczenia sądowe potwierdzające
działalność na rzecz niepodległego bytu państwowego.
POPRAWKA
4
Art.5
ust.5 skreśla się
Uzasadnienie: Możliwość wystąpienia do
Prezesa IPN w warunkach gdy dla uzyskania statusu jest wymóg uzyskania
wcześniejszej decyzji IPN jest jedynie wyrazem nadmiernej biurokracji,
zwłaszcza iż postępowanie przed Prezesem Urzędu ds. Kombatantów i Osób
Represjonowanych następuje na podstawie przepisów Kodeksu Postępowania
Administracyjnego, który przewiduje obowiązuje zgromadzenia i rozpatrzenia przez
organ administracyjny całokształtu materiału dowodowego.
POPRAWKA
5
Art.5
ust.5a i art.16 – skreśla się.
Uzasadnienie: Naszym zdaniem opinia wojewódzkiej
rady konsultacyjnej jest zbędna, zwłaszcza iż
osoby nominowane do tej rady mogą nie mieć wiedzy nt działalności
konkretnych osób. Ponadto tworzenie Wojewódzkich Rad Konsultacyjnych
składających się jedynie z osób odznaczonych przez władze w naszym przekonaniu
to próba dzielenia działaczy opozycji na lepszych i gorszych, równych i
równiejszych, tych których się docenia i tych których docenić się nie chce.
Ponadto obsługa techniczno-administracyjna będzie wymagała nakładów finansowych,
nakładów których odmawia się na świadczenia pieniężne dla działaczy opozycji
antykomunistycznej. Jest to odebrane jako czysta hipokryzja.
POPRAWKA
6
W
art. 9
ust.1
otrzymuje brzmienie:
1.Świadczenie
pieniężne przyznaje się w wysokości najniższej emerytury miesięcznej, począwszy
od miesiąca w którym został złożony wniosek.
Ust.4-7
skreśla się
W konsekwencji ewentualnego przyjęcia tej poprawki
skreśla się w art.11 sformułowanie „świadczenia pieniężnego”.
Uzasadnienie: Uzależnienie wysokości
świadczenia od dochodu jest odebrana jako jałmużnę, próbę poniżenia działaczy
opozycji antykomunistycznej, którzy przecież w wyniku tej działalności
nierzadko stracili zdrowie lub popadli wskutek represji o charakterze
finansowym w ubóstwie (niższe świadczenia emerytalne). Z tych powodów
proponujemy wypełnić treść zapisu art.19 Konstytucji i przyznać świadczenia
niezależnie od dochodu zwłaszcza iż art.10 stanowi formę pomocy socjalnej.
Ponadto należy zauważyć, iż kwota 400 zł jest zbyt niska i stąd propozycja
powrotu do pierwotnie zaproponowanej kwoty w projekcie tj. najniższej emerytury
miesięcznej.
POPRAWKA
7 (Bezprzedmiotowa w przypadku przyjęcia poprawki 6)
W
art. 9
ust.1
otrzymuje brzmienie:
1.Świadczenie
pieniężne przyznaje się w wysokości 400 zł miesięcznie, począwszy od miesiąca w
którym został złożony wniosek.
Ust.4-7
skreśla się
W konsekwencji ewentualnego przyjęcia tej poprawki
skreśla się w art.11 sformułowanie „świadczenia pieniężnego”.
Uzasadnienie: podobnie jak w poprawce 6
Dodaje się art.9a w
brzmieniu
Działaczom opozycji
antykomunistycznej przysługuje
a) ulga taryfowa w
wysokości 50% przy przejazdach środkami komunikacji miejskiej
b) ulga 37% w
komunikacji krajowej przy przejazdach środkami publicznego transportu
kolejowego, na podstawie biletów jednorazowych.
Uzasadnienie: Zmiana wprowadza ulgi komunikacyjne
takie same jak mają kombatanci
Dodaje się art.9b w
brzmieniu:
W ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i
rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych o emeryturach i rentach z
Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
a) dodaje się w art. 5
ust.3, pkt. 3 w brzmieniu:
okresy działalności
określonych w art.6 ust.1 pkt. 8 i 10
art. 6 ust.2 pkt.6a i 8 oraz art. 6 ust.1 pkt.11 ustawy o emeryturach i rentach
z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
b) art. 6 ust.1 pkt. 11
w brzmieniu:
okresy działalności w
decyzjach wydanych na podstawie ustawy o działaczach opozycji
antykomunistycznej i osób represjonowanych z przyczyn politycznych
Uzasadnienie: Zmiana ma na celu ujednolicenie
sposobu traktowania okresów działalności walki o niepodległość i represji
politycznych po 1956 r z okresami działalności kombatanckiej i represji
powojennych sprzed 1956 r. Jest to uzasadnione, gdyż weterani opozycji byli
m.in. represjonowani w sposób finansowy degradacją ze stanowisk, obniżeniem
wynagrodzeń, brakiem pracy itd. co w efekcie miało wpływ na wymiar emerytury.
Zrównanie okresów działalności na rzecz niepodległości sprzed i po 1956 r.
stanowi w tej sytuacji jedynie próbę zrównania praw zgodnie z art.32 konstytucji
RP.
POPRAWKA
8 (bezprzedmiotowa w przypadku przyjęcia poprawki 6 lub 7)
Dodaje
się art.17b w brzmieniu:
Do
działaczy opozycji antykomunistycznej (weteranach walki o niepodległość w
przypadku uchwalenia pierwszej poprawki) i osób represjonowanych z powodów
politycznych mają zastosowanie także przepisy art.9-18 i 20-201
ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach
będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego.
Uzasadnienie: Skoro na posiedzeniach podkomisji
stwierdzano, iż przy określaniu uprawnień działaczy opozycji należy brać pod
uwagę uprawnienia przysługujące kombatantom, zatem wówczas należy wprost
przyznać iż przepisy jakie obowiązują kombatantów w zakresie świadczeń odnoszą
się również do działaczy opozycji antykomunistycznej.
POPRAWKA
9
Dodaje się w art. 21a w
brzmieniu:
1. Osobie która uzyskała status działacza opozycji
antykomunistycznej (weterana walki o niepodległość – w przypadku przyjęcia
pierwszej poprawki) lub osoby represjonowanej z powodów politycznych
przysługuje od Skarbu Państwa odszkodowanie i zadośćuczynienie za represje
polityczne o charakterze administracyjnym, cywilnym lub karnym - w związku z
działalnością na rzecz niepodległego państwa polskiego. Sprawy o odszkodowanie
i zadośćuczynienie rozpoznaje Sąd Okręgowy właściwy dla miejsca zamieszkania
powoda.
2. Roszczenia o odszkodowanie i
zadośćuczynienie nie przedawniają się, a koszty postępowania w tych sprawach
ponosi Skarb Państwa.
Uzasadnienie: Ustawa z dn. 23 lutego 1991 r. o
uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec osób represjonowanych za
działalność na rzecz niepodległego bytu państwowego obejmuje tylko orzeczenia o
charakterze karnym, a tymczasem represje miały także wymiar administracyjny,
cywilny.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz