15 grudnia 2014

Żoliborz III: Unieważnić odpisy na fundusz kulturalno-społeczny

Od mieszkańców Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej osiedle Żoliborz III otrzymaliśy pismo, w którym zwracają uwagę na nieprawidłowości jakimi są opłaty na fundusz kulturalno-społeczny. Jak widać niektórzy mieszkańcy mają już dosyć łupienia przez władze samorządowe, przez władze spółdzielcze.



Warszawa, dnia 14 grudnia 2014 r.

Wolą oddolnej inicjatywy krytycznej mieszkańców wobec coraz to nowych patologii  w spółdzielni, występujemy o unieważnienie zmiany stawki odpisu na fundusz kulturalno-społeczny w Osiedlu Żoliborz III.
W świetle art.1 § 2 Prawa spółdzielczego – podejmowanie przez spółdzielnie działalności społecznej i oświatowo-kulturalnej na rzecz ich członków jest obecnie fakultatywne, a więc nieobowiązkowe po  wejściu w życie nowelizacji z 07 lipca 1994 r.    Podejmowane próby traktowania działalności gospodarczej spółdzielni  na równi z działalnością kulturalno-społeczną jest nieuprawnione.  Utrzymywanie, że działalność taka w środowisku lokalnym osiedla ma miejsce jest nieprawdziwe. Wymuszanie od  mieszkańców środków finansowych na ww. cel jest  wyłudzaniem pieniędzy.  Stosowne podkreślić,   że   wyłudzane  ww. środki przeznaczane  są  na uzależnianie mieszkańców od zapomóg. W świetle postępującego w kraju biednienia społeczeństwa, większość mieszkańców osiedla uprawniona byłaby do otrzymywania pomocy finansowej,  której  to działalności  spółdzielnia nie  prowadzi.  Wspomaganie jednych  kosztem drugich sprzeczne z prawem.
W pierwszych dniach grudnia br Administracja Osiedla III WSM podała do powszechnej wiadomości „Ogłoszenie, że od 01 stycznia 2015 r. ulega zmianie stawka odpisu na fundusz kulturalno-społeczny naliczany od m2 mieszkania”, a nowa wysokość odpisu nie skutkuje wzrostem opłat eksploatacyjnych.

Powyższa informacja jest sprzeczna z obowiązującym prawem z  kilku przyczyn: 
1.   W Osiedlu Żoliborz III WSM, po wejściu w życie nowelizacji prawa spółdz. [07.07.1994] w środowisku lokalnym nie jest prowadzona działalność społeczno-kulturalna. Wszelkie utrzymywanie, że jest inaczej  
jest poświadczaniem nieprawdy. Żądanie,  pobieranie  na ten cel pieniędzy od mieszkańców jest wyłudzeniem.
1. Ogłoszenie zawierające w treści, że nowa wysokość odpisu na fundusz kulturalno-społeczny nie skutkuje wzrostem opłat za mieszkanie zafałszowuje stan finansowy i prawny, jest manipulacją.
2.   W ww ogłoszeniu pominięto fundamentalny fakt, że pieniądze w 2015 r. na fundusz kulturalno-społeczny [którego nie ma] będą wzięte sprzecznie z prawem Art.75 [z nadwyżki bilansowej/zysku]; Art.76 z nadwyżki bilansowej która podlega podziałowi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, poza wiedzą członków. ZNACZY DOKŁADNIE TYLE, ŻE ZYSK CZŁONKÓW PRZEWIDZIANY PRAWEM DO PODZIAŁU WŚRÓD CZŁONKÓW,  ZOSTANIE „ZAGOSPODAROWANY” POZA ICH WIEDZĄ  ! Art. 18.§ 2. Członek spółdzielni ma prawo:  5) udziału w nadwyżce bilansowej;
3. Uchwała podjęta przez członków rady Osiedla III WSM wprowadzająca wyższy odpis na fundusz kulturalno-społeczny jako sprzeczna z prawem  jest nieuprawniona i powinna zostać uchylona. 
Jedynym właściwym organem uprawnionym do  podejmowania ww decyzji w sprawie podziału  ww  środków jest  Walne Zgromadzenie, wolą członków. 
Stosownym jest zaznaczyć, że zarząd WSM ani  organ kontrolny jakim jest rada nadzorcza spółdzielni  nie wystąpiły z projektem uchwały na tegorocznym walnym zgromadzeniu w sprawie podziału zysku/nadwyżki bilansowej zgodnie  z Art.76 prawa spółdzielczego. Członków występujących z ww projektem pozbawiono  prawa  głosu,  uniemożliwiając przedstawienie problemu. 
Art. 76. Nadwyżka bilansowa podlega podziałowi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia. Co najmniej 5% nadwyżki przeznacza się na zwiększenie funduszu zasobowego, jeżeli fundusz ten nie osiąga wysokości wniesionych udziałów obowiązkowych. 
Art. 77.§ 1. Część nadwyżki bilansowej pozostałej po dokonaniu odpisu, o którym mowa w art. 76, przeznacza się na cele określone w uchwale walnego zgromadzenia.
Niespornym jest, że członkowie Rady Osiedla III  dopuścili się wprowadzenia uchwałą  wyższego odpisu na fundusz kulturalno-społeczny nie mając do tego kompetencji. Przyjmując, że zdarzenie jest stanem sprzecznym z prawem uchwała ww powinna natychmiast zostać uchylona. Przypominając członkom rady, że jedynym właściwym organem uprawnionym do podejmowania ww decyzji w sprawie odpisu ww środków jest Walne Zgromadzenie członków spółdzielni. Niezależnie od bezprawnego działania w zakresie wyłudzania pieniędzy  od mieszkańców na nieistniejący fundusz, zamierzano sprzecznie z prawem naliczać ww środki zależne od spółdzielni.   Prawo jednoznacznie  stanowi /zobowiązuje do zawiadomienia mieszkańców o planowanych zmianach, co najmniej na  3 miesiące wcześniej przed terminem ich wprowadzenia, na koniec miesiąca kalendarzowego.    
Z roku na rok wzrasta patologia w spółdzielni, w czym znakomicie pomaga  bierność i brak świadomości członków.  Dochodzi  do rażących wynaturzeń w obszarze prawa, stosunków społecznych i gospodarczych oraz utrwalającego się bezprawia, różnorakich nadużyć wobec podmiotowych i majątkowych praw spółdzielców. 
NIE BĄDŹMY BIERNI W ISTOTNYCH DLA NAS CZŁONKÓW SPRAWACH, DECYDUJMY ZA SIEBIE  O  NASZYCH  PIENIĄDZACH I SPRAWACH 
NIE GÓDŹMY  SIĘ  NA  BEZPRAWIE

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz