11 marca SIS WIECZYSTE przedstawił obywatelski projekt ustawy antykatastralnej, który:
1. Zwalnia z podatku od nieruchomości mieszkania, w którym się zamieszkuje i jest zameldowanym
2. Wprowadza wymóg referendum ogólnokrajowego w przypadku prób zmiany sposobu opodatkowania nieruchomości np. od wartości rynkowej lub katastralnej
3. znosi przepisy ustawowe ws. powszechnej taksacji nieruchomości (które stanowią wstęp do wprowadzenia podatku katastralnego)
4. zmniejsza stawki opłat wieczystego i zrównuje je ze stawkami za tzw. trwały zarząd
5. Likwiduje procedurę przed SKO ws. aktualizacji opłat, stwarza możliwość niezgody na operat szacunkowy zlecony przed Sąd a także wprowadza możliwość udziału organizacji społecznych w postępowaniu za zgodą strony (i bez wymogu dopuszczenia przez Sędziego).
6. Wprowadza kryteria nieważności podwyżek opłat wieczystego dokonanych po 31.12.2008 r.
7. Umożliwia przekształcenie udziału w wieczystym użytkowania w prawo własności, nieodpłatnie w przypadku gruntów mieszkaniowych, a także umożliwia dla pozostałych nieruchomości stanowienie o przekształceniu wieczystego użytkowania w drodze referendum lokalnego
Do skierowania ustawy na forum plenarnym sejmu, wymagane jest 100 tys. podpisów. Apelujemy o podpisywanie projektu. Karty wzoru podpisów:
KARTA WZORU PODPISÓW
KARTA WZORU PODPISÓW DLA WARSZAWY
Poniżej pełny tekst projektu "antykatastralnego".
KOMITET INICJATYWY
USTAWODAWCZEJ
Stowarzyszenia
Interesu Społecznego „WIECZYSTE”
Na rzecz ustawy o
zmianie niektórych ustaw dotyczących podatków i opłat od nieruchomości oraz o
zmianie innych ustaw
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Projekt Ustawy z dn. ……….. r.
o zmianie niektórych ustaw
dotyczących podatków i opłat od nieruchomości
oraz o zmianie innych ustaw
Art.1. W ustawie z dnia 12 stycznia
1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. 1991 Nr 9 poz. 31) wprowadza
się następujące zmiany:
W art.7 ust.1
1)
Punkt 5 otrzymuje brzmienie:
5. nieruchomości lub ich
części zajęte na prowadzenie statutowej działalności przez organizacje
pozarządowe, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności
gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe
dzieci i młodzieży;
2) Dodaje się punkty 15-16 w brzmieniu:
15. budynek lub lokal mieszkalny stanowiący
odrębną nieruchomość – do 110 m2 powierzchni użytkowej, pod warunkiem
zamieszkania i zameldowania w nim właściciela na pobyt stały.
16. Grunt pod nieruchomość określoną w
punkcie 15 – w przeliczeniu do 110 m2 powierzchni gruntu
Art.2. W ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami (Dz. U. 1997 Nr 115 poz. 741) wprowadza się następujące
zmiany:
1)
W art. 72 ust.3
otrzymuje brzmienie
Wysokość stawek procentowych opłat rocznych z tytułu
użytkowania wieczystego jest uzależniona od określonego w umowie celu, na jaki
nieruchomość gruntowa została oddana, i wynosi:
1. za nieruchomości gruntowe oddane na cele niezarobkowe:
obronności i bezpieczeństwa państwa, w tym ochrony przeciwpożarowej – 0,1% ceny
2. pod budowę obiektów sakralnych wraz z budynkami
towarzyszącymi, plebanii w parafiach diecezjalnych i zakonnych, archiwów i
muzeów diecezjalnych, seminariów duchownych, domów zakonnych oraz siedzib
naczelnych władz kościołów i związków – 0,3% ceny
3. za nieruchomości gruntowe na działalność charytatywną
oraz na niezarobkową działalność pożytku publicznego – 0,3% ceny
4. za nieruchomości gruntowe oddane na cele mieszkaniowe,
na realizację urządzeń infrastruktury technicznej i innych celów publicznych –
0,3% ceny
5. za pozostałe nieruchomości gruntowe – 1% ceny.
2) Art.73 ust.4 – uchyla się
3) art.74 – uchyla się
4) art. 75 – uchyla się
5) art. 76 ust.1 – uchyla się
6) art.77 ust.2a – uchyla się
7) Art.78 otrzymuje brzmienie
1.
Właściciel nieruchomości
reprezentowany przez właściwy organ zamierzający zaktualizować opłatę roczną z
tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej powinien wypowiedzieć na
piśmie wysokość dotychczasowej opłaty, do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego,
przesyłając równocześnie ofertę przyjęcia jej nowej wysokości. W wypowiedzeniu
należy wskazać sposób obliczenia nowej wysokości opłaty i pouczyć użytkownika
wieczystego o sposobie zakwestionowania wypowiedzenia. Do wypowiedzenia dołącza
się informację o wartości nieruchomości, o której mowa w art. 77 ust. 3, oraz o
miejscu, w którym można zapoznać się z operatem szacunkowym. Do doręczenia
wypowiedzenia stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
2. W terminie 3 miesięcy od dnia
doręczenia wypowiedzenia, użytkownik wieczysty przysługuje prawo złożenia pozwu
do sądu powszechnego o ustalenie, że opłata wieczystego użytkowania jest
nieuzasadniona w całości lub w części.
3. W sprawie aktualizacji opłat
wieczystego użytkowania tej samej nieruchomości, Sąd na wniosek użytkowników
wieczystych lub właściciela nieruchomości może łączyć postępowania.
4. Sąd orzeka na podstawie dowodów przedstawionych przez strony. Na
zgodny wniosek stron Sąd może zarządzić przeprowadzenie dowodu ws. wyceny
nieruchomości w postaci opinii biegłego.
5. Złożenie pozwu, o którym mowa w ust.
2, nie zwalnia z obowiązku uiszczania opłat w dotychczasowej wysokości. W
przypadku niezłożenia pozwu obowiązuje nowa wysokość opłaty zaoferowana w
wypowiedzeniu przez właściciela nieruchomości.
6. Ustalona na skutek prawomocnego
orzeczenia sądowego lub w wyniku zawarcia ugody przed sądem (lub poza sądem)
nowa wysokość opłaty rocznej obowiązuje począwszy od dnia 1 stycznia roku
następującego po roku, w którym wypowiedziano wysokość dotychczasowej opłaty.
8) Art.79
– 80 uchyla się
9 9) Art.81
otrzymuje brzmienie
Użytkownik wieczysty może żądać od właściwego organu zmiany stawek
lub dokonania aktualizacji opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego
nieruchomości gruntowej. Doręczenie żądania powinno nastąpić na piśmie do dnia
31 grudnia roku poprzedzającego zmianę stawki lub aktualizację opłaty rocznej.
Jeżeli właściwy organ odmówi spełnienia żądania lub nie rozpatrzy je w terminie
30 dni, użytkownik wieczysty lub organizacja społeczna go reprezentująca może,
w terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia żądania, złożyć pozew do sądu
powszechnego. Art.78 Ust.3-6 stosuje się odpowiednio.
10) Art.160-173 uchyla się.
Art.3 W ustawie z dnia 19 października
1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz. U. z 2004
r. Nr 208, poz. 2128, z późn. zm.3) w art. 17b:
1) ust.1 otrzymuje
brzmienie:
1. Do stawek opłat rocznych z tytułu użytkowania
wieczystego stosuje się odpowiednie przepisy ustawy o gospodarce
nieruchomościami
2) ust.2 uchyla się
Art.4.1. Podwyżki opłat wieczystego
użytkowania dokonane po 31.12.2008 roku uznaje się za nieważne, jeżeli:
- zostały dokonane przez zarządy dzielnic,
powołują się na uchwałę Rady Warszawy z dnia 18.12.2008 r. nr XLVI/1422/2008
lub zostały dokonane na podstawie pełnomocnictwa Prezydenta Miasta powołujących
się na wspomnianą uchwałę,
- wypowiedzenie powołuje się na udzielone
upoważnienie lub pełnomocnictwo od organu właściwego bez wskazania danych
identyfikujących pełnomocnictwa (daty, numeru, osoby wydającej lub osobie komu
wydano),
- nie został wskazany w wypowiedzeniu właściciel
nieruchomości,
- nie wskazano w wypowiedzeniu wartości nieruchomości,
- orzeczenie SKO utrzymujące w mocy podwyżkę
zostało doręczone tylko jednemu ze współmałżonków, choćby w sprawie zapadło
prawomocne orzeczenie przed sądem powszechnym.
2. W terminie 3 miesięcy
od dnia wejścia w życie ustawy, użytkownik wieczysty lub organizacja społeczna
działająca w jego imieniu, może wystąpić do sądu powszechnego z pozwem o uznaniu nieważności podwyżki i
zwrot nadpłaty użytkowania wieczystego do sądu powszechnego za okres nie
przekraczający 3 lata, jeżeli zaistniała przyczyna określona w ust.1.
Art.5 W ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz. U.
z 2005 r. Nr 175, poz. 1459 z późn. zm.) o przekształceniu prawa użytkowania
wieczystego w prawo własności nieruchomości:
1)
W Art.2 ust.2
otrzymuje brzmienie:
2. Współużytkownik wieczysty może wystąpić z
żądaniem przekształcenia udziału w prawie wieczystego użytkowania w udział w
prawie własności.
2)
W art.4 ust.5, 9, 10, 11,
12, uchyla się
3)
Dodaje się art.5b i 5c w
brzmieniu:
Art.5b W przypadku nieruchomości stanowiących
własność jednostek samorządu terytorialnego,
przekształcenie i zasady przekształcenia użytkowania wieczystego w prawo
własności może być uchwalone w drodze referendum zgodnie z przepisami ustawy o
referendum lokalnym, z zastrzeżeniem art.5c.
Art.5c. W przypadku nieruchomości przeznaczonych
na cele mieszkaniowe przekształcenia użytkowania wieczystego w prawo własności
następuje nieodpłatnie i z urzędu z dniem wejścia w życia ustawy.
Art.6.
W ustawie z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (Dz. U. z 2000 r. Nr
88, poz. 985 z późn. Zmianami)
1)
Art.4 punkt 1 otrzymuje brzmienie:
5%
uprawnionych do głosowania mieszkańców gminy albo powiatu
2) Art. 14
ust. 1 otrzymuje brzmienie
1.
W terminie 3 miesięcy od dnia powiadomienia, o którym mowa w art. 12 ust. 1,
inicjator przeprowadzenia referendum zbiera podpisy mieszkańców uprawnionych do
wybierania organu stanowiącego danej jednostki samorządu terytorialnego, którzy
chcą poprzeć inicjatywę w tej sprawie
3) Art.55 otrzymuje brzmienie:
Referendum
jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 25% uprawnionych do
głosowania.
Art.7 W ustawie z dnia 17
listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. 1964 nr 43 poz.
296) wprowadza się następujące zmiany:
1) Art.61 otrzymuje brzmienie
Organizacja pozarządowa
może w sprawach innej osoby wytoczyć powództwo lub wstąpić do postępowania za
zgodą jednej ze stron, wyrażonej na piśmie.
2) Art.62 otrzymuje brzmienie:
Do
organizacji pozarządowych wytaczających powództwa lub wstępujących do
postępowania za zgodą strony stosuje się odpowiednio przepisy o prokuratorze
wytaczającym powództwo na rzecz oznaczonej osoby, z wyjątkiem art. 58 zdanie
drugie.
Art. 8.
Zmiana sposobu opodatkowania nieruchomości poprzez
wprowadzenie podatku od wartości rynkowej lub wartości katastralnej
nieruchomości, a także zniesienie zwolnienia określonego w art.1 niniejszej
ustawy wymaga przyjęcia ustawy w drodze ogólnonarodowego referendum
przeprowadzonego zgodnie z przepisami ustawy o referendum ogólnokrajowym.
Art.9
Do spraw wszczętych i nie zakończonych przed wejściem w życie ustawy stosuje się przepisy niniejszej ustawy, z tym że w sprawach dotyczących aktualizacji opłat wieczystego użytkowania toczących się przed Samorządowym Kolegium Odwoławczym stosuje się odpowiednio przepisy art.78-81 ustawy w brzmieniu sprzed wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 10.
Ustawa wchodzi w życie z
dniem ogłoszenia.
Moje komentarze:
OdpowiedzUsuńart. 1 - w pkt 16 - niezrozumiałe, wieloznaczne i możliwe do dowolnej interpretacji terminy "w przeliczeniu", "grunt pod nieruchomość"
art. 2 - nie rozumiem jaki cel ma likwidacja podwyższonych stawek dla nieruchomości turystycznych i pozostałych gruntów. Być może ma to jakiś sens, ale nie został on przedstawiony.
Nie rozumiem dlaczego ma być zlikwidowana preferencyjna stawka dla zabytków (art. 73 ust. 4) i pozostałe ulgi. Może ma to jakiś sens, ale w zapowiedzi projektu ustawy nie ma o tym ani słowa.
art. 4 - to kazuistyka; nie ma szans aby tak sformułowany przepis obronił się przed TK; niejasne jest, czy to katalog zamknięty czy otwarty. Jeśli zamknięty, to jest to strzał w stopę - oznaczałaby to, że jakiekolwiek INNE przesłanki nieważności (np. wydanie jej przez niewłaściwy organ) nie powodują nieważności decyzji (sic!).
art. 8 - to jest materia konstytucyjna, która - jak sama nazwa wskazuje - może być regulowana wyłącznie w Konstytucji. Taki zapis w zwykłej ustawie nie ma pierwszeństwa przed inną ustawą (np. wprowadzającą podatek katastralny). I oczywiście zostanie uznany przez TK za niezgodny z Konstytucją, która dokładnie określa kiedy może być przeprowadzone referendum, kto je zarządza i kiedy jest wymagane.
art. 10 - taka ustawa nie może wejść w życie z dniem ogłoszenia. Brak vacatio legis również może być uznany za naruszenie Konstytucji.
Odnośnie art.2 - filozofia ustawy jest jasno mamy obniżone stawki 0,3 i 1% (dla pozostałych, zatem turystyczne byłyby objęte stawką 1%)
OdpowiedzUsuńOdnośnie art.4 - rzeczywiście zabrakło tzw. niewłaściwego organu. Projekt który będzie zgłoszony wraz z komitetem do Sejmu będzie zawierał także ten przypadek. Czy TK uchyli, nie sądzę, bo częściowo te propozycje opierają się na orzecznictwie sądowym (z tym że sądy potrafią różnie orzekać w tych samych sytuacjach prawnych).
Art.8 - to nie materia konstytucyjna. Ustawodawca ma uprawnienie wprowadzić przepis dotyczący konieczności referendum dla wprowadzenia danego podatku. Konstytucja tego nie zabrania. Oczywiście będą stosowane przepisy o referendum ogólnokrajowym
ARt.10 - odnośnie vacatio legis, ustawy wchodzą z różnymi terminami, w tym z dniem ogłoszenia. Być może rzeczywiście skoro materia jest dość ważna, należałoby wprowadzić jakieś vacatio legis, przynajmniej w stosunku do niektórych przepisów, To będzie rozważone.
Bardziej się obawiamy reakcji TK na art.5 pkt.3 wprowadzający pkt.5c., bo TK mógłby tego nie zaakceptować, jako naruszające prawo własności samorzadów.