11 marca 2015

Obywatelski projekt ustawy antykatastralnej

11 marca SIS WIECZYSTE przedstawił obywatelski projekt ustawy antykatastralnej, który:
1. Zwalnia z podatku od nieruchomości mieszkania, w którym się zamieszkuje i jest zameldowanym
2. Wprowadza wymóg referendum ogólnokrajowego w przypadku prób zmiany sposobu opodatkowania nieruchomości np. od wartości rynkowej lub katastralnej
3. znosi przepisy ustawowe ws. powszechnej taksacji nieruchomości (które stanowią wstęp do wprowadzenia podatku katastralnego)
4. zmniejsza stawki opłat wieczystego i zrównuje je ze stawkami za tzw. trwały zarząd
5. Likwiduje procedurę przed SKO ws. aktualizacji opłat, stwarza możliwość niezgody na operat szacunkowy zlecony przed Sąd a także wprowadza możliwość udziału organizacji społecznych w postępowaniu za zgodą strony (i bez wymogu dopuszczenia przez Sędziego).
6. Wprowadza kryteria nieważności podwyżek opłat wieczystego dokonanych po 31.12.2008 r.
7. Umożliwia przekształcenie udziału w wieczystym użytkowania w prawo własności, nieodpłatnie w przypadku gruntów mieszkaniowych, a także umożliwia dla pozostałych nieruchomości stanowienie o przekształceniu wieczystego użytkowania w drodze referendum lokalnego

Do skierowania ustawy na forum plenarnym sejmu, wymagane jest 100 tys. podpisów. Apelujemy o podpisywanie projektu. Karty wzoru podpisów:

KARTA WZORU PODPISÓW

KARTA WZORU PODPISÓW DLA WARSZAWY

Poniżej pełny tekst projektu "antykatastralnego".


KOMITET INICJATYWY USTAWODAWCZEJ
Stowarzyszenia Interesu Społecznego „WIECZYSTE”
Na rzecz ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących podatków i opłat od nieruchomości oraz o zmianie innych ustaw
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Projekt Ustawy z dn. ……….. r. 
o zmianie niektórych ustaw dotyczących podatków i opłat od nieruchomości
oraz o zmianie innych ustaw

Art.1. W ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. 1991 Nr 9 poz. 31) wprowadza się następujące zmiany:

W art.7 ust.1
1)    Punkt 5 otrzymuje brzmienie:
5. nieruchomości lub ich części zajęte na prowadzenie statutowej działalności przez organizacje pozarządowe, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży;

2) Dodaje się punkty 15-16 w brzmieniu:
15. budynek lub lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość – do 110 m2 powierzchni użytkowej, pod warunkiem zamieszkania i zameldowania w nim właściciela na pobyt stały.
16. Grunt pod nieruchomość określoną w punkcie 15 – w przeliczeniu do 110 m2 powierzchni gruntu


Art.2.  W ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. 1997 Nr 115 poz. 741) wprowadza się następujące zmiany:

1)     W art. 72 ust.3 otrzymuje brzmienie
Wysokość stawek procentowych opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego jest uzależniona od określonego w umowie celu, na jaki nieruchomość gruntowa została oddana, i wynosi:
1. za nieruchomości gruntowe oddane na cele niezarobkowe: obronności i bezpieczeństwa państwa, w tym ochrony przeciwpożarowej – 0,1% ceny
2. pod budowę obiektów sakralnych wraz z budynkami towarzyszącymi, plebanii w parafiach diecezjalnych i zakonnych, archiwów i muzeów diecezjalnych, seminariów duchownych, domów zakonnych oraz siedzib naczelnych władz kościołów i związków – 0,3% ceny
3. za nieruchomości gruntowe na działalność charytatywną oraz na niezarobkową działalność pożytku publicznego – 0,3% ceny
4. za nieruchomości gruntowe oddane na cele mieszkaniowe, na realizację urządzeń infrastruktury technicznej i innych celów publicznych – 0,3% ceny
5. za pozostałe nieruchomości gruntowe – 1% ceny.

2) Art.73 ust.4 – uchyla się

3) art.74 – uchyla się

4) art. 75 – uchyla się

5) art. 76 ust.1 – uchyla się

6) art.77 ust.2a – uchyla się

7) Art.78 otrzymuje brzmienie
1.            Właściciel nieruchomości reprezentowany przez właściwy organ zamierzający zaktualizować opłatę roczną z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej powinien wypowiedzieć na piśmie wysokość dotychczasowej opłaty, do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego, przesyłając równocześnie ofertę przyjęcia jej nowej wysokości. W wypowiedzeniu należy wskazać sposób obliczenia nowej wysokości opłaty i pouczyć użytkownika wieczystego o sposobie zakwestionowania wypowiedzenia. Do wypowiedzenia dołącza się informację o wartości nieruchomości, o której mowa w art. 77 ust. 3, oraz o miejscu, w którym można zapoznać się z operatem szacunkowym. Do doręczenia wypowiedzenia stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
2. W terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia wypowiedzenia, użytkownik wieczysty przysługuje prawo złożenia pozwu do sądu powszechnego o ustalenie, że opłata wieczystego użytkowania jest nieuzasadniona w całości lub w części.
3. W sprawie aktualizacji opłat wieczystego użytkowania tej samej nieruchomości, Sąd na wniosek użytkowników wieczystych lub właściciela nieruchomości może łączyć postępowania.
4. Sąd orzeka na podstawie dowodów przedstawionych przez strony. Na zgodny wniosek stron Sąd może zarządzić przeprowadzenie dowodu ws. wyceny nieruchomości w postaci opinii biegłego.
5. Złożenie pozwu, o którym mowa w ust. 2, nie zwalnia z obowiązku uiszczania opłat w dotychczasowej wysokości. W przypadku niezłożenia pozwu obowiązuje nowa wysokość opłaty zaoferowana w wypowiedzeniu przez właściciela nieruchomości.
6. Ustalona na skutek prawomocnego orzeczenia sądowego lub w wyniku zawarcia ugody przed sądem (lub poza sądem) nowa wysokość opłaty rocznej obowiązuje począwszy od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym wypowiedziano wysokość dotychczasowej opłaty.

                8) Art.79 – 80 uchyla się

9              9) Art.81 otrzymuje brzmienie
Użytkownik wieczysty może żądać od właściwego organu zmiany stawek lub dokonania aktualizacji opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej. Doręczenie żądania powinno nastąpić na piśmie do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego zmianę stawki lub aktualizację opłaty rocznej. Jeżeli właściwy organ odmówi spełnienia żądania lub nie rozpatrzy je w terminie 30 dni, użytkownik wieczysty lub organizacja społeczna go reprezentująca może, w terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia żądania, złożyć pozew do sądu powszechnego. Art.78 Ust.3-6 stosuje się odpowiednio.

               10) Art.160-173 uchyla się.

 Art.3 W ustawie z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz. U. z 2004 r. Nr 208, poz. 2128, z późn. zm.3) w art. 17b:
1) ust.1 otrzymuje brzmienie:
1. Do stawek opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego stosuje się odpowiednie przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami
2) ust.2 uchyla się

Art.4.1. Podwyżki opłat wieczystego użytkowania dokonane po 31.12.2008 roku uznaje się za nieważne, jeżeli:
- zostały dokonane przez zarządy dzielnic, powołują się na uchwałę Rady Warszawy z dnia 18.12.2008 r. nr XLVI/1422/2008 lub zostały dokonane na podstawie pełnomocnictwa Prezydenta Miasta powołujących się na wspomnianą uchwałę,
- wypowiedzenie powołuje się na udzielone upoważnienie lub pełnomocnictwo od organu właściwego bez wskazania danych identyfikujących pełnomocnictwa (daty, numeru, osoby wydającej lub osobie komu wydano),
- nie został wskazany w wypowiedzeniu właściciel nieruchomości,
- nie wskazano w wypowiedzeniu wartości nieruchomości,
- orzeczenie SKO utrzymujące w mocy podwyżkę zostało doręczone tylko jednemu ze współmałżonków, choćby w sprawie zapadło prawomocne orzeczenie przed sądem powszechnym.
2. W terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, użytkownik wieczysty lub organizacja społeczna działająca w jego imieniu, może wystąpić do sądu powszechnego z pozwem o uznaniu nieważności podwyżki i zwrot nadpłaty użytkowania wieczystego do sądu powszechnego za okres nie przekraczający 3 lata, jeżeli zaistniała przyczyna określona w ust.1.

Art.5 W ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1459 z późn. zm.) o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości:

1)     W Art.2 ust.2 otrzymuje brzmienie:
2. Współużytkownik wieczysty może wystąpić z żądaniem przekształcenia udziału w prawie wieczystego użytkowania w udział w prawie własności.

2)     W art.4 ust.5, 9, 10, 11, 12, uchyla się

3)     Dodaje się art.5b i 5c w brzmieniu:
Art.5b W przypadku nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego,  przekształcenie i zasady przekształcenia użytkowania wieczystego w prawo własności może być uchwalone w drodze referendum zgodnie z przepisami ustawy o referendum lokalnym, z zastrzeżeniem art.5c.
Art.5c. W przypadku nieruchomości przeznaczonych na cele mieszkaniowe przekształcenia użytkowania wieczystego w prawo własności następuje nieodpłatnie i z urzędu z dniem wejścia w życia ustawy.

Art.6. W ustawie z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (Dz. U. z 2000 r. Nr 88, poz. 985 z późn. Zmianami)
1)     Art.4 punkt 1 otrzymuje brzmienie:
5% uprawnionych do głosowania mieszkańców gminy albo powiatu
2)  Art. 14 ust. 1 otrzymuje brzmienie
1. W terminie 3 miesięcy od dnia powiadomienia, o którym mowa w art. 12 ust. 1, inicjator przeprowadzenia referendum zbiera podpisy mieszkańców uprawnionych do wybierania organu stanowiącego danej jednostki samorządu terytorialnego, którzy chcą poprzeć inicjatywę w tej sprawie
3)  Art.55 otrzymuje brzmienie:
Referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 25% uprawnionych do głosowania.

Art.7 W ustawie z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. 1964 nr 43 poz. 296) wprowadza się następujące zmiany:
1) Art.61 otrzymuje brzmienie
Organizacja pozarządowa może w sprawach innej osoby wytoczyć powództwo lub wstąpić do postępowania za zgodą jednej ze stron, wyrażonej na piśmie.
2) Art.62 otrzymuje brzmienie:
Do organizacji pozarządowych wytaczających powództwa lub wstępujących do postępowania za zgodą strony stosuje się odpowiednio przepisy o prokuratorze wytaczającym powództwo na rzecz oznaczonej osoby, z wyjątkiem art. 58 zdanie drugie.
  
Art. 8.
Zmiana sposobu opodatkowania nieruchomości poprzez wprowadzenie podatku od wartości rynkowej lub wartości katastralnej nieruchomości, a także zniesienie zwolnienia określonego w art.1 niniejszej ustawy wymaga przyjęcia ustawy w drodze ogólnonarodowego referendum przeprowadzonego zgodnie z przepisami ustawy o referendum ogólnokrajowym.

Art.9
Do spraw wszczętych i nie zakończonych przed wejściem w życie ustawy stosuje się przepisy niniejszej ustawy, z tym że w sprawach dotyczących aktualizacji opłat wieczystego użytkowania toczących się przed Samorządowym Kolegium Odwoławczym stosuje się odpowiednio przepisy art.78-81 ustawy w brzmieniu sprzed wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art. 10.
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

2 komentarze:

  1. Moje komentarze:
    art. 1 - w pkt 16 - niezrozumiałe, wieloznaczne i możliwe do dowolnej interpretacji terminy "w przeliczeniu", "grunt pod nieruchomość"

    art. 2 - nie rozumiem jaki cel ma likwidacja podwyższonych stawek dla nieruchomości turystycznych i pozostałych gruntów. Być może ma to jakiś sens, ale nie został on przedstawiony.
    Nie rozumiem dlaczego ma być zlikwidowana preferencyjna stawka dla zabytków (art. 73 ust. 4) i pozostałe ulgi. Może ma to jakiś sens, ale w zapowiedzi projektu ustawy nie ma o tym ani słowa.

    art. 4 - to kazuistyka; nie ma szans aby tak sformułowany przepis obronił się przed TK; niejasne jest, czy to katalog zamknięty czy otwarty. Jeśli zamknięty, to jest to strzał w stopę - oznaczałaby to, że jakiekolwiek INNE przesłanki nieważności (np. wydanie jej przez niewłaściwy organ) nie powodują nieważności decyzji (sic!).

    art. 8 - to jest materia konstytucyjna, która - jak sama nazwa wskazuje - może być regulowana wyłącznie w Konstytucji. Taki zapis w zwykłej ustawie nie ma pierwszeństwa przed inną ustawą (np. wprowadzającą podatek katastralny). I oczywiście zostanie uznany przez TK za niezgodny z Konstytucją, która dokładnie określa kiedy może być przeprowadzone referendum, kto je zarządza i kiedy jest wymagane.

    art. 10 - taka ustawa nie może wejść w życie z dniem ogłoszenia. Brak vacatio legis również może być uznany za naruszenie Konstytucji.

    OdpowiedzUsuń
  2. SERWIS21/SIS WIECZYSTE1 czerwca 2015 08:32

    Odnośnie art.2 - filozofia ustawy jest jasno mamy obniżone stawki 0,3 i 1% (dla pozostałych, zatem turystyczne byłyby objęte stawką 1%)
    Odnośnie art.4 - rzeczywiście zabrakło tzw. niewłaściwego organu. Projekt który będzie zgłoszony wraz z komitetem do Sejmu będzie zawierał także ten przypadek. Czy TK uchyli, nie sądzę, bo częściowo te propozycje opierają się na orzecznictwie sądowym (z tym że sądy potrafią różnie orzekać w tych samych sytuacjach prawnych).
    Art.8 - to nie materia konstytucyjna. Ustawodawca ma uprawnienie wprowadzić przepis dotyczący konieczności referendum dla wprowadzenia danego podatku. Konstytucja tego nie zabrania. Oczywiście będą stosowane przepisy o referendum ogólnokrajowym
    ARt.10 - odnośnie vacatio legis, ustawy wchodzą z różnymi terminami, w tym z dniem ogłoszenia. Być może rzeczywiście skoro materia jest dość ważna, należałoby wprowadzić jakieś vacatio legis, przynajmniej w stosunku do niektórych przepisów, To będzie rozważone.
    Bardziej się obawiamy reakcji TK na art.5 pkt.3 wprowadzający pkt.5c., bo TK mógłby tego nie zaakceptować, jako naruszające prawo własności samorzadów.

    OdpowiedzUsuń