Sprawa ze skargi Stowarzyszenia Interesu Społecznego „Wieczyste”
z dnia 28 czerwca 2013 r. ws. stwierdzenia niezgodności z prawem uchwały Rady
M.St. Warszawy nr XLVI/1422/2008 z dn. 18.12.2008 r. (tzw. uchwała
kompetencyjna) - §7 PKT.1-3 I 15 c dot. m.in. aktualizacji i przekształcenia
opłat wieczystego użytkowania nabiera rozpędu. Miasto Stołeczne Warszawa
udzieliło odpowiedzi na skargę, Stowarzyszenie opłatę sądową uiściło i w piśmie
procesowym rozprawia się z argumentacją Miasta Stołecznego Warszawy. Podstawową
kwestię, które rozstrzygnie WSA jest uprawnienie Rady Miasta do przekazania
kompetencji w zakresie opłat wieczystego użytkowania do dzielnic/jednostek
pomocniczych. Przypominamy iż zarówno podwyżki jak i pełnomocnictwa do
dokonywania podwyżek powoływały się właśnie na uchwałę kompetencyjną. Zatem
przedmiotem rozstrzygnięcie sądowego będą kompetencje w zakresie określanie lub
zmiany stawki procentowej oraz aktualizacji opłat wieczystego użytkowania
gruntu, ustalanie innego terminu wnoszenia opłat, udzielanie 50% bonifikaty od
opłat rocznych. Dodatkowo Stowarzyszenie zaskarżyło kompetencje dzielnicy w
zakresie przekształcenia opłat wieczystego użytkowania w prawo własności.
Dla uzasadnienia
swego uprawnienia, Urząd miasta powołuje się na:
art.11. ust.1 ustawy warszawskiej: Dzielnica działa na podstawie statutu dzielnicy nadanego przez Radę m.
st. Warszawy i innych uchwał Rady m. st. Warszawy przekazujących dzielnicy
zadania i kompetencje gminne i powiatowe, zadania zlecone gminie z zakresu
administracji rządowej oraz zadania realizowane na podstawie porozumień
zawartych pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego.
art.39 ust.4 ustawy o samorządzie gminnym:
Do załatwiania
indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej rada gminy może
upoważnić również organ wykonawczy jednostki pomocniczej oraz organy jednostek
i podmiotów, o których mowa w art. 9 ust. 1.
Tymczasem jak wynika zarówno z przepisów prawa,
orzecznictwa sądowo-administracyjnego i Sądu Najwyższego, sprawy aktualizacji
opłat wieczystego użytkowania są sprawami cywilnymi i nawet fakt stosowania w
ograniczonym zakresie KPA nie nadaje im charakteru administracyjnego.
Z powyższego wynika, że zgodnie z prawem WSA powinno
uznać niezgodność z prawem przepisy uchwały kompetencyjnej w zakresie
aktualizacji opłat wieczystego użytkowania, natomiast może uznać kompetencje
dzielnicowe ws. przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo
własności. Nie wiadomo czy przy orzeczeniu WSA i NSA, prawo jednak będzie miało zastosowanie (wszak Polska demokratycznym
państwem prawnym jest tylko na papierze, ale zdarzają się także orzeczenia
zgodne z prawem).
W obawie przed werdyktem sądu administracyjnego ws.
aktualizacji opłat, Urząd Miasta próbuje doprowadzić do odrzucenia skargi
Stowarzyszenia, ze względu na brak legitymacji procesowej. Miasto próbuje
kwestionować interes prawny zarówno Stowarzyszenia (uczestnika postępowań
sądowych cywilnych ws. opłat wieczystego użytkowania) jak i osób
reprezentowanych (którzy ponoszą opłaty wieczystego użytkowania i których część
otrzymała podwyżki opłat). Argumentacja, iż podmiot, który uczestniczy w
postępowaniach sądowych, lub który ma stosunek użytkowania wieczystego z
Miastem, lub wreszcie któremu podwyższono opłata wieczystego użytkowania – nie ma
interesu prawnego jest oczywiście całkowicie niedorzeczny. Zatem wydaje się, iż
sprawa kompetencji w zakresie aktualizacji opłat wieczystego użytkowania w
Warszawie doczeka się rozstrzygnięcia sądowo-administracyjnego, a wygrana
Stowarzyszenia (ewentualna) może spowodować istne trzęsienie ziemi w Warszawie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz