Stowarzyszenie Interesu Społecznego „Wieczyste” złożyło odwołanie od decyzji Prezydenta Miasta Jelenia Góra ws. zmiany decyzji tego samego organu nr 413/2010 z dnia 21 września 2010 o pozwoleniu na budowę dla inwestycji, polegającej na budowie zespołu zabudowy usługowo-handlowej „Galeria Sudecka” w miejscu istniejącego obiektu „Centrum Handlowe CH Echo” przy al. Jana Pawła II w Jeleniej Górze (działki nr 16/16 i 162 obręb 60) i wystąpiło o cofnięcie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji Prezydenta Miasta Jelenia Góra z dn. 14 sierpnia br., ze względu na ważny interes społeczny.
Stowarzyszenie w odwołaniu stwierdza, m.in. że: 31 lipca Wojewoda Dolnośląski decyzją nr O-507/13 z dn. 31 lipca 2013 uchylił w całości i przekazał do ponownego rozpatrzenia decyzję Prezydenta Miasta Jeleniej Góry nr 351/2010/2012-II z dnia 18 stycznia 2013 zmieniającej decyzję tego samego organu nr 413/2010 z dnia 21 września 2010 o pozwoleniu na budowę dla inwestycji, polegającej na budowie zespołu zabudowy usługowo-handlowej „Galeria Sudecka” w miejscu istniejącego obiektu „Centrum Handlowe CH Echo” przy al. Jana Pawła II w Jeleniej Górze. Decyzję w tej sprawie Stowarzyszenie Interesu Społecznego „Wieczyste” otrzymało 7 sierpnia – w okresie wakacyjnym. 30 dniowy termin na złożenie skargi do sądu administracyjnego mija zatem 6 września. 20 sierpnia (dzień nadania w placówce pocztowej) Stowarzyszenie Interesu Społecznego zaskarżyło decyzję z dn. 31 lipca br. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego kwestionując przekazania sprawy do ponownego rozpatrzenia. W międzyczasie okazało się, że Prezydent Miasta Jeleniej Góry w trybie ekspresowym ponownie rozstrzygnął sprawę, odmówił dopuszczenia Stowarzyszenia Ochrony Wywłaszczonych i Ochrony Środowiska do postępowania oraz wydał nowe pozwolenie na budowę według projektu zamiennego wraz z klauzulą natychmiastowej wykonalności. Zdaniem Stowarzyszenia Interesu Społecznego „Wieczyste” dopuszczono się rażącego naruszenia prawa takim trybem postępowania…Wprawdzie decyzja z dn. 31 lipca jest ostateczna, jednakże stronom przysługiwało prawo żądania uzupełnienia decyzji w ciągu 14 dni bądź jej zaskarżenia do sądu administracyjnego w ciągu miesiąca. Wydając w trybie ekspresowym decyzję, Prezydent Miasta Jeleniej Góry próbuje pozbawić strony ich uprawnień procesowych, tworząc sytuację ich faktycznej bezprzedmiotowości... Najwyraźniej interes społeczny – wedle Prezydenta Miasta - to interes stromy (inwestora)... Prezydent Miasta Jeleniej Góry odmawiając dopuszczenia do postępowania Stowarzyszenie Ochrony Wywłaszczonych i Ochrony Środowiska, faktycznie uczynił dokładnie tą samą czynność co wcześniej 11 stycznia 2013 roku w zmienionej formie i nic ponadto. Nie było faktycznej analizy w zakresie konieczności lub nie oceny oddziaływania na środowisko przy wydaniu pozwolenia na budowę na podstawie projektu zamiennego. Gdyby była, to organ prowadzący musiałby uznać, że organizacje ekologiczne mają prawo udziału w postępowaniu. Ponadto wątpliwości budzić musi wydanie postanowienia o odmowie dopuszczenia stowarzyszenia i wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę na podstawie projektu zamiennego, gdy decyzja wojewody przekazująca do ponownego rozpatrzenia została zakwestionowana i zaskarżona do sądu.
Ponadto zdaniem Stowarzyszenia Interesu Społecznego „Wieczyste” decyzja ws. wydania pozwolenia na budowę według projektu zamiennego (wcześniejsza z 18 stycznia i obecna) została wydana z naruszeniem prawa. Są ewidentne braki w dokumentacji w świetle postanowień Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa I Gospodarki Morskiej z dn. 25 kwietnia 2012 r, ws. szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego – jak brak opinii technicznych, ekspertyz konstrukcyjnych czy analizy alternatywnych źródeł energii (wymaganych od 2012 r.), co samo w sobie uzasadnia uchylenie z urzędu tej decyzji.
Jak stwierdza bowiem art.35 Prawa budowlanego Przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę lub odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego właściwy organ sprawdza: 1) zgodność projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu, a także wymaganiami ochrony środowiska, w szczególności określonymi w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko; Z kolei art.72 ustawy o z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wyraźnie stwierdza, iż wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następuje przed uzyskaniem: decyzji o pozwoleniu na budowę, decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego, decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych oraz decyzji o pozwoleniu na zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części – wydawanych na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118, z późn. zm.21)).... powyższych wymogów ustawowych faktycznie nie dopełniono,
Należy zauważyć także, iż decyzja środowiskowa nie mogła dotyczyć pozwolenia na podstawie projektu zamiennego ze względu na istotne zmiany dokonane w tym projekcie, który będą miały większy impact na środowisko. Wśród istotnych zmian warto przypomnieć
- zwiększenie liczbę zewnętrznych miejsc parkingowych o ponad 400 miejsc z 210 do 610, co oznacza iż parking zewnętrzny sam w sobie staje się obiektem mogącym znacząco oddziaływać na środowisko w świetle przepisów prawa
- zwiększenie powierzchni dróg i parkingów z 16360 m2 do 22180 m2,
- wzrost liczby kondygnacji o 1 kondygnację z 3 do 4 i wysokości z 15,30 do 21 m
Te zmiany są na tyle istotne, że wpłyną uciążliwość hałasu i emisji zanieczyszczeń. Oznaczają bowiem wzrost liczby urządzeń klimatyzacyjnych związanych z dodatkową kondygnacją, wzrost obszaru oddziaływania akustycznego urządzeń, zmianę koncepcji obsługi komunikacyjnej. Nie można uznać, że zmiany te nie wpłyną na środowisko, w warunkach gdy nie przeprowadzono nowych właściwych badań.
Ponadto jak wynika z obwieszczenia Prezydenta Miasta Jelenia Góra z dn. 14 sierpnia br. nr GK-O.6341.412013, wszczęto postępowanie w sprawie udzielenia na rzecz „Galerii Sudeckiej – Projekt Echo 43 Spółka z .o.o.” Spółka Komandytowa-akcyjna z siedzibą w Jeleniej Górze al. Jana Pawła II 51 pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzenie do urządzeń kanalizacyjnych ścieków zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego”. Fakt ten nie był eksponowany w decyzji środowiskowej, a tym samym oznacza iż decyzję wydano w oparciu o niepełny materiał dowodowy. Tym samym istnieje konieczność ponownej oceny oddziaływania na środowisko m.in. pod kątem wprowadzenia substancji szczególnie szkodliwych do środowiska wodnego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz