22.04 do kancelarii Rady M.St. Warszawy wpłynęło wezwanie Stowarzyszenia Interesu Społecznego NSZZ "WYZWOLENIE" i Stowarzyszenia Interesu Społecznego "WIECZYSTE" o uchylenie uchwał śmieciowych z dnia 7.03.2013 roku. Wezwanie złożono w trybie art.101 ustawy o samorządzie gminnym, co oznacza że Rada powinna rozstrzygnąć sprawę na swoim posiedzeniu, a w przypadku odrzucenia wezwania lub bezczynności przysługiwać będzie prawo zaskarżenia uchwał do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Poniżej przytaczamy treść wystąpienia:
TREŚĆ WYSTĄPIENIA STOWARZYSZEŃ INTERESU SPOŁECZNEGO NSZZ "WYZWOLENIE" I "WIECZYSTE"
Na
podstawie art.101 ust.1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym, w imieniu grupy
mieszkańców (w załączeniu) i osób dołączających się, wzywamy do usunięcia
naruszenia prawa tj. uchwał Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 7 marca
2013 r.:
- nr LI/1497/2013 w sprawie wyboru metody ustalenia
opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki takiej opłaty
oraz ustalenia stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności.
- Nr LI/1498/2013 w sprawie określenia wzoru
deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz
warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej
- Nr LI/1499/2013 w sprawie określenia terminu,
częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
w
związku z naruszeniem przepisu art.6k ustawy z
dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, art.2 i 32 Konstytucji RP, braku właściwego
vacatio-legis oraz niejasnych sformułowań.
Uzasadnienie:
W dniu 7 marca 2013 Rada Miasta Stołecznego
Warszawy przyjęła 3 uchwały dot. kwestii gospodarowania odpadami komunalnymi. WW.
uchwały w sposób rażący naruszają przepisy prawa, co uzasadnia żądanie
usunięcia naruszenia prawa.
- Niejasne pojęcia. Zgodnie z art.6m ust.1 ustawy o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach: Właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do
wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za
gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania
na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej
nieruchomości odpadów komunalnych. W świetle tego zapisu uprawnionym do złożenia deklaracji
i uiszczenia opłat jest właściciel nieruchomości czyli m.in. właściciele
wyodrębnionych lokali mieszkalnych. Z kolei wedle opinii Ministerstwa Administracji
i Cyfryzacji oraz Ministerstwa Środowiska obowiązek składania deklaracji i
uiszczenia opłat w przypadku budynku wielo-lokalowych ma spoczywać na
zarządcach nieruchomości (spółdzielnie mieszkaniowe i wspólnoty mieszkaniowe),
a nie na samych właścicieli. Jednakże ani ustawa ani uchwały nie stwarzają
podstawy prawnej dla zarządcy nieruchomości żądania oświadczeń od
właścicieli lokali wyodrębnionych i nie precyzują rodzaje informacji ,
której zarządca nieruchomości jest uprawniony do żądania w tych
oświadczeniach. Na tym tle doszło już do problemów w związku z żądaniem
przez spółdzielnie np. Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa z Żoliborza np.
numerów PESEL właścicieli mieszkań a także współmieszkańców. Uchwała nie precyzuje
również pojęcia mieszkańca – osoby zameldowane stale lub czasowo,
zamieszkujące w sposób trwały lub czasowy.
- Zbyt krótkie vacatio legis. Wszystkie 3 uchwały wchodzą w ciągu 14 dni
od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego. Tak
szybki termin wprowadzenia uchwał, konieczności składania deklaracji do 31
maja (nr LI/1498/2013) i uiszczenia do dnia 29 lipca 2013 r. pierwszej
należności z tytułu opłaty śmieciowej (nr LI/1499/2013) narusza zasadę
przyzwoitej legislacji, a w szczególności wymogu właściwego vacatio legis.
Należy zauważyć, iż właściciele nieruchomości mogli mieć podpisane pod
koniec ubr. umowy czasowe jednoroczne w sprawie zagospodarowania odpadami.
W przypadku wcześniejszego zerwania tych umów, właściciele nieruchomości
będą narażeni na konieczność odszkodowań i sankcji. Oznacza to, że ww.
uchwały nie gwarantują odpowiedniego vacatio legis
- Zasada odpowiedzialności zbiorowej. W świetle przyjętych rozwiązań i niejasności
przepisów (kto ma składać deklaracje) powstaje wątpliwość prawna, czy nie
zachodzi zasada odpowiedzialności zbiorowej. Otóż każdy właściciel
nieruchomości w celu obniżenia wysokości opłaty zadeklaruje segregowanie
śmierci. Równocześnie jednak w wielu osiedlach nie będzie możliwości
rozróżnienia gospodarstw dokonujących segregacji śmieci od tych jej nie
dokonujących. W efekcie w warunkach wspólnych dla wszystkich zsypów,
niedostosowanych do nowej sytuacji, nastąpi obciążenie wszystkich opłatą
za śmiecie niesegregowane. Zatem właściciel jednego wyodrębnionego
mieszkania zostanie obciążony większą opłatą, gdyż inny właściciel pomimo
złożenia odpowiedniego oświadczenia/deklaracji nie dokona właściwej
segregacji. Jest to wprowadzenie zasady odpowiedzialności zbiorowej
niedopuszczalnej w świetle art.2 Konstytucji RP o demokratycznym państwie
prawnym, urzeczywistniającym zasadę sprawiedliwości społecznej.
- Nierówne traktowanie obywateli. Uchwała LI/1497/2013 wprowadza rozróżnienie
opłat dla pojedynczego gospodarstwa domowego w budynku mieszkalnym
wielorodzinnym i w budynku mieszkalnym jednorodzinnym (§3 i 4 uchwały). W
rezultacie opłaty od odpadów zbieranych i odbieranych selektywnie wynosi
od 19,50 zł do 56 zł w zależności od liczby osób gospodarstwa w budynku
wielorodzinnym, ale już 89 zł w budynku jednorodzinnym bez względu na liczbę
osób. Dwu-osobowa rodzina w budynku wielorodzinnym zapłaci zatem 48
złotych a w jednorodzinnym już 89 złotych, mimo że stan „odpadów” jest
podobny. Ale już wystarczy wyodrębnienie 2 lokali mieszkalnym w budynku
jednorodzinnym by płacić połowę sumy. W gospodarstwie 4-osobowym w budynku
wielorodzinnym opłata wyniesie zatem 56 złotych miesięcznie a w budynku
jednorodzinnym już 44,50 złotych. Te przykłady świadczą, że uchwała w
swych zapisach prowadzi do nierównego traktowania gospodarstw domowych o
identycznej liczebności. Stanowi to naruszenie art.32 Konstytucji RP
dotyczącego równości wobec prawa.
5.
Niewłaściwe koszty funkcjonowania systemu. Podejmując uchwałę LI/1497/2013 rada gminy naruszyła
zapisy art.6k ust.2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach, stanowiącego, iż Rada gminy, określając stawki opłaty za
gospodarowanie odpadami komunalnymi, bierze pod uwagę:
1)
liczbę mieszkańców zamieszkujących daną gminę;
2)
ilość wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych;
3)
koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, o których
mowa w art. 6r ust. 2;
4) przypadki, w
których właściciele nieruchomości wytwarzają odpady nieregularnie, w
szczególności to, że na niektórych nieruchomościach odpady komunalne powstają
sezonowo.
Stawki
opłat zostały ustanowione w sposób arbitralny bez uwzględnienia ww. przepisu.
Nie uwzględniono właściwej liczby mieszkańców Warszawy. W uchwale nie określono
kogo uznaje się za mieszkańca, ale przyjęto liczbę 1,75 mln (czyli liczbę
zameldowanych). Tymczasem gdyby uwzględnić także osoby czasowo zamieszkujące i
nie zameldowane liczba ta wzrosłaby o kilkaset tysięcy aż do blisko 2,5 mln.
Nie
uwzględniono faktycznych kosztów systemu funkcjonowania gospodarowania odpadami
komunalnymi. Z publicznie dostępnych informacji wynika, że całkowity koszt
funkcjonowania nowego systemu w skali roku przeszacowano o ok. 100 mln zł., co
było m.in. wynikiem następujących błędów:
a)
przyjęto dwukrotnie zawyżony
aktualny rynkowy koszt odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych w
wysokości 454 zł/tona (154 zł – koszt odbioru i 300 zł koszt zagospodarowania)
Przy takiej cenie koszty odbioru odpadów płaconych dotychczas przez
spółdzielnie musiały być wielokrotnie wyższe.
b)
Do celów kalkulacji przyjęto
w sposób abstrakcyjny wzrost współczynnika kosztów odbioru (WO) o 10% a
współczynnika kosztu zagospodarowania (WZ) o 25%. Takie wskaźniki nie są
poparte żadnymi argumentami. Ww. dane określono mimo, że do tej pory nie
przeprowadzono przetargów, w ramach których będzie opisany przedmiot i
specyfika istotnych warunków zamówienia.
c)
Przyjęto błędny wzór
obliczeń. Kosztu odbioru i zagospodarowania (KK) obliczono jako KK=AK (Koszt
Odbioru + zagospodarowania) x (1+WO+WZ), podczas gdy wskaźnik obioru należy
odnieść do kosztu odbioru a wskaźnik zagospodarowania do kosztu
zagospodarowania. W efekcie uzyskano nowy koszt odbioru i zagospodarowania w
wysokości 612,90 zł/tona podczas gdy w przypadku zastosowania prawidłowego
wzoru wyniósłby przyjmując także zawyżone aktualne rynkowe koszty odbioru i
zagospodarowania – 544,40 zł.
Prawidłowe
ustalenie kosztów funkcjonowania systemu zagospodarowania można było dokonać po
ogłoszeniu przetargu, określenia specyfikacji warunków zamówienia i złożenie
chociażby ofert przez odpowiednie podmioty zainteresowane wywozem odpadów.
Wcześniejsze przyjęcie tak zawyżonych opłat rodzi negatywne podejrzenia i
skojarzenia.
- Zawyżenie
wysokości opłat. Przyjęte stawki opłat
za odpady selekcjonowane tj. od 19,50 do 56 zł, za nieselekcjonowane od
27,30 do 78,40 zł dla gospodarstw domowych w budynkach wielo-lokalowych
oraz odpowiednio 89 i 124,60 zł bez względu na liczbę mieszkańców w
gospodarstwach jednorodzinnych są wielokrotnie wyższe niż stawki przyjęte
w gminach podwarszawskich. Np. w gminie Piaseczno stawka wynosi 9
zł/mieszkańca, a w gminie Wiązowna – 7 zł w przypadku odpadów
selekcjonowanych. Tak wysokie stawki w Warszawie rodzą u mieszkańców przeświadczenie
, że przyjęte stawki mają służyć na premie i nagrody dla włodarzy miasta
oraz na wysoką kasę dla zaprzyjaźnionych firm, które zajmą się odpadami
komunalnymi.
- Naruszenie
dyrektywy Unii Europejskiej. W dyrektywie ramowej Unii Europejskiej w
sprawie odpadów 2008/98/WE, którą wielokrotnie przywoływano podczas
dyskusji nad projektami „uchwał śmieciowych”, określono ramy prawne
systemu unieszkodliwienia odpadów w UE. Przyjęte uchwały są niezgodne z
zasadą „zanieczyszczający płaci”, wynikającej z art.14 dyrektywy.
Przejawia się to tym, iż uchwalona wysokość stawek nie ma związku z
ilością wytwarzanych przez poszczególnych mieszkańców odpadów tzn. w żaden
sposób nie będzie premiowane (np. obniżeniem opłat) wytwarzanie
mniejszości ilości „strumienia odpadów”
- Brak
właściwych konsultacji społecznych. Uchwałę
podjęto bez rzetelnych konsultacji społecznych, w konsultacjach nie
uczestniczyły stowarzyszenia, spółdzielnie ani wspólnoty, a na zadawane od
stycznia br. Na posiedzeniach komisji Rady M.St,Warszawy pytania przez
przedstawicieli mieszkańców i organizacji pozarządowych nie odpowiedziano
do dzisiaj. Mieszkańcy kierują również liczne pytania do władz spółdzielni
i zarządów wspólnot, do rad osiedli. Utajniono także przed mieszkańcami
analizę kosztów nowego systemu gospodarowania odpadami.
Reasumując przyjmując ww. uchwały ws.
opłat za zagospodarowanie odpadami, naruszono nie tylko przepisy prawa, ale
także zasady sprawiedliwości społecznej.
Z tych powodów wnosimy jak wyżej.
Z poważaniem,
Prezes Stowarzyszenia
Dr Daniel Alain Korona
Dołącz do akcji Stowarzyszenia Interesu Społecznego NSZZ "WYZWOLENIE"/"WIECZYSTE". Poniżej wzór wniosku - wezwania do złożenia/wysłania do Rady Warszawy:
indywidualny - https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxzZXJ3aXMyMXxneDo3ZTU3ZmIwYjgxNWJkNDlk
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz