16 kwietnia odbyła się konferencja „Finansowanie szkół – stan obecny i oczekiwania na przyszłość pod kątem wdrożenia standardów edukacyjnych”, organizowana przez Sekcję Oświaty Solidarności Sekcja. Poniżej materiały z konferencji.
Sekcja Oświaty i Wychowania
Regionu Gdańskiego
www.solidarnosc.gda.pl/oswiata.htm, e-mail:
oswiata@solidarnosc.gda.pl
Konto: Bank Millenium S.A. Gdańsk: 34116022020000000061891527 z dopiskiem
„Sekcja Oświaty”
80-855 Gdańsk, ul Wały Piastowskie 24, tel.: (0-58)
308-44-22, tel./fax: (0-58) 305-71-72
Gdańsk, 16. 04. 2013 r.
Apel
ws.
prac nad zmienionym systemem finansowania zadań edukacyjnych
Uczestnicy
konferencji pt. „Finansowanie szkół – stan obecny a problem standardów edukacyjnych”, która
odbyła się 16 kwietnia 2013 roku w Gdańsku, zorganizowanej przez Sekcję Oświaty
i Wychowania NSZZ „Solidarność” Regionu Gdańskiego, zwracają się z apelem do Rządu RP (ale także do
samorządów terytorialnych i innych organów prowadzących szkoły, związków
zawodowych, przedstawicieli wyższych uczelni, stronnictw politycznych oraz
Prezydenta RP jako ew. patrona projektu) o podjęcie pilnych prac nad
opracowaniem kompleksowego systemu finansowania zadań edukacyjnych.
W opinii uczestników Konferencji, nakładanie na JST coraz
to nowych zadań bez realnych środków na ich realizację obniża jakość polskiej
edukacji. Staje się przyczyną szeregu napięć i nieporozumień w środowiskach
lokalnych wynikających z pozasubwencyjnych kosztów JST ponoszonych na ich
realizację.
Apelujemy
o podjęcie dialogu, konkretnych rozmów i wypracowanie rozwiązań w co
najmniej kilkuletniej perspektywie (w tym
również dwustronnych rozmów między związkami zawodowymi a korporacjami
samorządowymi). Należy mieć na uwadze,
iż efekty zmian
w edukacji są znane dopiero w dłuższej perspektywie czasowej, stąd
potrzeba szukania porozumienia ponadpartyjnego i nieograniczanego
kadencyjnością organów władzy.
Edukacja
jest wielką polską szansą, której nie wolno zmarnować. Deklarujemy gotowość
współpracy w tym zakresie.
W
imieniu organizatorów konferencji:
Hanna Minkiewicz Barbara Kamińska Wojciech
Książek
(Sekretarz Sekcji) (Zastępca Przewodniczącego
Sekcji) (Przewodniczący Sekcji Gdańskiej)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
NSZZ
Sekcja Oświaty i Wychowania
Regionu Gdańskiego
www.solidarnosc.gda.pl/oswiata.htm, e-mail:
oswiata@solidarnosc.gda.pl
Konto: Bank Millenium S.A. Gdańsk: 34116022020000000061891527 z dopiskiem
„Sekcja Oświaty”
80-855 Gdańsk, ul Wały Piastowskie 24, tel.: (0-58)
308-44-22, tel./fax: (0-58) 305-71-72
Gdańsk, 16. 04. 2013 r.
Stanowisko
ws. finansowania zadań edukacyjnych
Uczestnicy konferencji pt. „Finansowanie
szkół – stan obecny a problem standardów edukacyjnych”, która odbyła
się 16 kwietnia 2013 roku w Gdańsku, zorganizowanej przez Sekcję Oświaty i
Wychowania NSZZ „Solidarność” Regionu Gdańskiego, krytycznie oceniają obecny
system finansowania oświaty w Polsce.
Za niedopuszczalne uznajemy wprowadzenie nowych zadań bez
zapewnienia odpowiednich środków. To właśnie stąd wynikają dramatyczne problemy
samorządów z realizacją
kolejnych zadań edukacyjnych, jakie się na nie nakłada. Brakuje środków na płace i tzw. zadania
rzeczowe.
Wskazywanie na nauczycieli jako winnych tej sytuacji jest
nieuczciwe, podważające ich wysiłek edukacyjny i wychowawczy. Utrzymywany
jest wciąż niezbyt wysoki poziom REALNYCH wynagrodzeń nauczycielskich za
niezwykle odpowiedzialną pracę przy jednoczesnym wzroście wymagań
kwalifikacyjnych (m. in. wieloprzedmiotowości, kwalifikacji terapeutycznych,
diagnostycznych, informatycznych). Podobnie negatywnie należy oceniać działania
prywatyzacyjne prowadzące do wyzbywania się prowadzenia szkół i placówek edukacyjnych przez
samorządy.
Zdaniem uczestników Konferencji niezbędne jest
przedstawienie klarownej strategii działań państwa w zakresie docelowego
modelu finansowania zadań edukacyjnych. Taki program musi zawierać i
harmonogram działań, i plan działań wyrównujących poziom nakładów na te same
zadania w różnych samorządach i regionach Polski. System finansowania
zadań edukacyjnych musi być spójny, przejrzysty, oparty na wyliczeniu
rzeczywistych kosztów i adekwatny do zadań oświatowych realizowanych przez
samorządy terytorialne.
Konieczne jest przedstawienie dokładnej analizy, tzw.
koszyka wydatków niezbędnych, czyli wynikających wprost z obowiązku realizacji
postanowień ustawy
o systemie oświaty i ustawy karta Nauczyciela. Opracowanie
i wdrożenie takiego koszyka edukacyjnych usług podstawowych, nazywanych
inaczej standardami edukacyjnymi, jest warunkiem niezbędnym dla realizacji
programu stałego podnoszenia jakości kształcenia i wychowania w różnych
regionach Polski oraz zapewniania dobrych warunków edukacyjnych niezależnie od
zamożności JST.
Przypominamy, że zapewnienie właściwego systemu i poziomu
finansowania edukacji należy do podstawowych zadań państwa, co wynika m. in. z art. 167 Konstytucji ust.1 i 4 oraz art. 5a ustawy
o systemie oświaty (w tym mając na
uwadze realizację zadań wynikających z:
art. 67 ustawy o systemie oświaty [niezbędne
wyposażenie szkół] i art. 29
ustawy Karta Nauczyciela [wyposażenie
miejsca pracy nauczycieli]).
Z powodu łamania art. 167 Konstytucji
RP, mówiącego m. in. o zapewnieniu przez państwo należytego finansowania
funkcjonowania edukacji, należy wystąpić do Trybunału Konstytucyjnego.
W imieniu organizatorów
konferencji:
Hanna Minkiewicz Barbara Kamińska Wojciech
Książek
(Sekretarz Sekcji)
(Zastępca Przewodniczącego Sekcji)
(Przewodniczący Sekcji Gdańskiej)
Otrzymują m. in.:
- Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania
NSZZ „Solidarność”;
- Zarząd Regionu Gdańskiego NSZZ
„Solidarność”;
- Wojewódzka Komisja Dialogu
Społecznego w Gdańsku;
- Organy prowadzące oraz szkoły i
placówki oświatowe w województwie pomorskim.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
NSZZ
Sekcja Oświaty i Wychowania
Regionu Gdańskiego
www.solidarnosc.gda.pl e-mail:
oswiata@solidarnosc.gda.pl
80-855 Gdańsk, ul Wały Piastowskie 24, tel.: (0-58)
308-44-22, tel./fax: (0-58) 305-71-72
Gdańsk, 17. 04. 2013 r.
Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”
Temat: Wystąpienie do Trybunału Konstytucyjnego ws.
art. 167 Konstytucji RP,
Sekcja
Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Regionu Gdańskiego zwraca się do Sekcji Krajowej o
podjęcie działań mających na celu wystąpienie do Trybunału Konstytucyjnego w
sprawie łamania przez rząd art. 167
Konstytucji R P ust. 1 i 4:
1. Jednostkom samorządu terytorialnego
zapewnia się udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im
zadań.
4. Zmiany w zakresie zadań i kompetencji
jednostek samorządu terytorialnego następują wraz z odpowiednimi zmianami w
podziale dochodów publicznych.
Konieczność zbadania realizacji art. 167 Konstytucji RP jest postulatem
wynikającym z
wystąpienia Posła RP Lecha Sprawki na konferencji „Finansowanie szkół-stan
obecny i oczekiwania
na przyszłość pod kątem wdrożenia standardów edukacyjnych” zorganizowanej w Gdańsku 16 kwietnia 2013 roku przez naszą Sekcję.
W imieniu Rady Sekcji:
Hanna Minkiewicz Barbara Kamińska Wojciech
Książek
(Sekretarz Sekcji)
(Zastępca Przewodniczącego Sekcji)
(Przewodniczący Sekcji Gdańskiej)
List otrzymuje także:
-
Zarząd Regionu Gdańskiego NSZZ „Solidarność”,
--------------------------------------------------
Ewa Łowkiel – Wiceprezydent gdyni
Finansowanie oświaty.
Z perspektywy samorządowej.
1.
W jakim kierunku zmierza model polskiej oświaty?
v Ucieczka samorządów od
prowadzenia szkół i przedszkoli. Niesamorządowa czyli tańsza (ustawa o
finansach publicznych).
v Odpowiedzialność za sieć
placówek: dostęp do ofert i jakość kształcenia.
v Brak wyobraźni i przewidywania
skutków zapisów prawa, np. jak sposób obliczania średnich wynagrodzeń wpływa na
dostęp do zawodu nauczyciela.
2.
Finanse a jakość kształcenia. Więcej czy mądrzej?
v Łatwość manipulowania danymi
np. dotyczącymi wpływu liczby uczniów w oddziale na wyniki sprawdzianów i
egzaminów zewnętrznych.
v Zdawalność i wyniki matur w
Gdyni jako rezultat m. in. zwiększenia liczby godzin edukacyjnych w szkołach
ponadgimnazjalnych o 2 na każdy oddział, w tym obowiązkowo 1 g . na matematykę.
L.p.
|
miasto
|
j. polski
|
miasto
|
matematyka
|
miasto
|
j. angielski
|
miasto
|
j. francuski
|
1.
|
Lublin
|
60,00
|
Gdynia
|
67,10
|
Warszawa
|
79,30
|
Katowice
|
92,63
|
2.
|
Wrocław
|
59,40
|
Warszawa
|
65,90
|
Gdynia
|
77,70
|
Gdynia
|
91,70
|
3.
|
Szczecin
|
58,30
|
Opole
|
65,10
|
Opole
|
76,90
|
Bydgoszcz
|
87,30
|
4.
|
Gdynia
|
57,70
|
Kraków
|
64,80
|
Szczecin
|
76,43
|
Wrocław
|
87,00
|
5.
|
Opole
|
57,40
|
Wrocław
|
63,40
|
Wrocław
|
76,40
|
Poznań
|
86,00
|
6.
|
Kraków
|
57,40
|
Lublin
|
63,10
|
Kraków
|
76,20
|
Białystok
|
85,70
|
7.
|
Warszawa
|
56,90
|
Białystok
|
62,70
|
Lublin
|
74,60
|
Warszawa
|
83,30
|
8.
|
Katowice
|
56,78
|
Szczecin
|
62,70
|
Poznań
|
74,55
|
Szczecin
|
82,53
|
9.
|
Poznań
|
55,99
|
Bydgoszcz
|
62,10
|
Gdańsk
|
74,30
|
Lublin
|
82,10
|
10.
|
Gdańsk
|
55,60
|
Poznań
|
61,76
|
Białystok
|
74,10
|
Opole
|
80,40
|
miasto
|
zdawalność egzaminu
maturalnego
|
1.
Gdynia
|
88,42%
|
2.
Opole
|
88,20%
|
3.
Warszawa
|
85,10%
|
4.
Lublin
|
85,00%
|
5.
Białystok
|
84,30%
|
6.
Wrocław
|
83,20%
|
7.
Łódź
|
82,00%
|
8.
Gdańsk
|
81,58%
|
9.
Bydgoszcz
|
81,55%
|
10.
Katowice
|
81,49%
|
3.
Absurdy prawne a możliwość efektywnego zarządzania finansami
w oświacie.
v Sposób obliczania średnich
wynagrodzeń i zasady wypłacania.
v Finansowanie szkół dla
dorosłych i przedszkoli niepublicznych.
v Brak wpływu samorządu na wpis
do rejestru placówek niepublicznych.
v Nowe zagrożenia: szkoły
średnie zakładane przez wyższe szkoły prywatne.
4.
Czy pieniądze idą za uczniem? Jakie czynniki determinują
koszty kształcenia?
v Polityczne hasła a
rzeczywistość: pieniądze wyliczone są na ucznia.
v Rzeczywisty koszt ucznia:
liczebność w oddziale: np. w
Gdyni SP – 21
G – 23
S.
Ponadgim. – 28
liczba nadgodzin
→2011–146,67
liczba
urlopów zdrowotnych – koszt w
Gdyni w 2012r.– 7756000
→2012 –166,8
stopnie awansu
5.
Brak stabilności: nowe zadania bez środków.
v Czy ktoś panuje nad gąszczem
zmieniających się przepisów i analizuje skutki ich wprowadzania?
v Zadania bez środków: np. – obowiązek
rocznego przygotowania przedsz.
dla 5 – latków
→ dotacja 95 890
– fundusz stypendialny w 2012
→ wydatki
851747
– fundusz
socjalny emerytów
6.
Standardy finansowania. Obowiązki i odpowiedzialność
państwa, samorządów, a także związków
zawodowych.
v Ile do subwencji oświatowej
dokładają samorządy?
Np. Gdynia w
2012r.:
subwencje i dotacje 214 028 212 środki własne miasta
↓
wydatki ogółem 356 328 243 142 300 031→ w tym przedszkola 43565610
Płace w 2012r. 27265600 zł. Subwencja nie pokrywa płac nauczycieli.
---------------------------------------------------------------------------
FINANSOWANIE
SZKÓŁ Z PUNKTU WIDZENIA RADNEGO RADY MIEJSKIEJ I DYREKTORA SZKOŁY
Czesław
Roczyński
Chciałbym Państwu przedstawić, jak
wygląda finansowania szkół z punktu widzenia Radnego Rady Miejskiej w Tczewie –
przewodniczącego Komisji Finansowo-Budżetowej i Dyrektora Szkoły.
Na wstępie
przedstawię kontekst ekonomiczny finansowania szkół.
O zakresie, sposobie i źródle
finansowania zadań oświatowych przesądzają przepisy art. 5a ust.3 ustawy z dnia 7
września 1991 r. o systemie oświaty
(Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), w myśl których środki niezbędne na realizację zadań oświatowych zagwarantowane są
w dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Dochodami jednostek samorządu terytorialnego – zgodnie z art. 167 ust. 2 Konstytucji RP – są: dochody własne, subwencje ogólne (w tym część oświatowa tej subwencji) oraz dotacje celowe z budżetu państwa. Stosownie do art. 27 i art. 28 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
(Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz.526, z późn. zm.) sposób ustalania subwencji oświatowej jest wprost przesądzony ustawą, a kwota subwencji określana jest corocznie w ustawie budżetowej. Podziału subwencji oświatowej –
po odliczeniu rezerwy ustawowej – między gminy, powiaty i województwa samorządowe dokonuje się według kryteriów ustalonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, zgodnie z zasadami przyjmowanymi w rozporządzeniu w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w danym roku. W celu doprecyzowania sposobu mierzenia skali zadań oświatowych
i dostosowania do nich wysokości subwencji rozporządzenie uzależnia tę wysokość od liczby uczniów przeliczeniowych otrzymanej przez zastosowanie zróżnicowanych wag dla wybranych kategorii uczniów (wychowanków)
i określonych typów i rodzajów szkół oraz wskaźnika korygującego, uwzględniającego stopnie awansu zawodowego nauczycieli.
(Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), w myśl których środki niezbędne na realizację zadań oświatowych zagwarantowane są
w dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Dochodami jednostek samorządu terytorialnego – zgodnie z art. 167 ust. 2 Konstytucji RP – są: dochody własne, subwencje ogólne (w tym część oświatowa tej subwencji) oraz dotacje celowe z budżetu państwa. Stosownie do art. 27 i art. 28 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
(Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz.526, z późn. zm.) sposób ustalania subwencji oświatowej jest wprost przesądzony ustawą, a kwota subwencji określana jest corocznie w ustawie budżetowej. Podziału subwencji oświatowej –
po odliczeniu rezerwy ustawowej – między gminy, powiaty i województwa samorządowe dokonuje się według kryteriów ustalonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, zgodnie z zasadami przyjmowanymi w rozporządzeniu w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w danym roku. W celu doprecyzowania sposobu mierzenia skali zadań oświatowych
i dostosowania do nich wysokości subwencji rozporządzenie uzależnia tę wysokość od liczby uczniów przeliczeniowych otrzymanej przez zastosowanie zróżnicowanych wag dla wybranych kategorii uczniów (wychowanków)
i określonych typów i rodzajów szkół oraz wskaźnika korygującego, uwzględniającego stopnie awansu zawodowego nauczycieli.
Zastosowanie tego wskaźnika umożliwia przekazanie relatywnie
wyższych kwot części oświatowej subwencji ogólnej do tych jednostek samorządu
terytorialnego, w których udział etatów nauczycieli o najwyższych stopniach
awansu zawodowego w relacji do ogólnej liczby etatów nauczycieli jest wyższy
niż średnio w skali kraju, co przekłada się na poziom ponoszonych przez
poszczególne jednostki samorządu terytorialnego wydatków na wynagrodzenia
nauczycieli. Ponadto w algorytmie uwzględnia się również specyfikę szkół
i placówek ze względu na koszty kształcenia, np. szkolnictwo zawodowe, sportowe, medyczne, artystyczne, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, szkolnictwo specjalne itp., czego wyrazem są dodatkowe wagi stosowane
w odniesieniu do uczniów ww. szkół i placówek, które podwyższają kwotę subwencji przypadającą na ucznia. Kwota standardu finansowego A, czyli kwota subwencji oświatowej przypadająca na jednego ucznia przeliczeniowego, jest swoistym kalkulacyjnym bonem oświatowym na ucznia, jednolitym dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego, ustalanym co roku. Użyte
w algorytmie pojęcie ucznia przeliczeniowego oraz wartości wag odpowiadają średnim statystycznym, podczas gdy rzeczywiste zróżnicowanie jednostkowych kosztów pomiędzy szkołami, nawet szkołami tego samego typu w tej samej jednostce samorządu terytorialnego, jest ogromne i wynika z bardzo wielu szczegółowych przyczyn. Modyfikacja algorytmu podziału subwencji oświatowej ściśle wiąże się z wynikami analizy wskaźników ekonomicznych obrazujących przeciętne koszty kształcenia i działalności szkół i placówek. Algorytm jest jednak metodą statystyczną podziału subwencji
i nie może uwzględniać wszystkich lokalnych problemów występujących
w jednostkach samorządu terytorialnego oraz w poszczególnych szkołach
i placówkach, bowiem zatraciłby swój uniwersalny charakter.
i placówek ze względu na koszty kształcenia, np. szkolnictwo zawodowe, sportowe, medyczne, artystyczne, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, szkolnictwo specjalne itp., czego wyrazem są dodatkowe wagi stosowane
w odniesieniu do uczniów ww. szkół i placówek, które podwyższają kwotę subwencji przypadającą na ucznia. Kwota standardu finansowego A, czyli kwota subwencji oświatowej przypadająca na jednego ucznia przeliczeniowego, jest swoistym kalkulacyjnym bonem oświatowym na ucznia, jednolitym dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego, ustalanym co roku. Użyte
w algorytmie pojęcie ucznia przeliczeniowego oraz wartości wag odpowiadają średnim statystycznym, podczas gdy rzeczywiste zróżnicowanie jednostkowych kosztów pomiędzy szkołami, nawet szkołami tego samego typu w tej samej jednostce samorządu terytorialnego, jest ogromne i wynika z bardzo wielu szczegółowych przyczyn. Modyfikacja algorytmu podziału subwencji oświatowej ściśle wiąże się z wynikami analizy wskaźników ekonomicznych obrazujących przeciętne koszty kształcenia i działalności szkół i placówek. Algorytm jest jednak metodą statystyczną podziału subwencji
i nie może uwzględniać wszystkich lokalnych problemów występujących
w jednostkach samorządu terytorialnego oraz w poszczególnych szkołach
i placówkach, bowiem zatraciłby swój uniwersalny charakter.
Głęboko zindywidualizowane decyzje podejmowane przez organy
samorządowe, determinujące łączny skutek finansowy zadań oświatowych,
w fundamentalny sposób różnicują te skutki w poszczególnych samorządach, sprawiając, iż w części jednostek samorządu terytorialnego subwencja oświatowa jest równa wydatkom, w innych jest mniejsza, a w jeszcze innych subwencja oświatowa wystarcza na szereg innych wydatków niż wydatki bieżące w oświacie.
w fundamentalny sposób różnicują te skutki w poszczególnych samorządach, sprawiając, iż w części jednostek samorządu terytorialnego subwencja oświatowa jest równa wydatkom, w innych jest mniejsza, a w jeszcze innych subwencja oświatowa wystarcza na szereg innych wydatków niż wydatki bieżące w oświacie.
W opracowanym
przez Instytut Badań Edukacyjnych
„Raporcie o stanie edukacji 2011” finansowaniu edukacji poświęcono podrozdział
1.2. Wykorzystując dostępne dane Ministerstwa Finansów, stwierdzono w nim
stopniowy wzrost nakładów na oświatę z budżetów samorządów gminnych
i powiatowych, co powoduje przeznaczanie na nią coraz większych sum
ze środków własnych jednostek samorządu terytorialnego (ponad wysokość uzyskanej subwencji oświatowej), głównie pod wpływem relatywnie wysokiej dynamiki wydatków na wynagrodzenia (efekt większej liczby nauczycieli w proporcji do liczby uczniów, osiągania przez nich wysokich stopni awansu służbowego i podwyżek płac).
i powiatowych, co powoduje przeznaczanie na nią coraz większych sum
ze środków własnych jednostek samorządu terytorialnego (ponad wysokość uzyskanej subwencji oświatowej), głównie pod wpływem relatywnie wysokiej dynamiki wydatków na wynagrodzenia (efekt większej liczby nauczycieli w proporcji do liczby uczniów, osiągania przez nich wysokich stopni awansu służbowego i podwyżek płac).
Oświata
i wychowanie oraz szerzej edukacja publiczna
stanowią jedno
z podstawowych zadań własnych samorządów poszczególnych szczebli. Udział wydatków na edukację w budżetach samorządów średnio wynosi 1/3 ich wydatków ogółem (tabela poniżej).
z podstawowych zadań własnych samorządów poszczególnych szczebli. Udział wydatków na edukację w budżetach samorządów średnio wynosi 1/3 ich wydatków ogółem (tabela poniżej).
Udział wydatków na edukację budżetach
samorządów gminnych
i powiatowych w latach 2006–2010.
i powiatowych w latach 2006–2010.
Typy
JST
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
gminy
miejskie
|
33,7%
|
34,2%
|
33,5%
|
32,7%
|
32,3%
|
gminy wiejskie
|
40,0%
|
40,6%
|
39,4%
|
38,0%
|
35,2%
|
gminy
miejsko-wiejskie
|
38,3%
|
38,7%
|
37,6%
|
36,3%
|
34,9%
|
powiaty
ziemskie
|
41,5%
|
41,3%
|
38,7%
|
36,5%
|
34,4%
|
powiaty
grodzkie
|
32,6%
|
31,4%
|
31,2%
|
30,4%
|
30,5%
|
Razem
|
36,4%
|
36,1%
|
35,2%
|
34,0%
|
33,0%
|
Źródło:
IBE - obliczenia własne na podstawie danych Ministerstwa Finansów.
Stały
i stabilny wzrost wydatków edukacyjnych we wszystkich typach samorządów dotyczy
tylko jednej kategorii – wynagrodzeń; w latach 2009
i 2010 nastąpiło w niej nawet zwiększenie dynamiki (z 3,5% w 2008 r.
w stosunku do 2007 r., do 4,8% w 2009 r. i 5,2% w 2010 r.). Wynika to wprost ze zmian w Karcie Nauczyciela, która na 2009 rok i kolejne lata przewidziała większe podwyżki płac.
i 2010 nastąpiło w niej nawet zwiększenie dynamiki (z 3,5% w 2008 r.
w stosunku do 2007 r., do 4,8% w 2009 r. i 5,2% w 2010 r.). Wynika to wprost ze zmian w Karcie Nauczyciela, która na 2009 rok i kolejne lata przewidziała większe podwyżki płac.
Udział
subwencji oświatowej w pokryciu wydatków na edukację ponoszonych przez JST w
latach 2006–2010 (w %).
Typy JST
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
POLSKA
|
65,4
|
64,8
|
65,2
|
65,3
|
63,9
|
gminy miejskie
|
53,6
|
52,7
|
52,2
|
51,7
|
50,5
|
gminy
wiejskie
|
67,3
|
66,6
|
67,7
|
67,0
|
64,6
|
gminy
miejsko-wiejskie
|
60,1
|
59,1
|
59,2
|
59,1
|
57,1
|
powiaty
ziemskie
|
87,5
|
89,7
|
92,4
|
91,4
|
89,7
|
powiaty
grodzkie
|
59,6
|
58,7
|
58,5
|
59,6
|
59,6
|
1.
Źródło: IBE - obliczenia własne na
podstawie danych Ministerstwa Finansów.
Subwencja nie pokrywa wszystkich wydatków samorządów
na oświatę
i wychowanie. Największy udział ma ona w finansowaniu wydatków
w powiatach ziemskich (około 90%), a najmniejszy w gminach miejskich (50%). W kolejnych latach nastąpił nieznaczny, jednak, choć zauważalny, spadek udziału subwencji w finansowaniu wydatków edukacyjnych samorządów, co jest równoznaczne z coraz większym zaangażowaniem środków własnych JST w pokrycie kosztów realizacji zadań edukacyjnych.
i wychowanie. Największy udział ma ona w finansowaniu wydatków
w powiatach ziemskich (około 90%), a najmniejszy w gminach miejskich (50%). W kolejnych latach nastąpił nieznaczny, jednak, choć zauważalny, spadek udziału subwencji w finansowaniu wydatków edukacyjnych samorządów, co jest równoznaczne z coraz większym zaangażowaniem środków własnych JST w pokrycie kosztów realizacji zadań edukacyjnych.
Subwencja na zadania oświatowe a wydatki bieżące
(stan na dzień 31.12.2012) dla Miasta Tczewa wygląda następująco:
Subwencja Gmina
|
Plan wydatków Gmina
Stan na 31.12.2012
|
Różnica
(subwencja – wydatki)
|
|
2012
|
33 143 634 *
|
40 623 712
|
- 7 480 078
|
2013
|
33 828 201
|
41 828 946
|
- 8 000 745
|
Dla lepszego zobrazowania udziału subwencji na
zadania oświatowe
w wydatkach budżetu Miasta Tczewa została obliczona jej część dla każdej jednostki organizacyjnej prowadzonej przez Miasto Tczew według algorytmu wynikającego z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w 2012 roku (Dz. U. z 2011 Nr 288, poz. 1693
z późn.zm.). Tak obliczona kwota subwencji dla każdej szkoły została porównana z zaplanowanymi na rok 2012 wydatkami wynikającymi z jej planu finansowego.
w wydatkach budżetu Miasta Tczewa została obliczona jej część dla każdej jednostki organizacyjnej prowadzonej przez Miasto Tczew według algorytmu wynikającego z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w 2012 roku (Dz. U. z 2011 Nr 288, poz. 1693
z późn.zm.). Tak obliczona kwota subwencji dla każdej szkoły została porównana z zaplanowanymi na rok 2012 wydatkami wynikającymi z jej planu finansowego.
Ukazane wyżej zestawienia w sposób absolutnie
przekonywujący dowodzą,
że nakłady z budżetu państwa w postaci subwencji na zadania oświatowe
są nieadekwatne do ponoszonych wydatków na oświatę i wychowanie. Dodatkowe środki jakie zostały poniesione przez budżet miast wahają się
od 6,5 procent do 134,6 procent dla poszczególnych szkół co ogółem daje poziom niedoszacowania w wielkości 36,8 procent.
że nakłady z budżetu państwa w postaci subwencji na zadania oświatowe
są nieadekwatne do ponoszonych wydatków na oświatę i wychowanie. Dodatkowe środki jakie zostały poniesione przez budżet miast wahają się
od 6,5 procent do 134,6 procent dla poszczególnych szkół co ogółem daje poziom niedoszacowania w wielkości 36,8 procent.
Porównanie
subwencji na zadania oświatowe z planami wydatków szkół
w zestawieniu z ich parametrami organizacyjnymi pozwalają jednoznacznie określić poziom jej niedoszacowania, który przy 221 oddziałach 5358 uczniach daje kwotę ogółem 10 936 221,00 zł gdzie na jeden oddział przypada kwota 49 485,00 zł a na jednego ucznia kwota ta wynosi 2 041,00 zł w 2012 roku.
w zestawieniu z ich parametrami organizacyjnymi pozwalają jednoznacznie określić poziom jej niedoszacowania, który przy 221 oddziałach 5358 uczniach daje kwotę ogółem 10 936 221,00 zł gdzie na jeden oddział przypada kwota 49 485,00 zł a na jednego ucznia kwota ta wynosi 2 041,00 zł w 2012 roku.
Aby szkoła w pełni spełniała swoje funkcje
dydaktyczno –wychowawczo-opiekuńcze funkcjonują w niech świetlice szkolne i
biblioteki, które także wymagają finansowania.
Kwestie prawne
funkcjonowania świetlic szkolnych reguluje
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie
ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r.
Nr 61, poz. 624 z późn. zm.) § 7 załącznika Nr 2 „§ 7. 1. Dla uczniów,
którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów), organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia uczniowi opieki w szkole, szkoła organizuje świetlicę. 2. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25 (…)”.
Nr 61, poz. 624 z późn. zm.) § 7 załącznika Nr 2 „§ 7. 1. Dla uczniów,
którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów), organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia uczniowi opieki w szkole, szkoła organizuje świetlicę. 2. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25 (…)”.
Liczba
dzieci, jak też średnia liczba dzieci w grupach, objętych opieką świetlicową w
szkołach podstawowych oraz w publicznych
gimnazjach jest
w pełni adekwatna do potrzeb.
w pełni adekwatna do potrzeb.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 roku o
bibliotekach
(Dz. U. z 2012 r. Nr 642 z późn. zm.) „Biblioteki szkolne oraz biblioteki innych placówek systemu oświaty
służą realizacji programów nauczania i
wychowania, edukacji kulturalnej i informacyjnej dzieci i młodzieży
oraz kształceniu
i doskonaleniu nauczycieli. W tym celu w każdej szkole publicznej jest prowadzona biblioteka szkolna”.
i doskonaleniu nauczycieli. W tym celu w każdej szkole publicznej jest prowadzona biblioteka szkolna”.
W roku szkolnym 2012/2013 w bibliotekach szkolnych
zatrudnionych jest
15 nauczycieli. Liczba etatów, zgodnie z zatwierdzonymi arkuszami organizacji na rok 2012/2013 wynosi 15.
15 nauczycieli. Liczba etatów, zgodnie z zatwierdzonymi arkuszami organizacji na rok 2012/2013 wynosi 15.
Istotnym czynnikiem generującym koszty w szkole jest Nauczanie Indywidualne.
Uczniom, którzy z powodów
zdrowotnych nie mogą uczęszczać na zajęcia szkolne organizuje się nauczanie
indywidualne. Odbywa się ono w miejscu pobytu dziecka (w domu, placówce
opiekuńczej, domu pomocy społecznej)
lub na terenie szkoły. Wymagana dokumentacja to orzeczenie poradni psychologiczno – pedagogicznej.
lub na terenie szkoły. Wymagana dokumentacja to orzeczenie poradni psychologiczno – pedagogicznej.
Nauczyciele odbywający zajęcia z
uczniami w trybie indywidualnym powinni posiadać: rozkład materiału, dziennik
zajęć i plan lekcji ucznia oraz prowadzić dla niego arkusz ocen. Uczeń taki powinien
realizować materiał ze wszystkich przedmiotów (o ile nie jest z któregoś
zwolniony) oraz powinien być na bieżąco oceniany i klasyfikowany.
Zgodnie z art.71b ust.5c ustawy o
systemie oświaty dyrektor szkoły, której uczeń posiada orzeczenie o potrzebie
indywidualnego nauczania, organizuje takie nauczanie w porozumieniu z organem
prowadzącym. Organ prowadzący może tylko ogólnie określać liczbę godzin zajęć
przyznawanych poszczególnym uczniom, oczywiście z uwzględnieniem obowiązujących
w tym zakresie szczegółowych przepisów prawa.
Pamiętać
należy, iż mimo tego, że nauczanie indywidualne wiąże się często z wypadkami
losowymi, to odpowiednie środki na ten cel powinny znaleźć się w planie
finansowym placówki, lub w budżecie organu finansowych rekompensujących prowadzącego.
Budżet państwa nie przewiduje dodatkowych środków organizację nauczania
indywidualnego w szkołach prowadzonych przez Miasto Tczew w I półroczu roku
szkolnego 2012/2013.
Wśród wszystkich 83 uczniów objętych nauczaniem indywidualnym 69 uczniów realizuje nauczanie indywidualne w szkole, a do 14 uczniów nauczyciele dojeżdżają do domu. Łącznie w I półroczu roku szk. 2012/2013 realizowano 752 godziny nauczania indywidualnego tygodniowo.
Wśród wszystkich 83 uczniów objętych nauczaniem indywidualnym 69 uczniów realizuje nauczanie indywidualne w szkole, a do 14 uczniów nauczyciele dojeżdżają do domu. Łącznie w I półroczu roku szk. 2012/2013 realizowano 752 godziny nauczania indywidualnego tygodniowo.
Kolejnym czynnikiem wpływającym na zwiększone
koszty utrzymania szkół są urlopy dla poratowania zdrowia.
Zgodnie z art.73 ustawy KN
nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony, po
przepracowaniu co najmniej 7 lat w szkole, dyrektor szkoły udziela urlopu dla poratowania
zdrowia, w celu przeprowadzenia zaleconego leczenia, w wymiarze nie
przekraczającym jednorazowo roku. Wymóg siedmioletniego okresu pracy w szkole
dotyczy udzielenia pierwszego urlopu dla
poratowania zdrowia. Zgodnie z art.73 ust.5 ustawy KN nauczyciel w okresie
przebywania na urlopie dla poratowania
zdrowia zachowuje prawo do comiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego
i dodatku za wysługę lat oraz prawo do innych świadczeń pracowniczych,
w tym dodatków socjalnych, o których mowa w art.54 ustawy KN,
np. dodatku mieszkaniowego. Budżet państwa nie przewiduje dodatkowych środków finansowych rekompensujących koszty udzielenia urlopów
dla poratowania zdrowia.
i dodatku za wysługę lat oraz prawo do innych świadczeń pracowniczych,
w tym dodatków socjalnych, o których mowa w art.54 ustawy KN,
np. dodatku mieszkaniowego. Budżet państwa nie przewiduje dodatkowych środków finansowych rekompensujących koszty udzielenia urlopów
dla poratowania zdrowia.
W I półroczu roku szkolnego 2011/2012 w Mieście
Tczewie udzielono urlopów dla poratowania zdrowia 29 nauczycielom i koszty z
tym związane wyniosły 507 097,35 zł i w porównywalnym okresie roku
szkolnego 2012/2013 udzielono takich urlopów 27 nauczycielom, gdzie koszty z
tym związane wyniosły 536 434, 57 zł.
Na
podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji narodowej z dnia
17 listopada 2010 r. Dz. U. z 2010r. Nr 228 Poz. 1487 w publicznych szkołach
i placówkach jest realizowana Pomoc Psychologiczno-pedagogiczna.
Do prowadzenia tej funkcji zachodzi potrzeba wyposażenia szkół
w odpowiednią kadrę specjalistów i pomoce dydaktyczne.
17 listopada 2010 r. Dz. U. z 2010r. Nr 228 Poz. 1487 w publicznych szkołach
i placówkach jest realizowana Pomoc Psychologiczno-pedagogiczna.
Do prowadzenia tej funkcji zachodzi potrzeba wyposażenia szkół
w odpowiednią kadrę specjalistów i pomoce dydaktyczne.
Od 1 września 2012 roku
Ponadgimnazjalne szkoły zawodowe realizują kształcenie wg nowej podstawy
programowej kształcenia uczniów w zawodzie. Wymusza to na organach
prowadzących i dyrektorach szkół
prowadzących takie kształcenie znalezienie środków na dostosowanie obecnie
funkcjonujących pracowni specjalistycznych do potrzeb kształcenia dla danej
kwalifikacji
w zawodzie. Jeżeli szkoła nie posiada właściwej to zachodzi potrzeba zorganizowania jej od podstaw. Generuje to koszty rzędu od kilku
do kilkudziesięciu tysięcy złotych. W przypadku szkoły, w której pracuję są to zakupy oprogramowania oraz sprzętu komputerowego, elektryczno-elektronicznego, poligraficznego i graficznego.
w zawodzie. Jeżeli szkoła nie posiada właściwej to zachodzi potrzeba zorganizowania jej od podstaw. Generuje to koszty rzędu od kilku
do kilkudziesięciu tysięcy złotych. W przypadku szkoły, w której pracuję są to zakupy oprogramowania oraz sprzętu komputerowego, elektryczno-elektronicznego, poligraficznego i graficznego.
Jako dyrektor szkoły
jestem zdania, iż istotnym problemem jest brak standaryzacji w planowaniu
kosztów funkcjonowania szkoły. Brak niektórych standardów powoduje, że tak
naprawdę nie wiemy od czego zależy zaplanowanie liczby etatów nauczycieli w
bibliotece szkolnej, w jaki sposób zaplanować liczbę etatów pedagoga szkolnego?
Problemem, z którym borykam się co roku podczas
tworzenia budżetu
na kolejny rok jest planowani, a właściwie brak możliwości przewidzenia liczby godzin nauczania indywidualnego?
na kolejny rok jest planowani, a właściwie brak możliwości przewidzenia liczby godzin nauczania indywidualnego?
Dziękuję Prezydentowi
Miasta Tczewa i Wydziałowi Edukacji
za udostępnienie danych do mojego dzisiejszego wystąpienia.
za udostępnienie danych do mojego dzisiejszego wystąpienia.
Czesław Roczyński
-------------------------------------------------------------------------
Dane – Sejmowa Komisja Edukacji: XI 2012
Całość zaplanowanych
w projekcie budżetu państwa na 2013 r. środków przeznaczonych na oświatę wynosi
łącznie 42 mld 625 mln 18 tys. zł. Z
tego subwencja oświatowa ma wynieść 39 mld 511 mln 53 tys. zł, czyli stanowi
92,7 proc. całej kwoty na edukację. W 2012 roku subwencja oświatowa wynosi 38
mld 711 mln 95 tys. zł.
Jak przypomniał na
wtorkowym posiedzeniu połączonych komisji sejmowych wiceminister edukacji
Maciej Jakubowski, w proponowanej kwocie subwencji na 2013 r. uwzględniono
skutki tegorocznej wrześniowej podwyżki wynagrodzeń nauczycieli o 3,8 proc.
Kwota przeznaczona w subwencji oświatowej na jednego ucznia w 2013 r. ma
wynieść 5193 zł, co oznacza wzrost w stosunku do tegorocznej o 5,1 proc. Część
środków na oświatę zapisano w projekcie budżetu w rezerwach celowych. Łącznie
kwota ta wynosi 1 mld 292 mln 231 tys. zł, co stanowi 3 proc. środków na
edukację; jest to więcej niż w 2012 roku o 45 mln 901 tys. zł. Środki z rezerw
w 2013 r. mają być przeznaczone m.in. na stypendia premiera dla uczniów
szczególnie uzdolnionych (11 mln zł), dofinansowanie Narodowego Programu
Stypendialnego, w tym program "Wyprawka szkolna" (801 mln zł),
program "Bezpieczna i przyjazna szkoła" (6 mln zł), program "Radosna
szkoła" (100 mln zł), pilotaż programu "Cyfrowa Szkoła" (1 mln
zł), dofinansowanie wychowania przedszkolnego (320 mln zł).
Według dokumentu,
część oświatowa subwencji ogólnej wynosi 39.511.053 tys. zł, czyli jest wyższa
o 0,9 proc. w porównaniu do planowanego wykonania części oświatowej subwencji
ogólnej w roku 2012 (39.161.095 tys. zł).
Projekt przewiduje, że kwota części oświatowej subwencji ogólnej na 2013
rok na jednego ucznia przeliczeniowego w poszczególnych szczeblach samorządów
wzrośnie w porównaniu do 2012 r. średnio o ok. 4,6 proc. i wyniesie ok. 5 171
zł. Część oświatowa subwencji ogólnej w 2013 r. na jednego
ucznia wzrośnie w porównaniu do 2012 r. o ok. 4,6 proc. i wyniesie ok. 5 171 zł
– przewiduje skierowany do konsultacji projekt rozporządzenia MEN. (więcej, bo…
mniej uczniów – ja).
Według dokumentu,
część oświatowa subwencji ogólnej wynosi 39.511.053 tys. zł, czyli jest wyższa
o 0,9 proc. w porównaniu do planowanego wykonania części oświatowej subwencji
ogólnej w roku 2012 (39.161.095 tys. zł). Szacuje się, że podział kwoty
39.511.053 tys. zł pomniejszonej o 0,4 proc. na poszczególne rodzaje jednostek
samorządu ukształtuje się następująco:
gminy - 23 717 196 tys. zł (60,3 proc.) (w tym miasta na prawach powiatu
w zakresie zadań gminy - 5 639 497 tys. zł), Powiaty - 14 862 690 tys. zł (37,7
proc.), ( w tym miasta na prawach powiatu w zakresie zadań powiatu - 6 913 276
tys. zł), samorządy województw - 775 121
tys. zł (2,0 proc.).
Sejmowe
Komisje: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki
Regionalnej pozytywnie zaopiniowały we wtorek wysokość subwencji oświatowej na
2013 r. proponowaną w projekcie budżetu państwa. Pozytywnie zaopiniowały też
wysokość rezerw celowych.
Inne – o subwencji
- W
skali całego samorządu oświata pochłania około 30 proc. budżetów, ale są i
takie jednostki samorządu terytorialnego, w których udział w budżecie wydatków
na oświatę sięga 80proc. W ich wypadku, jak wygląda finansowanie edukacji, tak
wygląda cały budżet i całe finanse samorządu - twierdzi Wojciech Misiąg. Uważa,
że w Polsce mamy zróżnicowanie dochodów jednostek samorządu terytorialnego na
obywatela wynoszące prawie 40:1, a po odrzuceniu gmin o skrajnie wysokich
dochodach - około 8:1. Są więc gminy, których dochody na mieszkańca są osiem
razy większe niż w gminach najbiedniejszych.
W odniesieniu do
najbardziej kosztownego zadania publicznego, jakim jest prowadzenie szkół,
decydujemy się na jego finansowanie w taki sam sposób dla wszystkich gmin,
niezależnie od ich potencjału dochodowego. - Ogromna część środków, które
z budżetu państwa trafiają do gmin, jest tam kierowana, według mechanizmu
nieuwzględniającego tego, że są gminy bogate i biedne. Co to dalej oznacza? Z
całej tej puli transferu z budżetu państwa do jednostek samorządu terytorialnego
tylko około 10 proc. stanowią środki finansujące mechanizmy wyrównawcze,
niwelujące różnice potencjału finansowego samorządu - twierdzi.
- Subwencja ogólna
powinna być przede wszystkim mechanizmem wyrównawczym. To powinno oznaczać, w
ogromnym uproszczeniu i skrócie, taką sytuację, w której dla poszczególnych jednostek
samorządu terytorialnego wylicza się potencjał finansowy, a subwencję ustala
się w wysokości wynikającej z różnicy obiektywnie określonych kosztów
wykonywania zadań publicznych i wielkości "własnego" potencjału
dochodowego bardzo w Polsce zróżnicowanego - mówi wiceprezes.
Mechanizm subwencji
Ustawa o
dochodach jednostek samorządu terytorialnego - Akt ten zawiera nowe
rozwiązania systemowe w zakresie dalszej decentralizacji zadań i środków
publicznych, których celem jest zwiększenie samodzielności finansowej jednostek
samorządu terytorialnego. Docelowo zasadniczym sposobem finansowania jednostek
samorządu terytorialnego będą dochody własne tych jednostek, zaś subwencje i
dotacje celowe będą spełniały jedynie funkcję uzupełniającą. W nowych
przepisach utrzymana została co do zasady subwencja oświatowa dla wszystkich
jednostek samorządu terytorialnego. Natomiast uległy zmianie przepisy dotyczące
zasad ustalania części oświatowej subwencji ogólnej. W dotychczasowych
przepisach ustawy kwota przeznaczona na część oświatową subwencji ogólnej dla
wszystkich jednostek samorządu terytorialnego była ustalana w łącznej kwocie
nie mniejszej niż 12, 8 % planowanych dochodów budżetu państwa, od której
odliczano 1% na rezerwę części oświatowej subwencji ogólnej. W art.
27 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. ustawodawca zrezygnował z
procentowego ustalania kwoty subwencji oświatowej i ograniczył się do
wskazania, iż wielkość części oświatowej subwencji ogólnej dla wszystkich
jednostek samorządu terytorialnego ustala corocznie ustawa budżetowa. Natomiast
art.
28 ustawy stanowi, że kwotę przeznaczoną na część oświatowej subwencji
ogólnej ustala się w wysokości łącznej kwoty części oświatowej subwencji
ogólnej nie mniejszej niż przyjęta w ustawie budżetowej w roku bazowym,
skorygowanej o kwotę innych wydatków z tytułu zmiany realizowanych zadań
oświatowych. Przepis ten ustala więc dolną granicę kwoty subwencji oświatowej
stanowiąc, że kwota ta nie może być mniejsza niż kwota przyjęta w ustawie
budżetowej w roku poprzedzającym bieżący rok budżetowy. Przepis powyższy
zakłada również pewną elastyczność, jeśli chodzi o ustalanie kwoty części
oświatowej subwencji ogólnej; jest ona bowiem uzależniona od ewentualnych zmian
realizowanych zadań oświatowych i odpowiednio korygowana o kwotę tych
wydatków. W przepisach ustawy z
dnia 13 listopada 2003 r. o
dochodach jednostek samorządu terytorialnego odstąpiono od zasady
odliczania 1% na rezerwę części oświatowej subwencji ogólnej, zmniejszając
rezerwę do 0,6%. Jednak zasada ta będzie obowiązywać od 2005 r., gdyż przepis
przejściowy art.
73 ustawy utrzymuje w roku 2004 rezerwę na dotychczasowym poziomie. Taka metoda podziału środków realizuje
zasadę „pieniądz idzie za uczniem”, czyli naliczanie subwencji oświatowej
przede wszystkim w oparciu o liczbę uczniów uczęszczających do szkół
prowadzonych lub dotowanych przez daną jednostkę. Jednakże uwzględniając wytyczne zawarte w
upoważnieniu do wydania rozporządzenia algorytm uwzględnia nie tylko liczbę
uczniów, ale również różnorodność organizacyjną typów i rodzajów szkół i
placówek, a także stopnie awansu zawodowego nauczycieli pracujących w szkołach
i placówkach prowadzonych przez daną jednostkę. Zatem w celu bardziej
precyzyjnego mierzenia zadań oświatowych i odpowiedniego dostosowania wysokości
subwencji oświatowej rozporządzenie uzależnia wysokość subwencji od liczby
„uczniów przeliczeniowych”. Liczbę „uczniów
przeliczeniowych” otrzymuje się przez zróżnicowanie wag określanych w
rozporządzeniu dla wybranych grup uczniów oraz wybranych szkół i placówek, a
także stopni awansu zawodowego nauczycieli. Otrzymana w ten sposób liczba
uczniów przeliczeniowych przemnażana jest przez finansowy standard podziału
subwencji, stanowiący kalkulacyjną kwotę jednostkową na ucznia.
Trafny artykul. Mam nadzieje na kolejne!
OdpowiedzUsuńAlso visit my blog - natural pharmaceuticals; fetish.smlinks.net,