STOWARZYSZENIE INTERESU SPOŁECZNEGO
„WIECZYSTE”
Warszawa, 2013.03.22
Wojewoda
Mazowiecki
Plac
Bankowy 3/5
00-950
Warszawa
Na podstawie art.31 kpa zwracamy się ws. stwierdzenia
nieważności i wstrzymania wykonania przez organ nadzorczy (Wojewody
Mazowieckiego) – w trybie art.91 ust 1. Ustawy o samorządzie gminnym - uchwał
Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 7 marca 2013 r.:
-
nr LI/1497/2013 w
sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
ustalenia stawki takiej opłaty oraz ustalenia stawki opłaty za pojemnik o
określonej pojemności.
- Nr LI/1498/2013 w sprawie określenia wzoru
deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz
warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji
elektronicznej
- Nr LI/1499/2013 w sprawie określenia terminu,
częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
ze
względu na naruszenie przepisu art.6k ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i
porządku w gminach, art.2
i 32 Konstytucji RP, braku właściwego vacatio-legis oraz niejasnych
sformułowań.
Uzasadnienie:
W dniu 7 marca 2013 Rada Miasta Stołecznego
Warszawy przyjęła 3 uchwały: w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za
gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki takiej opłaty oraz
ustalenia stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności, w sprawie
określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowania odpadami
komunalnymi oraz w sprawie określenia terminu częstotliwości i trybu uiszczania
opłaty za zagospodarowanie. WW. uchwały w sposób rażąco naruszają przepisy
prawa.
- Niejasne pojęcia. Uchwały odnoszą się do terminu właściciela
nieruchomości, z tym że pojęcia samego nie zdefiniowano. Zgodnie z
art.46§1 Kodeksu Cywilnego Nieruchomościami
są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności
(grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich
budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu
przedmiot własności. Użycie
sformułowania w ustawie i uchwałach terminu właściciela nieruchomości
sugeruje, że to właściciel posesji, wyodrębnionego mieszkania, gruntu jest
zobowiązany do płatności daniny publicznej jakim jest opłata za zagospodarowanie
odpadów. Nie jest nim zaś osoba władająca w jakikolwiek inny sposób
nieruchomością. Tymczasem z załączonych deklaracji do uchwały LI/1498/2013 wynika, że deklarację składać
będzie również użytkownik wieczysty, zarząd wspólnoty mieszkaniowej,
najemca, dzierżawca itp. Nie może być jednak niejasności pomiędzy zapisem
wynikającym z ustaw i przyjętych uchwał a załączonymi do tych uchwał
deklaracjami, zwłaszcza iż dotyczy osób zobowiązanych do płatności daniny
publicznej. Ponadto powstaje przy tym pytanie na jakiej podstawie prawnej zarząd
spółdzielni, wspólnoty itp. będzie weryfikował liczbę osób w mieszkaniach,
egzekwował oświadczenia ws. liczby mieszkańców i kogo należy uznać za
mieszkańca (osoby zameldowane, zamieszkujące w sposób trwały,
zamieszkujące w sposób czasowy itp.). Innymi słowy uchwały przyjęte przez Radę Warszawy budzą niejasność i wątpliwości
co do ich zgodności z przepisami prawa. Bowiem w przypadku daniny
publicznoprawnej (a taki wymiar ma opłata za zagospodarowanie odpadów),
przepis prawny nie może budzić wątpliwości co do podmiotu zobowiązanego do
składania deklaracji i płatności zobowiązania.
- Zbyt krótki vacatio legis. Wszystkie 3 uchwały wchodzą w ciągu 14 dni
od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego. Tak
szybki termin wprowadzenia ustawy, konieczności składania deklaracji do 31
maja (nr LI/1498/2013) i uiszczenia do dnia 29 lipca 2013 r. pierwszej
należności z tytułu opłaty śmieciowej (nr LI/1499/2013) narusza zasadę
przyzwoitej legislacji, a w szczególności wymogu właściwego vacatio legis.
Należy zauważyć, iż właściciele nieruchomości mogli mieć podpisane pod
koniec ubr. umowy czasowe jednoroczne w sprawie zagospodarowania odpadami.
W przypadku wcześniejszego zerwania tych umów, właściciele nieruchomości
będą narażeni na konieczność odszkodowań i sankcji. Oznacza to, że ww.
uchwały nie gwarantują odpowiedniego vacatio legis
- Zasada odpowiedzialności zbiorowej. W świetle przyjętych rozwiązań i niejasności
przepisów (kto ma składać deklaracje) powstaje wątpliwość prawna, czy nie
zachodzi zasada odpowiedzialności zbiorowej. Otóż każdy właściciel
nieruchomości w celu obniżenia wysokości opłaty zadeklaruje segregowanie
śmierci. Równocześnie jednak w wielu osiedlach nie będzie możliwości
rozróżnienia gospodarstw dokonujących segregacji śmieci od tych jej nie
dokonujących. W efekcie w warunkach wspólnych dla wszystkich zsypów,
niedostosowanych do nowej sytuacji, nastąpi obciążenie wszystkich opłatą
za śmiecie niesegregowane. Zatem właściciel jednego wyodrębnionego
mieszkania zostanie obciążony większą opłatą, gdyż inny właściciel pomimo
złożenia odpowiedniego oświadczenia/deklaracji nie dokona właściwej
segregacji. Jest to wprowadzenie zasady odpowiedzialności zbiorowej
niedopuszczalnej w świetle art.2 Konstytucji RP o demokratycznym państwie
prawnym, urzeczywistniającym zasadę sprawiedliwości społecznej.
- Nierówne traktowanie obywateli. Uchwała LI/1497/2013 wprowadza rozróżnienie
opłat dla pojedynczego gospodarstwa domowego w budynku mieszkalnym
wielorodzinnym i w budynku mieszkalnym jednorodzinnym (§3 i 4 uchwały). W
rezultacie opłaty od odpadów zbieranych i odbieranych selektywnie wynosi
od 19,50 zł do 56 zł w zależności od liczby osób gospodarstwa w budynku
wielorodzinnym, ale już 89 zł w budynku jednorodzinnym bez względu na liczbę
osób. Dwu-osobowa rodzina w budynku wielorodzinnym zapłaci zatem 48
złotych a w jednorodzinnym już 89 złotych, mimo że stan „odpadów” jest
podobny. Ale już wystarczy wyodrębnienie 2 lokali mieszkalnym w budynku
jednorodzinnym by płacić połowę sumy. W gospodarstwie 4-osobowym w budynku
wielorodzinnym opłata wyniesie zatem 56 złotych miesięcznie a w budynku
jednorodzinnym już 44,50 złotych. Te przykłady świadczą, że uchwała w
swych zapisach prowadzi do nierównego traktowania gospodarstw domowych o
identycznej liczebności. Stanowi to naruszenie art.32 Konstytucji RP
dotyczącego równości wobec prawa.
5.
Niewłaściwe koszty funkcjonowania systemu. Podejmując uchwałę LI/1497/2013 rada gminy naruszyła
zapisy art.6k ust.2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach, stanowiącego, iż Rada gminy, określając stawki opłaty za
gospodarowanie odpadami komunalnymi, bierze pod uwagę:
1)
liczbę mieszkańców zamieszkujących daną gminę;
2)
ilość wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych;
3)
koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, o których
mowa w art. 6r ust. 2;
4) przypadki, w
których właściciele nieruchomości wytwarzają odpady nieregularnie, w
szczególności to, że na niektórych nieruchomościach odpady komunalne powstają
sezonowo.
Stawki
opłat zostały ustanowione w sposób arbitralny bez uwzględnienia ww. przepisu.
Nie uwzględniono właściwej liczby mieszkańców Warszawy. W uchwale nie określono
kogo uznaje się za mieszkańca, ale przyjęto liczbę 1,75 mln (czyli liczbę
zameldowanych). Tymczasem gdyby uwzględnić także osoby czasowo zamieszkujące i
nie zameldowane liczba ta wzrosłaby o kilkaset tysięcy aż do blisko 2,5 mln.
Nie
uwzględniono faktycznych kosztów systemu funkcjonowania gospodarowania odpadami
komunalnymi. Z publicznie dostępnych informacji wynika, że całkowity koszt
funkcjonowania nowego systemu w skali roku przeszacowano o ok. 100 mln zł., co
było m.in. wynikiem następujących błędów:
a)
przyjęto dwukrotnie zawyżony
aktualny rynkowy koszt odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych w
wysokości 454 zł/tona (154 zł – koszt odbioru i 300 zł koszt zagospodarowania)
Przy takiej cenie koszty odbioru odpadów płaconych dotychczas przez
spółdzielnie musiały być wielokrotnie wyższe.
b)
Do celów kalkulacji przyjęto
w sposób abstrakcyjny wzrost współczynnika kosztów odbioru (WO) o 10% a
współczynnika kosztu zagospodarowania (WZ) o 25%. Takie wskaźniki nie są
poparte żadnymi argumentami. Ww. dane określono mimo, że do tej pory nie
przeprowadzono przetargów, w ramach których będzie opisany przedmiot i
specyfika istotnych warunków zamówienia.
c)
Przyjęto błędny wzór
obliczeń. Kosztu odbioru i zagospodarowania (KK) obliczono jako KK=AK (Koszt
Odbioru + zagospodarowania) x (1+WO+WZ), podczas gdy wskaźnik obioru należy
odnieść do kosztu odbioru a wskaźnik zagospodarowania do kosztu
zagospodarowania. W efekcie uzyskano nowy koszt odbioru i zagospodarowania w
wysokości 612,90 zł/tona podczas gdy w przypadku zastosowania prawidłowego
wzoru wyniósłby przyjmując także zawyżone aktualne rynkowe koszty odbioru i
zagospodarowania – 544,40 zł.
Prawidłowe
ustalenie kosztów funkcjonowania systemu zagospodarowania można było dokonać po
ogłoszeniu przetargu, określenia specyfikacji warunków zamówienia i złożenie
chociażby ofert przez odpowiednie podmioty zainteresowane wywozem odpadów.
Wcześniejsze przyjęcie tak zawyżonych opłat rodzi negatywne podejrzenia i
skojarzenia.
Stowarzyszenie Interesu Społecznego
„Wieczyste” powstało m.in. w celu ochrony
praw, interesów członków i ich rodzin, innych osób za ich zgodą oraz interesu
społecznego w sprawach podatkowych, administracyjnych, cywilnych lub karnych
odnoszących się do nieruchomości, a w szczególności podatków i opłat (§7
regulaminu). Zatem z mocy regulaminu (przesłanka statutowa) jest zatem
uprawnione do występowania ws. opłat za zagospodarowanie odpadami, gdyż mają
charakter daninowy i dotyczą nieruchomości. Spełniona jest również przesłanka
społeczna, albowiem sprawa dotyczy praktycznie wszystkich mieszkańców Warszawy,
których w żaden sposób do tej pory właściwie nie skonsultowano i których
obciążono w sposób nadmierny.
Reasumując przyjmując ww. uchwały ws.
opłat za zagospodarowanie odpadami, naruszono nie tylko przepisy prawa, ale
także zasady sprawiedliwości społecznej.
Z tych powodów wnosimy jak wyżej.
Z poważaniem,
Prezes Stowarzyszenia
Dr Daniel Alain Korona
Bardzo dobre pismo. Dziękuję
OdpowiedzUsuńSympatyczne, ale nieskuteczne. Szanowni, zwróćcie uwagę, że najskuteczniejsze obecnie działania to nagłośnienie w mediach społecznościowych. Proszę przypomnieć sobie awanturę o fotoradary i błyskawiczną zmianę ustawy. Można?
OdpowiedzUsuńAle do rzeczy:
Wczoraj w Ratuszu Ursynowskim odbyło się spotkanie "System Gospodarowania Odpadami w Warszawie - Spotkanie zarządców i właścicieli nieruchomości"
Pozwoliłem sobie umieścić plik będący zapisem dźwiękowym z głównej części spotkania - umieszczam poniżej link do pliku w wersji odtwarzalnej do umieszczeniu na Blogu , oraz bezpośredni link do pobrania pliku.
Link do odtwarzania:
http://przeklej.net/audio_details/80821.html
Link do pobrania:
http://przeklej.net
/down/928863891524442399961433357370590942c07d6969df1290d794cb6.html
Spotkanie z panią z.cą dyrektora biura gospodarowania odpadami Jolantą Krzywiec miało dość burzliwy przebieg.
Odnieśliśmy wrażenie, że pani dyrektor nie jest przygotowana do dialogu na temat funkcjonowania nowych zasad odbioru i zagospodarowania odpadów,
nie jest wstanie udzielić odpowiedzi na pytania zasłaniając sie formułą: "dyrektywa UE, Ustawa, Uchwała rady miasta" - których to dokumentów pani dyrektor nie zna.
Główne tezy zgodnie z którymi zamierzamy protestować przeciw nowemu systemowi.
- Odgórnie narzucone stawki za odbiór odpadów (np. 89 PLN / mies za dom jednorodzinny Ursynów vs 9 zł za mieszkańca w Piasecznie) przed przeprowadzeniem postępowania przetargowego na zagospodarowanie odpadów.
Naszym zdaniem ratusz próbuje w ten sposób załatać dziurę budżetową.
- brak programów pilotażowych które bezbłędnie wskazałyby słabe strony regulacji prawnych w tym zakresie
- Forma ponoszonej opłaty: dziś płacimy za fizycznie wykonaną usługę wywozu odpadów, po wejściu w/w uregulowań będziemy płacili obowiązkową opłatę cywilno prawną - a więc jest to podatek!
- Przez lata rynek wywozu odpadów podlegał samoregulacji i znakomicie funkcjonował zapewniając współistnienie wielu przedsiębiorstw - teraz Ratusz - wszystko to chce zniszczyć jednym ruchem i spowodować powstanie problemów jak w Mediolanie (identyczna sytuacja prawna) oraz spowodować powrót do sytuacji z przed 1989 roku.
- Ratusz przez lata nie budował infrastruktury służącej do zagospodarowania odpadów, teraz sytuacja wygląda tak, że Przedsiębiorcy startujacy w przetargu będą podnosili stawki za zagospodarowanie, a ratusz będzie im płacił zgodnie z zasadą: macie ile chcecie - tylko coś z tym zróbcie.
- Dyrektywa Unijna ma w preambule i w działaniach zapis o promowaniu zmniejszenia wytwarzania odpadów i premiowania tego pozytywnego zjawiska, dodatkowo nakłada na miejscowe władze obowiązek odzysku surowców.
Ani ustawa ani uchwała rady miasta nie są zgodne z postanowieniami dyrektywy - cała ustawa jest więc do wyrzucenia.
zamieszczam link do oficjalnej strony programu.Urzędu Miasta st. Warszawy.
http://www.czysta.um.warszawa.pl/aktualnosci/system-gospodarowania-odpadami-przewodniki-deklaracje-i-zalaczniki
Inicjatywa pożyteczna a dodatkowe uwagi, argumenty tylko ja wzmocnia. Działajmy razem- dosc atomizacji społeczeństwa.
OdpowiedzUsuńDoświadczyliśmy niesamowitej arogancji tzw władz miasta. Bez konsultacji społecznych, bez należytych , rzetelnych analiz uchwalili sobie głosami wyłącznie radnych Platformy Obywatelskiej i to mimo sprzeciwu pozostałych radnych absurdalną, bezprawna i niesprawiedliwa Uchwał- dosłownie śmieciową. Argumentów radnych dzielnic w ogóle nie wzięto pod uwagę. Nie wzięto pod uwagę poziomu cen u dotychczasowych odbiorców śmieci, cen uchwalanych przez inne gminy - a te są rzędu kilkunastu złotych za worek a nie jak tu, w Warszawie 89/124 złote.. "Wydumany" system śmieciowy jest pełen mankamentów, niepraktyczny i drogi w eksploatacji. Oto nasi "zdolni" urzędnicy - zdolni jedynie do przysparzania strat i problemów.
OdpowiedzUsuńGMO (Gronkiewicz Musi Odejść) - niech to się stanie hasłem wszystkich, dla których los Warszawy jeszcze coś znaczy!!!!!!!!
OdpowiedzUsuńW tej formie to nie jest opłata za usługę odbioru śmieci. To jest podatek śmieciowy, jaskrawo niesprawiedliwy, naruszający kilka zasad Konstytucji. Niby dlaczego mieszkaniec domku jest inaczej traktowany od mieszkańca bloku? U mnie wychodzi 35/62 zł od osoby. To jest dyskryminacja.
OdpowiedzUsuń