8 czerwca 2010

PODTRZYMANIE SKARGI WS. AHE POPRZEZ JEJ WYCOFANIE

07.06.2010 Stowarzyszenie Interesu Społecznego postanowiło ws. o sygnaturze akt. I SA/Wa468/10 wycofać skargę z WSA z dnia 9 lutego 2010 roku na postanowienie z dnia 15.01.2010 roku nr MNiSW-DNS-WUN-6022-6365-7/10 utrzymujące w mocy zaskarżone postanowienia z dnia 22.10.2009 r. nr MNiSW-DNS-WUN-6022-6365-6/AM/09 o odmowie dopuszczenia Stowarzyszenia do udziału na prawach strony w postępowaniach administracyjnych z wniosku Akademii Humanistyczno Ekonomicznej w Łodzi o ponowne rozstrzygnięcie decyzji w przedmiocie cofnięcia uprawnienia do prowadzenia studiów na kierunku „informatyka” i "Zarządzanie", zważywszy, że w przypadku utrzymania spraw sądowych przez Stowarzyszenie, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego może wydać decyzję o likwidacji uczelni, a Stowarzyszenie nie chce być obarczone odpowiedzialnością. Równocześnie Stowarzyszenie wskazało Sądowi, iż wycofanie tej skargi spowoduje w ostateczności utrzymanie w mocy aktu i czynności dotkniętych wadą nieważności, czyli jest prawnie niedopuszczalne zgodnie z art.60 p.p.s.a.
Prezes Dr Daniel Alain Korona, stwierdził, że wycofano skargę, gdyż Stowarzyszenie nie widzi potrzeby zastępowania AHE w postępowaniach sądowych i nie chce być obwiniane, ze doprowadziło do decyzji likwidacyjnej. Równocześnie taki sposób wycofania skargi stawia przed WSA problem stwierdzenia czy utrzymane będą akty dotknięte wadą nieważności. W przypadku stwierdzenia niedopuszczalności wycofania skargi, rozprawa jednak ws. AHE odbędzie się a MNiSW zostałoby napiętnowane.
W uzasadnieniu wniosku czytamy m.in:
W sprawach dotyczących decyzji o cofnięciu uprawnień na kierunkach zarządzanie i Informatyka na AHE od początku MNiSW dokonywało czynności z rażącym naruszeniem prawa i z zastosowaniem metod sprzecznych z k.p.a. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zastosowało tzw. szantaż likwidacyjny, czyli uzależnienie działań dot. likwidacji AHE od zachowania się stron w sprawie podjętych nieprawomocnych decyzji o cofnięciu uprawnień na kierunkach Zarządzania i Informatyka. Jest to expressis verbis wyjaśnione w piśmie MNiSW do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich z dnia 26.11.2009 r.. W piśmie tym (MNiSW-DNS-WUN-6022-2092-53/AB/09), MNiSW informując o decyzjach ws. cofnięcia uprawnień na kierunkach Informatyka i Zarządzanie przyznaje, że „decyzje są nieprawomocne. Sposób wdrażania przez uczelnię decyzji będących wynikiem ww. postępowań, będzie brany pod uwagę przy podejmowaniu decyzji w podstawowym postępowaniu dotyczącym dalszego funkcjonowania uczelni” (zał.1). Jest to wprost przyznanie się, iż doszło do uzależnienia wyniku jednego postępowania administracyjnego, od działań strony w innych postępowaniach administracyjnych, w którym nastąpiło naruszenie prawa przez organ państwowy, czyli do stosowania tzw. „szantażu likwidacyjnego” w celu uniemożliwienia stronie możliwości obrony swoich praw. Jest to de facto stwierdzenie, iż próba postawienia się AHE ws. Informatyki i Zarządzania (np. poprzez skargę do WSA) oznaczać będzie wydanie decyzji likwidacyjnej dla Uczelni. Sprawa jest o tyle istotna, iż decyzje do 26 stycznia (data doręczenia ostatecznych decyzji) były nieprawomocne, a ponadto były prawnie bezskuteczne, gdyż formalnie nigdy nie wszczęto postępowań administracyjnych ws. cofnięcia uprawnień na kierunkach Informatyka lub Zarządzanie – nie doręczono Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej ani założycielowi uczelni żadnego zawiadomienia o wszczęciu postępowania ws. cofnięcia lub zawieszenia uprawnień na ww. kierunkach.

Jak wynika z zebranego materiału dowodowego MNiSW nie wyznaczył terminu zakończenia postępowania ws. cofnięcia pozwolenia na utworzenie AHE i nakazu jej likwidacji oraz nie zostały żadne postanowienia o przedłużeniu postępowania (co potwierdziło w piśmie z dnia 4.03.2010 r. sygn. MNiSW-BM-WIN-162-1455-5/AST/10), co umożliwiało dokonania stosownej presji także w innych sprawach dotyczących AHE. Należy zauważyć, iż z notatki służbowej MNiSW z dnia 9.12.2009 r. dot. spotkania władz AHE z kierownictwem MNiSW (zał.3) informacje nt. kontroli i kwestii dotyczących postępowań w sprawie Informatyki i Zarządzania następują zaraz po sobie, co świadczy o kontekście w jakim następowały rozmowy. Ponadto jest sugestia w dokumencie, iż zakończenie postępowania głównego likwidacyjnego nastąpi po rozstrzygnięciu wniosku Stowarzyszenia Interesu Społecznego. Mimo że Stowarzyszenie wycofało się ze sprawy głównej, postępowania nie zakończono (najwyraźniej oczekuje się wycofania się Stowarzyszenia ze wszystkich spraw). Także zachowanie się strony (AHE) w trakcie postępowań – ignorowanie argumentacji prawnej, pismo AHE z dnia 20.01.2010 roku AHE-BKiR/K/8/1376/2010 iż uczelnia nie skorzysta z prawa do wypowiedzenia się ws. zebranego materiału dowodowego (informacja w piśmie prokuratury z dnia 28.04.2010 r. sygn II Pa 86/09 – zał.4) świadczy, że w danej sprawie doszło do sytuacji, w której prawa strony nie mogły być realizowane ...
MNiSW zwiększa presję na uczelnię. Dowodem na to jest m.in. notatka MNiSW z dnia 15 kwietnia (zał. 5), czyli sporządzonej 2 dni po ogłoszeniu w Internecie przez Stowarzyszenie informacji o rozprawie w sądzie rejonowym z dnia 20 maja 2010 roku ws. AHE). W tym kontekście pismo władz AHE o potępieniu działań sądowych Stowarzyszenia ws. kierunków Informatyka i Zarządzanie(zał.6) naszym zdaniem potwierdza albo niewyobrażalne wręcz „lizusostwo” władz AHE albo poważnej obawy co do możliwości likwidacji przez MNiSW w przypadku utrzymania skarg.
W AHE wciąż toczą się kontrole i postępowania, które mogą doprowadzić do likwidacji uczelni. Skoro podtrzymanie spraw sądowych przez Stowarzyszenie może doprowadzić do administracyjnej likwidacji uczelni przez MNiSW, a teza ta znajduje poparcie w zebranym materiale, Stowarzyszenie nie chcąc być obarczone odpowiedzialnością za likwidację uczelni, wycofuje skargę, licząc jednakże, iż Wysoki Sąd z urzędu zareaguje na tą skandaliczną wręcz sytuację w której organ administracyjny tak rażąco narusza wszelkie zasady praworządności.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz