29 marca 2021
Pierwszy numer magazynu “Spichlerz”
27 marca 2021
Zmiana czasu tej nocy, a miało to być już zniesione
W 2016 roku wydawałoby się, że ten absurd wreszcie zostanie zniesiony, za sprawą przedłożonego do sejmu i senatu projektu ustawy o zmianie czasu urzędowym, autorstwa Stowarzyszenia Interesu Społecznego WIECZYSTE. Niestety Stowarzyszenie napotkało na sprzeciw ze strony rządu i komisji parlamentarnych, które odrzuciły projekty ustaw w tej sprawie.
Chcąc zdobyć nieco popularności projekt ustawy złożyło także Polskie Stronnictwo Ludowe, z tym że zamiast utrzymania czasu zimowego (naturalny w Polsce), zaproponowano czas letni przez cały rok (czyli czas wschodnioeuropejski). Projekt ten okazał się niezgodny z przepisami unijnymi i spotkał się ze sprzeciwem rządu. Ostatecznie ustawy nie przyjęto.
W międzyczasie Komisja Europejska uruchomiła internetową ankietę na temat zmiany czasu. W całej UE w ankiecie głos oddało aż 4,6 mln osób, z czego 84% było za rezygnacją ze zmiany czasu. W tej sytuacji Komisja opublikowała projekt nowej dyrektywy, przewidujący, że każde z państw UE zdecyduje, przy którym czasie chce pozostać: letnim czy zimowym. Stanowiska w tej sprawie nie zajęła jednak wciąż Rada UE.
Nic zatem nie uległo zmianie, nadal trzeba zmienić czas co pół roku.
https://serwis21.blogspot.com/2018/02/parlament-europejski-przyja-rezolucje.html
http://serwis21.blogspot.com/2017/10/stay-czas-letni-srodkowoeuropejski.html
http://serwis21.blogspot.com/2017/10/unijna-dyrektywa-w-polskim-tumaczeniu.html
http://serwis21.blogspot.com/2017/10/komisja-sejmowa-za-zniesieniem-zmiany.html
http://serwis21.blogspot.com/2017/06/ministerstwa-rozwoju-nie-ma.html
http://serwis21.blogspot.com/2017/03/zniesienie-zmiany-czasu-byby-aktem.html
http://serwis21.blogspot.com/2016/10/ministerstwo-rozwoju-ukrywa-w-raporcie.html
http://serwis21.blogspot.com/2016/10/urzednicy-nie-chca-rezygnacji-ze-zmiany.html
http://serwis21.blogspot.com/2016/09/prezydent-nie-wystapi-z-inicjatywa.html
http://serwis21.blogspot.com/2016/08/czy-prezydent-opowie-sie-za-zniesieniem.html
http://serwis21.blogspot.com/2016/06/zdrowie-polakow-nie-miao-znaczenia-dla.html
http://serwis21.blogspot.com/2016/06/senacka-komisja-za-dwukrotna-zmiana.html
http://serwis21.blogspot.com/2016/06/spor-o-czas-letni-nabiera-politycznego.html
http://serwis21.blogspot.com/2016/06/bajeczka-o-czasie-letnim.html
http://serwis21.blogspot.com/2016/01/mikoaj-kopernik-contra-biurokraci.html
http://serwis21.blogspot.com/2015/12/komisja-sejmowa-przeciw-zniesieniu.html
Cyrk: Brak przekształcenia wieczystego użytkowania, z powodu drogi publicznej
Problematyka opłat wieczystego
użytkowania zanikła z debaty publicznej, albowiem w wyniku uchwalenia ustawy
przekształceniowej z 2018 roku, gros mieszkańców miast ma już współwłasność
gruntu zabudowanych nieruchomościami mieszkaniowymi. Jednakże dla niektórych
nic się nie zmieniło, albowiem w wyniku uchwalenia wadliwej ustawy do
przekształcenia wciąż nie doszło, a mieszkańcy tych nieruchomości mimo złożenia
wniosku przekształceniowego otrzymują przedsądowe wezwania do zapłaty opłat
wieczystego z Urzędu.
W szczególności dotyczy to Warszawy, a
m.in. nieruchomości gruntowej uregulowanej w księdze wieczystej nr
WAIM/00043333/0, położonej w Warszawie, przy ul. Poli Gojawiczyńskiej.,
Włościańskiej, Stanisława Tołwińskiego.
Jak informuje Urząd Dzielnicy Żoliborz - przedmiotowa
nieruchomość, oprócz zabudowy budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi o
adresach: ul. Poli Gojawiczyńskiej 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, Stanisława
Tołwińskiego 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, parkingiem samochodowym ze stróżówką
o adresie ul. Poli Gojawiczyńskiej 8 i budynkiem ujęcia wody oligoceńskiej, jest zabudowana także budynkami
o funkcji handlowousługowej, tj. budynkiem kawiarni położonym przy ul. Braci
Załuskich, budynkiem przy ul. Braci Załuskich, gdzie mieści się zakład
fryzjerski i sklep mięsny, budynkiem przychodni weterynaryjnej przy ul. Poli
Gojawiczyńskiej 16 oraz paczkomatem i w części budynkiem sklepu
warzywno-spożywczego. Powyższe budynki o funkcji handlowo-usługowej nie można
było uznać za budynek gospodarczy, garaż, inny obiekt budowlany lub urządzenie
budowlane umożliwiające prawidłowe i racjonalne korzystanie z budynku mieszkalnego,
co skutkowało brakiem możliwości uwłaszczenia całej nieruchomości — według
ówczesnego reżimu prawnego przekształcenia. Ponadto ustalono, że na
przedmiotowej nieruchomości znajdują się drogi publiczne. Zgodnie z miejscowym
planem zagospodarowania przestrzennego „obszaru otoczenia ul. Juliusza
Słowackiego” zatwierdzonym uchwałą Nr
2067/LXXXlll/2002 Rady Gminy Warszawa-Centrum z dnia 10 października 2002 r.,
ww. działka ew. nr 2/2 i część ww. działki ewidencyjnej nr 19/1 z obrębu
702-02, znajdują się w liniach rozgraniczających ulicy Braci Załuskich
oznaczonej na rysunku planu symbolem „9 KDL", natomiast część działki
ewidencyjnej nr 19/1 z obrębu 7-02-02 i działka ewidencyjna nr 28 znajdują się
w liniach rozgraniczających ulicy Poli Gojawiczyńskiej oznaczonej na rysunku
planu symbolem „10 KDL”. Ustalono, że ulice: Braci Załuskich i Poli
Gojawiczyńskiej zostały zaliczone do kategorii dróg publicznych w rozumieniu
art. 7 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2018 r.
poz. 2068 z późn. zm.) na podstawie Uchwały Nr XXXVII/846/2004 Rady m.st.
Warszawy z dnia 16 września 2004 r. Powyższe stanowiło drugą przesłankę
uniemożliwiającą przekształcenie
całej
nieruchomości.
W międzyczasie przesłanka innych zabudowań stała nieaktualna,
ze względu na zmianę przepisów prawnych. Jednakże Burmistrz Dzielnicy nadal
odmawia wydania zaświadczeń potwierdzających potwierdzającego przekształcenie
prawa/udziału w prawie wieczystego użytkowania w prawo własności dla
nieruchomości zabudowanej na cele mieszkaniowe, z uwagi na to, iż na przedmiotowej
nieruchomości znajduje się pas drogowy ul. Poli Gojawiczyńskieț z jezdnią,
chodnikami, pasem zieleni, zatokami postojowymi oraz część pasa drogowego ul. Braci Załuskich z częścią chodnika, zjazdu i
pasa zieleni.
Niezależnie od postępowań administracyjnych i cywilnych,
które się w danych sprawach toczą, sprawa z zawiadomienia społecznego trafiła
do prokuratury rejonowej. Jak czytamy w zawiadomieniu Urząd Dzielnicy Żoliborz m.st. Warszawy
wyzyskując przymusowe położenie innej osoby, wadliwie zawarte umowy, nakładając
obowiązek świadczenia nie uzasadnionych prawem opłat za wieczyste użytkowanie
za drogi publiczne, działaniami przeciwko
mieniu, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, poprzez doprowadzenie innych
osób do niekorzystnego rozporządzenia własnym lub cudzym mieniem za pomocą
wprowadzenia w błąd i/albo wyzyskania błędu lub niezdolności do należytego
pojmowania przedsiębranego działania, poprzez, nienależyte wykonywanie zadań,
zaniechania, naruszenia praworządności i słusznych interesów obywateli w
procedowaniu wydania prawa własności właścicielom gruntów nieruchomości KW nr
WA1M/00043333/0 w Warszawie popełnił przestępstwa ścigane z urzędu
oraz podmiotowo zawężone w art.304 § 2 K.p.k. Realizując działania
prowadzone wbrew Ustawie z dnia 20 lipca 2018 r.
o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele
mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów.
Skutek,
Urząd Dzielnicy Żoliborz odmawia mieszkańcom wydania wnioskowanego
zaświadczenia do własności nieruchomości KW WA1M/000 43333/0, bez określenia
terminu! Swoje stanowisko
uzasadnia przeszkodą: 1)budką nie istniejącym “Czajnikiem”, 2)kioskiem/budką
spożywczo/mięsno/ fryzjerskim (3 w jednym), 3)budką weterynarza, 4)prywatnym
parkingiem, 5)paczkomatem/urządzeniem technicznym, na koniec … 6)powołuje się
na drogi publiczne ulicę Poli Gojawiczyńskiej - istniejącą na nieruchomości KW
WA1M/00043333/0 od czasu wybudowania osiedla 1970r. tj. od 50 lat.(sic!)
Urząd Dzielnicy Żoliborz pomija fakt, że wszystkie
podane za argument kioski/budy postawiono z tzw. znienacka bez praw
do KW WA1M/00043333/0, na gruntach zabudowanych na cele mieszkaniowe
wyłącznie mieszkaniowe (sic!)…
Zignorowano
fakt, że droga publiczna, która już w 2004r. nie była własnością gminy nie może
być zaliczona do dróg gminnych! Co orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku
z 2 czerwca 2016 r. NSA wyjaśniając przy tym, przepis art. 103 ust. 2
ustawy z 13 października 1998 r.
Prezentowana przez Urząd Dzielnicy
Żoliborz ARGUMENTACJA ODMOWY WYDANIA WŁAŚCICIELOM ZAŚWIADCZENIA PRAWA WŁASNOŚCI
narusza ustawowe prawa mieszkańcom
nieruchomości. Jest dowodem nadużycia władzy.
Prokuratura w sprawie na razie milczy, może prowadzi postępowanie
wyjaśniające. Niezależnie od prawo-formalnych aspektów sprawy, jedno wydaje się
oczywiste. W Warszawie, zarówno teraz jak i niegdyś, władze samorządowe zamiast
pomóc mieszkańcom w uzyskaniu praw własnościowych, wciąż próbują utrudnić
życie.