16 kwietnia 2019

Zamojskie Zakłady Zbożowe i Elewarr nie zostaną połączone

W związku z artykułem red. Marzeny Pokorskiej-Kalinowskiej  „Zamojskie Zakłady Zbożowe chętnie wchłonie Elewarropublikowanym w dn. 15.04.2019r. na portalu farmer.pl informujemy, że jego treść powstała bez konsultacji z działem prasowym ELEWARR Sp. z o.o. i zawiera liczne nieuprawnione sugestie dotyczące strategii rozwoju Spółki. Żądamy zaprzestania podawania takich informacji i wprowadzania w błąd czytelników.

  1. Zamojskie Zakłady Zbożowe są spółką zależną ELEWARR Sp. z o.o.  Ewentualna zmiana stosunków podległościowych i zarządczych wewnątrz grupy kapitałowej nie stanowi wchłonięcia nowego podmiotu. Nieprawdziwe jest zatem sugerowanie w tytule artykułu, jakoby ELEWARR Sp. z o.o. planował przejęcie dobrze prosperującej spółki z rynku zewnętrznego.
  2. Przekształcenie Zamojskich Zakładów Zbożowych będących spółką zależną ELEWARR Sp. z o.o. bezpośrednio w jeden z oddziałów ELEWARR-u jest koncepcją, która nie jest realizowana. Nie podjęto decyzji inkorporacyjnej, tj. ani zarząd ELEWARR Sp. z o.o., ani zarząd Zamojskich Zakładów Zbożowych nie podpisały planu połączenia tych podmiotów.
  3. Dyskusje odnośnie wizji rozwoju ELEWARR Sp. z o.o., Zamojskich Zakładów Zbożowych, jak i całego sektora zbożowo-przetwórczego w Polsce trwają od dawna, czego przykładem jest m.in. koncepcja Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotycząca powołania Polskiego Holdingu Spożywczego. Prezes ELEWARR Sp. z o.o. jest zobowiązany realizować politykę resortu rolnictwa. Przywoływanie publicystyki oraz wystąpień dr Daniela Alaina Korony z okresu gdy był osobą prywatną i prezesem organizacji pozarządowej jest nieuprawnionym sugerowaniem czytelnikowi kierunku rozwoju Spółki, który nie jest realizowany. Konkluzja zawarta w artykule, jakoby projekty obecnego prezesa ELEWARR Sp. z o.o. dr Daniela Alaina Korony były zgodne z pomysłami byłego ministra rolnictwa Marka Sawickiego jest jawnym nadużyciem  w obliczu faktu , że dr Korona został odwołany ze stanowiska prezesa ELEWARR Sp. z o.o. w pierwszych dniach urzędowania ministra Sawickiego.
  4. Dr Daniel Alain Korona nie został powołany na Prezesa ELEWARR Sp. z o.o. z powodu swej działalności pro publico bono w organizacji pozarządowej Stowarzyszenie Interesu Społecznego „Wieczyste”, co czytelnik może wywieść z rozważań artykułu red. Pokorskiej-Kalinowskiej. Dr Daniel Alain Korona jest ekonomistą ze znaczącym dorobkiem zawodowym i spełnia wszelkie wymogi do zasiadania w zarządach spółek, w tym spółek z udziałem Skarbu Państwa. Jest związany z ELEWARR Sp. z o.o. od kilkunastu lat, a podczas jego poprzedniej prezesury w Spółce, w roku 2007 ELEWARR Sp. z o.o. zanotował najwyższy zysk w swej historii. Obecnie ELEWARR Sp. z o.o. posiada płynność finansową i pozytywną prognozę odnośnie wyniku finansowego za bieżący okres obrachunkowy. Należy przy tym podkreślić, że przywołana w artykule strata 17 mln zł dotyczy roku obrotowego 2017/18, (tj. od 01.07.2017r do 30.06.2018r.). Prezesem ELEWARR Sp. z o.o. w okresie od 01.03.2016 do 31.10.2018 r. był Bogdan Drechna, a nie dr Daniel Alain Korona. 
Dr Karol Kostrzębski
Rzecznik Prasowy
ELEWARR SP. Z O.O.

za http://www.elewarr.com.pl/aktualnosci-2/763-farmer-pl.html

15 kwietnia 2019

Porozumienie rządu z KSOiW NSZZ "Solidarność" z 7 kwietnia. Pełny tekst


ZNP, FZZ, strajkujący nauczyciele krytykują fakt zawarcia porozumienia rządu z Krajową Sekcją Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność". By każdy mógł sobie wyrobić własne zdanie (a nie powtarzał narzuconą narrację strony strajkującej lub rządowej), publikujemy tekst porozumienia:


Porozumienie Rządu z KSOiW NSZZ „Solidarność”

W dniu 7 kwietnia 2019 zostało podpisane porozumienie między stroną rządową oraz przedstawicielami KSOiW. Poniżej publikujemy treść porozumienia.

Porozumienie pomiędzy stroną rządową, reprezentowaną przez:
Panią Beatę Szydło – Wiceprezesa Rady Ministrów
Panią Elżbietę Rafalską – Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
Panią Annę Zalewską – Minister Edukacji Narodowej
Pana Michała Dworczyka – Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
Pana Tomasza Robaczyńskiego – Podsekretarza Stanu w MF

i stroną związkową, reprezentowaną przez:
Pana Ryszarda Proksę – Przewodniczącego Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania – NSZZ „Solidarność”
Pana Zbigniewa Świerczka – NSZZ „Solidarność”
Pana Przemysława Święsa – NSZZ „Solidarność”
Panią Agatę Łyko  – NSZZ „Solidarność”
Panią Jolantę Zawistowicz – NSZZ „Solidarność”
jako obserwator – ze strony pracodawców: Wojciech Warski – Wiceprezes ZP-BCC.

W wyniku rozmów, które odbyły się w dniach 1-3 kwietnia 2019 r. w Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” w Warszawie, moderowanych przez Panią Dorotę Gardias – Przewodniczącą Rady Dialogu Społecznego, Przewodniczącą FZZ, w odniesieniu do zaprezentowanych podczas negocjacji propozycji strony rządowej dotyczących działań na rzecz poprawy warunków pracy nauczycieli, w odpowiedzi na postulaty związków zawodowych, przyjęto, co następuje:

Strony wspólnie uzgodniły, że:

I. Podwyżki wynagrodzeń nauczycieli
1. Przyspieszenie podwyżki wynagrodzeń

Przeznaczenie z budżetu państwa na 2019 r. 667 mln zł. na wdrożenie drugiej w bieżącym roku podwyżki wynagrodzeń nauczycieli. Po zwiększeniu płac nauczycieli o 5% od stycznia 2019 r., strona rządowa proponuje przeznaczenie dodatkowych środków ujętych w budżecie państwa na podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli o kolejne 5% od września 2019 r.

Od września 2019 r. średnie wynagrodzenie nauczycieli wyniesie:
nauczyciela stażysty – 3 197 zł
nauczyciela kontraktowego  - 3 549 zł
nauczyciela  mianowanego - 4 604 zł
nauczyciela dyplomowanego – 5883 zł.
Po zamrożeniu płac nauczycieli na poziomie obowiązującym od września 2012 r., łączny wzrost wynagrodzenia średniego od stycznia 2017 do września 2019 r. nauczycieli stażystów to 479 zł, nauczycieli kontraktowych to 532 zł, nauczycieli mianowanych to 691 zł, nauczycieli dyplomowanych to 883 zł.

2. Wprowadzenie dodatkowej podwyżki płac nauczycieli od września 2019 r. (umożliwiającej osiągnięcie 15 % wzrostu wynagrodzeń w stosunku do stanu obowiązującego w grudniu 2018 r. – szacowany koszt ok. 0,65 mld zł). Biorąc pod uwagę podwyżkę, o której mowa w pkt 1. Wynagrodzenie nauczycieli od września 2019 r. wzrosną w porównaniu do obowiązujących od stycznia br. o 9,6%.  W związku ze zgromadzeniem w nowym SIO aktualnych danych o systemie oświaty, zostanie przeanalizowany algorytm podziału subwencji oświatowej na 2019 r.

Po wdrożeniu powyższej podwyżki, od 1 września 2019 r. wynagrodzenie zasadnicze wyniesie:
nauczyciela stażysty – 2 780 zł,
nauczyciela kontraktowego - 2 860 zł
nauczyciela  mianowanego – 3 248 zł
nauczyciela dyplomowanego – 3 815 zł,

natomiast wynagrodzenie średnie wyniesie:
nauczyciela stażysty – 3 335 zł
nauczyciela kontraktowego - 3 702 zł
nauczyciela  mianowanego – 4 803 zł
nauczyciela dyplomowanego – 6 137 zł.

3. Wprowadzenie od 1 września podwyżki wynagrodzeń o 9,6% oznacza łączny wzrost w latach 2017- 2019:
wynagrodzenia zasadniczego
nauczyciela stażysty – 515 zł,
nauczyciela kontraktowego - 529 zł
nauczyciela  mianowanego – 601 zł
nauczyciela dyplomowanego – 706 zł,

wynagrodzenia średniego
nauczyciela stażysty – 617 zł,
nauczyciela kontraktowego - 685 zł
nauczyciela  mianowanego – 890 zł
nauczyciela dyplomowanego – 1 136 zł,

4. Wynagrodzenie za prowadzenie zajęć rozwijających zainteresowania uczniów - zwiększenie w ramowych planach nauczania liczby godzin do dyspozycji dyrektora w celu zapewnienia nauczycielom (po likwidacji tzw. godzin karcianych) wynagrodzenia za prowadzenia zajęć rozwijających zainteresowania uczniów (w 2019 r. – 57 mln zł, a w okresie 10 lat – kwota  ok. 1,9 mld zł).

II. Skrócenie ścieżki awansu zawodowego i powrót do oceny pracy sprzed września 2018 r. z uwzględnieniem opinii Rady Rodziców
1. Skrócenie stażu nauczyciela stażysty do 9 miesięcy
2. Skrócenie dla nauczycieli kontraktowych obowiązkowego okresu przepracowania przed rozpoczęciem stażu na kolejny stopień awansu - do 2 lat, a dla nauczycieli mianowanych - do 1 roku
3. Zmniejszenie dokumentacji w procedurach awansu zrezygnowanie z obowiązku załączania kilku zaświadczeń przez nauczyciela, który w okresie stażu zmieniał miejsce zatrudnienia lub był zatrudniony w kilku szkołach w każdej wymiarze niższym niż ½ obowiązkowego wymiaru zajęć;
zmniejszenie liczby dokumentów nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego, który zamiast opisu i analizy co najmniej sześciu wymagań, dokonuje tylko dwóch;
zrezygnowanie z obowiązku załączania do wniosku analizy przypadku przez nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego.
4. Zagwarantowanie opinii Rady Rodziców w procedurach oceny pracy nauczyciela.

III. Dodatkowe świadczenie dla młodych nauczycieli „na start”
Wsparcie młodych nauczycieli – świadczenie „na start” (1 000 zł).

IV. Ustalenie w przepisach minimalnej kwoty dodatku za wychowawstwo w wysokości 300 zł.
Dla nauczycieli sprawujących funkcję wychowawcy zostanie zagwarantowana minimalna kwota dodatku do wynagrodzenia zasadniczego, jednostki samorządu terytorialnego zachowają kompetencję podwyższenia tego dodatku.

V. Zmniejszanie uciążliwości pracy wynikającej z  nadmiernej dokumentacji szkolnej „ papiery - ”

1. Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne dla uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego – w formie jednego dokumentu zamiast wielu dotychczas.

2. Odbiurokratyzowanie ewaluacji:
zniesienie obowiązku przygotowywania przez szkołę dokumentów na potrzeby ewaluacji
ograniczenie liczby narzędzi (rezygnacja z niektórych ankiet i wywiadów)
zmniejszenie liczby pytań ewaluacyjnych
zmniejszenie objętości prezentacji wyników w raportach

3. Zniesienie obowiązku rozliczania się z godzinowej realizacji nowej podstawy programowej (był taki wymóg w starej podstawie).

4. Likwidacja wymogu przygotowywania przez nauczycieli tzw. rozkładów materiału i planów wynikowych.

5. Opracowanie dla szkół gotowych do wykorzystania procedur dotyczących bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego dzieci (do tej pory opracowywanych na własny koszt szkół).

VI. Zmiana systemu wynagradzania nauczycieli, w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi do 2020 r.

12 kwietnia 2019

Po 3 latach od złożenia wniosku, od nowa rozpocznie się procedura ws, statusu działacza opozycji antykomunistycznej

Procedura ws. przyznania statusu działacza opozycji antykomunistycznej dra Daniela Alain Korony rozpocznie się od nowa. 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 9 kwietnia 2019 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej ze skargi kasacyjnej Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej Komisji Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 stycznia 2017 r. sygn. akt IV SA/Wa 1989/16 w sprawie ze skargi Daniela Alain Korony na decyzję Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej Komisji Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu z w przedmiocie odmowy potwierdzenia spełnienia warunków o jakich mowa w art. 4 ustawy z 20 marca 2015 r. o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych oddalił skargę kasacyjną.
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/715FE501CC

Orzeczenie było formalnością. Sąd nie zajął się faktycznie argumentami skargi kasacyjnej. Przypominamy że IPN kwestionował wyrok I instancji, który nakazywał m.in. udostępnienie akt w trybie KPA oraz prawa do składania wniosków dowodowych. Sąd oddalił z przyczyn formalnych, m.in. nie było przesłanki kasacyjnej w postaci naruszenia zasad postępowania w sądzie I instancji, a także na fakt iż WSA wskazał, że ten sam urzędnik wydał decyzję w I i II instancji, a w tym zakresie IPN nie wniósł skargi kasacyjnej.

IPN wydał decyzję odmowną ze względu na znajdujące się w archiwach IPN notatki funkcjonariusza SB według których rzekomo donosił do służb przez okres 2 miesięcy w 1988 r. W trakcie postępowania sądowego okazało się, że IPN nie uwzględnił (ukrył) notatkę archiwisty IPN, który stwierdził że w trakcie domniemanego donoszenia, SB prowadziło grę operacyjną w celu skompromitowania Daniela w środowisku opozycji i w miejscu pracy. Okazało się również że notatki SB opierały się w głównej mierze na informacjach publicznych, a także iż niektóre były datami wewnętrznie niespójne. Pomimo tego Daniel otrzymał decyzję odmowną. Dodajmy, iż IPN odmówił Danielowi udostępnienia akt postępowania jak również prawa do składania wniosków dowodowych (sic).

Po oddaleniu skargi kasacyjnej, procedura w zakresie przyznania statusu działacza opozycji antykomunistycznej rozpocznie się (po 3 latach od złożenia wniosku) ponownie od nowa. Nie wykluczone, że znów potrwa kilka lat, wszak IPN może wydać ponownie tą samą decyzję, która znowu trafi do sądu. Oby zdrowy rozsądek tym razem przeważył..

Zob. też: