1 lutego 2013

SPÓR WS. OPŁAT ZA FAKTURY PAPIEROWE W SIECI PLUS

O sprawie wprowadzenia opłat za przesyłanie rachunków szczegółowych (de facto faktur) papierowych przez PLUSa, bez wcześniejszego miesięcznego terminu wypowiedzenia, już informowaliśmy. 10.01.2013 Prezes Stowarzyszenia Interesu Społecznego dr Daniel Alain Korona zwrócił się z pismem do zarządu spółki z interwencją, w której czytamy:

"PLUS na przełomie listopada i grudnia 2012 r. wprowadził opłatę w wysokości 5,04 zł (4,10 zł netto + VATem) miesięcznie tytułem przesyłania faktur do klientów. Opłatę tę wprowadzono bez wcześniejszego powiadomienia klientów w formie pisemnego przesłania zmian umowy. Takie działanie dokonane nagle i bez wcześniejszego powiadomienia stanowi naruszenie prawa tj. art.61 ust.5 Prawa Telekomunikacyjnego (Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych doręcza na piśmie abonentowi, który udostępnił swoje dane, o których mowa w art. 60a ust. 1a, chyba że abonent złożył żądanie określone w ust. 5a, oraz podaje do publicznej wiadomości treść każdej proponowanej zmiany w cenniku, z wyprzedzeniem co najmniej jednego miesiąca przed wprowadzeniem tych zmian w życie. Jednocześnie abonent powinien zostać poinformowany o prawie wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji zmiany w cenniku) oraz §8 Aneksu do umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych w sieci Plus dotyczących sprzedaży aparatów w ramach wymiany aparatów (Polkomtel doręczy abonentowi na piśmie oraz poda do publicznej wiadomości treść każdej proponowanej zmiany warunków umowy … z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego). Wprowadzenie dodatkowej opłaty w wysokości 5,04 zł jest zmianą warunków, a zatem obowiązkiem operatora było wcześniejsze wypowiedzenie warunków umowy z wyprzedzeniem co najmniej miesięcznym. Tego Polkomtel nie uczynił. Przypominamy, iż zgodnie z art. 24. 1 i 2 ustawy o ochronie Konkurencji i Konsumentów Zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.Przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie bezprawne działanie przedsiębiorcy, w szczególności: naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji; nieuczciwe praktyki rynkowe lub czyny nieuczciwej konkurencji.Wobec faktu naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, uprawnione byłoby postępowanie z ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów w związku z praktyką naruszające zbiorowe interesy konsumentów w celu nakazu zwrotu wszystkim klientom spółki uzyskanej sumy po 5,04 zł uzyskanej w sposób niezgodny z prawem. Przy 14 mln klientów stanowiłoby to łącznie koszt ok. 70 mln zł. Uprawnione byłoby także postępowanie administracyjne przed Urzędem Komunikacji Elektronicznej za naruszenie przez Polkomtel obowiązków informacyjnych w stosunku do konsumentów tj. za czyn określony w art.209 ust.1 Prawo Telekomunikacyjne (kara do 3% przychodu)."

Uwzględniając dotychczasową negatywne stanowisko PLUSa wobec reklamacji klientów, Stowarzyszenie zaproponowało Spółce ugodę - wpłatę darowizny na wskazany cel społeczno-konsumencki, z którego możnaby następnie zadośćuczynić przynajmniej części klientów PLUSa. Równocześnie wskazano że brak negocjacji oznaczać będzie skierowanie sprawy na drodze prawnej. 

PLUS zareagował na wniosek. Najpierw dział reklamacji PLUSa zadzwonił do Stowarzyszenia w celu rozpatrzenia reklamacji odnośnie ewentualnie pojedynczych numerów. Stowarzyszenie odmówiło rozmów ws. indywidualnych przypadków, chcąc rozmawiać o zbiorowym naruszeniu interesów konsumentów, na co z kolei PLUS nie był zainteresowany. Także dodatkowe próby bezpośrednich negocjacji z Zarządem PLUSa skończyły się niepowodzeniem. 29.01 - Polkomtel dział reklamacji sieci PLUS odpowiedział pisemnie, iż Analizowany przez Pana stan prawny, dotyczący odpłatności za szczegółowy rachunek przesyłany drogą pocztową nie uwzględnia pełnego kontekstu i źródeł odpłatności, a  wynikających z zakończenia okresu promocyjnego, nie zaś w wyniku wprowadzenia obecnie nowych opłat do cenników stosowanych przez Spółkę. Mając na uwadze, iż zamieszczone w przesłanym iście nieuprawnione konkluzje wyinterpretowano z błędnego przekonania o innym niż w rzeczywistości stanie faktycznym - nie możemy pozytywnie odnieść się do przedstawionych postulatów. Jednocześnie informuję, iż nie jest w zwyczaju Spółki czynieni zadość jakimkolwiek próbom wymuszenia zmierzającego do podjęcia przez Spółkę określonego działania pod wpływem formułowanych zarzutów, gróźb lub czy pomówień - bez względu na deklarowane - finansowe czy społeczne, cele.

W świetle powyższego wydaje się, iż nie obejdzie się już bez postępowań administracyjnych przeciw Spółce. W tej sytuacji wzywamy do przesyłania do Stowarzyszenia Interesu Społecznego lub Serwis21 - reklamacji ws. pobierania przez PLUS 5,04 zł za fakturę papierową, ze szczegółowym opisem sprawy. Nie wiemy czy wygramy tą batalię, ale jeżeli PLUS nie chce nawet w najmniejszym stopniu zadośćuczynić konsumentom, to warto by otrzymał nauczkę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz