dzisiaj podrzucono mi link do opracowania J. G. na temat opłat za wieczyste uzytkowanie w Warszawie zamieszczonego na stronie Stow. Interesu Spolecznego. Ponieważ temat jest przedmiotem zainteresowania moim i moich licznych znajomych, członków spółdzielni warszawskich, pozwalam sobie przesłać załącznik z wystąpieniem moich znajomych (ich nazwiska ukryłem na ich prośbę) do radnego m. st. Warszawy, M. Wąsika, o interpelacja na posiedzeniu Rady Miasta w tej sprawie. Wystąpienie to porusza inne, niezwykle istotne dla społdzielców, aspekty obecnej gospodarki gruntami w Warszawie - przekazania spółdzielniom jako osobom prawnym bez naszej zgody mieszkań przez nas sfinansowanych i wpisanie ich w sądach wieczystoksiegowych jako własności spółdzielni chociaż żadna spółdzielnia nie wyłożyła na to swoich własnych pieniędzy oraz bezprawne pobieranie od nas przez miasto opłat za wieczyste użytkowanie. Mam nadzieję, że sprawy te staną się również przedmiotem zainteresowania Stowarzyszenia i będą początkiem jakiejś współpracy między nami w najbliższym czasie. Przy okazji informuję, że w dniu 14 kwietnia około godz. 15:30 organizowana jest przed siedzibą władz Warszawy przy placu Bankowym manifestacja-pikieta właśnie w sprawie uporządkowania sprawy własności gruntów w stolicy. Oczywiście bardzo zapraszam na nią bo im więcej będzie uczestników tego zdarzenia tym większa szansa, że HGW i jej świta poważnie potraktują wystąpienie. W przypadku zainteresowania dalszymi szczególami tej manifestacji proszę o wiadomość. Pozdrawiam
Jaromir Gazy - Wiceprzewodniczący Krajowego Związku Lokatorów i Spółdzielców
-------------------------
PROŚBA O INTERPELACJĘ DO RADNEGO MACIEJA WĄSIKA Z 28.03.2011
Prośba o interpelację w sprawie gruntów na posiedzeniu Rady Miasta Stołecznego Warszawy
Przedstawiamy problem członków spółdzielni mieszkaniowej Wyżyny spowodowany nielegalnym przejęciem przez samorząd terytorialny m. st. Warszawy gruntów Skarbu Państwa znajdujących się w obrębach 1-11-02, 1-11-03, 1-11-04 i 1-11-08. oraz budynków wybudowanych na tych gruntach z pieniędzy osób fizycznych (członków spółdzielni).
W latach 2005-2007 Biuro Kontroli Wewnętrznej i Audytu przeprowadziło kontrolę legalności podpisanych aktów notarialnych i wydanych decyzji na budowę i użytkowanie. Na ich podstawie Prezydent m.st. Warszawy wydał zalecenia pokontrolne, które do dziś nie zostały zrealizowane. W wyniku zaniechania wykonania zaleceń pokontrolnych nastąpiła eskalacja bezprawia polegająca na wydawaniu następnych decyzji na budowę budynków na gruntach do których spółdzielnia nie nabyła praw. Odbywa się to ze szkodą dla członków spółdzielni, którzy: 1) płacą za nieistniejące wieczyste użytkowanie gruntu, 2) płacą podatki od nieruchomości budynkowych, które są użytkowane na decyzjach wydanych z rażącym naruszeniem prawa oraz 3) przewłaszczają niepowstałe tytuły prawne do mieszkań, miejsc postojowych w garażach i lokali użytkowych. Skutki nielegalnego procederu dotkną także Miasto, które będzie musiało: 1) zwrócić pobrane daniny za nieistniejące wieczyste użytkowanie gruntów, 2) zwrócić pobrane podatki od nieruchomości budynkowych wybudowanych z rażącym naruszeniem prawa, 3) wypłacić odszkodowania za decyzje wydane z rażącym naruszeniem prawa.
Wskutek powyższych, niezgodnych z prawem działań, Warszawa traci tak jej potrzebne pieniądze za tereny inwestycyjne przekazywane bez przetargu i pierwszej opłaty (25% wartości gruntu) na rzecz prezesów spółdzielni.
Ponadto Urząd Miasta działając niezgodnie z prawem w opinii Warszawiaków traci wizerunek – o tych skutkach pisze Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz - Waltz w piśmie z 07.07.2008 r. znak GK-D-XII-APR-72240-27-1-08 do Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka.
W latach 2008-2009 Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz Waltz usilnie próbuje nakłonić Rząd RP do zalegalizowania dotychczasowego przestępczego procederu obrotu nieruchomościami w Warszawie przez wprowadzenie zaproponowanych przez nią zmian w ustawie o gospodarce nieruchomościami i ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych. Zwracała się w tej sprawie do Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka pismami: z 07.07.2008 r. znak:GK-D-XII-APR-72240-27-1-08, z dnia 08.10.2008r. znak: GK-D-XII-APR-72240-27-2-08 i do Podsekretarza Stanu Olgierda Dziekońskiego z dnia 19.06.2009r. znak:GK-D-XII-APR-72240-27-3-09.
Pismem z 08.08.2008 r. skierowanym do Prezydent Warszawy znak: BS/WpLk-053-278-08/2755 Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk zajął jednoznaczne stanowisko w sprawie uporządkowania sytuacji prawnej nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste spółdzielniom mieszkaniowym na terenie m.st. Warszawy przez wytoczenie powództwa dotyczącego uzgodnienia księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym.
Problem nieprawidłowo zawartych umów notarialnych ze spółdzielniami mieszkaniowymi jest bardzo poważny i ma bardzo szeroki kontekst społeczny. Dotyczy obszaru około 600 ha. zamieszkałego przez około 200.000 mieszkańców, szczególnie na terenie dzielnic: Bemowo, Ursynów, Targówek, Mokotów.
Problem jest nadal nierozwiązany, przestępczy proceder trwa przy przyzwoleniu na niego rządzącej partii, dlatego zwracamy się do Pana jako przedstawiciela opozycyjnej partii Prawo i Sprawiedliwość, której zależy na porządku prawnym.
Nielegalny proceder polegający na przejmowaniu nieruchomości gruntowych i budynkowych przez samorząd terytorialny rozpoczął się w 1990r. Przed 1990r. urzędnicy Skarbu Państwa wydali prezesom spółdzielni mieszkaniowej Natolin promesę na wieczyste użytkowanie gruntów zabudowanych.
Poniżej przedstawiamy problem dotyczący SM Wyżyny, który był przedmiotem postępowań prokuratorskich. Śledztwami objęto legalność wydanych decyzji na budowę budynków na gruntach, do których spółdzielnia Wyżyny nie posiadała tytułu prawnego oraz wydanych decyzji na użytkowanie budynków wybudowanych niezgodnie z decyzjami na budowę i decyzjami o warunkach zabudowy. Umorzenie tych śledztw nastąpiło na skutek przedawnienia karalności czynów ale skutki przestępstw pozostały.
Cywiliści Uniwersytetu Jagiellońskiego, profesor Jerzy Pisuliński i doktor Iwona Karasek, w obszernej opinii prawnej sporządzonej na zlecenie Prezydent Warszawy Hanny Gronkiewicz - Waltz, wykazali, że: 1) wpis do księgi wieczystej nie tworzy prawa, gdy było ono wpisane bez ważnej podstawy, 2) spółdzielnia nie mogła skutecznie ustanowić praw spółdzielczych, nie będąc właścicielem budynków, zatem nie istnieje zobowiązanie do przekształcenia prawa spółdzielczego w odrębną własność, 3) najistotniejsza szkoda nabywców spółdzielczych praw do lokali sprowadzać się będzie do tego, że ostatecznie nie uzyskali oni tych praw.
Na podstawie decyzji 114 z 15 lutego 1990r. prezesi spółdzielni Natolin zawarli akt notarialny 21.02.1990r. rep. A III 426190 na wieczyste użytkowanie gruntów inwestycyjnych pod budownictwo mieszkaniowe (obecnie obręb 1-11-04) podczas gdy były one już zabudowane 25 zasiedlonymi budynkami mieszkalnymi, budynkiem poczty i policji oraz pawilonem handlowym. Na podstawie tego przestępczego aktu notarialnych założono księgę wieczystą KW 115375, a na podstawie fałszywego oświadczenia prezesa spółdzielni mieszkaniowej Wyżyny zasiedlone budynki ujawniono w księdze wieczystej w 1996r. jako budynki wybudowane po otrzymaniu prawa wieczystego użytkowania. W odniesieniu do wyżej opisanych czynów, Sąd Okręgowy w Warszawie XVIII Wydział Karny sygn. akt XVIII Kp 844/10 w uzasadnieniu Postanowienia z dnia 20.12.2010r. podtrzymał umorzenie śledztwa 7 Ds. 55/09/II/III z 30.09.2010 przez Prokuraturę Warszawa Mokotów z uwagi na przedawnienie karalności czynów (p.7 dotyczy prezesów spółdzielni Natolin i Wyżyny oraz p.9 dotyczy Naczelnika Wydziału Geodezji Urzędu Gminy Warszawa Ursynów).
W związku z tym rodzi się następujące pytanie - dlaczego Prezydent Warszawy wycofała się z wyeliminowania z obrotu prawnego decyzji 114 i aktu notarialnego Rep. A III 426190 pochodzącego z przestępstwa ?
Komunalizację gruntu z obrębu 1-11-04 przeprowadzono z naruszeniem prawa (Uchwała nr 104 Rady Ministrów z 9.07.1990r). W sposób przestępczy przejęto grunty zabudowane budynkami, które sfinansowały osoby fizyczne (członkowie spółdzielni mieszkaniowej) i prawne oraz Skarb Państwa. Sąd Karny w Postanowieniu sygn. akt XVIII Kp 844/10 (p.8 umorzenia) potwierdził w tym zakresie przedawnienie karalności czynu, ale problem przestępczej komunalizacji pozostał i musi być rozwiązany przez Radę Miasta Warszawy.
Pytania.
Dlaczego skomunalizowano grunty zabudowane budynkami spółdzielczymi, do których Skarb Państwa nie posiadał dokumentów, że wybudował je z własnych funduszy ?
Dlaczego Prezydent nie chce wyeliminowana decyzji komunalizacyjnej nr 49212 z 07.05.1996 r sporządzonej na podstawie karty inwentaryzacyjnej nr 2 nie wyłożonej do wglądu w grudniu 1990r., a sporządzonej przez Komisję Inwentaryzacyjna powstałą po 1995r.?
Kiedy Miasto ureguluje stan prawny gruntów w obrębie 1-11-04 ?
Przestępczy proceder kontynuują urzędnicy miasta wydając decyzje na budowę budynków na terenach do których SBM Natolin i SM Wyżyny nie posiadają tytułu prawnego. W Postanowieniu sygn. akt XVIII Kp 844/10 (p.11 umorzenia) Sąd Karny również potwierdził w tym zakresie przedawnienie karalności czynu, ale problem bezprawnych decyzji pozostał.
Pytanie.
Dlaczego wydawano decyzje na budowę dla SM Wyżyny, która nie ma tytułu prawnego do gruntu w obszarze 1-11-04 ?
Eskalacja nielegalnego obrotu nieruchomościami nastąpiła po 1995 r. i nadal trwa. Ustawa o gospodarce nieruchomościami określała jednoznacznie konieczne warunki ustanowienia wieczystego użytkowania gruntów i własności budynków na rzecz spółdzielni mieszkaniowych:
1) w określonym terminie złożenie wniosków o zawarcie umów wieczystego użytkowania gruntów niezbędnych do korzystania z budynków,
2) udowodnienie roszczenia do budynków jako wybudowanych lub nabytych ze środków własnych spółdzielni mieszkaniowych do dnia 5 grudnia 1990 r.
Złożony wniosek przez SM Wyżyny 04.12.1995r. nie spełniał wymogów formalnych co potwierdził audyt warszawski. Natomiast Sąd Karny w Postanowieniu sygn. akt XVIII Kp 844/10 (p.4) potwierdził popełnienie przestępstwa umorzonego z uwagi na przedawnienie karalności czynu. Wniosek ten dotyczył przekazania gruntów bez budynków w obrębach 1-11-02, 1-11-03, 1-11-08. Wnioskiem tym żądano przekazania terenów inwestycyjnych, podczas gdy były one już zabudowane kilkudziesięcioma budynkami wybudowanymi z pieniędzy osób fizycznych i prawnych oraz Skarbu Państwa. Prezesom spółdzielni Wyżyny w sposób przestępczy przekazano grunty wraz z budynkami wybudowanymi do 5.12.1990r. oraz grunty zabudowane po tej dacie, a także tereny inwestycyjne jako niezbędne do prawidłowego korzystania z już istniejących budynków, które następnie zabudowano. Na tych bezprawnie uzyskanych terenach inwestycyjnych prezesi SM Wyżyny m.in. dla siebie i niektórych członków Rady Nadzorczej wybudowali domy jednorodzinne. Akty notarialne Rep A nr.18360/01 z 20.11.2001r. i Rep A 9721/02 z 19.09.2002r podpisane na podstawie ww. wniosku naruszają obowiązujące przepisy prawa, a zatem nie wywołują skutków prawnych. Obecnie Miasto podjęło działania zmierzające do wydania decyzji na zabudowę terenu rekreacyjno-sportowego w obrębie 1-11-08 na rzecz stowarzyszenia „Halt - zatrzymaj się”.
Pytania.
Dlaczego Miasto aktem notarialnym Rep A nr.18360/01 z 20.11.2001r. przekazało prawie 10 hektarów w obrębie 1-11-03 na wniosek nie spełniający wymogów formalnych ?
Dlaczego Miasto aktem notarialnym Rep A 9721/02 z 19.09.2002r. przekazało blisko 20 hektarów w obrębie 1-11-08 na wniosek nie spełniający wymogów formalnych ?
Dlaczego ww. aktami Gmina Warszawa Ursynów, nie będąc właścicielem, przekazała spółdzielni Wyżyny budynki sfinansowane przez członków spółdzielni ?
Dlaczego Gmina przekazała bezprawnie tereny zabudowane po 5.12.1990r. na podstawie art.208 ustawy o gospodarce gruntami ?
Dlaczego Gmina wydała decyzje o warunkach zabudowy i decyzje na budowę budynków na gruntach do których spółdzielnia nie miała praw?
Kiedy Miasto ureguluje stan prawny gruntów w obrębach 1-11-03, 1-11-08 ?
Prokuratura Okręgowa w Krośnie umorzyła śledztwo Ds. 3/07/S w dniu 30.11.2009r. W pkt. XVI dotyczyło ono inwestycji prowadzonej w obrębie 1-11-02 przez SM Wyżyny, które zostało umorzone z powodu przedawnienia karalności czynów. W szczególności śledztwo prowadzone było w sprawach: 1) niewłaściwego oznaczenia działki w decyzji 733/97 z 19.12.1997r. o warunkach zabudowy (zmienionej Dec.138/98 z 31.03.1998r.) oraz 2) wskazania w decyzji 733/97 jako wieczystego użytkownika Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego pomimo, że prawo to nie przysługiwało temu podmiotowi czynu. Spółdzielnia Wyżyny nabyła od SGGW prawo wieczystego użytkowania niezabudowanej działki nr 11 w obrębie 1-11-02 aktem notarialnym Rep. A nr 18506/97 w dniu 30.12.1997r. za 5.600.000 zł. Decyzja Urzędu Dzielnicowego Warszawa Wola z 18.10.1997 r. wygaszająca prawa SGGW do tych terenów była w posiadaniu Gminy Warszawa Ursynów, a mimo to w 1996r. Urząd Gminy zrzekł się 117 hektarów terenów, na które miał prawomocne decyzje komunalizacyjne i zawarł porozumienie z SGGW przyzwalając tym samym na sprzedaż wieczystego użytkowania przez (?)podmiot, który nie posiadał tego prawa. Przepisy regulujące sposób gospodarowania nieruchomościami państwowymi, a później także komunalnymi, określają wyczerpująco możliwe formy rozporządzania tymi nieruchomościami i w tym zakresie wyznaczają granicę uprawnień przysługujących właścicielowi (art.140kc).
Biuro Kontroli Wewnętrznej i Audytu przeprowadziło kontrolę legalności podpisanego aktu notarialnego Rep. A nr 18506/97 z dnia 30.12.1997r. W wystąpieniu pokontrolnym KW/0913-89/2005 z 12.12.2005 r. nakazał Prezydent Warszawy: 1) uzgodnić księgę wieczystą KW 148965 z rzeczywistym stanem prawnym, 2) podjąć działania w celu uzyskania przez SM Wyżyny tytułu prawnego do gruntów od Miasta oraz 3) wyegzekwować pierwszą opłatę z tytułu użytkowania gruntów położonych na działce nr 11 w obrębie 1-11-02.
Do dnia dzisiejszego zalecenia te nie zostały zrealizowane.
Spółdzielcy świadomi przestępczego procederu wezwali Panią Prezydent m.st. Warszawy do przywrócenia porządku prawnego, ale Prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz obawiająć się utraty dobrego wizerunku Warszawy, utraty dochodów za wieczyste użytkowanie gruntów, które nie powstało, oraz utraty ziemi, którą musiałaby oddać spółdzielcom na własność jako rekompensatę za wydane bezprawne decyzje na budowę, wezwania spółdzielców nadal ignoruje. Zamiast realizacji wezwania Spółdzielców podjęła działania w celu legalizacji przestępczego obrotu nieruchomościami na szkodę kilkuset tysięcy członków spółdzielni mieszkaniowych. Świadczą o tym pisma kierowane do Ministra Infrastruktury z propozycją treści nowych przepisów do ustaw o gospodarce nieruchomościami oraz o spółdzielniach mieszkaniowych.
Pani Prezydent pismem z dnia 7.07.2008 r. do Ministra Infrastruktury usiłowała wprowadzić adresata w błąd twierdzeniem, że ujawnienie budynków w księgach wieczystych pośrednio spowodowało konwalidację wadliwych aktów notarialnych. Minister Infrastruktury nie wystąpił z inicjatywą ustawodawczą, ale proponował wytoczenie powództwa dotyczącego uzgodnienia treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym. Nie dysponując innymi argumentami, Pani Prezydent oczekuje na inicjatywę rządową odnośnie zmiany ww. ustaw. Natomiast zastępca prezydenta Warszawy Andrzej Jakubiak pismem z dnia 15.10.2009r. skierowanym do posła Józefa Rackiego wniósł o poparcie starań m. st. Warszawy w sprawie wprowadzenia zmian legislacyjnych, które miałyby zalegalizować przestępczy obrót nieruchomościami gruntowymi i budynkowymi na wielką skalę.
Z upoważnienia Ministra Infrastruktury Podsekretarz Stanu Olgierd Dziekoński wskazał nam w piśmie z 6 stycznia 2010 r. możliwość odwołania od decyzji administracyjnych wydanych przez wojewodę w pierwszej instancji do Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej działającej przy MSWiA. Konieczność uchylenia wielu decyzji komunalizacyjnych Wojewody Mazowieckiego przerasta nasze możliwości, dlatego zwracamy się za Pana pośrednictwem do wszystkich zainteresowanych radnych i posłów Prawa i Sprawiedliwości o podjęcie stosownych działań zmierzających do przywrócenia porządku prawnego.
Prośba o interpelację w sprawie gruntów na posiedzeniu Rady Miasta Stołecznego Warszawy
Przedstawiamy problem członków spółdzielni mieszkaniowej Wyżyny spowodowany nielegalnym przejęciem przez samorząd terytorialny m. st. Warszawy gruntów Skarbu Państwa znajdujących się w obrębach 1-11-02, 1-11-03, 1-11-04 i 1-11-08. oraz budynków wybudowanych na tych gruntach z pieniędzy osób fizycznych (członków spółdzielni).
W latach 2005-2007 Biuro Kontroli Wewnętrznej i Audytu przeprowadziło kontrolę legalności podpisanych aktów notarialnych i wydanych decyzji na budowę i użytkowanie. Na ich podstawie Prezydent m.st. Warszawy wydał zalecenia pokontrolne, które do dziś nie zostały zrealizowane. W wyniku zaniechania wykonania zaleceń pokontrolnych nastąpiła eskalacja bezprawia polegająca na wydawaniu następnych decyzji na budowę budynków na gruntach do których spółdzielnia nie nabyła praw. Odbywa się to ze szkodą dla członków spółdzielni, którzy: 1) płacą za nieistniejące wieczyste użytkowanie gruntu, 2) płacą podatki od nieruchomości budynkowych, które są użytkowane na decyzjach wydanych z rażącym naruszeniem prawa oraz 3) przewłaszczają niepowstałe tytuły prawne do mieszkań, miejsc postojowych w garażach i lokali użytkowych. Skutki nielegalnego procederu dotkną także Miasto, które będzie musiało: 1) zwrócić pobrane daniny za nieistniejące wieczyste użytkowanie gruntów, 2) zwrócić pobrane podatki od nieruchomości budynkowych wybudowanych z rażącym naruszeniem prawa, 3) wypłacić odszkodowania za decyzje wydane z rażącym naruszeniem prawa.
Wskutek powyższych, niezgodnych z prawem działań, Warszawa traci tak jej potrzebne pieniądze za tereny inwestycyjne przekazywane bez przetargu i pierwszej opłaty (25% wartości gruntu) na rzecz prezesów spółdzielni.
Ponadto Urząd Miasta działając niezgodnie z prawem w opinii Warszawiaków traci wizerunek – o tych skutkach pisze Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz - Waltz w piśmie z 07.07.2008 r. znak GK-D-XII-APR-72240-27-1-08 do Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka.
W latach 2008-2009 Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz Waltz usilnie próbuje nakłonić Rząd RP do zalegalizowania dotychczasowego przestępczego procederu obrotu nieruchomościami w Warszawie przez wprowadzenie zaproponowanych przez nią zmian w ustawie o gospodarce nieruchomościami i ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych. Zwracała się w tej sprawie do Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka pismami: z 07.07.2008 r. znak:GK-D-XII-APR-72240-27-1-08, z dnia 08.10.2008r. znak: GK-D-XII-APR-72240-27-2-08 i do Podsekretarza Stanu Olgierda Dziekońskiego z dnia 19.06.2009r. znak:GK-D-XII-APR-72240-27-3-09.
Pismem z 08.08.2008 r. skierowanym do Prezydent Warszawy znak: BS/WpLk-053-278-08/2755 Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk zajął jednoznaczne stanowisko w sprawie uporządkowania sytuacji prawnej nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste spółdzielniom mieszkaniowym na terenie m.st. Warszawy przez wytoczenie powództwa dotyczącego uzgodnienia księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym.
Problem nieprawidłowo zawartych umów notarialnych ze spółdzielniami mieszkaniowymi jest bardzo poważny i ma bardzo szeroki kontekst społeczny. Dotyczy obszaru około 600 ha. zamieszkałego przez około 200.000 mieszkańców, szczególnie na terenie dzielnic: Bemowo, Ursynów, Targówek, Mokotów.
Problem jest nadal nierozwiązany, przestępczy proceder trwa przy przyzwoleniu na niego rządzącej partii, dlatego zwracamy się do Pana jako przedstawiciela opozycyjnej partii Prawo i Sprawiedliwość, której zależy na porządku prawnym.
Nielegalny proceder polegający na przejmowaniu nieruchomości gruntowych i budynkowych przez samorząd terytorialny rozpoczął się w 1990r. Przed 1990r. urzędnicy Skarbu Państwa wydali prezesom spółdzielni mieszkaniowej Natolin promesę na wieczyste użytkowanie gruntów zabudowanych.
Poniżej przedstawiamy problem dotyczący SM Wyżyny, który był przedmiotem postępowań prokuratorskich. Śledztwami objęto legalność wydanych decyzji na budowę budynków na gruntach, do których spółdzielnia Wyżyny nie posiadała tytułu prawnego oraz wydanych decyzji na użytkowanie budynków wybudowanych niezgodnie z decyzjami na budowę i decyzjami o warunkach zabudowy. Umorzenie tych śledztw nastąpiło na skutek przedawnienia karalności czynów ale skutki przestępstw pozostały.
Cywiliści Uniwersytetu Jagiellońskiego, profesor Jerzy Pisuliński i doktor Iwona Karasek, w obszernej opinii prawnej sporządzonej na zlecenie Prezydent Warszawy Hanny Gronkiewicz - Waltz, wykazali, że: 1) wpis do księgi wieczystej nie tworzy prawa, gdy było ono wpisane bez ważnej podstawy, 2) spółdzielnia nie mogła skutecznie ustanowić praw spółdzielczych, nie będąc właścicielem budynków, zatem nie istnieje zobowiązanie do przekształcenia prawa spółdzielczego w odrębną własność, 3) najistotniejsza szkoda nabywców spółdzielczych praw do lokali sprowadzać się będzie do tego, że ostatecznie nie uzyskali oni tych praw.
Na podstawie decyzji 114 z 15 lutego 1990r. prezesi spółdzielni Natolin zawarli akt notarialny 21.02.1990r. rep. A III 426190 na wieczyste użytkowanie gruntów inwestycyjnych pod budownictwo mieszkaniowe (obecnie obręb 1-11-04) podczas gdy były one już zabudowane 25 zasiedlonymi budynkami mieszkalnymi, budynkiem poczty i policji oraz pawilonem handlowym. Na podstawie tego przestępczego aktu notarialnych założono księgę wieczystą KW 115375, a na podstawie fałszywego oświadczenia prezesa spółdzielni mieszkaniowej Wyżyny zasiedlone budynki ujawniono w księdze wieczystej w 1996r. jako budynki wybudowane po otrzymaniu prawa wieczystego użytkowania. W odniesieniu do wyżej opisanych czynów, Sąd Okręgowy w Warszawie XVIII Wydział Karny sygn. akt XVIII Kp 844/10 w uzasadnieniu Postanowienia z dnia 20.12.2010r. podtrzymał umorzenie śledztwa 7 Ds. 55/09/II/III z 30.09.2010 przez Prokuraturę Warszawa Mokotów z uwagi na przedawnienie karalności czynów (p.7 dotyczy prezesów spółdzielni Natolin i Wyżyny oraz p.9 dotyczy Naczelnika Wydziału Geodezji Urzędu Gminy Warszawa Ursynów).
W związku z tym rodzi się następujące pytanie - dlaczego Prezydent Warszawy wycofała się z wyeliminowania z obrotu prawnego decyzji 114 i aktu notarialnego Rep. A III 426190 pochodzącego z przestępstwa ?
Komunalizację gruntu z obrębu 1-11-04 przeprowadzono z naruszeniem prawa (Uchwała nr 104 Rady Ministrów z 9.07.1990r). W sposób przestępczy przejęto grunty zabudowane budynkami, które sfinansowały osoby fizyczne (członkowie spółdzielni mieszkaniowej) i prawne oraz Skarb Państwa. Sąd Karny w Postanowieniu sygn. akt XVIII Kp 844/10 (p.8 umorzenia) potwierdził w tym zakresie przedawnienie karalności czynu, ale problem przestępczej komunalizacji pozostał i musi być rozwiązany przez Radę Miasta Warszawy.
Pytania.
Dlaczego skomunalizowano grunty zabudowane budynkami spółdzielczymi, do których Skarb Państwa nie posiadał dokumentów, że wybudował je z własnych funduszy ?
Dlaczego Prezydent nie chce wyeliminowana decyzji komunalizacyjnej nr 49212 z 07.05.1996 r sporządzonej na podstawie karty inwentaryzacyjnej nr 2 nie wyłożonej do wglądu w grudniu 1990r., a sporządzonej przez Komisję Inwentaryzacyjna powstałą po 1995r.?
Kiedy Miasto ureguluje stan prawny gruntów w obrębie 1-11-04 ?
Przestępczy proceder kontynuują urzędnicy miasta wydając decyzje na budowę budynków na terenach do których SBM Natolin i SM Wyżyny nie posiadają tytułu prawnego. W Postanowieniu sygn. akt XVIII Kp 844/10 (p.11 umorzenia) Sąd Karny również potwierdził w tym zakresie przedawnienie karalności czynu, ale problem bezprawnych decyzji pozostał.
Pytanie.
Dlaczego wydawano decyzje na budowę dla SM Wyżyny, która nie ma tytułu prawnego do gruntu w obszarze 1-11-04 ?
Eskalacja nielegalnego obrotu nieruchomościami nastąpiła po 1995 r. i nadal trwa. Ustawa o gospodarce nieruchomościami określała jednoznacznie konieczne warunki ustanowienia wieczystego użytkowania gruntów i własności budynków na rzecz spółdzielni mieszkaniowych:
1) w określonym terminie złożenie wniosków o zawarcie umów wieczystego użytkowania gruntów niezbędnych do korzystania z budynków,
2) udowodnienie roszczenia do budynków jako wybudowanych lub nabytych ze środków własnych spółdzielni mieszkaniowych do dnia 5 grudnia 1990 r.
Złożony wniosek przez SM Wyżyny 04.12.1995r. nie spełniał wymogów formalnych co potwierdził audyt warszawski. Natomiast Sąd Karny w Postanowieniu sygn. akt XVIII Kp 844/10 (p.4) potwierdził popełnienie przestępstwa umorzonego z uwagi na przedawnienie karalności czynu. Wniosek ten dotyczył przekazania gruntów bez budynków w obrębach 1-11-02, 1-11-03, 1-11-08. Wnioskiem tym żądano przekazania terenów inwestycyjnych, podczas gdy były one już zabudowane kilkudziesięcioma budynkami wybudowanymi z pieniędzy osób fizycznych i prawnych oraz Skarbu Państwa. Prezesom spółdzielni Wyżyny w sposób przestępczy przekazano grunty wraz z budynkami wybudowanymi do 5.12.1990r. oraz grunty zabudowane po tej dacie, a także tereny inwestycyjne jako niezbędne do prawidłowego korzystania z już istniejących budynków, które następnie zabudowano. Na tych bezprawnie uzyskanych terenach inwestycyjnych prezesi SM Wyżyny m.in. dla siebie i niektórych członków Rady Nadzorczej wybudowali domy jednorodzinne. Akty notarialne Rep A nr.18360/01 z 20.11.2001r. i Rep A 9721/02 z 19.09.2002r podpisane na podstawie ww. wniosku naruszają obowiązujące przepisy prawa, a zatem nie wywołują skutków prawnych. Obecnie Miasto podjęło działania zmierzające do wydania decyzji na zabudowę terenu rekreacyjno-sportowego w obrębie 1-11-08 na rzecz stowarzyszenia „Halt - zatrzymaj się”.
Pytania.
Dlaczego Miasto aktem notarialnym Rep A nr.18360/01 z 20.11.2001r. przekazało prawie 10 hektarów w obrębie 1-11-03 na wniosek nie spełniający wymogów formalnych ?
Dlaczego Miasto aktem notarialnym Rep A 9721/02 z 19.09.2002r. przekazało blisko 20 hektarów w obrębie 1-11-08 na wniosek nie spełniający wymogów formalnych ?
Dlaczego ww. aktami Gmina Warszawa Ursynów, nie będąc właścicielem, przekazała spółdzielni Wyżyny budynki sfinansowane przez członków spółdzielni ?
Dlaczego Gmina przekazała bezprawnie tereny zabudowane po 5.12.1990r. na podstawie art.208 ustawy o gospodarce gruntami ?
Dlaczego Gmina wydała decyzje o warunkach zabudowy i decyzje na budowę budynków na gruntach do których spółdzielnia nie miała praw?
Kiedy Miasto ureguluje stan prawny gruntów w obrębach 1-11-03, 1-11-08 ?
Prokuratura Okręgowa w Krośnie umorzyła śledztwo Ds. 3/07/S w dniu 30.11.2009r. W pkt. XVI dotyczyło ono inwestycji prowadzonej w obrębie 1-11-02 przez SM Wyżyny, które zostało umorzone z powodu przedawnienia karalności czynów. W szczególności śledztwo prowadzone było w sprawach: 1) niewłaściwego oznaczenia działki w decyzji 733/97 z 19.12.1997r. o warunkach zabudowy (zmienionej Dec.138/98 z 31.03.1998r.) oraz 2) wskazania w decyzji 733/97 jako wieczystego użytkownika Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego pomimo, że prawo to nie przysługiwało temu podmiotowi czynu. Spółdzielnia Wyżyny nabyła od SGGW prawo wieczystego użytkowania niezabudowanej działki nr 11 w obrębie 1-11-02 aktem notarialnym Rep. A nr 18506/97 w dniu 30.12.1997r. za 5.600.000 zł. Decyzja Urzędu Dzielnicowego Warszawa Wola z 18.10.1997 r. wygaszająca prawa SGGW do tych terenów była w posiadaniu Gminy Warszawa Ursynów, a mimo to w 1996r. Urząd Gminy zrzekł się 117 hektarów terenów, na które miał prawomocne decyzje komunalizacyjne i zawarł porozumienie z SGGW przyzwalając tym samym na sprzedaż wieczystego użytkowania przez (?)podmiot, który nie posiadał tego prawa. Przepisy regulujące sposób gospodarowania nieruchomościami państwowymi, a później także komunalnymi, określają wyczerpująco możliwe formy rozporządzania tymi nieruchomościami i w tym zakresie wyznaczają granicę uprawnień przysługujących właścicielowi (art.140kc).
Biuro Kontroli Wewnętrznej i Audytu przeprowadziło kontrolę legalności podpisanego aktu notarialnego Rep. A nr 18506/97 z dnia 30.12.1997r. W wystąpieniu pokontrolnym KW/0913-89/2005 z 12.12.2005 r. nakazał Prezydent Warszawy: 1) uzgodnić księgę wieczystą KW 148965 z rzeczywistym stanem prawnym, 2) podjąć działania w celu uzyskania przez SM Wyżyny tytułu prawnego do gruntów od Miasta oraz 3) wyegzekwować pierwszą opłatę z tytułu użytkowania gruntów położonych na działce nr 11 w obrębie 1-11-02.
Do dnia dzisiejszego zalecenia te nie zostały zrealizowane.
Spółdzielcy świadomi przestępczego procederu wezwali Panią Prezydent m.st. Warszawy do przywrócenia porządku prawnego, ale Prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz obawiająć się utraty dobrego wizerunku Warszawy, utraty dochodów za wieczyste użytkowanie gruntów, które nie powstało, oraz utraty ziemi, którą musiałaby oddać spółdzielcom na własność jako rekompensatę za wydane bezprawne decyzje na budowę, wezwania spółdzielców nadal ignoruje. Zamiast realizacji wezwania Spółdzielców podjęła działania w celu legalizacji przestępczego obrotu nieruchomościami na szkodę kilkuset tysięcy członków spółdzielni mieszkaniowych. Świadczą o tym pisma kierowane do Ministra Infrastruktury z propozycją treści nowych przepisów do ustaw o gospodarce nieruchomościami oraz o spółdzielniach mieszkaniowych.
Pani Prezydent pismem z dnia 7.07.2008 r. do Ministra Infrastruktury usiłowała wprowadzić adresata w błąd twierdzeniem, że ujawnienie budynków w księgach wieczystych pośrednio spowodowało konwalidację wadliwych aktów notarialnych. Minister Infrastruktury nie wystąpił z inicjatywą ustawodawczą, ale proponował wytoczenie powództwa dotyczącego uzgodnienia treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym. Nie dysponując innymi argumentami, Pani Prezydent oczekuje na inicjatywę rządową odnośnie zmiany ww. ustaw. Natomiast zastępca prezydenta Warszawy Andrzej Jakubiak pismem z dnia 15.10.2009r. skierowanym do posła Józefa Rackiego wniósł o poparcie starań m. st. Warszawy w sprawie wprowadzenia zmian legislacyjnych, które miałyby zalegalizować przestępczy obrót nieruchomościami gruntowymi i budynkowymi na wielką skalę.
Z upoważnienia Ministra Infrastruktury Podsekretarz Stanu Olgierd Dziekoński wskazał nam w piśmie z 6 stycznia 2010 r. możliwość odwołania od decyzji administracyjnych wydanych przez wojewodę w pierwszej instancji do Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej działającej przy MSWiA. Konieczność uchylenia wielu decyzji komunalizacyjnych Wojewody Mazowieckiego przerasta nasze możliwości, dlatego zwracamy się za Pana pośrednictwem do wszystkich zainteresowanych radnych i posłów Prawa i Sprawiedliwości o podjęcie stosownych działań zmierzających do przywrócenia porządku prawnego.
witam serdecznie,
OdpowiedzUsuńczy moge prosic o kontakt mailowy na adres: kontakt@maciejwasik.pl ?
pozdrawiam
Maciej Wąsik