1 sierpnia Stowarzyszenie Interesu
Społecznego (NSZZ WYZWOLENIE) złożyło w Urzędzie Ochrony Konkurencji i
Konsumentów wniosek o wszczęcie
postępowania ws. naruszenia zbiorowego interesu konsumentów (art.24) pod koniec
2012 r. przez spółkę Polkomtel operatora Sieci Plus poprzez wprowadzenia opłaty
tytułem papierowych rachunków szczegółowych 5,04 zł w ramach faktury i bez
zgody klientów, bez poszanowania zasady wypowiedzenia umów z jednomiesięcznym
okresem rozliczeniowym oraz o wydanie decyzji nakazującej Spółce Polkomtel operatorowi
sieci Plus zwrotu klientom bezprawnie pobranych opłat z tytułu rachunków
szczegółowych w roku 2012 i 2013. Wniosek jest następstwem odmowy spółki POLKOMTEL uwzględnienia
reklamacji klientów PLUSa oraz propozycji jakiegoś wypłacenia zadośćuczynienia
na cele społeczne, w związku z naruszeniem praw konsumenckich. W uzasadnieniu Stowarzyszenie podkreśla, że:
Pod koniec roku 2012 (październik/listopad)
klienci telefonii komórkowej PLUS (należącej do firmy POLKOMTEL) zostali
zaskoczeni opłatami 5,04 zł (4,10 zł netto + VAT) miesięcznie tytułem
przesyłania faktur do klientów za
przesyłanie rachunków szczegółowych. Z tej opłaty można się zwolnić przechodząc
na system e-faktur. Fakt
wprowadzenia opłaty jest prawem operatora, ale powinno to nastąpić to zgodnie z
prawem, a w sposób w jakim to uczyniono wiele klientów wprost nazywa oszustwem (w załączeniu Stowarzyszenie załączyło głosy oburzonych
klientów PLUSa). Wielu klientów stwierdzało, iż o wprowadzeniu opłaty nie
zostali wcześniej uprzedzeni. W niektórych przypadkach co prawda klientów
poinformowano, ale bez zachowania miesięcznego terminu zmiany umowy jakie
wynika z przepisów prawa telekomunikacyjnego i z treści umów podpisywanych
Polkomtel. Dla przykładu klient
otrzymał 13 listopada ubr. Fakturę z dn. 5 listopada wraz z informacją o
zakończeniu promocji z tytułu bezpłatnych rachunków szczegółowych od dnia 15
listopada. Następna faktura wystawiona była 5 grudnia, czyli nie dochowano
miesięcznego terminu czyli co najmniej 1 okresu rozliczeniowego. Na domiar
złego wielu klientów nie zauważyło tego zapisu wpisane jakby przy okazji, tak
by nie rzucało się w oczy. Inni klienci wprost oświadczają, że nie zostali
powiadomieni ani SMSem, ani pisemnie. Co więcej okazuje się, że nawet gdy
klienci mieli tylko tzw. Iplus (czyli pakiet internetowy) także zostali
obciążeni rachunkami szczegółowymi.
Faktycznie jednak klientów nie obciążano jak
twierdzi Plus rachunkami szczegółowymi, ale za przesyłanie papierowych faktur. Świadczy o tym fakt, iż w informacjach PLUS wyraźnie
stwierdza się, iż przejście na E-faktury powoduje brak opłat. Faktura i
rachunek szczegółowy czyli billing nie jest tym samym. Jedno jest dokumentem
potwierdzającym należność, drugi jest wykazem połączeń i kosztów tych połączeń.
Wraz z wyborem E-faktury jednak, PLUS nie wysyła już nie tylko rachunków
szczegółowych, ale także samych faktur.
PLUS broni się przed reklamacjami klientów,
twierdząc że była promocja na bezpłatne rachunki szczegółowe, która się właśnie
zakończyła i stąd te opłaty. W cennikach PLUSa za 2011 rok rzeczywiście
widnieje pozycja „Rachunek szczegółowy standardowy – Szczegółowy wykaz usług
standardowy (opłata miesięczna za każdy wystawiony rachunek szczegółowy
standardowy) w wysokości 5,04 zł brutto”. Jednak pozycja ta, o czym już przy
rozstrzyganiu reklamacji się nie wspomina, mieści się w katalogu 9 czyli usług
dodatkowych, a nie podstawowych. Skoro
tak, to opłata ta może być realizowana i pobierana
jedyne w przypadku wyraźnego życzenia klienta ws. spełnienia usługi dodatkowej. Powinno to nastąpić bądź w drodze
stosownego zapisu przy umowie (a zatem wraz ze zgodą klienta sieci PLUS), bądź
w wyniku dodatkowej czynności klienta (wystąpienia pisemnego, sms-owego lub
mailowego do sieci PLUS). W rzeczywistości żadnych
takowych zapisów, wystąpień klientów nie było, a jednak obciążono ich dodatkową
usługą, o którą się nie zwracali. Co więcej przy zawieraniu umów nie
informowano klientów ani o jakichkolwiek opłat za billingi, ani o jakiejś
promocji ws. bezpłatnych rachunków szczegółowych, ani też nie stwarzano im
możliwości wyboru np. samych faktur bez rachunków szczegółowych (z tej opcji skorzystaliby na pewno
klienci pakietu Iplus)
Słowem opłatę
wprowadzono bez wcześniejszego powiadomienia klientów w formie pisemnego
przesłania zmian umowy, a gdy nawet przesyłano informację to w formie zwykłej
informacji o zakończeniu promocji, bez zachowania miesięcznego terminu
wypowiedzenia. Takie
działanie stanowi naruszenie prawa tj. art.61 ust.5 Prawa Telekomunikacyjnego (Dostawca publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych doręcza na piśmie abonentowi, który udostępnił swoje dane,
o których mowa w art. 60a ust. 1a, chyba że abonent złożył żądanie określone w
ust. 5a, oraz podaje do publicznej wiadomości treść każdej proponowanej zmiany
w cenniku, z wyprzedzeniem co najmniej jednego miesiąca przed wprowadzeniem
tych zmian w życie. Jednocześnie abonent powinien zostać poinformowany o prawie
wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji zmiany w cenniku) oraz §8 Aneksu do umowy o
świadczenie usług telekomunikacyjnych w sieci Plus dotyczących sprzedaży
aparatów w ramach wymiany aparatów (Polkomtel
doręczy abonentowi na piśmie oraz poda do publicznej wiadomości treść każdej
proponowanej zmiany warunków umowy … z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu
rozliczeniowego). Wprowadzenie
dodatkowej opłaty w wysokości 5,04 zł jest zmianą warunków, a zatem obowiązkiem
operatora było wcześniejsze wypowiedzenie warunków umowy z wyprzedzeniem co
najmniej miesięcznym. Tego Polkomtel nie uczynił. Ponadto przesyłanie klientem
opłat za rachunki szczegółowe - których klient nie zażądał – w celu
wyciągnięcia 5,04 zł opłaty, stanowi naciąganie klientów celu uzyskaniu łącznie
ok. 70 mln zł przy 14 mln klientów. Takie działanie naszym zdaniem stanowi
naruszenie art. 24. 1 i 2 ustawy o ochronie Konkurencji i
Konsumentów: Zakazane jest
stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Przez praktykę
naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie bezprawne
działanie przedsiębiorcy, w szczególności: naruszanie obowiązku udzielania
konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji; nieuczciwe praktyki
rynkowe lub czyny nieuczciwej konkurencji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz