3 października 2024

Życie Stolicy: KGS, ile wywalą na ponowny audyt outsorcingu

20 września Rada Nadzorcza KGS ogłosiła audyt outsorcingu. Zaproszono doświadczone podmioty audytorskie do składania ofert na przeprowadzenie audytu w obszarze usług outsourcingowych w Krajowej Grupie Spożywczej S.A.

Zakres przedmiotowy Audytu obejmuje analizę umów outsourcingowych oraz sponsoringu i darowizn, w tym współpracy z trzecim sektorem oraz z innymi podmiotami, zawartych przez Krajową Grupę Spożywczą S.A. w okresie od 1 maja 2023 roku do 15 grudnia 2023 r. Audytor zobowiązany będzie do:

- analizy wykazu informacji o świadczonym na rzecz Spółki doradztwie oraz usługach świadczonych przez podmioty zewnętrzne, obejmującej w szczególności zawarte umowy, strony umów, przedmiot umów, daty ich zawarcia, warunki wynagrodzenia (w tym w szczególności zmienne składniki wynagrodzenia i sposoby ich ustalania), wysokość wydatków poniesionych przez Spółkę z tytułu obowiązywania umów, trybu zawarcia umów, umocowanie do zawarcia umowy, rezultaty prac;

- analizy wykazu informacji o zawartych przez Spółkę z innymi podmiotami umowach sponsoringu, obejmującej w szczególności przedmioty umów, okresy trwania umów, wysokości wynagrodzenia, terminy płatności wynagrodzenia, sposoby ustalania wysokości wynagrodzenia, cele umowy sponsoringu (tj. rodzaj działań sponsorowanych np. sportowych, edukacyjnych etc. lub wydarzeniach sponsorowanych na podstawie tych umów), rozliczanie tego rodzaju stosunków zawartych przez Spółkę i sposoby finansowych rozliczeń;

- analizy wykazu informacji o współpracy Spółki z fundacjami, stowarzyszeniami, organizacjami dobroczynnymi, społecznymi, ekologicznymi, sportowymi, kościołami, związkami wyznaniowymi, w tym o dotowaniu i sponsorowaniu przez spółkę przedsięwzięć;

- zbadania powiązań pomiędzy podmiotem świadczącym usługę doradztwa lub inną usługę na rzecz Spółki, w tym powiązań osobowych pomiędzy organami podmiotu, a organami Spółki oraz dokumentacji związanej z ww. umowami,

- zbadania powiązań osobowych podmiotu (tj. organizacji, fundacji, związków wyznaniowych, stowarzyszenia itp.) ze Spółką w zakresie dotyczącym powiązań osobowych pomiędzy organami tego podmiotu, z którym Spółka współpracuje lub na rzecz którego doszło do przysporzenia z majątku Spółki, z jej organami;

- wykazania potencjalnych nieprawidłowości związanych z zawarciem i realizacją przez Spółkę poszczególnych umów z zakresu outsourcingu oraz sponsoringu i darowizn, w tym współpracy z trzecim sektorem oraz z innymi podmiotami.

https://www.kgssa.pl/plik,5439,zaproszenie-do-skladania-ofert-audyt-outsourcing.pdf

12 czerwca w Zamościu Rada Nadzorcza Spółki podjęła w trybie obiegowym uchwałę przeprowadzenia w Spółce audytów w obszarach outsorcingowych, postępowań sądowych i administracyjnych, cyberbezpieczeństwa oraz postępowań kontrolnych. Na tym posiedzeniu rady nadzorczej obecny był nadzorujący Spółkę z ramienia Ministerstwa Aktywów Państwowych Sekretarz Stanu Pan Zbigniew Ziejewski.

Jednakże powyższe ogłoszenie Rady rodzi kilka pytań.

Jak czytamy w informacji z posiedzenia Rady Nadzorczej z dnia 15.07.2024 - Redagowaliśmy protokół z postępowania audytowego, zleconego przez Ministerstwo Aktywów Państwowych, która rada prowadziła w obszarach (1) umów outsorcingowych, w tym współpracy z trzecim sektorem, (2) postępowań kontrolnych, (3) postępowań sądowych i administracyjnych, (4) cyberbezpieczeństwa. Audyt był prowadzony przez pracy cały czerwiec do połowy lipca. Rada wówczas spotykała się raz w tygodniu lub częściej na wideokonferencjach poświęconych audytowi.

Zgodnie z zaleceniem MAP, raport z postępowania audytowego w tych zakresach został przygotowany i przesłany do MAP w dniu 15.07.2024 r. Jedną z rekomendacji audytowych jest przeprowadzenie kolejnych, pogłębionych badań w niektórych obszarach.

Skoro audyt został przeprowadzony, po co prowadzić kolejny? Dlaczego ograniczono zakres badania w ogłoszeniu jedynie do 15 grudnia 2023? Według naszej wiedzy także po tym zakresie zawierano umowy choćby np. umowę sponsoringową z Pogoń Szczecin w marcu br. Czemu ten okres nie jest także badany? Czy chodzi znów tylko o polityczny aspekt a nie o żadne meritum sprawy?

Co robi Departament Kontroli i Audytu Wewnętrznego? Dlaczego rada nadzorcza zleca audyt na zewnątrz zamiast Departamentowi? Czyżby Rada Nadzorcza nie miała zaufania do tego departamentu? Jaka zatem jest niezależność audytu wewnętrznego? Czy członkowie rady nie potrafią sami dokonać audytu? Ile kasy tym razem się wywali na Doradcę Rady Nadzorczej, który dokona audytu?

 

zob. też: https://zyciestolicy.com.pl/za-co-rada-nadzorcza-kgs-bierze-pieniadze/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz