26 grudnia 2024

Życie Stolicy: Tramwaj do Wilanowa. Awarie za awarie i wolne w święta

 Pierwszy tramwaj (na razie testowy) dotarł do Wilanowa. Trasa Tramwaj do Wilanowa niedługo będzie do Waszej dyspozycji

– chwalił się 14.10 na platformie X prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. 29 października oddawał z pompą Tramwaj do Wilanowa, a tymczasem od tego momentu następuje awaria za awarią (https://zyciestolicy.com.pl/tramwaj-do-wilanowa-uszkodzona-trakcja/)

Mieszkańcy Dolnego Mokotowa po raz kolejny mogli przekonać się na własnej skórze, jakie są efekty wycofania z trasy Sobieskiego-Belwederska-Spacerowa-Centralny jakichkolwiek połączeń autobusowych. W dniu 23 grudnia, gdy ludzie spieszą się na pociąg w rodzinne strony, miała miejsce awaria tramwaju (te awarie na tej linii zdarzają się regularnie; a to na torowisko wjedzie nieogarnięty dostawca z aplikacji, tam jego pojazd spadnie z betonowego podestu, blokując na amen przejazd tramwajów, a to jest awaria prądu).

– stwierdza Piotr Kowalczyk w liście do Gazety Wyborczej (https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7,54420,31570099,kolejna-awaria-tramwaju-do-wilanowa-brak-autobusow-paraliz.html).

A na domiar złego w święta na nowej linii tramwaje do Wilanowa będą kursowały co … 20 minut,  zaś w pierwszy i drugi dzień świąt Bożego Narodzenia „wolne” będą miały tramwaje linii 14. https://warszawa.naszemiasto.pl/zmiany-w-komunikacji-miejskiej-na-swieta-metro-tramwaje-i-autobusy-z-korekta-oto-co-czeka-warszawiakow/ar/c1p2-27110253

Emocje udzielają się zatem zdenerwowanym mieszkańcom Warszawy, którzy stwierdzają:

Trzaskowski śmiga po różnych miastach swoim autem? I po co się włóczy zamiast pilnować Warszawy. Tramwaj ,, już ” do Wilanowa jeździ, ale rozpierducha wokół jak była tak jest. A d…… ma to w d…, więc sobie kampanię robi i szwęda się po, kosztem Warszawiaków. Wstyd 

https://x.com/Tomasz34380324/status/1870469563516907993

Ga7Qn8FXwAAzjdTWarszawa. 2024 rok, a budowniczowie/projektanci Tramwaju na Wilanów odwalają takie fuszerki…

https://x.com/K_Kielczewski/status/1850646224975581256


Daniel Alain Korona

(za https://zyciestolicy.com.pl

24 grudnia 2024

Życie Stolicy: Ministerstwo chowa głowę w piasek ws. KHBC?

W związku z informacjami ws. politycznych zatrudnień i nieprawidłowości w KHBC (Kutnowska Hodowla Buraka Cukrowego) rozsyłanymi przez sygnalistę m.in. do naszego portalu (https://zyciestolicy.com.pl/polityczny-zarzad-w-khbc/), do MAP, KGS i innych organów, zwróciliśmy się z zapytaniem dziennikarskim do Ministerstwa Aktywów Państwowych z 3 pytaniami:

- czy MAP lub KGS prowadzi kontrolę w KHBC, jakie są rezultaty kontroli, czy zarzuty się potwierdzają? 

- Czy i dlaczego bez konkursu zatrudniono w KHBC Krzysztofa Figata na stanowisku dyrektorskim, jakie posiada kwalifikacje (szkoła zawodowa, matura?) 

oraz:

dlaczego został odwołany Jacek Rajewski z KHBC? Czy były członek zarządu Jacek Rajewski dopuścił się nadużyć w PHR (także nadzorowanej pośrednio przez MAP)?

Chcielibyśmy uzyskać potwierdzenie lub zaprzeczenie tych doniesień. Według ostatnich informacji Jacek Rajewski został ostatecznie po odwołaniu przez KGS z funkcji członka zarządu KHBC zatrudniony przez prezesa Sikorskiego w KHBC.

Najpierw Ministerstwo szukało jakiegoś pretekstu by uniknąć odpowiedzi, ale w końcu Departament Komunikacji MAP udzieliło odpowiedzi, który przytaczamy poniżej:

Minister Aktywów Państwowych wykonuje prawa z akcji w odniesieniu do spółki Krajowa Grupa Spożywcza S.A. Nie wykonuje jednakże praw z udziałów spółki z jej Grupy Kapitałowej, jaką jest Kutnowska Hodowla Buraka Cukrowego sp. z o.o.

Ministerstwo Aktywów Państwowych nie posiada szczegółowych informacji na temat zmian w zakresie zatrudnienia w Kutnowskiej Hodowli Buraka Cukrowego sp. z o.o.

Jednocześnie zapewniamy, że w przypadku zgłoszeń na temat potencjalnego występowania nieprawidłowości dotyczących spółek z udziałem Skarbu Państwa, Ministerstwo Aktywów Państwowych, w ramach swoich uprawnień, podejmuje działania zmierzające do ich wyjaśnienia, przy wykorzystaniu dopuszczonych prawem narzędzi korporacyjnych.

Słowem Ministerstwo twierdzi że nie ma szczegółowych informacji, ale jak będą nieprawidłowości, to podejmą stosowne działania. Odpowiedź Ministerstwa mija się jednak z faktami.

Otóż Departament Nadzoru Właścicielskiego II (tak jak wiele innych organów) otrzymał informację o nieprawidłowościach od wspomnianego sygnalisty w połowie października, a to oznacza że Ministerstwo ma wiedzę nt. zatrudnień politycznych i ewentualnych nieprawidłowości gospodarczych. Wystarczyło wystąpić do KGS o szczegółową informację, czy kontrola w Spółce potwierdziła ww. nieprawidłowości czy też nie.

14 listopada w Spółce pojawił się z wizytą wiceminister Zbigniew Ziejewski (PSL), który obficie fotografował się z kierownictwem Spółki (https://khbc.pl/wizyta-sekretarza-stanu-w-ministerstwie-aktywow-panstwowych-zbigniewa-ziejewskiego-w-khbc-sp-z-o-o/). Jak stwierdził wspomniany sygnalista, w mailu do naszej redakcji

 trudno, powiedzieć czego to był manifest? 

Można odnieść wrażenie, po otrzymanej odpowiedzi, że Ministerstwo nic nie uczyniło i nie chce uczynić w tej sprawie. Być może dlatego, że Stadnina Walewice, należąca do KHBC, położona jest w rodzinnej gminie Olejniczaka, w okręgu wyborczym Pawła Bejdy z PSL.

Przypomnijmy, że prokuratura rejonowa w Kole wszczęła postępowanie wyjaśniające ws. ewentualnych nieprawidłowości w KHBC na podstawie zawiadomienia sygnalisty, którą przesłał do prokuratury organ samorządowy.

 (za https://zyciestolicy.com.pl)

Życie Stolicy: Minister Klimczak proponował obniżkę opłaty paliwowej, dlatego ją zwiększył?

 6 grudnia w Monitorze Polskim (poz. 1034) ukazało się obwieszczenie Ministra Infrastruktury w sprawie wysokości opłaty paliwowej na rok 2025.

Stawka dla benzyn silnikowych oraz ich mieszanek z biokomponentami wyniesie 202,20 zł za 1000 litrów, dla olejów napędowych i ich mieszanek z biokomponentami  - 436,07 zł za 1000 litrów. Natomiast dla gazów takich jak CNG i LPG, stawka wyniesie 246,87 zł za 1000 kg.

https://www.money.pl/gospodarka/oplata-paliwowa-wzrosnie-w-2025-r-ceny-na-stacjach-pewnie-tez-jest-obwieszczenie-7100448154086016a.html

W 2024 r. stawki te wynosiły odpowiednio 195,74 zł dla benzyn, 422,13 zł dla olejów napędowych oraz 238,98 zł dla autogazów

Jak zwraca uwagę Fakt.pl (https://www.fakt.pl/pieniadze/oplata-paliwowa-w-gore-kierowcy-zaplaca-wiecej-na-stacjach-paliw-sa-stawki/z4r9qy1):

Za decyzją o zmianie opłaty paliwowej stoi minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Okazuje się, że przed trzema laty, kiedy ceny na stacjach pięły się w górę, sam proponował obniżanie opłaty doliczanej do paliwa, tak by kierowcy mogli płacić mniej na stacjach.

Co wcześniej Dariusz Klimczak mówił o opłacie paliwowej?

I jeszcze ktokolwiek wierzy w słowa polityków?


Daniel Alain Korona

(za https://zyciestolicy.com.pl)