6 października 2024

Życie Stolicy: KGS zmienił strukturę organizacyjną

KGS cały czas zmienia strukturę organizacyjną.. 12 czerwca w Zamościu odbyło się posiedzenie Rady Nadzorczej Krajowej Grupy Spożywczej. M.in. podjęto w trybie obiegowym uchwałę ws. zatwierdzenia Regulaminu Organizacyjnego Spółki, w którym w wyniku zmian zmniejszyła się liczba jednostek/komórek organizacyjnych Spółki łącznie o 4. Policzmy czy tak jest w istocie. Z informacji związkowych wynika, że:

Zlikwidowano Departament Organizacji i Zarządzania i nastąpił podział zadań i ich przeniesienie do nowo tworzonych komórek organizacyjnych (oni nazywają to likwidacją?) Departamentu Organizacyjnego, Departamentu Zarządzania Zasobami Ludzkimi i Birem Polityki Społecznej. Czyli z jednego departamentu zrobiono trzy nowe.

Zlikwidowano Departament Obrotu Rolniczymi Środkami Produkcji i włączono zadania tej komórki do zakresu zadaniowego Departamentu Surowcowego. Zlikwidowano Departament Koordynacji Zasobów i nastąpiło włączenie zadań tej komórki do zakresu zadaniowego Departamentu Organizacyjnego.

Połączono Biuro Zrównoważonego Rozwoju oraz Biuro Innowacji Badań Naukowych w jeden Departament Innowacji i Zrównoważonego Rozwoju.

Zamiast Pełnomocnika ds. Systemu Zarządzania, powołano nową komórkę Biuro Kontroli Jakości. Zlikwidowano Pełnomocnika Zarządu ds. integracji w ramach Grupy

Przeniesiono zadania związane z zabezpieczeniem floty samochodowej na potrzeby Zarządu i Centrali Spółki z Departamentu Logistyki do Departamentu Organizacyjnego.

Zlikwidowano zakłady (Archiwum, Nadruk Papieru) do innych departamentów. Zakład Polskie Przetwory uzyskał rangę Oddziału.

Zlikwidowano stanowiska kierowników w komórkach organizacyjnych pozostawiając jednolite nazewnictwo (dyrektorzy)

Zlikwidowano możliwość powoływania w drodze uchwały dodatkowych pełnomocników Zarządu i równocześnie utworzono możliwość zatrudniania doradców w ramach komórek organizacyjnych.

Zatem czemu dokonano restrukturyzacji, jaki cel zamierzano osiągnąć i jaki efekty uzyskano?

Trudno nie odnieść wrażenia, że to raczej pozorowane ruchy (dzielenie, łączenie, przeniesienie zadań, zmiana nazewnictwa itd itd), w wyniku których, niektóre osoby się zwolni, innych się przesunie, a jeszcze innych zatrudni. Zmiany organizacyjne mogą być zatem wygodnym sposobem na eliminowanie osób niewygodnych i nagradzanie "swoich". Czy tak było w istocie?

15 lipca w informacji dla pracowników Przewodnicząca Komisji Oddziałowej NSZZ Solidarność Pracowników KGS w centrali Spółki Lucyna Modrak stwierdzała Wszelkie zmiany organizacyjne w Spółce w pierwszej kolejności dotykają Centrali. To z jednej strony zrozumiałe, a z drugiej wymaga jeszcze większej wrażliwości i aktywności związków zawodowych. Tę potrzebę dobitnie pokazał ubiegłoroczny trudny proces likwidacji Biura Produktów Grupy w Centrali. Dzielenie pracowników na lepszych i gorszych ... nie powinno mieć miejsca w żadnym przypadku. Czy też szukanie oszczędności kosztem koleżanek i kolegów z innej jednostki organizacyjnej. Tym bardziej, że do Centrali wliczają się obecnie również Pracownicy z Archiwum i Nadruku Papieru.

Jak wynika ze sprawozdania zarządu za rok 2022/23, w lipcu 2023 roku w KGSie było 20 departamentów i biur, 8 oddziałów i 3 zakłady oraz 2 pełnomocników w Centrali. Pod koniec sierpnia 2023 zostało zatwierdzonych 27 regulaminów departamentów, biur, pełnomocników. Obecnie jest 24 departamenty i biura, 1 pełnomocnik w Centrali i 9 oddziałów.

Zatem w lipcu 2023 roku było 31 jednostek organizacyjnych i 2 pełnomocników, a dziś jest ich 33 i 1 pełnomocnik. A zatem w porównaniu z lipcem ubr. liczba jednostek organizacyjnych się nie zmniejszyła.

Z informacji związkowych wynika także, iż 22 sierpnia Zarząd poinformował Radę Nadzorczą, że zatrudnienie (umowy o pracę na etatach) w całej Spółce spadło rok do roku o 4 osoby, natomiast w Centrali o 21 osób. Oznacza to, że sumarycznie w Oddziałach zatrudnienie wzrosło (o 17) a w Centrali zatrudnienie zostało zmniejszone.

KGS zatrudnia 2039 osoby (stan na 30.09.2023), a to oznacza że szacunkowo rocznie ok. 60-70 pracowników ubywa w sposób naturalny (w tym kilkanaście w centrali). Tyle samo musiało zatem zostać zatrudnionych.

A zatem nie było jakiegoś szczególnego zwiększenia efektywności pracowniczej mimo kolejnych zmian organizacyjnych.

5 października 2024

Życie Stolicy: KGS: Spokojnie, ceny cukru tylko spadają

Cena cukru w Polsce od wielu miesięcy spada, a to oznacza że sytuacja Krajowej Grupy Spożywczej się pogarsza. Ale o ile fakt spadku cen cukru był zauważony przez zarząd KGS, równocześnie jednak bagatelizowano na swój sposób problem informacjami dla rady nadzorczej, że wynik finansowy jest wyższy lub zgodny z planowanym. Taki obraz wynika z informacji związkowych nt. posiedzeń rady nadzorczej:

20.02.2024 Rada Nadzorcza Korekta Planu rzeczowo-finansowego została przedstawiona przez Prezesa Zarządu Marka Zagórskiego ... wyjaśnił Radzie przyczyny przyjmowania korekt każdego roku po kampanii cukrowniczej. Istotny wpływ na zmianę założeń będących podstawą Planu w ramach korekty ma przede wszystkim dynamiczna sytuacja na rynku cukru, w tym w szczególności spadające obecnie ceny oraz prognozowany ich dalszy spadek. Ważne są również zmiany na rynku walut, gdyż z uwagi chociażby na cenę buraków liczone w euro (ale nie tylko ceny braków) mają one bardzo duży wpływ na wynik finansowy Spółki. Poinformował Radę o najwyższej w historii Spółki ilości wyprodukowanego cukru ... Co istotne, dzięki właściwym przewidywaniom sytuacji rynkowej, mimo spadających cen i trudności ze sprzedażą cukru w zaplanowanych wielkościach, planowany jest zysk netto na koniec roku obrotowego na poziomie nieco wyższym od pierwotnie zaplanowanego.

26.03 Posiedzenie Komisji Zakładowej NSZZ "Solidarność". Prezes Zagórski udzielił nam informacji na temat stanu Spółki i innych spółek z Grupy (wynik finansowy za pierwsze pół roku jest wyższy od planowanego ale jest problem ze spadającą ceną cukry i uzyskaniem właściwego wolumenu sprzedaży cukru z uwagi na wstrzymywanie się klientów kontraktowych z zakupem i kupowanie cukru na spocie na niższą kwotę; należy spodziewać się, że cena cukru będzie nadal spadać, nie pomaga cukier ukraiński - więc konieczne jest zwracanie bacznej uwagi na koszty. Trudna sytuacja nadal utrzymuje się w sektorze zbożowo-młynarskim, który wymaga doinwestowania w celu zapewnienia infrastruktury do przerobu, magazynowania i eksporty. Prezes Zagórski wskazał m.in. ,że dużym problemem jest ogromna produkcja zbóż w Rosji (zwłaszcza pszenicy) i używania przez ten kraj żywności jako oręża w wojnie.

25.04 Rada Nadzorcza: Podsumowując to co powiedzieli Prezesi podczas posiedzenia to: Póki co idziemy w zaplanowanym w korekcie wolumenem sprzedaży cukru oraz zyskiem netto, tak w Spółce, jak i w Grupie Kapitałowej (narastająco za pół roku). Niestety należy mieć na uwadze, że cena cukru mocno spada, jest problem z osiągnięciem odpowiedniego poziomu sprzedaży, zatem należy się spodziewać, że kolejne miesiące mogą być sprzedażowo trudne... W Grupie Kapitałowej największe problemy są cały czas w segmencie spożywczym (Pszczółka i Polskie Przetwory). Ponadto duże trudności od ubiegłego roku trwają w segmencie zbożowo-młynarskim. W pozostałych segmentach sytuacja jest dobra, prawie wszystkie spółki mają zysk zgodnie z planem lub wyższy od planu...

25.05 Rada Nadzorcza: Sytuacja finansowa Spółki jest stabilna mimo trudności w osiągnięciu planowanego wolumenu sprzedaży cukru w ujęciu miesięcznym. Średnia cena sprzedaży jest jedna nadal wyższa od planowanej, pomimo istotnych spadków cen na rynku. Również wynik finansowy netto za okres do końca kwietnia 2024 roku jest wyższy od planowanego, należy jednak spodziewać się dalszych spadków ceny cukru, co może utrudnić uzyskanie planowanego wyniku finansowego na koniec roku obrotowego. W kontekście spółek zależnych sytuacja nie zmieniła się w stosunku do ostatniej informacji. Jedynie mogę powiedzieć, że Zakład "Polskie Przetwory" (chociaż nie jest spółką zależną, to jest rozpatrywany w ramach segmentu spożywczego) nada notuje stratę, ale jest ona niższa od planowanej ...

12.06 Rada Nadzorcza w Zamościu: w dużym skrócie: ceny cukru są nadal niskie, ale sprzedaż wolumenowo jest prowadzona zgodnie z planem ... większość spółek zależnych ma wynik dodatni, dobra sytuacja panuje na rynku skrobi ziemniaczanej a nadal problemy sprawia segment spożywczy, można jednak zauważyć pierwsze pozytywne efekty działań naprawczych.

15.07 Rada Nadzorcza: Rada zapoznała się z informacją na temat sytuacji ekonomiczno-finansowej Spółki i Grupy Kapitałowe (generalnie nie zmieniła się od ostatniego posiedzenia).

22.08 Rada Nadzorcza. Obecnie wynik finansowy Spółki (zysk-narastająco) jest wyższy od planowanego, ale w lipcu w związku z niską ceną cukru odnotowana została strata. Jednakże wynik finansowy na koniec roku obrotowego powinien być zgodny z zaplanowanym. W ramach Grupy Kapitałowej, w związku z bardzo dobrymi wynikami niektórych spółek zależnych i pomimo straty wygenerowanej przez inne spółki zależne ("Pszczólka, spółki segmentu zbożowo-młynarskiego) wygenerowany został zysk netto dużo wyższy od planu... Sprzedaż cukru ilościowo jest prowadzona zgodnie z planem, natomiast cena jest niższa od planowanej.

Innymi słowy ceny niższe, sprzedaż ilościowo zgodnie z planem a wynik finansowy - wyższy od planowanego (sic). Po raz pierwszy poruszona została także prognoza finansowa na przyszły rok. Zarząd nie podał jeszcze konkretnych liczb, jednakże - jak wiemy - planowana jest strata. Zarząd podejmuje działania mające na celu obniżenie kosztów i w ich wyniku udało się je obniżyć o około pół miliarda, jednakże niestety cena cukru utrzymuje się na bardzo niskim poziomie i taka redukcja kosztów nie wystarczy, jeżeli tendencja spadkowa cen cukru się utrzyma. Do końca września przedstawiony będzie Plan rzeczowo-finansowy a koleny rok obrotowy i poznamy wszystkie szczegóły. 

Przypomnijmy, że już w czerwcu dr Daniel Alain Korona, były prezes Elewarru, publicznie informował o prawdopodobnej stracie Krajowej Grupy Spożywczej w roku 2024/25 szacując ją do 600 mln zł. https://zyciestolicy.com.pl/73417-krajowa-grupa-spozywcza-widmo-strat/

Nieoficjalnie wiemy, że strata może być nawet wyższa. Jednak tymi informacjami się nie przejmowano.

Z informacji z posiedzeń rady nadzorczej wynika obraz pewnej nonszalancji. Dominowała filozofia jakoś to będzie. Uspokajano się, że wyniki finansowe są zgodnie lub wyższe niż planowane.

Także nie zajęto się na poważnie sytuacją spółek Elewarr, Zamojskie Zakłady Zbożowe. Owszem 9-10 września nawet rada wysłuchała i przeprowadziła dyskusje nt. prezentacji na temat obecnej sytuacji oraz kierunków strategicznych spółek Elewarr sp. z o.o. oraz Zamojskie Zakłady Zbożowe sp. z o.o. przedstawionych przez Prezesów Zarządów obu spółek. Z informacji nie wynika jednak, by cokolwiek konkretnego z tej dyskusji wynikło. A spółki dołują

Trwa kombinacja jak wykazać zysk, skoro jest strata.

c.d.n.

 

3 października 2024

Życie Stolicy: KGS, ile wywalą na ponowny audyt outsorcingu

20 września Rada Nadzorcza KGS ogłosiła audyt outsorcingu. Zaproszono doświadczone podmioty audytorskie do składania ofert na przeprowadzenie audytu w obszarze usług outsourcingowych w Krajowej Grupie Spożywczej S.A.

Zakres przedmiotowy Audytu obejmuje analizę umów outsourcingowych oraz sponsoringu i darowizn, w tym współpracy z trzecim sektorem oraz z innymi podmiotami, zawartych przez Krajową Grupę Spożywczą S.A. w okresie od 1 maja 2023 roku do 15 grudnia 2023 r. Audytor zobowiązany będzie do:

- analizy wykazu informacji o świadczonym na rzecz Spółki doradztwie oraz usługach świadczonych przez podmioty zewnętrzne, obejmującej w szczególności zawarte umowy, strony umów, przedmiot umów, daty ich zawarcia, warunki wynagrodzenia (w tym w szczególności zmienne składniki wynagrodzenia i sposoby ich ustalania), wysokość wydatków poniesionych przez Spółkę z tytułu obowiązywania umów, trybu zawarcia umów, umocowanie do zawarcia umowy, rezultaty prac;

- analizy wykazu informacji o zawartych przez Spółkę z innymi podmiotami umowach sponsoringu, obejmującej w szczególności przedmioty umów, okresy trwania umów, wysokości wynagrodzenia, terminy płatności wynagrodzenia, sposoby ustalania wysokości wynagrodzenia, cele umowy sponsoringu (tj. rodzaj działań sponsorowanych np. sportowych, edukacyjnych etc. lub wydarzeniach sponsorowanych na podstawie tych umów), rozliczanie tego rodzaju stosunków zawartych przez Spółkę i sposoby finansowych rozliczeń;

- analizy wykazu informacji o współpracy Spółki z fundacjami, stowarzyszeniami, organizacjami dobroczynnymi, społecznymi, ekologicznymi, sportowymi, kościołami, związkami wyznaniowymi, w tym o dotowaniu i sponsorowaniu przez spółkę przedsięwzięć;

- zbadania powiązań pomiędzy podmiotem świadczącym usługę doradztwa lub inną usługę na rzecz Spółki, w tym powiązań osobowych pomiędzy organami podmiotu, a organami Spółki oraz dokumentacji związanej z ww. umowami,

- zbadania powiązań osobowych podmiotu (tj. organizacji, fundacji, związków wyznaniowych, stowarzyszenia itp.) ze Spółką w zakresie dotyczącym powiązań osobowych pomiędzy organami tego podmiotu, z którym Spółka współpracuje lub na rzecz którego doszło do przysporzenia z majątku Spółki, z jej organami;

- wykazania potencjalnych nieprawidłowości związanych z zawarciem i realizacją przez Spółkę poszczególnych umów z zakresu outsourcingu oraz sponsoringu i darowizn, w tym współpracy z trzecim sektorem oraz z innymi podmiotami.

https://www.kgssa.pl/plik,5439,zaproszenie-do-skladania-ofert-audyt-outsourcing.pdf

12 czerwca w Zamościu Rada Nadzorcza Spółki podjęła w trybie obiegowym uchwałę przeprowadzenia w Spółce audytów w obszarach outsorcingowych, postępowań sądowych i administracyjnych, cyberbezpieczeństwa oraz postępowań kontrolnych. Na tym posiedzeniu rady nadzorczej obecny był nadzorujący Spółkę z ramienia Ministerstwa Aktywów Państwowych Sekretarz Stanu Pan Zbigniew Ziejewski.

Jednakże powyższe ogłoszenie Rady rodzi kilka pytań.

Jak czytamy w informacji z posiedzenia Rady Nadzorczej z dnia 15.07.2024 - Redagowaliśmy protokół z postępowania audytowego, zleconego przez Ministerstwo Aktywów Państwowych, która rada prowadziła w obszarach (1) umów outsorcingowych, w tym współpracy z trzecim sektorem, (2) postępowań kontrolnych, (3) postępowań sądowych i administracyjnych, (4) cyberbezpieczeństwa. Audyt był prowadzony przez pracy cały czerwiec do połowy lipca. Rada wówczas spotykała się raz w tygodniu lub częściej na wideokonferencjach poświęconych audytowi.

Zgodnie z zaleceniem MAP, raport z postępowania audytowego w tych zakresach został przygotowany i przesłany do MAP w dniu 15.07.2024 r. Jedną z rekomendacji audytowych jest przeprowadzenie kolejnych, pogłębionych badań w niektórych obszarach.

Skoro audyt został przeprowadzony, po co prowadzić kolejny? Dlaczego ograniczono zakres badania w ogłoszeniu jedynie do 15 grudnia 2023? Według naszej wiedzy także po tym zakresie zawierano umowy choćby np. umowę sponsoringową z Pogoń Szczecin w marcu br. Czemu ten okres nie jest także badany? Czy chodzi znów tylko o polityczny aspekt a nie o żadne meritum sprawy?

Co robi Departament Kontroli i Audytu Wewnętrznego? Dlaczego rada nadzorcza zleca audyt na zewnątrz zamiast Departamentowi? Czyżby Rada Nadzorcza nie miała zaufania do tego departamentu? Jaka zatem jest niezależność audytu wewnętrznego? Czy członkowie rady nie potrafią sami dokonać audytu? Ile kasy tym razem się wywali na Doradcę Rady Nadzorczej, który dokona audytu?

 

zob. też: https://zyciestolicy.com.pl/za-co-rada-nadzorcza-kgs-bierze-pieniadze/