10 maja 2023

Dr Daniel Alain Korona: Czy dopłaty do zbóż faktycznie spowodowały spadek ich cen?

 Ostatnio w przestrzeni publicznej pojawia się pogląd, chętnie zresztą powtarzany przez niektóre media, jakoby wprowadzone przez rząd dopłaty do zbóż w pewnej mierze były “konsumowane” przez podmioty skupujące poprzez obniżanie przez nie cen skupu. Czy jednak faktycznie tak jest - pyta na łamach wrp.pl redaktor Mateusz Wasak, który o opinię poprosił dra Daniela Alaina Koronę, byłego prezesa Elewarru, a obecnie pełnomocnika ZZR Krona, który sporządził analizę zmian cen zbóż na paryskim Matifie i na polskim rynku oraz skomentował zachodzącą między nimi korelację:

Porównanie statystyczne średnich cen krajowych (wg cenyrolnicze.pl) oraz cen MATIF z okresu 17.04-28.04 pokazuje na pszenicy prawie identyczny spadek cenowy, 7,77% w kraju, 7,74% na MATIF w przeliczeniu na złote. Natomiast na rzepaku i na kukurydzy odnotowujemy większy spadek cen na MATIFie, aniżeli w kraju.

Z posiadanych informacji wynika, że dopiero od 26 kwietnia nastąpiło znaczące zwiększenie dostaw ze strony rolników do firm skupowych, co prawdopodobnie zważywszy na niskie ceny jest efektem zapowiedzianych dopłat. W okresie 26.04-5.05 pszenica konsumpcyjna w kraju spadła o 4,21% podczas gdy na giełdzie MATIF o 1,75%. Jeżeli uwzględnimy jednak okres od 26.04 do 8.05 pszenica konsumpcyjna w kraju spadła o 3,78% podczas gdy na giełdzie MATIF 2,67% w euro i 3,13% w przeliczeniu na PLN. A zatem różnice nie są istotne.

Zmiany cen rzepaku i kukurydzy są w okresie od 26 kwietnia do 8 maja znacznie głębsze na MATIFie niż w Polsce. Jednakże w okresie krótszym tj. do 5 maja różnice były nieistotne, w przypadku rzepaku spadek wyniósł 1,93% w Polsce, 1,91/1,92% MATIF, a na kukurydzy 3,18% w Polsce, 3,45/3,46% na giełdzie MATIF.

Ceny w Polsce i na MATIFie w okresie 17.04-8.05.2023

Średnia krajowa (PLN)08.05.202328.04.202326.04.202317.04.2023
pszenica konsumpcyjna918,13929,2954,21007,5
rzepak1869,041876,751899,331908,21
kukurydza889,21898,61916,94923,75
MATIF (Euro)08.05.202328.04.202326.04.202317.04.2023
pszenica237238,5243,5256
rzepak429432,25457,25460,5
kukurydza229,25233,5239244,75
MATIF (PLN)08.05.202328.04.202326.04.202317.04.2023
pszenica1082,40271094,451117,351186,33
rzepak1959,28591983,552098,182134,00
kukurydza1047,00771071,511096,701134,20
kurs euro4,56714,58894,58874,6341

Opracowanie na podstawie: cenyrolnicze.pl, MATIF, NBP.

Zmiany cen w kraju i na giełdzie MATIF w okresie 17.04-8.05.2023

średnia krajowa (zmiana %)8.05/17.0428.04/17.048.05/26.04
pszenica konsumpcyjna-8,87-7,77-3,78
rzepak-2,05-1,65-1,59
kukurydza-3,74-2,72-3,02
MATIF (zmiana % Euro)8.05/17.0428.04/17.048.05/26.04
pszenica-7,42-6,84-2,67
rzepak-6,84-6,13-6,18
kukurydza-6,33-4,60-4,08
MATIF (zmiana % PLN)8.05/17.0428.04/17.048.05/26.04
pszenica-8,76-7,74-3,13
rzepak-8,19-7,05-6,62
kukurydza-7,69-5,53-4,53

opracowanie własne

Zatem dopłaty nie stanowiły czynnika decydującego o obniżce cen. Być może w pewnym minimalnym stopniu poprzez zwiększenie podaży mogło oddziaływać na ceny lokalne, ale nawet jeżeli tak było, to skala przynajmniej jak do tej pory, nie przekracza 1-2%.

Innymi słowy nie można potwierdzić wpływu dopłat na zmiany cen w Polsce. Może to wydawać się zaskakujące, ale wyjaśnienie jest dość proste. Prawdopodobnie wynika to z faktu, że głównym popytobiorcą kreującym obecnie ceny pszenicy jest tzw. port (czyli eksport), a nie rynek wewnętrzny, a ceny portowe są kształtowane w relacji do cen światowych.

Czy wraz ze stałym zwiększeniem się podaży, następstwem konieczności opróżnienia magazynów przez nowymi zbiorami oraz przyrzeczonych dopłat rolnikom i do transportu, ten wpływ nie będzie silniejszy, to dopiero się okaże? – kończy dr Korona.

Co się stało z projektem rozporządzenia RD687?

Jak wynika z zestawienia prac legislacyjnych rady ministrów, 14.04.2023 o godz. 15.15 nastąpiło zamieszczenie w zestawieniu informacji o projekcie rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa numer projektu RD 687. W przedkładanym projekcie rozporządzenia proponuje się wprowadzenie nowych form pomocy: dla producentów rolnych, którzy zgłosili do Agencji do dnia 15 września 2023 r., zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, oznakowanie świń urodzonych w jego gospodarstwie od dnia 1 maja 2023 r. do dnia 31 sierpnia 2023 r. i którym zagraża utrata płynności finansowej w związku z ograniczeniami na rynku rolnym spowodowanymi agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy.

Projekt ten do tej pory nie figuruje w wykazie Rządowego Centrum Legislacji, a zatem Związek postanowił wyjaśnić co z nim się stało i wystąpił zatem do KPRM o kopię ww. projektu rozporządzenia RD687, o informację dlaczego ww. projekt nie figuruje w wykazie Rządowego Centrum Legislacji oraz o informację czy projekt został wycofany (jeżeli tak to dlaczego, a jeżeli nie to kiedy zostanie on zamieszczony w wykazie RCL?)

 



Na spotkaniach w dniu 10 stycznia 2023 roku i 3 marca 2023 roku, premier Mateusz Morawiecki zadeklarował wsparcie dla hodowców trzody chlewnej. Padła nawet konkretna kwota 450 mln zł. Nie wiemy, czy ten projekt jest czy też jak wynika z deklaracji jakie padły na spotkaniu w dniu 4 maja br. w MRiRW, wsparcie dla trzody chlewnej to dalsza przyszłość. Chcemy mieć jasność w tej kwestii - stwierdza dr Daniel Alain Korona, pełnomocnik ZZR KORONA.

9 maja 2023

MRiRW: Dopłaty do nawozów nie przekroczą 4,7 mld zł

W przypadku, gdy ze złożonych wniosków o pomoc wyniknie, że zapotrzebowanie na pomoc przekracza łącznie kwotę 4,7 mld zł, do obliczenia wysokości tej pomocy zostanie zastosowany współczynnik korygujący. Współczynnik korygujący będzie stanowi iloraz kwoty 4,7 mld zł i kwoty równej zapotrzebowaniu na tę pomoc wynikającemu ze złożonych wniosków z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku - stwierdziła w piśmie z dnia 8 maja nr DBD.fin.071.28.2023 do ZZR KORONA pani Aleksandra Szelągowska, z-ca dyrektora departamentu budżetu MRiRW. Wprawdzie Związek zwracał się o obniżenie stawki VAT na nawozy i środki ochrony roślin, ale otrzymał odpowiedź dotyczącą programu dopłat do nawozów. Niech będzie.

Z pisma MRiRW można także dowiedzieć się, że: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi uprzejmie informuje, że prowadzi szereg działań mających na celu pomoc producentom rolnym, w tym w ramach programu dopłat do nawozów Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, po przyjęciu przez Komisję UE decyzji stwierdzającej zgodność programu pomocy dopłat do nawozów z rynkiem wewnętrznym, uruchomi nabór wniosków do 14 lipca 2023 r. o dopłaty do zakupionych nawozów. Wsparcie skierowane jest do rolników, którzy w okresie od 16 maja 2022 r. do 31 marca 2023 r. zakupili nawozy mineralne inne niż wapno nawozowe i wapno nawozowe zawierające magnez od podmiotów prowadzących działalność w zakresie obrotu lub sprzedaży nawozów. Zakup musi być udokumentowany.

Pomoc przeznaczona będzie dla rolników, którzy posiadają gospodarstwo do 300 ha i złożyli w 2023 r. wniosek o płatności bezpośrednie. Wysokość pomocy nie może przekroczyć iloczynu:

- deklarowanej przez producenta rolnego we wniosku o płatność bezpośrednią powierzchni upraw i stawki pomocy;

-  liczby zakupionych ton nawozów mineralnych innych niż wapno nawozowe i wapno nawozowe zawierające magnez w okresie od dnia 16 maja 2022 r. do dnia 31 marca 2023 r., i różnicy ceny za tonę nawozów mineralnych innych niż wapno nawozowe i wapno nawozowe zawierające magnez, zakupionych w okresie od dnia 16 maja 2022 r. do dnia 31 marca 2023 r., oraz średniej ceny danego typu nawozu mineralnego ogłoszonej przez ministra właściwego do spraw rolnictwa w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu.

Stawka pomocy będzie wynosiła:

-500 zł na 1 ha powierzchni upraw rolnych z wyłączeniem traw na gruntach ornych oraz łąk i pastwisk;

- 250 zł na 1 ha powierzchni łąk, pastwisk i traw na gruntach ornych.

Z pomocy wyłączone są powierzchnie, na które przyznano pomoc finansową w ramach działania „Działanie rolno-środowiskowo-klimatyczne” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, za realizację zobowiązań rolno-środowiskowo-klimatycznych, w ramach których obowiązuje całkowity zakaz nawożenia.

A nie prościej byłoby zmniejszyć stawkę VAT na nawozy, środki ochrony roślin, na olej napędowy do minimalnej stawki unijnej 5%, zamiast tych programów dopłat na nawozy, na zwiększenie zwrotu akcyzy za olej napędowy (komisja sejmowa przegłosowała ustawę nowelizującą w tej kwestii)? Ale wtedy rolnik nie byłby uzależniony, byłby samodzielny, a tak to jest dziś osobą żyjącą z rozmaitych zasiłków zwanych dopłatami, zwrotami - zauważa dr Daniel Alain Korona, pełnomocnik ZZR KORONA.