12 marca 2018

Mieszkania zwolnione z podatku od nieruchomości?

Można obejść się bez samochodu, garażu, różnych innych dóbr, ale mieszkać gdzieś trzeba. Zatem mieszkanie jest dobrem podstawowym człowieka, dobrem bez którego żyć faktycznie nie można. Owszem jest możliwość zamieszkania pod mostem, na gołym niebie, ale wcześniej czy później nastąpi to ze szkodą dla zdrowia a może i życia. Tymczasem za dobro podstawowe, dobre konieczne do życia, każe się płacić podatek. W naszej ocenie jest to nie przyzwoite - stwierdza Stowarzyszenie Interesu Społecznego WIECZYSTE w petycji do senackiej komisji praw człowieka, praworządności i petycji.

Stowarzyszenie proponuje zatem zwolnienie z podatku od nieruchomości mieszkania i domy do 110 m2 a także grunty pod tymi mieszkaniami pod warunkiem zameldowania w nim na pobyt stały właściciela nieruchomości.

W uzasadnieniu Stowarzyszenie zauważa, że podatek od mieszkań jest ekonomicznie nieefektywny. Same wpływy z podatku od nieruchomości mieszkaniowych są niewielkie – w Warszawie ok. 43 mln zł, w skali kraju zatem ok. 800 mln zł. Równocześnie trzeba wysłać decyzje listem poleconym z potwierdzeniem odbioru i do każdego ze współmałżonków (w przypadku własności małżeńskiej). Zatem cała operacja z ekonomicznego punktu widzenia nie przynosi jakichś znaczących przychodów. Ten podatek jest stwarza konieczność wydawania dużej ilości decyzji, co jest czaso i kosztochłonne, co znacznie obniża efektywność administracyjną. 

6 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawy wpis i porusza ważną kwestię. Po przeczytaniu jego sam zacząłem się zastanawiać nad tym całym podatkiem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Akurat ja się na kwestiach podatkowych nie znam i wiem, że ja go nie płaciłam gdyż kupowałam mieszkanie z rynku pierwotnego. Jestem bardzo zadowolona, że wybrałam mieszkanie w Rumi z oferty https://www.eurostyl.com.pl/oferta/nowe-mieszkania-rumia.html ponieważ mieszka mi się tu znakomicie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetnie jest ten artykuł. Mam nadzieję, że będzie ich więcej.

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak naprawdę ja się jeszcze nie zastanawiałam na d tymi sprawami gdyż zależy mi na tym, aby kupić bardzo fajne mieszkanie. Muszę przyznać, że całkiem niedawno miałam okazję przeglądać oferty w biurze nieruchomości http://immobiliachojnice.pl/ i myślę, że mają tam świetny wybór różnego rodzaju nieruchomości.

    OdpowiedzUsuń
  5. Uważam, że najlepszą opcją jest zakup mieszkania deweloperskiego. Coraz więcej osób decyduje się właśnie na taki wybór i wykańcza takie mieszkanie całkowicie po swojemu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wybór firmy brukarskiej często wiąże się z potrzebą szybkiej i efektywnej realizacji projektu. https://bruk.warszawa.pl/ jest znana z terminowości oraz elastyczności w działaniu, co jest szczególnie istotne przy większych inwestycjach urbanistycznych oraz prywatnych zleceniach. Ich doświadczony zespół gwarantuje, że każdy projekt jest zakończony zgodnie z ustalonym harmonogramem, co minimalizuje ewentualne niedogodności dla klienta.

    OdpowiedzUsuń