10 maja 2015

Nadużycie pozycji dominującej i ograniczenie praw konsumentów przez Allegro?

5maja Stowarzyszenie Interesu Społecznego WIECZYSTE zwróciło się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z zawiadomieniem podejrzenia stosowania praktyk naruszających interesy konsumentów przez firmę Allegro tj. nadużywania pozycji w relacjach z klientami Allegro poprzez zmuszanie klientów do korzystania z pośrednictwa usługi PayU.
Podstawą interwencji Stowarzyszenie stał się przebieg ubiegłorocznej aukcji 4517472414 kupujący klient 29306751. Wobec przymuszania klientów do korzystania z usługi PayU, Stowarzyszenie 27 grudnia wystąpiło do Allegro o wyjaśnienie:

1) Na jakiej podstawie Allegro twierdzi, iż udostępnienie oferty jest równoznaczne z przyjęciem opcji PayU cyt. Panie…, akceptując ostateczny kształt oferty musi mieć Pan świadomość, że udostępniając swoim Klientom możliwość zapłaty w odpowiedniej formie (wybierając płatność z góry), udostępnia im Pan jednocześnie opcję zapłaty za pośrednictwem PayU (mail z dn. 2014-09-11 14:09:52 użytkownik Allegro kontakt@allegro.pl)
2) W przypadku odmowy przyjęcia płatności użytkownika przez opcję PayU przez sprzedającego, dlaczego dla zwrócenia wpłaty kupującemu Państwo żądają od tegoż sprzedającego dokonania przelewu weryfikacyjnego 1,01 zł, skoro przelew ten służy do identyfikacji klienta w ramach systemu PayU cyt. W związku z tym, że Pana Kontrahent dokonał wpłaty na Pana saldo PayU, to w tej sytuacji, aby sfinalizować tę transakcję (lub zwrócić wpłatę) proszę dokonać konfiguracji wspomnianej usługi na stronie: http://www.allegro.pl/myaccount/newpayments_payout.php. W zależności od sposobu wypłaty, będzie Pan proszony o wykonanie przelewu weryfikacyjnego (1,01 zł) lub przesłanie formularza zmiany danych, celem aktywizacji. Odnośnie przelewu weryfikacyjnego, to Operator PayU S.A. będąc instytucją płatniczą, podlega kontroli i ściśle określonym zasadom, które dotyczą między innymi wypłat. Jednym z podstawowych obowiązków PayU jest przeprowadzanie identyfikacji wszystkich Klientów, na rzecz których PayU realizuje płatności. Do tego służy przelew weryfikacyjny (mail z dn. 2014-09-12 08:59:16 użytkownik Allegro kontakt@allegro.pl)
3) Dlaczego Allegro nie zwraca pieniędzy kupujący w przypadku odmowy przyjęcia przez sprzedającego płatności opcją PayU. Cyt. Wpłata od Kupującego została poprawnie zrealizowana i przekazana na Pana saldo PayU. Aktualnie nie ma Pan skonfigurowanej i aktywowanej usługi PayU w Allegro. W związku z tym nie mamy możliwości zlecenia pieniędzy (mail z dn. 2014-09-11 14:09:52 użytkownik Allegro kontakt@allegro.pl)
4) Skoro klient wiesiek84 nie wyraził zgody na płatności poprzez opcję PayU, na podstawie jakich przepisów zostało otwarte temu klientowi subkonto w ramach PayU. Cyt. Witaj wiesiek84. Kupujący "pablomaks2" nie otrzymał towaru zakupionego w ofercie "(4596373370)". Zapłacił on przez usługę PayU i należność znajduje się już na Twoim subkoncie (mail z dn. 2014-10-02 19:01:21 użytkownik Zespół Allegro powiadomienia@allegro.pl)

Allegro w swoich wyjaśnieniach z 27 stycznia stwierdził, że „Obsługa realizacji zapłaty przez kupującego za towar w ramach usługi płatniczej, odbywa się na zasadach określonych w załączniku nr 8 do Regulaminu” (czyli Usługi PayU). Innymi słowy akceptując regulamin (warunek sine-qua-non), akceptuje się usługę PayU. Co prawda można zrezygnować z usługi PayU ale wymaga to zmian ustawień na konto lub rozwiązania umowy, zmian w konfiguracji oczywiście w ramach Regulaminu PayU. Spółka także nie zwróciła środków kupującemu, mimo że sprzedający odmawia przyjęcia jakichkolwiek środków w ramach PayU. Przypomnijmy przy okazji, iż Komisja Europejska uznała że nadużyciem pozycji dominującej przez firmę Microsoft i ograniczeniem praw konsumentów było np. w ramach systemu Windows  uniemożliwienie swobody wyboru wyszukiwarek internetowych. Czy działanie Allegro przymuszające do PayU nie jest podobne?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz