21 sierpnia 2013

OPINIA TAK, ALE NIE POSTANOWIENIE?

19 sierpnia Stowarzyszenie Interesu Społecznego "Wieczyste" wystąpiło do Głównego Dyrektora Ochrony Środowiska ws. stwierdzenia nieważności postanowienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie z dnia 13 czerwca 2011 r., znak: WOOŚ-II.4240.838.2011.AM jako wydanego bez podstawy prawnej.
Przypomnijmy, iż 26 kwietnia 2011 r. Echo Investment wystąpiła z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowej dla przedsięwzięcia polegającego na realizacji instalacji do naziemnego magazynowania kopalnych surowców energetycznych, zabudowy mieszkaniowej wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż 2 ha, zabudowy usługowej wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż 2 ha, garaży, parkingów samochodowych wraz z towarzyszącą im infrastrukturą o powierzchni użytkowej nie mniejszej niż 0,5 ha w ramach budowy zespołu mieszkaniowo-biurowo usługowego wraz z garażami i towarzyszącą infrastrukturą na dz. Ew nr 11 obręb 1-08-01 w rejonie ul. Konstruktorskiej w Dzielnicy Mokotów M.St Warszawy. 2 czerwca Prezydent Warszawy poinformował strony o wszczęciu postępowania i zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie o wydanie opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i określenie ewentualnego zakresu raportu o oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. RDOŚ postanowieniem z dn. 13 czerwca znak: WOOŚ-II.4240.838.2011.AM wydał opinię o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Na tej podstawie Prezydenta m.st. Warszawy wydał decyzję Nr 980/OŚ/2011 z dnia 10.10.2011r., znak: OŚ-IV-UII-EMA-6220-72-24-11, stwierdzające brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla wskazanego przedsięwzięcia

We wniosku Stowarzyszenie stwierdza, iż  opinię wydano w formie postanowienia, co stanowi naruszenie zasad postępowania… o ile przepis prawa wyraźnie nie stanowi, iż opinia ma być wyrażona w formie postanowienia, to wydanie jej w takiej formie jest naruszeniem przepisów prawa – jako wydanie bez podstawy prawnej. Art.64 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, stwierdza, że postanowienia, o których mowa w art. 63 ust. 1 i 2 (tj. ws. obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisku lub braku takiej konieczności) wydaje się po zasięgnięciu opinii regionalnego dyrektora ochrony środowiska; Ustawa nie przewiduje innej formy prawnej aniżeli opinii. Tymczasem w bieżącej sprawie wydano postanowienie, mimo braku podstawy prawnej do wydania opinii w takiej właśnie formie.
Ponadto nie sposób zauważyć, że opinia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska stwierdza brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a w tym samym czasie Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarnego w m.st. Warszawie, pismem z dnia 1 lipca 2011 r., znak: ZNS-7121/117/2011/MA stwierdził potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko oraz ustalił zakres raportu zgodny z art. 66 ust. 1 ustawy. Taka rozbieżność stanowisk i fakt, iż to organ powołany do ochrony środowiska rezygnuje z tego atrybutu musi budzić wątpliwość, co do rzetelności jego działania.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz