6 maja 2013

SIS: 9 ZŁOTYCH NA MIESZKAŃCA ZA ŚMIECIE W WARSZAWIE I ANI GROSZA WIĘCEJ

6.05 - Stowarzyszenie Interesu Społecznego "NSZZ WYZWOLENIE"/"WIECZYSTE" złożyło do Rady Warszawy uzupełnienie do wezwania z dnia 18.04 dot. uchylenia uchwał śmieciowych. W uzupełnieniu czytamy:


UZUPEŁNIENIE DO WEZWANIA Z DN. 18.04.2013
Stowarzyszenia Interesu Społecznego NSZZ „Wyzwolenie” i „Wieczyste” rozpoczęły akcję protestacyjną przeciw przyjętym w dniu 7 marca 2013 r. uchwałom śmieciowym. Do Rady Warszawy wpłynęło już nasze wezwanie z dn. 18.04. (data wpływu 22.04) złożone w trybie art.101 ustawy o samorządzie gminnym ws. uchylenia uchwał LI/1497/2013 i pozostałych uchwał. Do wezwania Stowarzyszenia dołącza w trybie art.101 ustawy coraz większa liczba Warszawiaków. Niezależnie od powyższego Stowarzyszenie zainicjowało akcję składania wszczęcia postępowań podatkowych ws. określenia i umorzenia opłat śmieciowych do urzędów dzielnicowych.
Akcja protestacyjna będzie prowadzona i nasilona, dopóki uchwały nie zostaną właściwie poprawione, a opłaty obniżone zgodnie ze społecznym oczekiwaniem. W szczególności domagamy się:

Odnośnie uchwały LI/1497/2013
1) Obniżenie stawki opłat za śmiecie w budynkach wielo-lokalowych tj. maksymalnie 9 zł/mieszkańca za odpady selekcjonowane i 13 zł/mieszkańca za nieselekcjonowane.
2) Wprowadzenie identycznych zasad rozliczania odpadów komunalnych dla gospodarstw z budynków wielo-lokalowych i budynków jednorodzinnych (tj. od mieszkańca).
Ponadto nie zostało zdefiniowane w uchwale pojęcie mieszkańca – czy dotyczyć będzie osobę zamieszkującą w sposób stały czy też wymagany będzie tylko jakieś minimum czasowe pobytu (np. 1 miesiąc).

Odnośnie uchwały LI/1498/2013
3)   Korektę wzoru deklaracji Z-DJ (dla budynków jednorodzinnych) i przesunięcia terminu składania deklaracji co najmniej do końca czerwca.
Wzór deklaracji Z-DJ jest już nieaktualny w świetle uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej z dnia 9 kwietnia br. (uchylającej §4 ust.2 uchwały LI/1497/2013) Ponadto uwzględniając stan informacyjny, właściwie dezinformacji ws. odpadów komunalnych, termin 31 maja br. jest co najmniej zbyt szybki. Przykładowo w trakcie spotkania 29.04 w Aleksandrowie (domy jednorodzinne), z przerażeniem stwierdziliśmy iż mieszkańcy nie są poinformowani jakie rodzaje deklaracje mają składać, gdzie mogą uzyskać deklaracje i gdzie mają je złożyć, jak je wypełnić czy też  jakie skutki niesie nie złożenie deklaracji. To Gmina powinna poinformować mieszkańców o wszystkich obowiązkach. Samorząd ma dowolność co do sposobu realizacji tego obowiązku. Gmina powinna jednak pouczyć mieszkańców o konsekwencjach np. niezłożenia deklaracji czy podania w nich nieprawdziwych danych.

Ponadto stwierdzamy, że występują rozbieżności w interpretacjach prawnych w zakresie osób zobowiązanych do składania deklaracji. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w sposób nie budzący wątpliwości zobowiązuje właścicieli nieruchomości (art.6h w związku z 6c). Pojęcie właściciela nieruchomości w świetle art.2 ust.1 pkt 4 jest bardzo szeroki i obejmuje współwłaścicieli, użytkowników wieczystych, inne podmioty władające nieruchomością. Przepis art. 2 ust.3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (obowiązek właścicieli nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną w rozumieniu przepisów ustawy o własności lokali) nie może być stosowany do lokali wyodrębnionych w związku z art.27 ust,2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, stanowiącą że spółdzielnie nie wykonują zarządu nieruchomością wspólną w rozumieniu ustawy o własności lokali. Tymczasem urząd miasta twierdzi, iż obowiązek składania deklaracji spoczywa na spółdzielnie także w zakresie lokali wyodrębnionych. Brak w ustawie czy w uchwałach jakiegokolwiek przepisu, które upoważniłby spółdzielnie do zastępowania właściciela nieruchomości (lokalu wyodrębnionego) w zakresie składania deklaracji za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W rezultacie może dojść do w przyszłości do znacznych problemów zarówno dla miasta, dla spółdzielni jak i dla osób zobowiązanych w zakresie rozliczeń finansowych z tytułu wątpliwych interpretacji prawnych.

Przyjęty sposób deklaracji i opłat tworzy sytuację odpowiedzialności zbiorowej dla gospodarstw domowych z budynków wielo-lokalowych. Potwierdzeniem tego stanowi wyjaśnienie Biura Gospodarki Odpadami Komunalnymi Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 22.04.2013 (CRWIP/1306/13) skierowane do Stowarzyszenia Interesu Społecznego „Wieczyste”, w którym stwierdza się „W przypadku gdy poszczególni właściciele nie będą segregować odpadów, a przekroczone zostaną normy czystości asortymentowej wskazane w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie m.st. Warszawy, to zasadne będzie wydanie przez Prezydenta M.St. Warszawy decyzji określającej stawkę opłaty w wysokości właściwej dla zbierania odpadów w sposób nieselektywny. Opłata ta będzie obowiązywać wszystkich mieszkańców danej miejscowości”. Zasada odpowiedzialności zbiorowej jako naruszającej zasadę demokratycznego państwa prawnego jest niezgodna z konstytucją.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz